Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 337
Offentligt
874478_0001.png
874478_0002.png
874478_0003.png
874478_0004.png
874478_0005.png
874478_0006.png
874478_0007.png
874478_0008.png
874478_0009.png
874478_0010.png
874478_0011.png
874478_0012.png
874478_0013.png
874478_0014.png
Fremsat den {FREMSAT} af Klima- og energiministeren
Forslagtil
Lov om ændring af lov om et Energiteknologisk Udviklings- og De-monstrationsprogram og lov om statstilskud til dækning af udgifter tilkuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort energiforbrug(Green Labs DK)
§1I lov om et Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram nr. 555 af 6. juni 2007 fo-retages følgende ændringer:1.Lovens titelaffattes således:»Lov om Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram samt programmet GreenLabs DK«2.I§ 1,indsættes efter »energipolitiske målsætninger om forsyningssikkerhed«: »dansk uafhæng-ighed af fossile brændsler.«3.Efter§ 2indsættes:»§ 2 a.Der oprettes et Green Labs DK program, som skal virke for etablering af faciliteter, hvorvirksomheder kan demonstrere og teste nye klimateknologier under realistiske omstændigheder.Stk. 2.Green Labs DK skal1) yde tilskud til etablering af testfaciliteter og2) aktivt fremme samarbejde mellem offentlige og private aktører omkring dannelsen af og kend-skabet til Green Labs.«4.I§ 3, stk. 1,indsættes efter »EUDP«:»ogGreen Labs DK.«5.Efter§ 4indsættes:»§ 4 a.Klima- og energiministeren fastsætter kriterier for støtte, herunder eventuelle særlige støt-teområder, vedrørende Green Labs DK. Bestyrelsen træffer beslutning om alle andre forhold, her-under om prioritering og udmøntning af tilskudsmidler.Stk. 2.Lov om offentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven og lov om Folketingets Ombuds-mand finder anvendelse på Green Labs DK’s virksomhed.«6.I§ 7, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter »Bestyrelsen kan efter ansøgning«: »til EUDP.«
7.I§ 7, stk. 1, 2. pkt.,udgår: »med hjemsted i Danmark.«8.I§ 7, stk. 1,indsættes efter sidst pkt.:»Tilsagnshaverskal have hjemsted i Danmark.«9.Efter§ 7indsættes:»§ 7 a.Bestyrelsen kan efter ansøgning til Green Labs DK give tilskud til etablering af facilitetertil demonstration og test i Danmark. Tilskud kan gives til faciliteter af høj international standard,der tilgodeser klimateknologiske styrkepositioner i Danmark, og som etableres af offentlige ellerprivate erhvervsvirksomheder eller videninstitutioner. Tilsagnshaver skal have hjemsted i Dan-mark.«10.I§ 8, stk. 1,indsættes efter »Bestyrelsen kan«: »for EUDP’s vedkommende.«11.I§ 8indsættes efter stk. 1, som nyt stykke:»Stk.2.Bestyrelsen kan for Green Labs DK’s vedkommende give tilskud til konkrete aktiviteter,der fremmer samarbejde mellem offentlige og private aktører omkring dannelsen af og kendskabettil Green Labs.«12.I § 9,indsættes efter »Bestyrelsen kan«: »for EUDP’s vedkommende.«13.I§ 11, stk. 1indsættes efter »rammerne af EUDP «: »og Green Labs DK.«14.I§ 15,indsættes efter »at tilskud«: »givet efter EUDP.«§2I lov om statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stortenergiforbrug, jf. lovbekendtgørelse nr. 846 af 17. november 1997, som bl.a. ændret ved § 6 i lovnr. 528 af 17. juni 2008 og senest ved § 8 i lov nr. 1400 af 27. december 2008, foretages følgendeændringer:1.§ 1, stk. 1, nr. 2,affattes således:»Virksomhedens ikke tilbagebetalte kuldioxid- og energispareafgift, energiafgift af rumvarme ogvarmt vand samt korrigerede svovlafgift efter fradrag af eventuelle tilskud, jf. nr. 1, samlet udgørover 4 pct. af dens refusionsgrundlag beregnet ud fra værdien af virksomhedens salg m.v. med fra-drag af værdien af virksomhedens indkøb m.v., dog mindst 10 pct. af virksomhedens salg m.v.(promskriteriet).«2.Efter § 1 d indsættes:»§ 1 e.Statstilskudsordningen administreres i overensstemmelse med Kommissionens forordning(EF) Nr. 800/2008 af 6. august 2008 om visse former for støttes forenelighed med fællesmarkedet ihenhold til traktatens artikel 87 og 88 (Generel gruppefritagelsesforordning), herunder at tilskudsbe-rettigede virksomheder mindst skal betale EU’s minimumsafgifter af deres elektricitetsforbrug tilprocesformål, jf. forordningens artikel 25. Forordningen er offentliggjort den 9. august 2008 i DenEuropæiske Unions Tidende (EU-Tidende 2008 nr. L 214, side 3).Stk. 2.Statstilskud til virksomheder, der ikke opfylder betingelserne i den i stk. 1 nævnte forord-ning, skal ydes i overensstemmelse med andre af EUF-traktatens statsstøtteregler.«
§3»Tidspunktet for lovens eller dele af lovens ikrafttræden fastsættes af ministeren.«
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse:1. Indledning2. Lovforslagets hovedindhold2.1 Green Labs DK2.1.1. Gældende ret2.1.2 Lovforslagets nærmere udformning2.2 Målsætning omdansk uafhængighed af fossile brændsler2.2.1 Gældende ret2.2.2 Lovforslagets nærmere udformning2.3 Lempelse af krav om hjemsted i Danmark2.3.1 Gældende ret2.3.2 Lovforslagets nærmere udformning2.4 Aftaleordningen2.4.1 Gældende ret2.4.2 Lovforslagets nærmere udformning3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.5. De økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne6. De miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema1. Indledning
Green Labs DKGreen Labs DK er et nyt program, der er en del af en række nye initiativer, som skal gennemføre regerin-gens vision om, at Danmark skal være et ”grønt teknologilaboratorium”, hvor grønne virksomheder har derigtige rammebetingelser i hele innovationskæden fra forskning og udvikling til demonstration og videre tilmarkedet. Programmet blev lanceret i forbindelse med regeringens Erhvervsklimastrategi, hvor regeringenafsatte omkring 600 mio. kr. til bedre rammer for, at danske virksomheder kan udnytte de nye vækstmulig-heder, som opstår i kølvandet på klimaudfordringerne. Erhvervsklimastrategiens initiativer, herunder GreenLabs DK, er finansieret gennem globaliseringspuljen til forskning og udvikling samt til innovation og iværk-sætteri. Ud over Green Labs DK er der, i regi af Økonomi- og Erhvervsministeriet, oprettet en fond til ’grønomstilling og erhvervsmæssig fornyelse’ (Fornyelsesfonden), som blandt andet kan give støtte til markeds-modningsfasen, hvor nye lovende klimateknologier skal finde vej til endelig anvendelse og kommercialise-ring på markedet.
Green Labs DK skal give statsligt tilskud til opbygning af test- og demonstrationsfaciliteter for grønne tek-nologiområder med et stort vækstpotentiale. Green Labs DK henvender sig bl.a. til små og mellemstore virk-somheder. Regeringen har afsat i alt 210 mio. kr. til at støtte etableringen (ikke drift) af et mindre antal test-laboratorier – såkaldte Green Labs – hvor virksomheder kan demonstrere og teste nye grønne teknologierunder realistiske omstændigheder. Den langsigtede målsætning med initiativet er, at Green Labs DK skalvære med til at skabe testfaciliteter af høj international standard, der kan tiltrække danske og udenlandskeudviklings- og demonstrationsaktiviteter.Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP) giver i dag støtte til projekter for ud-vikling og demonstration af ny energiteknologi, men hverken EUDP eller andre ordninger kan i større om-fang yde støtte til at opbygge faciliteter til at demonstrere og teste grønne teknologier i stor skala. Dette kanvære en markedsbarriere for særligt små og mellemstore virksomheder, der har behov for at gennemførekommercielle tests af deres nye produkter og løsninger, men som ikke har mulighed for selv at etablere test-og demonstrationsfaciliteter. Green Labs DK lukker dette hul i den danske innovationskæde ved at give til-skud til etableringen af Green Labs til test og demonstration af ny klimateknologi under realistiske omstæn-digheder.Det er hensigten, at de nye Green Labs skal udvikles og drives i samarbejde med erhvervslivet. Regeringenønsker derfor, at det skal være erhvervslivet selv, der sammen med f.eks. videninstitutioner og regionale ellerlokale parter udvikler de nye faciliteter baseret på konkrete behov og potentialer.
Målsætning om uafhængighed af fossile brændslerAf regeringsgrundlaget fra november 2007, Mulighedernes Samfund, fremgår regeringens vision om, atDanmark skal være uafhængig af fossile brændsler. I marts 2008 nedsatte regeringen en klimakommission,der den 28. september 2010 skal komme med anbefalinger på, hvordan visionen kan nås.Som opfølgning på anbefalingerne fra klimakommissionen, vil regeringen komme med en plan for, hvor-når og hvordan Danmark kan gøre sig uafhængig af fossile brændsler. Der vil i den forbindelse være behovfor konkrete virkemidler, som kan fremme udviklingen hen mod et fossilfrit samfund på en omkostningsef-fektiv måde. Efter forslaget vil EUDP i højere grad kunne understøtte denne udvikling. Green Labs DK vilogså kunne understøtte udviklingen hen mod det fossilfrie samfund.Lempelse af krav om hjemsted i DanmarkDe hidtidige erfaringer har vist, at danske virksomheder og videninstitutioner i nogle tilfælde har haft be-hov for at inddrage udenlandske deltagere i projekter, f.eks. udenlandske universiteter med særlige kompe-tencer. Eftersom EUDP-støttede projekter skal fremme teknologiudviklingen i Danmark, er der typisk ikketilstrækkelig tilskyndelse til udenlandsk deltagelse uden støtte fra EUDP.Med henblik på at kunne støtte udenlandske projektdeltagere uden hjemsted i Danmark i tilfælde, hvor deter fagligt relevant og bidrager til opfyldelse af lovens formål om teknologiudvikling i Danmark, indeholderforslaget en lempelse af kravet om hjemsted i Danmark for så vidt angår projektdeltagerne. Tilsagnshaver(som oftest projektets projektleder) skal forsat have hjemsted i Danmark, hvorved det bl.a. sikres, at projektetforankres i Danmark.Muligheden for at støtte udenlandske projektdeltagere uden hjemsted i Danmark forventes kun anvendt ibegrænset omfang. Det skal også bemærkes, at det allerede er muligt i eksempelvis Det Strategiske Forsk-ningsråd (DSF) at støtte projektdeltagere uden hjemsted i Danmark.AftaleordningenLovforslaget skal sikre, at der også efter udløbet af Europa-Kommissionens godkendelse af aftaleordnin-gen kan indgås aftaler om energieffektivisering med energiintensive erhvervsvirksomheder og gives tilskudtil virksomhedernes betaling af kuldioxid-, energi- og energispareafgift.Aftaleordningen er godkendt efter EU´s statsstøtteregler, og godkendelsen udløber den 6. juni 2011. Medlovforslaget tilpasses aftaleordningen, så den opfylder betingelserne i EU’s generelle gruppefritagelsesord-ning. Det indebærer, at ordningen kan sættes i kraft uden Kommissionens forudgående godkendelse. Der kan
være enkelte tilfælde, hvor forordningens betingelser ikke er opfyldt, og hvor statstilskuddet skal ydes i hen-hold til andre af EUF-traktatens statsstøtteregler, hvilken kan betyde, at ordningen skal anmeldes til og god-kendes af Kommissionen, før støtten kan ydes i disse tilfælde.Lovforslaget indeholder endvidere en nødvendig sproglig tilpasning som følge af, at kuldioxidafgiften påelektricitet er omdøbt til energispareafgift.2. Lovforslagets hovedindholdHovedindholdet af lovforslaget er at tilvejebringe et nærmere hjemmelsgrundlag for Green Labs DK-programmets gennemførelse. Efter forslaget ændres EUDP-loven, sådan den indeholder hjemmel for alleaktiviteter under Green Labs DK, herunder hjemmel for EUDP-bestyrelsen til – på baggrund af kriterier ogeventuelle særlige støtteområder fastsat af klima- og energiministeren – at foretage den endelige prioriteringog udmøntning af tilskud fra Green Labs DK.Herudover indeholder forslaget indsættelse af en supplerede målsætning om at understøtte regeringenslangsigtede mål om at gøre Danmark uafhængig af fossile brændsler. Hensigten er at åbne mulighed for, atEUDP kan prioritere udvikling og demonstration på områder, der vurderes at være af betydning for den fore-stående omstillingsproces af det danske energisystem, og hvor der samtidig vurderes at være behov for ensærlig dansk indsats for at realisere den ønskede udvikling.Forslaget indeholder desuden en lempelse af EUDP-lovens krav om, at alle tilskudsmodtagere skal havehjemsted i Danmark. Det er hensigten, at det skal være muligt at støtte aktiviteter udført af udenlandske pro-jektdeltagere uden hjemsted i Danmark i tilfælde, hvor det er fagligt relevant og bidrager til opfyldelse aflovens formål om teknologiudvikling i Danmark.Endelig sikrer forslaget, at der også efter udløbet af Europa-Kommissionens godkendelse af aftaleordnin-gen kan indgås aftaler om energieffektivisering med energiintensive erhvervsvirksomheder og gives tilskudtil virksomhedernes betaling af kuldioxid-, energi- og energispareafgift.
2.1 Green Labs DK2.1.1 Gældende retGreen Labs DK er blevet etableret via bevilling og tekstanmærkning i finansloven 2010, jf. 29.22.02 ogtekstanmærkning nr. 109. Det er klima- og energiministeren, som efter de gældende regler, er bemyndiget tilat meddele tilsagn om støtte til etablering af faciliteter til demonstration og test af nye klimateknologier.Hjemlen i finansloven er en midlertidig foranstaltning, og der er behov for et nærmere og bestående hjem-melsgrundlag for gennemførelsen af Green Labs DK bl.a. eftersom, at der er behov for opfølgning på afgivnetilsagn i forventeligt en årrække efter tidspunktet for tilsagnet og indtil, at Green Labs faciliteterne er endeligopført. Der skal følges op på, om vilkårene for tilsagnet overholdes, herunder i forhold til fremdrift, regn-skab, rapportering og revision.
2.1.2 Lovforslagets nærmere udformningDet foreslås, at det nærmere hjemmelsgrundlag for Green Labs DK tilvejebringes gennem en ændring afEUDP-loven. Der er den sammenhæng mellem Green Labs DK og EUDP, at programmerne supplerer hin-anden i forhold til innovationskæden, når det gælder udvikling, demonstration og test. Bestyrelsen for EUDPforeslås således at skulle være bestyrelse for Green Labs DK. På samme vis foreslås sekretariatet for EUDPogså at blive sekretariat for Green Labs DK. Det er hensigten med forslaget, at EUDP-loven skal omfatte alleaktiviteter under Green Labs DK.Green Labs DK foreslås at have to hovedaktiviteter, der gensidigt understøtter hinanden.For det første foreslås Green Labs DK at støtte etablering af faciliteter, hvor virksomheder kan demonstrereog teste nye klimateknologier under realistiske omstændigheder i stor skala. Det vil være klima- og energi-ministeren, der fastsætter kriterier og eventuelle særlige støtteområder for Green Labs DK. Bestyrelsen forGreen Labs DK vil herefter træffe beslutning om den endelige prioritering og udmøntning af tilskudsmidler.
For det andet foreslås Green Labs DK aktivt at fremme samarbejdet mellem offentlige og private aktøreromkring dannelsen af konsortier bag kommende Green Labs og kendskabet til de etablerede Green Labs ibåde Danmark og udlandet. Det betyder, at programmet med sit kendskab til aktørerne aktivt skal gå ind iprocessen omkring dannelsen af konsortier. Programmet kan i den forbindelse give tilskud til aktiviteter, derfremmer dannelsen af konsortier f.eks. afholdelse af workshops for klynger af virksomheder. Ligeledes skalprogrammet arbejde for, at de etablerede Green Labs bliver kendt blandt potentielle brugere heraf. Program-met kan i den forbindelse støtte f.eks. deltagelse i konferencer og erhvervsfremme.Bestemmelserne i § 11, stk. 2 (forskningsrådgivning) og § 12 (immaterielle rettigheder) ændres ikke medforslaget. Bestemmelserne forventes ikke at kunne finde anvendelse på Green Labs DK, idet Green Labs DKikke omfatter forskningsrådgivning eller aktiviteter, der kan danne grundlag for immaterielle rettigheder.Endvidere er der en række bestemmelser i EUDP-loven, som ikke ændres med forslaget, men hvor det erhensigten, at disse bestemmelser også skal finde anvendelse på Green Labs DK. Det drejer sig om bestem-melserne § 5 (sekretariatsbistand), § 6 (forretningsorden), § 10 (tilskud inden for bevillinger på årlige finans-love), § 13 (regler om lovens gennemførelse og administration), § 14 (bortfald og tilbagebetaling af tilskud),§ 16 (klage), § 17 (straf) og § 19 (Grønland og Færøerne).
2.2 Målsætning om dansk uafhængighed af fossile brændsler2.2.1. Gældende retEfter lovens § 7, stk. 3, og bemærkningerne hertil er de væsentligste kriterier for tildeling af tilskud pro-jektforslagets relevans og mulige effekt i forhold til forsyningssikkerhed, klima og miljø, omkostningseffek-tivitet samt udnyttelse af konkret erhvervsmæssig potentiale. Efter gældende ret vurderes det, at EUDP kanstøtte projekter, der bidrager til det langsigtede mål om at gøre Danmark uafhængig af fossile brændsler i detomfang, at det stemmer overens med førnævnte kriterier.
2.2.2 Lovforslagets nærmere udformningForslaget indsætter en supplerende og eksplicit målsætning om, at lovens formål også bliver at understøtteden langsigtede målsætning om dansk uafhængighed af fossile brændsler. Med forslaget vil EUDP i højeregrad have mulighed for at fokusere og prioritere støtte til udvikling og demonstration på områder, der vurde-res at være af særlig betydning for den forestående omstillingsproces af det danske energisystem, og hvor dersamtidig vurderes at være behov for en dansk indsats for at realisere den ønskede udvikling.Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
2.3 Lempelse af krav om hjemsted i Danmark2.3.1. Gældende retEfter de gældende regler skal tilskudsmodtagere have hjemsted i Danmark, jf. lovens § 7, stk. 1, 2. punk-tum. Baggrunden for det nuværende hjemstedskrav er hensynet til spørgsmålet om jurisdiktion. Udenlandskevirksomheder og videninstitutioner uden dansk hjemsted kan deltage i projekter, men altså ikke modtagetilskud fra EUDP. Eftersom EUDP-støttede projekter skal fremme teknologiudviklingen i Danmark, er dertypisk ikke tilstrækkelig tilskyndelse til udenlandsk deltagelse uden støtte fra EUDP.
2.3.2 Lovforslagets nærmere udformningForslaget lemper kravet om hjemsted i Danmark, så det kun er tilsagnshaver, der fortsat skal have hjemstedi Danmark. Tilsagnshaver, der normalt også er projektleder, modtager og administrerer tilsagnet – ofte påvegne af et projektkonsortium. Forslaget åbner mulighed for, at EUDP kan støtte aktiviteter, der udføres afudenlandske deltagere uden hjemsted i Danmark. Støtte til udenlandske deltagere skal være faglig relevantog bidrage til opfyldelsen af lovens formål. Dansk jurisdiktion sikres i forbindelse med afgivelse af tilsagn,hvor tilsagnshaver holdes ansvarlig for tilskudsmidler, som en udenlandsk projektdeltager uden hjemsted iDanmark modtager.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 6, 7 og 8, og bemærkningerne hertil.
2.4 Aftaleordningen2.4.1 Gældende retDen gældende statsstøtteordning med, at Energistyrelsen indgår aftaler om energieffektivisering med ener-giintensive virksomheder, der berettiger virksomheden til at få tilskud til dækning af kuldioxid-, energi- ogenergispareafgift, er godkendt af Europa-Kommissionen den 6. juni 2001. Godkendelsen er sket efter EF-traktatens statsstøtteregler og de daværende retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse. Godkendelsen ertidsbegrænset til 10 år og er ikke betinget af, at minimumsafgiftssatsen i energibeskatningsdirektivet er over-holdt.
2.4.2 Lovforslagets nærmere udformningForslaget skal sikre, at der også efter udløbet af Europa-Kommissionens godkendelse af aftaleordningenkan indgås aftaler om energieffektivisering med energiintensive erhvervsvirksomheder og gives tilskud tilvirksomhedernes betaling af kuldioxid-, energi- og energispareafgift.Kommissionens forordning om visse former for støttes forenelighed med fællesmarkedet i henhold til trak-tatens artikel 87 og 88 giver mulighed for, at aftaleordningen kan fortsætte efter udløbet af Kommissionensgodkendelse uden at skulle notificeres over for og godkendes af Kommissionen på ny. Forslaget bestemmerderfor, at aftaleordningen administreres i overensstemmelse med forordningen. Dette medfører bl.a., at afta-levirksomhederne uanset statstilskuddet mindst skal betale EU’s minimumsafgifter af deres elektricitetsfor-brug.Der kan være enkelte tilfælde, hvor forordningens betingelser ikke er opfyldt. I de situationer kan der ikkegives statsstøtte, før ordningen er godkendt efter andre af EUF-traktatens statsstøtteregler.Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2 nr. 2, og bemærkningerne hertil.3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeMed aftalen om fordelingen af globaliseringsreserven til forskning og udvikling 2010-2012 afsættes der 60mio. kr. i 2010, 70 mio. kr. i 2011 og 80. mio. kr. i 2012 til Green Labs DK.I bevillingen er der indeholdt omkostninger til administration af projekterne, aktiviteterne m.v.Ifølge lovforslaget er der klageadgang til Energiklagenævnet over retlige spørgsmål i forbindelse med be-styrelses afgørelser af ansøgninger til Green Labs DK. Energistyrelsen vurderer, at omfanget af klager vilvære så begrænset, at udgifterne forbundet med opgavevaretagelsen vil kunne afholdes inden for Energikla-genævnets allerede givne finanslovsrammer.Der er på finansloven afsat midler til forlængelsen af aftaleordningen.Lovforslaget medfører ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner og regioner.4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Lovforslaget forventes at have positiv indvirkning på erhvervslivet og videninstitutioner, da Green LabsDK er med til at skabe bedre rammer for aktører inden for klimateknologiområdet. Generelt skal Green LabsDK gøre det attraktivt for danske og internationale forskere og virksomheder med fokus på udvikling af kli-maløsninger at etablere sig i Danmark og placere deres udviklingsaktiviteter her.Med hensyn til aftaleordningen skal forslaget sikre, at de energiintensive virksomheder fortsat kan opnå til-skud ved at indgå aftale om energieffektivisering.Lovforslaget vurderes ikke at indeholde nævneværdige administrative konsekvenser.
5. De økonomiske og administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for borgerne.6. De miljømæssige konsekvenserGreen Labs DK skal gennem støtte til etablering af testfaciliteter for klimateknologier bidrage til opfyldel-sen af de langsigtede energipolitiske mål om forsyningssikkerhed, uafhængighed af fossile brændsler samthensynet til det globale miljø og klima. Med Green Labs DK får virksomhederne således bedre mulighederfor at udvikle nye klimateknologiske produkter, som fremmer effektiv ressourceudnyttelse til gavn for dendanske klimaindsats.Endvidere er det til gavn for miljøet, at der foreslås et supplerende mål om at understøtte det politiske målom uafhængighed af fossile brændsler, hvorefter både EUDP og Green Labs DK i højere grad får mulighedfor at lægge vægt på dette aspekt i prioriteringen af programmidlerne.Endelig bevirker forslaget, at virksomhederne via aftaleordningen er lige så energibevidste, som hvis debetalte de høje energi- og kuldioxidafgifter. Tilskuddet sikrer, at virksomhederne ikke stilles konkurrence-mæssigt urimeligt i forhold til udenlandske virksomheder, der ikke har tilsvarende afgifter.7. Forholdet til EU-rettenGreen Labs DK vurderes at indeholde statsstøtte omfattet af EUF-traktatens artikel 107, stk. 1. Der må kuntildeles statsstøtte, hvis støtten forinden er blevet notificeret til og godkendt af Kommissionen, eller hvisstøtten ydes efter EU’s regler om de minimis-støtte eller inden for rammerne af Kommissionens generellegruppefritagelsesforordning for statsstøtte.Energistyrelsen er i kontakt med Kommissionen i forhold til at afklare, hvordan det mest hensigtsmæssigtkan sikres, at Green Labs DK er forenelig med EU-statsstøttereglerne.Der vil senere blive taget nærmere stilling til statsstøttereglerne for så vidt angår Green Labs DK, herunderom Green Labs DK skal notificeres til Kommissionen eller om Green Labs DK kan virke inden for rammer-ne af Kommissionens generelle gruppefritagelsesforordning for statsstøtte.I overensstemmelse med Kommissionens godkendelse af EUDP (N 479/2007), skal de ændringer, der ved-rører EUDP, anmeldes til Kommissionen.Aftaleordningen administreres som udgangspunkt inden for rammerne af Kommissionens generelle grup-pefritagelsesforordning. Der kan være enkelte tilfælde, hvor forordningens betingelser ikke er opfyldt. I desituationer skal støtten ydes i overensstemmelse med andre EU-statsstøtteregler, f.eks. retningslinjerne forstatsstøtte til miljøbeskyttelse eller de minimis reglerne.8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:3F Fagligt Fælles Forbund, A/S Dansk Shell, Aalborg Portland A/S, ACE Denmark, Akkrediteringsinstitu-tionen, Advokatrådet – Advokatsamfundet, Altinex Oil Denmark A/S, Akademisk Arkitektforening, AffaldDanmark, Autoriserede Kølefirmaers, Brancheforening, Ankenævnet på Energiområdet, Arbejderbevægel-sens Erhvervsråd, Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, CO-industri,DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond), Danish Offshore Industry, Danmarks Jægerfor-bund, Danish Operators, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Vindmøl-leforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjern-varme, Dansk Gartneri, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi Aps, Dansk Industri, DanskLandbrug, Dansk Standard, Danske Regioner, Dansk Transport og Logistik (DLTL), Datatilsynet, De Grøn-ne, DONG Energy A/S, Dong E&P, DS Håndværk & Industri, DTU – Afdelingen for myndighedsbetjening,Center for Energibesparelser, energi- og olieforum.dk, Energiklagenævnet, Energitilsynet, Energitjenesten,E. On Danmark A/S, Forbrugerrådet, Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af RegistreredeRevisorer (FRR), Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen for Slutbrugere af Energi, For-eningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Varmepumpefabrikanter i Danmark, Frederiksberg
Kommune, Frie Elforbrugere, Fællessekretariatet for Hovedstadsregionens, Naturgas I/S (HNG) og NaturgasMidt-Nord (MN), Greenpeace, GTS (Godkendt Teknologisk service), Hess ApS, Håndværksrådet, IndukraftSekretariatet c/o Dansk Industri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), IT-Branchen, ITEK, Jydske Grund-ejerforening, KOOPERATIONEN, KTO - Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, KL (Kom-munernes Landsforening), KL - Økonomisk sekretariat, Københavns Kommune, Københavns Kommune -Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune – Økonomiforvaltningen, Landbrugsraadet, Lands-organisationen i Danmark (LO), Mærsk Olie og Gas AS, Naturgas Fyn, Nordisk Folkecenter for VedvarendeEnergi, Organisationen for Vedvarende Energi, Realkreditforeningen, RenoSam, SDE - SammensluttedeDanske Energiforbrugere, Samvirkende Energi- og Miljøforeninger, Statoil A/S, Statoil A/S, Statoil GazelleA/S, Tekniq, Teknologisk Institut, Telekommunikationsindustrien, Vattenfall A/S, Vindmølleindustrien,WWF Verdensnaturfonden, Østkraft, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.9. Sammenfattende skema

Vurdering af lovforslagets konsekvenser:

Positive konsekvenser/mindreudgifterIngenNegative konsekvenser/merudgifterPå finansloven for 2010 erGreen Labs DK forudsatbudgetteret med 60 mio. kr. i2010, 70 mio. kr. i 2011 og80 mio. kr. i 2010, og der erafsat midler til en fortsættel-se af tilskud til aftaleordnin-gen.Der påføres ikke erhvervsli-vet direkte omkostningereller forpligtelser ved lov-forslagets gennemførelse.Ingen
Økonomiske konsekven-ser for staten, regioner ogkommuner
Økonomiske og admini-strative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konse-kvenser
Lovforslaget forventes gene-relt at have en positiv effektfor erhvervslivet.Med Green Labs DK får virk-somhederne bedre mulighederfor at udvikle nye klimatekno-logiske produkter, som frem-mer effektiv ressourceudnyt-telse. Forslag fremmer såledesgenerelt en bæredygtig udvik-ling.Ingen
Administrative konse-kvenser for borgerneForholdet til EU-retten
Ingen
Loven berører forholdet til EUF-traktatens statsstøtteregler,og loven skal administreres i overensstemmelse med disseregler. Green Labs DK skal således enten notificeret til Euro-pa-kommissionen, eller støtten skal ydes efter EU’s regler omde minimis-støtte eller inden for rammerne af Kommissionensgenerelle gruppefritagelsesforordning for statsstøtte. De æn-dringer, der vedrører EUDP, anmeldes til Kommissionen.Aftaleordningen administreres som udgangspunkt inden forrammerne af Kommissionens generelle gruppefritagelsesfor-ordning. Der kan være enkelte tilfælde, hvor forordningensbetingelser ikke er opfyldt. I de situationer kan der ikke givesstatsstøtte, før ordningen er godkendt efter andre af EUF-
traktatens statsstøtteregler.Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1For at afspejle at EUDP og Green Labs DK programmerne begge er omfattet af samme lov, foreslås titlenændret, således at begge programnavne indgår i titlen.Til nr. 2Det foreslås i ændringen til§ 1,at lovens nuværende overordnede formål om at understøtte de energipoliti-ske målsætninger om forsyningssikkerhed, hensyn til det globale klima og et renere miljø samt omkostnings-effektivitet suppleres med en eksplicit målsætning om at understøtte målsætningen om at gøre Danmark uaf-hængig af fossile brændsler.Hermed er der mulighed for, at EUDP og Green Labs kan støtte udvikling, demonstration og test på områ-der, der vurderes at være af særlig betydning for den forestående omstillingsproces af det danske energisy-stem, hvor der samtidig vurderes at være behov for en dansk indsats for at realisere den ønskede udvikling.Sekretariatet skal bidrage til at belyse de bredere hensyn, som er relevante i forhold til bestyrelsens be-handling af ansøgninger om støtte til projekter, der bidrager til opfyldelsen af regeringens målsætning omdansk uafhængighed af fossile brændsler. I den forbindelse skal sekretariatet inddrage relevante pejlemærker,mål m.v. fra politiske aftaler og planer for opnåelse af uafhængighed af fossile brændsler.Til nr. 3Der foreslås indsat en ny§ 2a.Af forslag til stk. 1, fremgår at der oprettes et nyt Green Labs DK-programprogram, som skal virke for etablering af faciliteter til demonstration og test af klimateknologier inden fordanske styrkepositioner.Green Labs DK foreslås ifølge stk. 2, at have to hovedaktiviteter, der gensidigt understøtter hinanden.For det første foreslås Green Labs DK at støtte etablering af faciliteter, hvor virksomheder kan demonstrereog teste nye klimateknologier under realistiske omstændigheder i stor skala.Efterfølgende vil der være åben adgang for, at både danske og udenlandske virksomheder mod rimelig be-taling og eventuelt som led i projekter og i samarbejde med andre virksomheder eller videninstitutioner kanbenytte de etablerede Green Labs til at teste og demonstrere klimateknologier.For det andet foreslås Green Labs DK aktivt at fremme samarbejdet mellem offentlige og private aktøreromkring dannelsen af konsortier bag kommende Green Labs og kendskabet til de etablerede Green Labs ibåde Danmark og udlandet. Dannelsen af nye konsortier kan f.eks. fremmes gennem afholdelse af workshopsmed bestemte klynger af virksomheder. Kendskabet til programmet fremmes gennem formidling, herunderopbygning af en egen visuel identitet. Udbredelsen af Green Labs til udlandet vil kunne ske gennem delta-gelse i konferencer og erhvervsfremme-arrangementer i udlandet i samarbejde med både de etablerede GreenLabs og eksisterende erhvervsorganisationer og Udenrigsministeriet m.fl.Til nr. 4Det foreslås, at den gældende§ 3,om bestyrelsen for EUDP, også skal finde anvendelse på Green LabsDK. Med forslaget bliver den allerede udpegede og siddende bestyrelse for EUDP også bestyrelse for det nyeGreen Labs DK program. Dette begrundes med ønsket om at skabe sammenhæng mellem prioriteringen i deto programmer. Der bliver således tale om én og samme bestyrelse for begge programmer. Klima- og ener-giministeren fastsætter kriterier og eventuelle særlige støtteområder for Green Labs DK, jf. § 4 a, mens be-styrelsen træffer beslutning om alle andre forhold i Green Labs DK, herunder om den endelige prioriteringog udmøntning af tilskudsmidler.
Til nr. 5I den nye foreslåede §4 a,fastlægges i stk. 1 fordelingen af beslutningskompetencen for klima- og ener-giministeren og bestyrelsen. Det er således klima- og energiministeren, der fastsætter kriterier og eventuellesærlige støtteområder for Green Labs DK, mens det er bestyrelsen, som træffer beslutning om alle andreforhold i Green Labs DK, herunder om den endelige prioritering og udmøntning af tilskudsmidler. Det ersåledes bestyrelsen, der træffer de konkrete afgørelser om tildeling af tilskud. Bestyrelsen er uafhængig, jf. §3. Den er derfor ikke underlagt instruktionsbeføjelse, hvilket også gælder sekretariatet i sin betjening af be-styrelsen. Med hensyn til klageadgang henvises til § 16.I stk. 2 foreslås, at lov om offentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven og lov om Folketingets Om-budsmand finder anvendelse på Green Labs DK’s virksomhed. I praksis kan f.eks. forvaltningslovens reglerom inhabilitet, vejledning, begrundelse og klagevejledning være relevante, når bestyrelsen træffer afgørelserom tilskud. Det følger allerede af den gældende lov, at de pågældende love finder anvendelse på EUDP.Til nr. 6I forslaget til ændring af§ 7, stk. 1, 1. pkt.,foreslås der, at bestemmelsen kun finder anvendelse på EUDP.Det følger herefter, at bestyrelsen efter ansøgning til EUDP kan give tilskud til udviklings- og demonstrati-onsprojekter og forskningsprojekter, der understøtter forberedelsen af udvikling og demonstration. I forslagettil ny § 7 a fastsættes, hvilke aktiviteter, som bestyrelsen kan give tilskud til under Green Labs DK.Til nr. 7I forslaget til ændring af§ 7, stk. 1, 2. pkt.,foreslås en lempelse af kravet om, at alle tilskudsmodtagereskal have hjemsted i Danmark. Det vil herefter blive muligt at støtte aktiviteter udført af udenlandske pro-jektdeltagere uden hjemsted i Danmark i tilfælde, hvor det er fagligt relevant og bidrager til opfyldelse aflovens formål. Den faglige relevans vurderes ud fra ansøgers særskilte redegørelse for behovet for uden-landsk deltagelse i projektet. Som det fremgår af § 7, stk. 1, 2. punktum kan der forsat kun gives tilskud tilprojekter, der tilgodeser det overordnede formål om hensynet til teknologiudviklingen i Danmark.Til nr. 8I medfør af forslaget til indsættelse af nyt pkt. i§ 7, stk. 1,skal tilsagnshaver fortsat have hjemsted i Dan-mark af hensyn til spørgsmålet om jurisdiktion. Ved tilsagnshaver forstås den virksomhed eller videninstitu-tion, der normalt har projektlederrollen og som eventuelt på vegne af et projektkonsortium, modtager ogadministrerer tilsagnet. I forbindelse med afgivelse af tilsagn om støtte, holdes tilsagnshaver ansvarlig for detilskudsmidler, som en udenlandsk projektdeltager uden hjemsted i Danmark modtager. Dvs. i tilfælde af, atden udenlandske projektdeltager uden hjemsted i Danmark ikke overholder vilkårene for tilskuddet, vil til-sagnshaver blive holdt ansvarlig, f.eks. for eventuelt krav om tilbagebetaling af tilskud.Til nr. 9I forslaget til indsættelse af en ny§ 7a fastsættes, at bestyrelsen kan give tilskud til etablering af facilitetertil demonstration og test. Klima- og energiministeren fastsætter kriterier og eventuelle særlige støtteområder,men det er bestyrelsen, som træffer de konkrete afgørelser om tilskud.Tilskud forventes givet på grundlag af indkaldelser af forslag til Green Labs inden for rammerne af nærme-re angivne prioriteringer og inden for annoncerede tidsfrister.Tilskud fra Green Labs DK skal tilgodese styrkepositioner inden for klimateknologi i Danmark og føre tiletableringen af faciliteter af høj international standard. Som følge heraf vil Green Labs normalt blive placereti Danmark, men der kan være særlige grunde til, at et Green Lab placeres i udlandet, f.eks. på grund af inter-nationalt samarbejde eller adgang til kritiske ressourcer.Tilsagnshaver skal have hjemsted i Danmark af hensyn til spørgsmålet om jurisdiktion. I forbindelse medafgivelse af tilsagn om støtte tilstræbes det, at tilsagnshaver i videst muligt omfang holdes ansvarlig for detilskudsmidler, som en udenlandsk projektdeltager uden hjemsted i Danmark modtager.
Til nr. 10Med forslaget til ændring af§ 8, stk. 1foreslås det, at bestemmelsen kun finder anvendelse for EUDP. Detfølger herefter, at bestyrelsen for EUDP´s vedkommende kan give tilskud til udgifter til konkrete initiativer,der afholdes som led i udviklingen af samarbejde mellem offentlige og private aktører. For Green Lab DK´svedkommende kan bestyrelsen efter forslaget til ny § 8, stk. 2 give tilskud og anvende midler til aktivt atfremme samarbejdet mellem offentlige og private aktører omkring dannelsen af og kendskabet af GreenLabs.Til nr. 11I medfør af forslaget til en ny§ 8, stk.2, kan bestyrelsen give tilskud og anvende midler til aktivt at frem-me samarbejdet mellem offentlige og private aktører omkring dannelsen af og kendskabet af Green Labs.Det kan eksempelvis være tilskud til afholdelse af workshops, deltagelse i konferencer eller erhvervsfremme-arrangementer i udlandet.Til nr. 12Med forslaget til ændring af§ 9præciseres det, at bestemmelsen kun finder anvendelse for EUDP. Det føl-ger herefter, at bestyrelsen for EUDP’s vedkommende kan betale kontingent til internationalt forskningssam-arbejde og bidrag til internationale programmer for forskning, udvikling, demonstration og innovation. Detskønnes i øjeblikket ikke relevant for Green Labs DK at kunne anvende midler til internationalt forsknings-samarbejde og bidrag til internationale programmer.Til nr. 13Med forslaget til ændring af§ 11, stk. 1,fastslås det, at aktiviteterne inden for Green Labs DK skal koordi-neres med andre ordninger, initiativer og myndigheder, der støtter eller fremmer forskning, udvikling, de-monstration, innovation eller erhvervsudvikling på klimaområdet.Baggrunden for etableringen af Green Labs DK er, at der er identificeret en mangel i innovationskæden iforhold til faciliteter til at demonstrere og teste klimateknologier i stor skala. Det er vigtigt, at Green LabsDK koordineres med andre ordninger, initiativer m.v., således at der skabes sammenhæng i hele innovati-onskæden fra forskning til markedsintroduktion.Der forventes ikke et egentlig overlap mellem aktiviteterne under Green Labs DK og aktiviteterne underandre ordninger som f.eks. EUDP og Det Strategiske Forskningsråd (DSF).Til nr. 14Med forslaget til ændring af§ 15præciseres det, at bestemmelsen kun finder anvendelse for EUDP. GreenLabs DK er således ikke omfattet af § 15. Det følger af § 15, at ministeren kan fastsætte regler om, at tilskudhelt eller delvist skal tilbagebetales i tilfælde, hvor tilskudsmodtageren på baggrund af tilskuddet har opnåeten kommerciel indtjening. Når en Green Lab-facilitet er opført, er det netop forventningen, at Green Lab’etudbyder test- og demonstrationsydelser på kommercielle vilkår inden for rammerne af de regler, som ernærmere beskrevet i indkaldelserne til Green Lab DK.Til § 2Til nr. 1I Lov nr. 527 af 12. juni 2009 om ændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love blevkuldioxidafgift på elektricitet omdøbt til energispareafgift. Som en konsekvens heraf foreslås bestemmelsenændret.Bestemmelsen fastslår fortsat, at det alene er den ikke tilbagebetalte kuldioxid- og energispareafgift, derindgår i beregningen af promskriteriet. Hvis en virksomhed f. eks. udnytter et bundfradrag i medfør af § 9 c ilov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og derfor ikke betaler fuld kuldioxid- eller energispareafgift,er det kun den afgift, virksomheden reelt betaler, der indgår i opgørelsen af afgiftsværdien i forbindelse med
beregningen af promskriteriet. Tilsvarende gælder, at en kvoteomfattet virksomhed, der ikke betaler kuldio-xidafgift af virksomhedens brændselsforbrug til procesformål, ikke kan indregne denne afgift i beregningenaf promskriteriet.Til nr. 2Det foreslås, at tilskudsordningen administreres i overensstemmelse med Kommissionens generelle grup-pefritagelsesforordning. Det indebærer, at tilskudsordningen godkendes automatisk uden først at skulle an-meldes. Kommissionen skal alene have tilsendt kortfattede oplysninger om ordningen.Forordningen forudsætter, at virksomheder, der får en afgiftslempelse, mindst skal betale den EF-minimumsafgiftssats, der p.t. er fastsat i energibeskatningsdirektiv 2003/96/EF. Minimumsafgiftssatsen forelektricitet til proces er 0,5 EURO/MWh svarende til knap 0,4 øre/kWh. Da energiafgiften på elektricitet tilproces i 2010 og 2011 for de fleste virksomheders vedkommende er fastsat til 1,6 øre/kWh, opfylder langt defleste virksomheder uden videre forordningens krav til minimumsafgiftssats.Der skal ikke betales energiafgift af den elektricitet, der går til mineralogiske og metallurgiske processersamt til elektrolyse og kemisk reduktion. Men også for disse processers vedkommende vurderes det, at for-ordningens krav til minimumsafgiftssats i de fleste tilfælde er overholdt, fordi den gennemsnitlige afgiftsbe-taling på elektricitet ligger over minimumsafgiftssatsen. Dette skyldes, at virksomheden både skal betaleenergispareafgift af den elektricitet, der anvendes i nævnte 4 processer og skal betale en relativ højere energi-og energispareafgift af den elektricitet, der i øvrigt anvendes i virksomhedens hjælpeprocesser.Der vil i medfør af lovens § 4 blive fastsat regler, der sikrer, at virksomhederne mindst betaler minimums-afgiften. Hvis dette ikke er tilfældet, fordi der er ydet et for stort tilskud, vil told- og skatteforvaltningen imedfør af lovens § 3 afkræve virksomheden det skyldige beløb.Der kan være enkelte tilfælde, hvor den generelle gruppefritagelsesforordnings betingelser ikke er opfyldt.F. eks. er det ikke alle erhvervssektorer, der kan få støtte efter forordningen. Ligeledes kræver forordningen,at virksomheden mindst skal betale EF-minimumsafgiften. Energistyrelsen vil i løbet af 2010 undersøge,hvor mange af de virksomheder, der i dag har en aftale om energieffektivisering, som ikke opfylder betingel-serne i forordningen. I de situationer skal statstilskudsordningen godkendes efter andre af EUF-traktatensstatsstøtteregler, herunder EF-retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse eller EU’s regler om de mini-mis-støtte, før ordningen kan træde i kraft.Hvis virksomheden bortset fra betaling af minimumsafgiftssatsen i øvrigt opfylder forordningens betingel-ser og ikke lider et nævneværdigt tab ved at skulle betale EF-minimumsafgiftssatsen, kan det være hensigts-mæssigt at administrere tilskuddet efter den generelle gruppefritagelsesforordning. Herved sikres, at virk-somheden er berettiget til tilskud, når Kommissionens godkendelse af den nuværende statsstøtteordning op-hører juni 2011. Hvis Kommissionen f.eks. skal godkende støtten efter EF-traktatens statsstøtteregler, herun-der retningslinjerne for statsstøtte til miljøbeskyttelse, forudsætter Kommissionens godkendelse, at en rækkebetingelser i retningslinjerne er opfyldt, hvilket ikke altid er tilfældet. Hertil kommer, at Kommissionen for-inden en eventuel godkendelse laver en analyse om støttens nødvendighed og proportionalitet. Til brug fordenne analyse baserer Kommissionen sig på en række oplysninger og dokumentation, som typisk vil være afomfattende karakter. Det er medlemsstaten i samarbejde med de relevante virksomheder, der fremskafferoplysningerne og dokumentationen. Processen med at få en godkendelse kan også af denne grund trække ud.Til § 3Forslagets § 1 skal anmeldes til Europa-Kommissionen, inden disse bestemmelser kan sættes i kraft.Forslagets § 2 skal have virkning fra juni 2011, hvor Kommissionens tiårige godkendelse af statstilskud tilaftaleordningen udløber. Der kan være enkelte tilfælde, hvor den generelle gruppefritagelsesforordnings be-tingelser ikke er opfyldt. I de situationer skal statstilskuddet ydes i overensstemmelse med andre af EUF-traktatens statsstøtteregler.Lovforslaget er derfor udformet således, at tidspunktet for lovens eller dele af lovens ikrafttrædelse fastsæt-tes af ministeren.