Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 37
Offentligt
749159_0001.png
749159_0002.png
749159_0003.png
MerevedvarendeenergiibilerogboligerIndledningDanmarkharmedvedtagelsenafEU´sklima‐ogenergipakkeforpligtetsigtilatopfyldetreklareogambitiøseenergipolitiskemålsætningeromCO2‐reduktion,vedvarendeenergiogenergi‐effektivitet.Vedatsubstituereforbrugaffossiltbaseretenergitiltransportogvarmeformålideikke‐kvoteomfattedesektorermedforbrugafelektriskenergifradenkvoteomfattedeelsektor,kanderopnåsetvæsentligtbidragtilalletremålsætninger.Samtidigøgesmulighedenforbedreindpasningafvindkraftogandenvedvarendeenergiienergisystemet.EaEnergianalyseogRisøDTUharpåbestillingfraEnergistyrelsenogSkatteministerietskrevetrapportenbedreintegrationafvind.Rapportenbeskriverenrækkeafdeudfordringerogmulighederderskabessomfølgedenplanlagteudbygningmedvedvarendeenergiherundersærligtvindkraft.DanmarksVindmølleforening,DanskEnergiogVindmølleindustrienvilmeddetteoplægfremlægge5forslag,somkangørevindkraftbygningentilenoffensivmulighedforomstillingafheledetdanskeenergisystem.

Forslag1:EnergiafgifterneharmoniserespåtværsafenergiformeriforholdtilderesCO2‐udledning.

Skattereformensstigningielafgiftenmedfører,atincitamentettilinvesteringieldrevnevarmepumpertilindividuelopvarmningogelbilerermindsketiforholdtilvarme‐ogtransportløsninger,derbaseretpågas,olie/dieselogbenzin.Figur1nedenforviser,hvorledesdetsamledeafgifts‐ogskattetrykpåelektricitetidagerdobbeltsåhøjsombeskatningenafolieognaturgas.Figur1:Energi+CO2‐beskatningEnergi+CO2‐beskatning2009Energi+CO2‐beskatning2020Kr./tonCO24.0003.0002.0001.000
Kr./tonCO24.0003.0002.0001.000
El
Trans‐port
Fjern‐varme
Natur‐gas
Olie
El
Trans‐port
Fjern‐varme
Natur‐gas
Olie
Kilde:egenbearbejdningafdatafraCopenhagenEconomics,2009
Figur1viserendvidere,atbeskatningenpåelnæstenfordoblesfremmod2020,mensbeskatningenafnaturgasogoliefastholdespåderesnuværendeniveauiheleperioden.Beskatningenmodarbejderdermedenmiljøvenliganvendelseafeltilvarmeogtransport.Elafgiftenbørharmoniseresiforholdtilenergi‐ogCO2‐beskatningenpånaturgas,olieogtransport.Harmoniseringenkanfxskevedatfastholdeellersænkedennuværendeelafgiftogsamtidighævebeskatningenaftransport,naturgasogolietiletensartetbeskatningsniveauiforholdtilCO2‐udledningen.Enharmoniseringafenergi‐ogCO2‐beskatningeniforholdtilCO2‐udledningenvilunderstøttedendanskeenergi‐ogklimapolitikpåfølgendemåde:1. BidragetilopfyldelsenafdedanskeCO2‐reduktionsmål,vedatforbedreincitamentettilanvendelseafvarmepumpertilindividuelboligopvarmningogelbilertiltransport,hvormedCO2‐udledningenvilfaldeidenikke‐kvotebelagtesektorsamtidigmedatudledningenidenkvotebelagtesektorikkestigersomfølgeafCO2‐kvoteloftet.2. Bidragetilopfyldelseafmåletomøgetenergieffektivitet,idetbådevarmepumperogelbilerermereenergieffektiveendolie‐ognaturgasfyrsamtbenzinogdieseldrevnetransportformer.3. Bidragetilopfyldelseafmåletommerevedvarendeenergiienergiproduktionenvedatskabemulighedformerevindkraftielsystemet,somfølgeafatbådevarmepumperogelbilerforbedrerelsystemetsbalanceringviamulighedenforfleksibeltelforbrug.Herudoverbidragermereelsomenergiinputtilatforbedreforsyningssikkerheden,daelproduktionenkanbaserespåenlangrækkeafenergikilderherundervind.Enminimumsløsningiforholdtilenergi‐ogCO2‐beskatningener,atharmonisereafgiftenpåelanvendttilvarmepumperogelbilermedafgiftentilolieognaturgas.Denneløsningforudsætterenhedsspecifikkemålere,somkanadskilleelforbrugettilvarmepumperogelbilerfradetøvrigeelforbrug.

Forslag2:Elpatronlovengørespermanent

Dennuværendemidlertidigeelpatronlovbørgørespermanent,dadetvilsikreinvesteringeriflereelpatronerpåfjernvarmeværkerne.Enøgetbrugafelpatronerifjernvarmeproduktionenvilbidragetilatbalancereelsystemet,idetelpatronernepåmegetkorttidkanforbrugestoremængderel,somellersvillebliveeksporteretsomeloverløbellernedreguleret.Endviderevilelpatronernemedføre,atenstørredelafboligopvarmningenskerpåbasisafvedvarendeenergi,herunderisærdeleshedvindkraft.

Forslag3.Lavereenergiafgiftforvarmepumperifjernvarmesystemet

Flerevarmepumperifjernvarmesektorenvilmedføre,atenstørredelafvarmeproduktionenbaserespåvindkraftistedetfornaturgas.Desudenvildetøgemulighedenforsamspilmellemvarmesektorenogelsektorenogdermedbidragetilbalanceringafelsystemet.Denuværendehøjeenergiafgifterforvarmepumperifjernvarmeforsyningenhindrerudbredelsenafvarmepumperifjernvarmesektoren.Dererstortsetsammeafgiftregnetefteroutput,uansetomvarmenfremstillesfraenvarmekedel,elpatronellerenvarmepumpe.Afgiftenpr.brændselsenhedforvarmepumperifjernvarmeforsyningermedandreordreeltvæsentligthøjereendafgiftenforenelpatron,davarmepumpenhareneffektivitetpåca.300%modelpatronen100%.Ogdavarmepumpenkostermere,vildermeddetnuværendeafgiftssystemikkebliveinvesteretivarmepumper.
Detforeslåsderfor,atafgiftenvedbrugafvarmepumperifjernvarmesystemetreducerestil1/3sådeafspejlerdetreelleforbrugafeldermedgårtilproduktionenaffjernvarme.

Forslag4:Intelligenteelmåleretilallefør2015

Elselskaberneharalleredetruffetbeslutningomatopstillefjernaflæstemålerehosca.halvdelenafdedanskeelforbrugere.Detvilskeoverdenæste2–4år.Restenafelforbrugerneserikkeumiddelbartudtilatfådefjernaflæstemålereindenfordenuværenderammer.Husholdningerafregnesidagudfraenstandardprofil,idetdetikkekanregistreresomstrømmenforbrugesnårprisenerhøjellerlav.Elpriseneromnattenomkringdethalveafprisenispidslastperioderne,oghusholdningernegårdermedglipafmulighedenforatflytteforbrugtilperiodermedlavepriserogsamtidigunderstøttefleksibilitetenielsystemet.NårVE‐andelenøgesdekommendeår,vilintelligentemålereværeetafgørenderedskabforatsikrefleksibilitetiforbrugetafelogdermedmulighedenforeneffektivindpasningafproduktionenfravedvarendeenergi.Viforeslår,atderfrapolitiskholdnedsættesethurtigtarbejdendeudvalg,medhenblikpåatskabedenødvendigerammerforatalleelforbrugereindenfor5årfårfjernaflæstemålereimplementeretmeddennødvendigesoftware‐arkitekturogstyringsautomatik.

Forslag5:Nyevindmølleanlægomfattesafordningenmedingenudbetalingaftilskudiforbindelsemed

negativepriser.

Nordpoolindføreroktober2009negativeelpriserpåspotmarkedetforatoptimeremarkedsfunktionen.Denegativepriservilskabeetøgetincitamenttilatjustereelproduktionentilefterspørgslenfremforatfastholdeproduktionenmedefterfølgendeafsætningafoverløbettiludlandet.Foralletyperafelproducenter–centralesomdecentraleværker,vindmøllerogandre‐børincitamentsstrukturernegenereltindrettessåledes,atderkunproducereselektricitet,nårdererenpositivmarkedsværdi.Enstigendeandelafvindkraftidetnordiskeelsystem,øgerbehovetforatsikreatpristillægtilvindmøllestrømikkemedførerenforvridningafudbuddetafelielsystemet.Incitamentettilvindkraftskalderfordesignestilatmøllernekunproducererelektricitet,nårdetharenpositivmarkedsværdi.Nyevindmøllerskalkunmodtagepristillægnårelprisenerstørreendnul.EnsådanmodelsvarertiludbudsbetingelsernefordenkommendeDjursland/Anholt‐park.Eksisterendemølleejerebørsamtidigtilbydesmulighedforatovergåtildettesystem.