Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 340
Offentligt
876850_0001.png
876850_0002.png
Side 1 af 2
Boe Carslund-SørensenFra:"Morten Simonsen (FS)" <[email protected]>Til:"Boe Carslund-Sørensen" <[email protected]>Sendt:19. juli 2010 08:58Emne:Varslingsfrister på fjernvarmeområdet kortere end opsigelsesfrister - J.nr. 10/05054Kære Boe Carslund-SørensenTak for Deres e-mail sendt den 3. juli 2010 vedr. varslingsfrister på fjernvarmeområdet.Vi må desværre meddele Dem, at vi har gennemgået Deres henvendelse og besluttet, at vi ikke vil tagesagen op til nærmere behandling.Forbrugerombudsmanden har ikke har ressourcer til at tage alle henvendelser op til behandling, og vi erderfor hele tiden nødt til at prioritere blandt de mange henvendelser, vi modtager.Når vi skal beslutte, om vi vil tage en sag op til behandling, lægger vi blandt andet vægt på:
om problemet giver anledning til mange klager,om der er tale om et generelt problem, der ses inden for flere brancher, oghvor alvorligt problemet er for den enkelte.
Selvom vi ikke har taget Deres henvendelse op til behandling, har henvendelser som Deres betydning,fordi de giver os et grundlag for at tage stilling til, hvor der kan være særlige problemer og dermed,hvordan Forbrugerombudsmanden kan gøre mest mulig gavn.Deres henvendelse vil derfor ikke blive behandlet særskilt, men vil indgå i vort erfaringsgrundlag vedtilrettelæggelse af Forbrugerombudsmandens indsatsområder.De kan finde information om markedsføringsloven og om Forbrugerombudsmandens arbejde påwww.forbrugerombudsmanden.dk.Vi skal til slut oplyse, at Forbrugerombudsmanden ikke har pligt til at behandle alle sager, han får forelagt.Vi henviser til § 1 i bekendtgørelse nr. 173 af 26. februar 2007 om reglerMed venlig hilsenPå Forbrugerombudsmandens vegneMorten SimonsenFuldmægtig, cand.jur.Telefon direkte: 32 66 90 58E-mail:[email protected]
ForbrugerombudsmandenAmagerfælledvej 562300 København Swww.forbrugerombudsmanden.dk

Fra:

Boe Carslund-Sørensen [mailto:[email protected]]

Sendt:

3. juli 2010 19:16

Til:

1 - FS Forbrugerombudsmanden (FS)

Emne:

Varslingsfrister på fjernvarmeområdet kortere end opsigelsesfristerTil Forbrugerombudsmanden
19-07-2010
Side 2 af 2
Jf. vedhæftede afgørelse fra Energitilsynet finder Energitilsynet det rimeligt, at fjernvarmeselskaber(leverandøren) varsler ændringer i leveringsforhold med 3 måneders varsel.Som forbrugerrepræsentanter finder SDE det betænkeligt, at en leverandør kan ændre de betingelser, somen aftale mellem kunderne og leverandøren er indgået på med et varsel, der er kortere en aftalensopsigelsesvarsel.Den mest normale opsigelsesfrist på fjernvarmeområdet er 18 måneder til udløb af et regnskabsår, dvs. atopsigelsesvarslet kan komme op på 2 år. Vi finder det derfor urimeligt, at leverandøren kan ændreaftalebetingelserne med 3 måneders varsel.Mange steder i Danmark er der indført tilslutnings- og/eller forblivelsespligt, det betyder at forbrugerne ikkekan opsige aftalen med leverandøren, hvorfor det må være rimeligt, at leverandøren i disse tilfælde kun kanændre betingelserne for samhandlen ved ændringer i lovgrundlaget.De aftalebetingelser vi omtaler er:1. PrisstrukturenBetaling for fjernvarme består af et eller flere faste bidrag og en variabel forbrugsafgift. SDE mener, at nårkunderne er tvunget til at betale til fjernvarmeleverandøren, så må forholdet mellem de faste dele afvarmeregningen og den variabledel ikke ændres.2. Almindelige leveringsbetingelserHer står bla. de opsigelsesbestemmelser der er gældende ved aftales indgåelse. SDE mener, at dissebestemmelser kun kan ændres med samme varsel som opsigelsesvarslet fra kundens side.3. Tekniske leveringsbestemmelserHer fastlægger fjernvarmeleverandøren hvordan kundens varmeanlæg skal være udført.Venlig hilsenBoe Carslund-SørensenFormand for SDE, Sammensluttede Danske Energiforbrugerewww.energiforbrugeren.dkFormand for FAF, Foreningen Af FjernvarmeforbrugereTlf.: 22 90 70 31/59 66 02 31,mail:[email protected]
19-07-2010