Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 358
Offentligt
889977_0001.png
889977_0002.png
Klima- og energirelaterede sager i EU, 2. halvår af 2010
Rådet - MiljøKommissionens meddelelse om 20-30% målsætningenMeddelelsen blev drøftet på rådsmødet den 11. juni 2010 og Rådet vedtog en rækkekortfattede proceskonklusioner, der konstaterer, at Rådet senest til oktober vil vendetilbage til problemstillingen, samt en opfordring til Kommissionen om at gennemføreyderligere analyser bl.a. på medlemsstatsniveau som grundlag herfor.DER konklusionerne fra 17. juni 2010 noterer også, at DER vil vende tilbage til klima iefteråret forud for klimaforhandlingerne i Cancun.Det belgiske formandskab har sat klima på dagsordenen på rådsmødet(miljø) den14. oktober med henblik på vedtagelser af rådskonklusioner. Det er endnu uklart områdskonklusionerne kun vil omfatte EU’s holdning til COP-16, men formandskabethar tilkendegivet at man ikke forventer, at EU skal træffe beslutning om 20-30%spørgsmålet.De internationale klimaforhandlinger – COP16 i Cancun, Mexico (29. nov-10.dec.)Det belgiske formandskab har sat vedtagelse af rådskonklusioner om en EU positioni de internationale forhandlinger på dagsordenen til rådsmødet (miljø) i oktober.Efter klimakonferencen COP16 i Mexico vil det belgiske formandskab lægge op til enudveksling af synspunkter på miljørådsmødet før jul (20./12.), men vil ikke lægge optil vedtagelse af formelle rådskonklusioner pga. den korte tid til forberedelse. For-mandskabet har tilkendegivet, at de overvejer at udarbejde formandskabskonklusio-ner på samme måde, som svensk formandskab gjorde det ved december rådsmø-dets opfølgning på COP15 i København.CO2 fra lette erhvervskøretøjerKommissionen fremlagde d. 28. oktober 2009 udkast til forordning om fastsættelse afpræstationsnormer for nye lette erhvervskøretøjer (populært kaldet ’CO2 from vans’)som er efterfølgeren til forordningen om nedbringelse af CO2 emissioner fra nye per-sonbiler (CO2 from cars), som blev vedtaget i december 2008.Både svensk og spansk formandskab har haft forordningen på dagsordenen, menforhandlingerne gør ikke store fremskridt, idet der fortsat er markant modstand fra debilproducerende medlemslande. Flere af Europa-Parlamentets udvalg (Mil-jø/Transport/Industri) arbejder på forslaget, men afstemning i Miljøudvalget vil først
24. august 2010
1
finde sted i september. Først derefter kender formandskabet mulighederne, men ud-trykker allerede nu håb om en første læsningsaftale med Europa-Parlamentet, menhar også sat punktet på december dagsordenen til vedtagelse af politisk enighed.
Rådet – EnergiEnergipolitisk handlingsplan for Europa 2011-2020EU Kommissionen forventes i oktober/november 2010 at vedtage en meddelelse omen ny energipolitisk handlingsplan for Europa for perioden 2011-2020. Den nye ener-gipolitik for Europa skal erstatte den nuværende energihandlingsplan, og der forven-tes at være tale om en overordnet strategi, som binder en række mere konkrete lov-givningsinitiativer sammen. Formålet med strategien er at sikre EU en stabil, sikkerog bæredygtig energiforsyning til alle og til overkommelige priser. Kommissionenfremlagde i starten af maj 2010 et "stock taking" dokument, der skitserer nogle af deelementer, der forventes at indgå i handlingsplanen. Papiret har været i offentlig hø-ring frem til begyndelsen af juli 2010 og har allerede dannet grundlag for rådskonklu-sioner under spansk formandskab. Belgierne forventes at fastholde opmærksomhe-den på udformningen af EU’s fremtidige energipolitik.Regeringen sendte i foråret et dansk indspil med konkrete input til handlingsplanenog EU’s energipolitiske udvikling på endnu længere sigt.Formandskabet har foreløbig sat handlingsplanen på dagsordenen for Rådsmødet idecember, som et diskussionspunkt bl.a. med henblik på forberedelse af et uformeltDER møde i februar 2011 om energi.Økonomisk genopretningsplan – uforbrugte midlerKommissionen har den 31. maj fremlagt forslag til at etablere et program for deuforbrugte midler under genopretningsprogrammet til støtte for energiprojekter medfokus på energieffektivitet og VE – i alt 114 mio. euro. Beløbet kan vokse, hvis derfrem mod 31. december 2010 viser sig at være flere projekter, der ikke kan gennem-føres indenfor tidsrammen. Forhandlingerne med Parlamentet forventes indledt i sep-tember, og det er nødvendigt at indgå en 1. læsningsaftale, hvis midlerne skal nå atblive fordelt indenfor tidsfristen.InfrastrukturpakkeKommissionen forventes i november at præsentere en meddelelse om en ny infra-strukturpakke, som vil angive prioriteter ift. infrastrukturen for både super og smartgrids, herunder vedr. regional integration som nævnt i 2. strategiske energiredegørel-se. Kommissionen overvejer pt. hvilke områder, der skal være dækket af den nyepakke, og hvorvidt pakken ud over el og gas også skal omfatte CO2 transport og olie.Det belgiske formandskab har sat infrastrukturpakken på Rådsmødet (energi) den 2.og 3. december med henblik på præsentation og orienterende debat.I løbet af sommeren 2011 forventer Kommissionen at præsentere et konkret forslagtil infrastruktur- og energisikkerhedsinstrumentet, som både vil omfatte policy og fi-nansiering for perioden 2011-2020.Øvrige punkterUdover de nævnte punkter antages det at formandskabet vil udveksle synspunkter iforhold til en benchmarkingrapport om at gøre energipolitik mere forbrugervenlig.Der vil også som sædvanlig være en diskussion af den førte energipolitik med rele-vante lande udenfor EU.2