Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 361
Offentligt
884459_0001.png
884459_0002.png
884459_0003.png
884459_0004.png
N O T AT
1. juli 2010J.nr. 2206/1196-4Ref. LWE/AHKForsyningsområdet
Indstilling om godkendelse til udvidelse af elektrisk SkagerrakforbindelseKlima- og Energiministeriet har den 22. september 2008 modtaget ansøgning fra Energinet.dk omtilladelse til at udvide den elektriske Skagerrakforbindelse med en ny pol på 600 MW. Klima- ogEnergiministeriet har anmodet Energistyrelsen om at vurdere sagen og udarbejde en indstilling omsagen til brug for ministerens beslutning.Med brev af 10. december 2009 har Energinet.dk fremsendt tillæg til ansøgning med forøgelse afkapaciteten til 700 MW. Med mail af 2. og 4. juni 2010 har Energistyrelsen modtaget yderligereberegninger på projektet baseret på de senest udmeldte brændselspriser.Kort projektbeskrivelse, tidsplan og økonomiEnerginet.dk har – i samarbejde med Stattnet – besluttet at udvide den elektriskeSkagerrakforbindelse med en fjerde pol, Skagerrak 4, på 700 MW. Den samledeudvekslingskapacitet mellem Norge og Danmark forøges hermed til 1.700 MW.Det samlede budget for projektet er på 2,8 mia. kr. Investeringsbehovet til den danske del afanlægsbudgettet er efter ansøgningen på 1,5 mia. kr. (2008-niveau).Projektet omfatter en fælles investering i 140 km søkabel mellem Norge og Danmark samtlandanlæg begge steder, som hver især står for. I Danmark drejer det sig om 90 km nedgravet kabelfra ilandføring ved Bulbjerg frem til tilslutning i Tjele, et omformeranlæg i station Tjele, deromformer jævnstrøm til vekselstrøm samt nødvendige tilslutningsanlæg i Tjele til det eksisterende400 kV vekselstrømsnet.Forbindelsen ventes at kunne idriftsættes ca. 3 år fra den endelige godkendelse af projektet - tidligstved udgangen af 2014.Baggrunden for ansøgningenEn udbygning af Skagerrakforbindelsen fra Jylland til Norge er blandt de netforstærkninger, som erprioriteret af både EU og af European Network of Transmission System Operators for Electricity(ENTSO-E, tidligere Nordel). Der indgår også overvejelser om udbygning afSkagerrakforbindelsen i regeringens Energistrategi 2025 fra 2005. Det fremgår af Energistrategien,side 61, at:
1
”Forudsætningerne for de tidligere undersøgelser [af projektet] har ændret sig. Der er truffetbeslutning om at bygge en forbindelse på 700 MW imellem Norge og Holland, og det måforventes, at en Storebæltsforbindelse vil blive etableret forud for en Skagerrak-forbindelse.Begge dele vil reducere nytteværdien af en Skagerrakforbindelse. Endvidere er kapaciteten fraJylland igennem Slesvig-Holsten mod Tyskland afgørende for lønsomheden af enSkagerrakforbindelse. Energinet.dk vurderer, at det først senere i 2005 vil være muligt atforetage et samlet opdateret studie af den samfundsøkonomiske lønsomhed sammen med norskeStatnett.Regeringen vil afvente et bedre beslutningsgrundlag, før der træffes en eventuel beslutning ometablering af en ny Skagerrakforbindelse.”Siden Regeringen offentliggjorde energistrategien i 2005 har Energinet.dk og Statnett såledesgennemført nye tekniske og økonomiske beregninger på projektet. På grundlag heraf har de toselskaber besluttet at etablere forbindelsen.Vurdering af samfundsøkonomi mv.De systemansvarlige virksomheder (TSO’er) i de nordiske lande har en lang tradition forsamarbejde i Nordel. Organisationen, der nu er erstattet af ENTSO-E udsendte i 2008 deres fællesnetplanlægning i Nordic Grid Master Plan 2008. Planen tager udgangspunkt i 3 scenarier.Energinet.dk og Statnett har i analyserne af Skagerrak 4-projektet valgt at tage udgangspunkt i’climate & integration scenariet’, som særligt adskiller sig fra de to andre scenarier - ’business asusual’ og ’national focus’ - ved højt energioverskud i Norden. Særligt for så vidt angårvindudbygning i Norge.Efter den oprindelige ansøgning blev indsendt, har Energinet.dk og Statnett besluttet at forøgekapaciteten i forbindelsen fra 600 MW til 700 MW. Dette forventes ifølge det oplyste ikke at ændreinvesteringen. En forøgelse af kapaciteten forbedrer nuværdien med 200 mio. kr.Energinet.dk har i deres ansøgning således lagt ’climate & integration-scenariet’ til grund for desamfundsøkonomiske beregninger. Scenariet har en positiv nuværdi på 832 mio. kr. (632 mio kr iden oprindelige ansøgning opskrevet med 200 mio kr i den reviderede ansøgning af 10. december2009), mens ’national focus-scenariet’ i henhold til ansøgningen har en negativ nuværdi på 393mio. kr. (593 mio. kr. i den oprindelige ansøgning). Efterfølgende i juni 2010 har Energinet.dkgennemregnet dette scenarie med Energistyrelsens senest udmeldte brændselspriser. De opdateredebrændselspriser er baseret på IEA’s seneste prognose og forbedrer den danske samfundsøkonomimed € 7 mio. pr. år, hvilket giver en forøget nuværdi i ’national focus’ scenariet på 314 mio. kr.Herved kommer nuværdien for ’national focus’-scenariet stort set til at balancere med en negativværdi på 79 mio. kr.De væsentligste indtægter fra forbindelsen kommer fra øget nytte i spotmarkedet. Den forventedeøgede driftsnytte i 2025 i ’climate & integation-scenariet’ kan ifølge Energinet.dk tilskrives flereforhold:
2
der forventes en større andel af vedvarende energi i det nordiske system, specielt vindkraftog samtidig en bedre energibalance i Norden. Det giver relativt lavere priser på vandkrafteni Norden sammenlignet med det termiske systemder forventes et højere prisniveau i det termiske system - højere brændselspriser og højereCO2-afgiften øget kapacitet på Tysklandforbindelsen.
I ’climate & integration-scenariet’ forventes i 2025 en nettoenergibalance i Norge og Sverige på+24 TWh pr år. Til sammenligning forventes en nettoenergibalance på +5 TWh i Norge ogSverige i scenariet Business-as-usual-scenariet i 2015.På udgiftssiden indebærer projektet, ud over forventelige projekterings- og anlægsomkostninger,omkostninger til drift og vedligehold, tab i forbindelsen og interne netforstærkninger, ogsåkompensation til Statnett. Denne kompensation til Statnett er aftalt som en andel afflaskehalsindtægterne på udvekslingsforbindelsen mellem Jylland og Tyskland, som er begrundet i,at den øgede kapacitet på Skagerrak-forbindelsen medfører øgede flaskehalsindtægter påudvekslingen mellem Danmark og Tyskland.Endelig har Energinet analyseret, at en balance i udvekslingskapaciteten på forbindelserne mellemhhv. Norden og Europa giver de bedste betingelser for elmarkedet og dermed elprisudviklingen iDanmark. Dvs., at det mest optimale for Danmark, er, at den samlede udvekslingskapacitet modNord ikke afviger væsentligt fra udvekslingskapaciteten mod Kontinentet.Forhold til øvrige transmissionsprojekterSammen med projektet Skagerrak 4 regner Energinet.dk med en forøgelse af forbindelsen tilTyskland til 2500 MW samt opgradering af 400 kV-forbindelsen Kassø-Tjele mellem den tyskegrænse og tilslutningspunktet til Skagerrak 4.Opgradering af Kassø-Tjele-forbindelsen indgår i deNye retningslinjer for kabellægning ogudbygning af transmissionsnettetfra 4. november 2008, og forventes etableret 2012-2014.Ansøgning er indsendt til Klima og Energiministeriet, og sagen er p.t. under behandling iEnergistyrelsen.Med hensyn til forøgelse af kapaciteten på tysklandsforbindelsen planlægger Energinet.dk fortsatsammen med den tyske systemoperatør opgradering af forbindelsen ved den dansk tyske grænse i2017.Alle tre projekter planlægges således parallelt hos Energinet.dk.SystemydelserPrincipaftalen mellem Energinet.dk og Statnett om Skagerrak 4- forbindelsen indeholder blandtandet et punkt om ’Brug af forbindelsen’, herunder om at parterne er villige til at reservere 100 MWaf kapaciteten til udveksling af system- og balancetjenester baseret på en langsigtet aftale. Metodenfor kapacitetsudnyttelsen på forbindelsen skal anmeldes til Energitilsynet til godkendelse.
3
Sammenhæng med den fysiske planlægning samt høring af andre myndigheder ogberørte elselskaberEnerginet.dk indgår i dialog med berørte kommuner og miljøcenter Århus om linjeføring aflandkablet fra ilandføringspunktet ved Bulbjerg frem til Tjele. Kommunerne er planmyndighed. Derer ikke VVM-pligt på kabler. Ved Tjele holdes anlægget inden for de eksisterende grænser.Energinet.dk udarbejder en omfattende miljøkonsekvensvurding af projektet i forbindelse meddetailplanlægningen. Da der er tale om et samlet anlæg, vil der blive udarbejdet en fællesmiljørapport for høringen af de tre kommuneplantillæg (Vesthimmerland, Jammerbugt og Viborg).Aktuelt er Vesthimmerlands screening forud for miljøvurdering i myndighedshøring frem til 5. juli2010.Energistyrelsens indstillingEnergistyrelsen har gennemgået og drøftet projektet med ansøger på adskillige møder. Drøftelsernehar koncentreret sig om forståelsen af projektets samfundsøkonomi. Samlet set vurdererEnergistyrelsen, at projektet vil være et væsentligt element i arbejdet for at indpasse mere vindkrafti det danske system og bidrager til at forbedre funktionen af det nordiske elmarked. Energistyrelsenvurderer endvidere, at det er samfundsøkonomisk forsvarligt at etablere forbindelsen.Det indstilles derfor, at Energinet.dk i henhold til § 4 i Lov om Energinet.dk meddeles godkendelsetil udvidelse af den elektrisk Skagerrakforbindelse på ca. 700 MW som beskrevet i ansøgningen af22. september 2008 samt i tillæg til ansøgningen af 10. december 2009 og i øvrigt på nedenståendevilkår:--Nærværende godkendelse bortfalder, såfremt projektet ikke er påbegyndt senest 2013.Såfremt der på et senere tidspunkt påtænkes væsentlige ændringer af projektet skal dettemeddeles Klima- og Energiministeriet og Energistyrelsen uden unødige forsinkelser, således atder så tidligt som muligt kan tages stilling til sådanne ændringer.Etablering af udvidelsen af søkabeldelen af Skagerrakforbindelsen kræver en separatgodkendelse i henhold til § 4 a i Lov om Energinet.dk.
-
Denne godkendelse fritager ikke for eventuelle godkendelse efter anden lovgivning, herunder efterLov om Planlægning.
4