Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 335
Offentligt
874355_0001.png
874355_0002.png
874355_0003.png
874355_0004.png
874355_0005.png
G R U N D N O T AT
6. juli 2010
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF)nr. 663/2009 om et program til støtte for den økonomiske genopretning i form af fælles-skabsstøtte til projekter på energiområdetKOM(2010) 283 af 31. maj 2010Nyt notat1. ResuméFormålet med forslaget er at anvende de midler under genopretningsforordningen (forord-ning nr. 663/2009), for hvilke der ikke har kunnet indgås forpligtelser, til oprettelse af et fi-nansielt instrument til støtte for initiativer vedrørende energieffektivitet og vedvarende energi- særligt i byområder . Det er foreløbigt gjort op, at omkring 114 mio. euro står tilbage til rå-dighed, men det endelige beløb vil først være kendt ved udgangen af 2010 .2. BaggrundI lyset af den finansielle og økonomiske krise vedtog EU-landene en økonomisk stabilise-ringsplan (genopretningsprogrammet) på Det Europæiske Råds møde den 11.-12. december2008. Hovedelementet i genopretningsprogrammet er at stimulere den økonomiske aktivitetsvarende til 1,5 pct. af EU’s BNP gennem dels finanspolitiske lempelser i EU-landene og delsEU-finansierede initiativer. Genopretningsprogrammet udgør en fælles ramme med principperog retningslinjer for tiltag på nationalt og europæisk niveau.Som led i implementering af genopretningsprogrammet blev der bl.a. vedtaget et støttepro-gram til økonomisk genopretning via finansiel assistance til energiprojekter (KOM(2009) 35endelig). Formålet var at stimulere den økonomiske genopretning samtidig med at EU blevbragt tættere på opfyldelse af sine energipolitiske målsætninger, som er at forbedre energisik-kerheden, få etableret et velfungerende indre markedet for energi og reducere udledningen afdrivhusgasser. Programmet allokerede 3,98 mia. euro til energiprojekter fordelt på tre delpro-grammer inden for el- og gasinfrastruktur, offshore vindkraft, CO2-indsamling og deponering(CCS). Under drøftelserne af støtteprogrammet fandt en række lande, herunder ikke mindstDanmark, samt Europa-Parlamentet, at programmet også burde inkludere støtte til lokaleenergieffektiviserings- og VE-projekter, som skønnedes at have en hurtigere og mere direkteeffekt på beskæftigelse og økonomisk genopretning end store infrastrukturprojekter. Som etled i et kompromis måtte Kommissionen afgive et løfte om at eventuelle overskydende midlerville blive foreslået anvendt inden for energieffektivisering og vedvarende energi.Side 1
I Kommissionens rapport af 27. april 2010 (KOM (2010) 191 endelig) om gennemførelse afgenopretningsprogrammet skønnes det, at stort set hele finansieringsrammen (3,98 mia. euro)vil være brugt i 2010. Tilbage står omkring 114 mio. euro, som ikke forventes udmøntet undergenopretningsprogrammet. Det præcise restbeløb vil først stå klart i løbet af efteråret 2010.Kommissionen har derfor fremlagt et forslag til ændring af genopretningsforordningen, hvordet foreslås, at de ubrugte midler målrettes mod et støtteprogram til initiativer inden for ener-gieffektivitet og vedvarende energi (VE).3. HjemmelsgrundlagForslaget er fremsat med hjemmel i EUF-traktatens artikel 194 og skal vedtages efter den al-mindelige lovgivningsprocedure.4. NærhedsprincippetKommissionen har anført,1at formålet med genopretningsprogrammet ikke i tilstrækkeliggrad kan opnås på medlemsstatsniveau, bl.a. som følge af:en sammenhængende og effektiv respons på den økonomiske krise kræver en koordi-neret investeringsindsats på EU-niveaumange af de identificerede projekter er af transnational karakterfremme af sammenkobling, VE og CO2-indsamling og deponering er fornyelig blevetdefineret som fælles EU målen individuel indsats fra de enkelte lande ville bremse for gennemførelsen af en koor-dineret indsats
Regeringen vurderer, at det stillede forslag, som er fremsat i forlængelse af genopretningspro-grammet, følger ovenstående argumentation. Forslaget vurderes på den baggrund at være ioverensstemmelse med nærhedsprincippet.5. Formål og indholdFormålet med Kommissionens forslag er at etablere et program for de resterende midler undergenopretningsprogrammet til støtte for energiprojekter med fokus på energieffektivitet og VE- særligt i byområder.Kommissionen anfører, at udviklingen af nye former for VE og forbedring af energieffektivi-teten vil bidrage til grønnere vækst og til at skabe en konkurrencedygtig og bæredygtig øko-nomi i overensstemmelse med 2020-strategiens målsætninger. Energibesparelse er blandtEU's mest umiddelbare og omkostningseffektive måder at bidrage til opfyldelse af de strategi-ske energipolitiske målsætninger om at bekæmpe klimaforandringer, forbedre energiforsy-ningssikkerheden og sikre en bæredygtig økonomisk og social udvikling. Ved at yde støtte tilVE og energieffektivisering vil EU ydermere skabe nye arbejdspladser og et "grønt indremarked".I det fremlagte forslag foreslås det, at de ubrugte midler under genopretningsprogrammet an-vendes til oprettelse af et finansielt instrument til støtte for VE og energieffektivisering. Fi-nansieringsinstrumentet skal støtte udvikling af solide projekter samt gøre det lettere at finan-Se forslag til et program til støtte for den økonomiske genopretning i form af fællesskabsstøtte til projekter påenergiområdet (KOM(2009) 35 endelig)Side 21
siere investeringer i energieffektivisering og VE - særlig i byområder. For at fremme decen-trale investeringer foreslås endvidere, at støttemodtagerne skal være kommunale, lokale ogregionale offentlige myndigheder. Denne tilgang er inspireret af "borgmesteraftalens" (”Co-venant of Mayors”) succes, som er en aftale over 1600 regioner og byer på tværs af Europahar undertegnet.Det forslås, at instrumentet anvendes til projekter inden for offentlige og private bygninger,der benytter VE og/eller energieffektivitetsløsninger; investeringer i energieffektive kraftvar-menet og fjernvarme/fjernkølingsnet (især baseret på VE); decentraliserede vedvarende ener-gikilder forankret i lokalmiljøer; ren transport i byer til støtte for forbedret energieffektivitetsamt integrering af VE i lokal infrastruktur, herunder effektiv gadebelysning, intelligent for-brugsmåling og intelligente forsyningsnet.I forlængelse af genopretningsprogrammet skal faciliteten være begrænset til finansiering aftiltag, der har en hurtig og mærkbare effekt for den økonomiske genopretning i EU, energifor-syningssikkerheden og reduktion af drivhusgasemissioner. Kommissionen foreslår, at de pro-jekter, der skal kunne modtage støtte, skal overholde følgende kriterier:hvorvidt den valgte strategi er fornuftig og den tekniske kvalitet tilstrækkelig,hvorvidt den finansielle pakke er holdbar i hele projektets investeringsfase,projekternes geografiske fordeling,modenhed, hvilket vil sige, at forslaget hurtigst muligt skal nå til investeringsfasen, ogat der skal afholdes betydelige kapitaludgifter hurtigst muligt,i hvilken grad manglen på adgang til finansiering forsinker gennemførelsen af foran-staltningen,i hvilken grad genopretningsstøtte vil stimulere finansiering fra offentlige og privatekilder,kvantificerede samfundsøkonomiske og miljømæssige virkninger og konsekvenser.
6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-skyttelsesniveauetForslaget har ikke direkte statsfinansielle konsekvenser. Gennemførelse af projekterne vilimidlertid medføre positive strukturelle samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vilkunne få positive konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet i form af færre udlednin-ger af CO2mv. som følge af en større udbredelse af VE og øget energieffektivisering.9. HøringForslaget er sendt i høring i Klima- og Energipolitisk specialudvalg. Der blev ved fristens ud-løb modtaget et høringssvar fra Landbrug & Fødevarer.I svaret hilser L & F det velkomment, at genopretningsprogrammet nu udvides til også at om-fatte investeringer i vedvarende energi. Særligt hensigten om også at støtte decentraliseredeSide 3
energikilder er positiv og vil kunne bidrage positivt til udviklingen af vedvarende energi ogdermed fastholdelsen af arbejdspladser og vækst i udkantsområderne. Det er endvidere posi-tivt, at der kommer fokus på ren bytransport.L & F finder, at i forhold til en her og nu indsats i relation til begge initiativer er biomasse denmest samfundsøkonomisk bæredygtige ressource og teknologien er klar til anvendelse. Dettegælder både indenfor biogas, der vil kunne anvendes til både kraft-varme produktion ogtransport (som erstatning for naturgas), biobrændstoffer, der vil kunne fortrænge fossilebrændstoffer uden problemer samt kraft-varme produktion på f.eks. halm og flerårige energi-afgrøder.L & F opfordrer regeringen til i samarbejde med kommuner og regioner at afsøge mulighe-derne for at sikre lokal forankring af biogasprojekter samt andre bioenergiprojekter på lokaltniveau, f. eks. grøn bytransport baseret på såvel biogas som biobrændstoffer, med henblik påat danske projekter får del i midlerne. Herved vil det kunne blive muligt politisk at skabe etmarked for grønne brændstoffer, der dermed vil kunne bidrage til at opfylde Danmarks VE-målsætninger og nedbringe udledningen af drivhusgasser fra transportsektoren.Derudover har L & F en række forslag til præciseringer i den foreslåede forordning, herunderat forordningen bør gøres ”geografineutral” i forhold til by- og landdistrikter for så vidt angårproduktionen af vedvarende energi, så det fremgår at instrumentet omfatter projekter til pro-duktion afenergi, der vil kunne finde anvendelsei byområder.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter generelt Kommissionens forslag til ændring af genopretningsforordningen.Regeringen hilser særligt velkommen, at forslaget vil anvende ubrugte midler under genop-retningsprogrammet til projekter vedrørende energieffektivisering og VE, som også var endansk mærkesag i forhandlingerne om genopretningsprogrammet med finansiel assistance tilenergiprojekter.En sådan bred indsats inden for bæredygtig energi i især byområder, herunder energieffektivi-sering og VE på lokalt plan, vil have hurtig og mærkbar effekt på økonomi og beskæftigelsesamt energiforsyningssikkerhed. Det er også positivt, at typen af projekter, der vil kunnekomme i betragtning med denne fokusering, skønnes at matche godt med danske virksomhe-ders styrkeområder. Der er brug for, at man ved vurderingen af de enkelte projekter tager hen-syn til, at mere innovative og risikable projekter med mulighed for langsigtede effekter påenergiforbrug og drivhusgasudledninger , f. eks. gennem demonstration af nye og bredt an-vendelige teknologier, har brug for en højere grad af EU medfinansiering end projekter inden-for velkendte og afprøvede teknologier.Det må forventes, at de positive afledte effekter for den økonomiske vækst og beskæftigelsener betydelige, da projekterne vil være hurtige at gennemføre, og da der vil kunne gives støttetil relativt mange projekter. Regeringen støtter i den sammenhæng, at Kommissionen vil byg-ge på succesen med ’borgmesterinitiativet’ og forankre opgaverne på regionalt og lokalt plansamt hos private enheder, der optræder på vegne af disse offentlige myndigheder, samt at derisær vil blive lagt vægt på forslag, der involverer et samarbejde mellem sådanne myndigheder,boligselskaber og udviklingskontorer. Det ligger i klar forlængelse af regeringens holdning til
Side 4
Kommissionens oprindelige forslag til genopretningsprogram, jfr. også Kommissionens løfteom anvendelsen af de overskydende midler.Regeringen støtter den foreslåede administration via internationale finansielle institutioner(primært EIB) af det finansielle instrument under forudsætning af at den tilrettelægges på enmåde, der sikrer den geografiske balance.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget blev præsenteret på arbejdsgruppeniveau den 22. juni men blev ikke drøftet ved denlejlighed. En række lande stillede opklarende spørgsmål til Kommissionen om bl.a. sikringenaf den geografiske balance, det forventede omfang ved årets udgang af ikke-anvendte midlerfra genopretningsprogrammet og om udvælgelsesprocedurerne.Formandskabet oplyste, at Europa-Parlamentet har fået frist for ændringsforslag til den 14. ju-li og at ressortudvalget (ITRE) forventes at stemme om sin udtalelse den 2. september. Belgi-en har som kommende formandskab meddelt, at man agter at sætte sagen på arbejdsgruppensdagsorden på tre møder i løbet af juli måned, evt. med en afsluttende drøftelse i starten af sep-tember. Derefter vil sagen gå til COREPER.Kommissionen har underhånden oplyst, at den forventer, at udvælgelsen af projekter vil skegennem en formel ansøgningsrunde, hvor myndigheder sammen med virksomheder vil kunnesøge om støtte i form af teknisk assistance, lån med lave renter, garantier o.lign., men ikke di-rekte finansielle tilskud. På den måde sikres størst mulig gearing (”leverage”) af midlerne.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Forslaget til forordning om etablering af et støtteprogram til økonomisk genopretning gennemfinansielle assistance til energiprojekter, (KOM(2009) 35 endelig), blev forelagt FolketingetsEuropaudvalget til forhandlingsoplæg forud for rådsmødet (energi) den 19. februar 2910.
Side 5