Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 334
Offentligt
873436_0001.png
873436_0002.png
873436_0003.png
873436_0004.png
873436_0005.png
873436_0006.png
873436_0007.png
873436_0008.png
873436_0009.png
873436_0010.png
873436_0011.png
873436_0012.png
873436_0013.png
873436_0014.png
873436_0015.png
873436_0016.png
873436_0017.png
873436_0018.png
UDKAST
Forslagtil
Lov om ændring af lov om bæredygtige biobrændstoffer1)(Ny forpligtelse til at reducere vugge til grav-emission fra leveret brændstof og energi)§1I lov nr. 468 af 12. juni 2009 om bæredygtige biobrændstoffer foretages følgende ændringer:1.Lovenstitelaffattes således:»Lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser fra transport

1)

«.2.Fodnotentil lovens titel affattes således:»1) Loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23. april2009 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder og om ændring og senereophævelse af direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF (EU-Tidende 2009 nr. L 140, side 16), og dele afEuropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/30/EF af 23. april 2009 om ændring af direktiv98/70/EF for så vidt angår specifikationerne for benzin, diesel og gasolie og om indførelse af enmekanisme for overvågning og reduktion af emissionerne af drivhusgasser og om ændring af Rå-dets direktiv 1999/32/EF for så vidt angår specifikationerne for brændstof, der benyttes i fartøjer tilsejlads på indre vandveje, og om ophævelse af direktiv 93/12/EØF (EU-Tidende 2009 nr. L 140,side 88).«3.§ 1affattes således:»§ 1.Loven har til formål at bidrage til opfyldelsen af Danmarks internationale klimaforpligtelserved at fremme anvendelsen af bæredygtige biobrændstoffer til landtransport og ved at reducerevugge til grav-udledning af drivhusgasemissioner fra transport fra virksomheder.«4.Efter § 3 indsættes:»§ 3 a.Virksomheder skal så gradvist som muligt reducere, deres vugge til grav-emissioner afdrivhusgasser pr. energienhed fra leveret brændstof og energi med op til 10 pct. senest den 31. de-cember 2020.1)
Loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/29/EF af 23. april 2009 om fremme af an-vendelsen af energi fra vedvarende energikilder og om ændring og senere ophævelse af direktiv 2001/77/EF og2003/30/EF (EU-Tidende 2009 nr. L 140, side 16), og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/30/EF af23. april 2009 om ændring af direktiv 98/70/EF for så vidt angår specifikationerne for benzin, diesel og gasolie og omindførelse af en mekanisme for overvågning og reduktion af emissionerne af drivhusgasser og om ændring af Rådetsdirektiv 1999/32/EF for så vidt angår specifikationerne for brændstof, der benyttes i fartøjer til sejlads på indre vandve-je, og om ophævelse af direktiv 93/12/EØF (EU-Tidende 2009 nr. L 140, side 88)
Stk. 2.Ministeren kan fastsætte regler om, at virksomheder skal leve op til mellemliggende mål på2 pct. senest den 31. december 2014 og 4 pct. senest den 31. december 2017.Stk. 3.Ministeren kan fastsætte nærmere regler om beregning af vugge til grav-emissioner afdrivhusgasser fra biobrændstof og om fastsættelse af grundlaget for den i stk. 1 nævnte reduktions-forpligtelse.«5.I§ 4ændres »og biobrændstoffers bæredygtighed« til: », biobrændstoffers bæredygtighed ogreduktion af drivhusgasser fra transport«.6.I§ 5indsættes somstk. 4:»Stk. 4.Omkostninger vedrørende rapporteringsforpligtelse, herunder verifikation af oplysninger,påhviler virksomheden.«7.I§ 6indsættes somstk. 4:»Stk. 4.Omkostninger vedrørende inspektion og akkreditering påhviler virksomheden.«8.I§ 5, stk. 1,og i§ 8 stk. 1, nr. 1-2,indsættes efter »§ 3, stk. 1,«: »eller § 3 a,«.§2Loven træder i kraft den 1. januar 2011.§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Gældende ret3. Lovforslagets baggrund4. Lovforslagets indhold5. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet7. Administrative konsekvenser for borgerne8. Miljømæssige konsekvenser9. Forholdet til EU-retten10. Hørte virksomheder, organisationer, myndigheder m.v.11. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser1. IndledningFormålet med lovforslaget er at implementere brændstofkvalitetsdirektivets art. 7a-e.Brændstofkvalitetsdirektivet indeholder (udover en række brændstoftekniske bestemmelser som implemen-teres i dansk ret af Miljøstyrelsen) en særlig artikel (art. 7a-e), som fordrer, at medlemsstaterne kræver, atvirksomheder (olieselskaberne) reducerer deres vugge til grav-emissioner af drivhusgasser inden for trans-port med mindst 6 pct. fra 2010 til 2020. Direktivet er et totalharmoniseringsdirektiv, hvorfor Danmark ikkekan fravige direktivets bestemmelser. Direktivet skal være gennemført senest 31. december 2010.Det forventes, at en stor del af olieselskabernes forpligtelse vil blive gennemført ved brug af bæredygtigebiobrændstoffer (der anvendes samme bæredygtighedskriterier som anvendes i direktivet om vedvarendeenergi). En betydelig del af 6 pct. reduktionsforpligtelsen opnås ved anvendelse af den allerede eksisterendeiblandingsforpligtelse på 5,75 pct. efter lov om bæredygtige biobrændstoffer.Det foreslås, at implementeringen foretages ved hjælp af en bemyndigelseshjemmel i den gældende lov ombæredygtige biobrændstoffer. I loven findes allerede en bemyndigelseshjemmel, der bruges til at fastsætteregler med henblik på gennemførelse af EU-regler inden for området for biobrændstoffer i direktivet forvedvarende energi.I den eksisterende lov om bæredygtige biobrændstoffer er det ministeren, der fører tilsyn med overholdelseaf loven og regler udstedt i medfør af loven. Ministeren kan endvidere fastsætte nærmere regler om tilsynetsudøvelse, herunder regler om at tilsynet skal udøves i form af akkrediteret certificering eller inspektion.Udvidelsen af formålsbestemmelsen vil derfor også indebære, at ministeren har de samme muligheder forat udøve tilsyn, herunder akkrediteret certificering, inden for området for reduktion af vugge til grav udled-ningen af drivhusgasemissioner fra transport som i den nugældende lovgivning.2. Gældende retDer er tale om regulering af et nyt område, hvorfor området ikke som sådan har været underlagt retlig re-gulering. Der er dog lovgivning, der har indflydelse på området, uden at det specifikt regulerer det. Her tæn-kes navnlig på den gældende lov om bæredygtige biobrændstoffer, hvori der er fastsat en tvungen iblan-dingsprocent af biobrændstoffer på 5,75 pct. Det er samtidigt et krav, at biobrændstofferne opfylder nærmeredefinerede bæredygtighedskriterier, der er fastsat i bekendtgørelse nr. 1403 af 22. december 2009 ombiobrændstoffers bæredygtighed m.v. Et af disse bæredygtighedskriterier er, at besparelsen i drivhusgasemis-sionen ved anvendelse af biobrændstoffer skal være på mindst 35 pct. En sådan besparelse vil i sig selv med-
virke til, at virksomhederne reducerer deres vugge til grav-emissioner af drivhusgasser. Det er netop dennereduktion der er formålet med dette lovforslag.3. Lovforslagets baggrundI december 2008 blev Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2009/30/EF af 23. april 2009 om ændring afdirektiv 98/70/EF (brændstofkvalitetsdirektivet) vedtaget i revideret form samtidig med vedtagelsen af EU’sklima- og energipakke. Direktivet administreres som udgangspunkt af Miljøministeriet. Det reviderede direk-tiv trådte officielt i kraft i EU den 23. april 2009. Direktivet er et såkaldt totalharmoniseringsdirektiv, hvilketindebærer, at Danmark ikke kan fastsætte regler, der ikke harmonerer med direktivets bestemmelser. Det er idirektivet bestemt, at medlemsstaterne skal have gennemført det senest den 31. december 2010.Klima- og Energiministeriet er ansvarlige for gennemførslen af artiklerne 7a-7e, der primært omhandlerfastsættelse af reduktionsmål for nedsættelse af vugge til grav-emissioner, bæredygtighedskriterier og kon-trol med overholdelsen af disse. De øvrige dele af direktivet gennemføres af Miljøministeriet, og omfatterblandt andet tekniske specifikationer. Området har traditionelt hørt under Miljøministeriet, men da det for-ventes, at der i stort omfang vil blive anvendt biobrændstoffer til opfyldelse af direktivets forpligtelser, er detanset for mest hensigtsmæssigt, at artiklerne 7a-7e, der blandt andet omfatter biobrændstoffer, gennemføresaf Klima- og Energiministeriet.Direktivet skal blandt andet ses i lyset af, at forbrænding af brændstof til vejtransport står for cirka 20 pct.af udledningen af drivhusgasser i EU. En måde hvorved man kan reducere denne udledning, er nedsættelseaf brændstoffernes vugge til grav-udledning af drivhusgasser. Reduktionen kan ske på flere måder. Der kanske en reduktion i selve produktionsprocessen, ligesom der kan ske en ændring i produktsammensætning,herunder, at der anvendes olie, hvortil der er brugt mindre energi til at indvinde olien. Det forventes dog, atstørstedelen af reduktionen vil ske ved anvendelse af biobrændstoffer i transportsektoren.Efter direktivets artikel 7a er Danmark forpligtet til at fastsætte regler om, at virksomheder så gradvist sommuligt skal reducere deres vugge til grav-emissioner af drivhusgasser pr. energienhed fra leveret brændstofog energi med op til 10 pct. senest den 31. december 2020 i forhold til minimumsstandarder, der fastsættes afEU.Direktivet fastsætter regler om, at reduktionen skal bestå af mindst 6 pct. den 31. december 2020. Dan-mark kan endvidere kræve, at virksomhederne med henblik på denne reduktion opfylder følgende mellem-liggende mål: 2 pct. senest den 31. december 2014 og 4 pct. senest den 31. december 2017. Endvidere kanEU fastsætte yderligere supplerende mål på 2 pct. senest den 31. december 2020, som skal opfyldes ved en-ten at levere energi til transport til brug i enhver type vejgående køretøj, mobil ikke vejgående maskine (her-under fartøjer til sejlads ad indre vandveje), landbrugs- eller skovbrugstraktor eller fritidsfartøj og/eller an-vendelse af teknologi (herunder opsamling og lagring af CO2), der kan begrænse vugge til grav-emissionerne af drivhusgasser pr. energienhed fra det brændstof eller den energi, der er leveret. Med henblikpå reduktioner inden for sektoren for brændstofforsyning kan EU fastsætte yderligere supplerende mål på 2pct. senest den 31. december 2020, som skal opfyldes ved at købe kreditter gennem mekanismen for bære-dygtig udvikling i Kyotoaftalen på de betingelser, der er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2003/87/EF af 13. oktober 2003 om en ordning for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i EU.Hvorvidt disse supplerende mål vil blive fastsat, vil blandt andet blive vurderet ud fra rapporter somKommissionen skal forelægge for Europa-Parlamentet og Rådet hvert tredje år og første gang senest den 31.december 2012.Direktivet skal ses i sammenhæng med EU’s direktiv om fremme af anvendelsen af vedvarende energikil-der (VE-direktivet, 2009/28/EF), der blev vedtaget i december 2008. VE-direktivet fastlægger blandt andet,at der skal være mindst 10 pct. vedvarende energi i transportsektoren i 2020. Såfremt der anvendesbiobrændstoffer for at opfylde dele af dette mål, er det en betingelse, at biobrændstofferne opfylder de bære-dygtighedskriterier, der er fastsat i VE-direktivet. VE-direktivet og brændstofkvalitetsdirektivets bestemmel-ser om bæredygtighedskriterier er enslydende.Miljøministeren har efter mandat fra Folketingets Europaudvalg forhandlet brændstofkvalitetsdirektivet.Brændstofkvalitetsdirektivet var en del af den samlede klimapolitiske pakke, der blev fremsat af Kommissi-
onen i 2008, og blev vedtaget i december 2008 i Miljørådet. Udover brændstofkvalitetsdirektivet indeholderden klimapolitiske pakke også VE-direktivet og kvotedirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2009/29/EF af 23. april 2009).4. Lovforslagets indholdArtiklerne 7a-7e omhandler reduktion af drivhusgasser, herunder fastsættelse af forskellige reduktionsmål,bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer, kontrol med overholdelsen af bæredygtighedskriterier, metodertil beregning af vugge til grav-emissioner af drivhusgasser fra biobrændstoffer og gennemførselsforanstalt-ninger.Hovedformålet med direktivet er således, at reducere olieselskabernes udledning af vugge til grav-emissioner af drivhusgasser. Det forventes, at en stor del af olieselskabernes forpligtelse vil blive gennemførtved brug af bæredygtige biobrændstoffer (samme bæredygtighedskriterier som anvendes i direktivet omvedvarende energi). En betydelig del af 6 pct. reduktionsforpligtelsen opnås ved anvendelse af den alleredeeksisterende iblandingsforpligtelse på 5,75 pct. efter den gældende lov om bæredygtige biobrændstoffer.Det foreslås, at gennemførslen af direktivet foretages ved hjælp af en bemyndigelseshjemmel i lov om bæ-redygtige biobrændstoffer. Af den gældende lov om bæredygtige biobrændstoffers § 4 fremgår det, at klima-og energiministeren kan fastsætte regler med henblik på at gennemføre EU-regler om forhold, der er omfattetaf loven, herunder forordninger, direktiver og beslutninger om biobrændstoffer og disses bæredygtighed.Ved udvidelsen af lovens formålsbestemmelse, vil ministeren også kunne fastsætte regler med henblik påat gennemføre EU-regler, herunder forordninger, direktiver og beslutninger, om reduktion af vugge til grav-udledninger af drivhusgasemissioner fra virksomheder. Reduktionen forventes i høj grad at blive leveret vedbrug af bæredygtige biobrændstoffer. Udvidelsen foreslås blandt andet for, at ministeren kan fastsætte nær-mere regler om gennemførslen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/30/EF af 23. april 2009 omændring af direktiv 98/70/EF for så vidt angår specifikationerne for benzin, diesel og gasolie og om indførel-se af en mekanisme for overvågning og reduktion af emissionerne af drivhusgasser m.v. (brændstofkvalitets-direktivet).Ministeren vil således skulle fastsætte regler, der sikrer, at bæredygtighedskriterierne stemmer overensmed EU’s bæredygtighedskriterier på samme måde som det er tilfældet for de biobrændstoffer, der skal an-vendes efter lov om bæredygtige biobrændstoffer.I den eksisterende lov om bæredygtige biobrændstoffer er det endvidere ministeren, der fører tilsyn medoverholdelse af loven og regler udstedt i medfør af loven. Ministeren kan yderligere fastsætte nærmere reglerom tilsynets udøvelse, herunder regler om at tilsynet skal udøves i form af akkrediteret certificering ellerinspektion. Udvidelsen af formålsbestemmelsen vil derfor også indebære, at ministeren har de samme mulig-heder for at udøve tilsyn, herunder akkrediteret certificering, inden for området for reduktion af vugge tilgrav-udledningen af drivhusgasemissioner fra transport som i den nugældende lovgivning, ligesom ministe-ren vil kunne delegere opgaver med tilsyn og sekretariatsbetjening til et selskab, en sagkyndig institutioneller en organisation.Det foreslås endeligt, at der indsættes en bestemmelse om, at udgifter til akkrediteret certificering afholdesaf den certificerede virksomhed, hvorved den praksis, der er på området for tilsyn i form af akkreditering ogcertificering tydeliggøres. Der er således ikke tale om en ændring af praksis på området for certificering, menblot en klarificering af praksis.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regionerDet er behæftet med nogen usikkerhed at vurdere, om der vil være økonomiske konsekvenser for statenved gennemførsel af lovforslaget. Energistyrelsen har i forbindelse med udarbejdelse af lov om bæredygtigebiobrændstoffer vurderet, at staten vil have et afledt provenutab på 200-300 mio. kr. årligt ved en iblandings-procent af biobrændstoffer på 5,75 procent målt efter energiindhold, samt ekstra brændstofudgifter på seksmio. kr. årligt ved drift af offentlige køretøjer, primært i kommunerne. Disse beregninger var blandt andetbaseret på, at biobrændstoffer har en højere pris end fossilt brændstof, hvorfor merudgiften formentligt vilhave en negativ virkning på salget af brændstof, og muligvis på anskaffelse af nye køretøjer, og derved vil
medføre et faldende provenu. Biobrændstoffer er fritaget for CO2-afgift, men det provenutab, der hervedopstår, forudsættes opvejet af et reduceret behov for at igangsætte andre initiativer for at nedbringe CO2-emissioner.En betydelig del af det provenutab der vil kunne opstå i forbindelse med ændringsloven vil være dækket afdet provenutab, der blev beregnet i forbindelse lov om bæredygtige biobrændstoffer, der som nævnt fastsæt-ter en iblandingsprocent på 5,75 målt efter energiindhold.Hvorvidt der vil komme et yderligere provenutab, og hvor stort det eventuelt vil være er svært at vurdere.Det er de enkelte virksomheder, der afgør hvorledes de vil gennemføre deres reduktionsforpligtelse. Reduk-tionsforpligtelsen kan gennemføres med andre metoder end ved anvendelse af biobrændstoffer (bl.a. effekti-visering af produktionen eller ændring af produktsammensætningen). Energistyrelsen vil undersøge de øko-nomiske forhold, herunder størrelsen af provenutabet ved de enkelte muligheder (anvendelse afbiobrændstoffer, effektivisering af produktionsvejen og ændring af sammensætningen af olien), yderligere.Konsekvensen er derudover meget afhængig af prisen på biobrændstoffer - ethanol og biodiesel - i forholdtil prisen på fossile brændstoffer. I ovenstående er det forudsat, at der er en mærkbar forskel i prisen påbiobrændstoffer og fossile brændstoffer. I tilfælde af at prisforskellen udlignes, vil dette medvirke til en for-mindskelse af provenutabet. Energistyrelsen har tidligere vurderet, at olieprisen vil stige med cirka 40 pct.frem til 2020, hvilket formentligt vil medføre, at prisforskellen mellem biobrændstoffer og fossilt brændstofvil mindskes.Endelig skal vurderingen af konsekvenserne også ses i lyset af, at Danmark allerede er forpligtet til at re-ducere CO2-udledninger i Danmark med 20 pct. uden for kvotesystemet inden 2020. Det forventes, at en stordel af denne reduktion vil komme fra biobrændstoffer. Det skal endvidere bemærkes, at det i VE-handlingsplanen forudsættes, at Danmark primært vil benytte biobrændstoffer til opfyldelse af reduktions-forpligtelsen på 10 pct. i transportsektoren.Loven har administrative konsekvenser for staten, men ikke for kommuner og regioner. For staten vil dissekonsekvenser bestå i, at føre tilsyn med de virksomheder, der er omfattet af loven overholder forpligtelser ihenhold til loven. Derudover forventes der vejledningsopgaver samt at Energistyrelsen sikrer sig en høj fag-lig viden på området. Da en del af arbejdet kan udføres i tæt sammenhæng med området for biobrændstofferforventes det, at der skal afsættes et halvt årsværk til etablering af et kontrolsystem, og yderligere et kvartårsværk til den daglige drift af området.6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetVed lovforslag om bæredygtige biobrændstoffer blev der foretaget beregninger af de økonomiske og admi-nistrative konsekvenser for erhvervslivet. Disse blev foretaget under de samme forudsætninger som i foregå-ende afsnit. Under disse forudsætninger ansloges det, at erhvervslivet belastes med ca. 150 mio. kr. årligtinkl. alle afgifter, men ekskl. moms til ekstra brændstofomkostninger. Der blev i denne beregning taget højdefor, at biobrændstoffer ikke er pålagt CO2-afgift og at energiafgiften er ændret, således at den svarer til afgif-ten for benzin og diesel pr. energienhed.Hvorvidt der vil komme yderligere omkostninger for erhvervslivet, og hvor store de eventuelt vil være ersvært at vurdere. Som anført oven for under konsekvenser for staten er det de enkelte virksomheder, der af-gør hvorledes de vil gennemføre deres reduktionsforpligtelse. Reduktionsforpligtelsen kan som anført gen-nemføres med andre metoder end ved anvendelse af biobrændstoffer (bl.a. effektivisering af produktioneneller ændring af produktsammensætningen). Energistyrelsen vil undersøge de økonomiske forhold, herunderstørrelsen af provenutabet ved de enkelte muligheder (anvendelse af biobrændstoffer, effektivisering af pro-duktionsvejen og ændring af sammensætningen af olien), yderligere.Konsekvensen er derudover meget afhængig af prisen på biobrændstoffer - ethanol og biodiesel - i forholdtil prisen på fossile brændstoffer. I ovenstående er det forudsat, at der er en mærkbar forskel i prisen påbiobrændstoffer og fossile brændstoffer. I tilfælde af at prisforskellen udlignes, vil dette medvirke til en for-mindskelse af ekstraomkostningerne. Energistyrelsen har tidligere vurderet, at olieprisen vil stige med cirka40 pct. frem til 2020, hvilket formentligt vil medføre, at prisforskellen mellem biobrændstoffer og fossiltbrændstof vil mindskes.
Det anslås, at lovforslaget har meget begrænsede administrative konsekvenser for olieselskaberne, idetgennemførslen af VE-direktivets kriterier for bæredygtige biobrændstoffer indebærer, at de omfattede virk-somheder allerede nu dels skal finde og indgå købsaftaler om biobrændstoffer, der opfylder bæredygtigheds-kriterierne, og dels fremlægge de oplysninger, som er nødvendige for at dokumentere dette for myndighe-derne, herunder tilsikre uafhængig revision heraf. Dette indebærer, at en stor del af de administrative byrder,der vil kunne være ved dette lovforslag, allerede følger af den gældende lov om bæredygtige biobrændstof-fer.De administrative byrder forventes derfor kun at blive udvidet i meget begrænset omfang ved dette lovfor-slag.7. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget forventes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.8. Miljømæssige konsekvenserVed lovforslag om bæredygtige biobrændstoffer blev det vurderet, at lovforslaget forventedes at medvirketil at reducere udslippet af CO2fra dansk område, som det opgøres i henhold til Kyoto-aftalen. Samlet setskønnedes der ikke at ske væsentlige ændringer i andre miljøpåvirkninger på dansk område.Ved forbrænding af biobrændstoffer udledes ikke mere CO2til luften, end biomassen optog under væksten.Biobrændstoffer er dog kun delvist CO2-neutrale, når der tages højde for opstrøms udslip. Det forøgede op-strøms udslip af drivhusgasser og eventuelle andre miljøvirkninger forbundet med at producere flerebiobrændstoffer til det danske marked forventes i vid udstrækning at ville finde sted i udlandet. Det skyldes,at den danske efterspørgsel må forventes at blive opfyldt ved forøget nettoimport, enten ved at den betydeli-ge eksisterende danske produktion af biobrændstoffer omdirigeres fra eksport eller ved forøget import. Denstigende danske efterspørgsel vil næppe påvirke markedsprisen på biobrændstoffer i EU nævneværdigt, fordidet danske marked er lille sammenlignet med det samlede marked i EU. Lovforslaget vil derfor næppe i sigselv indebære en afgørende ændring af det økonomiske incitament til at producere biobrændstoffer i Dan-mark.Ved lovforslag om bæredygtige biobrændstoffer blev det videre anført, at med regeringens anvendte forud-sætninger om fordelingen af biobrændstoffer til blanding i henholdsvis benzin og dieselolie, forventedeslovforslaget, når biobrændstofferne er fuldt indfaset svarende til en markedsandel på 5,75 pct. og uden an-vendelse af 2. generation af biobrændstoffer, at medføre et salg af biobrændstoffer på 10,2 PJ. Dette anslogesumiddelbart at ville reducere det opgjorte udslip af CO2 fra dansk område med i alt ca. 750.000 ton årligt fra2012. Det blev endvidere anslået under stor usikkerhed, at reduktionen ville blive ca. 850.000 ton CO2 årligt,når der indregnedes de indirekte virkninger af det mindre salg af brændstoffer på dansk område, som skøn-nedes udløst af de resulterende forhøjelser af brændstofpriserne.Som det er anført ovenfor er alle skøn over hvilke mængder af biobrændstoffer, der vil komme til at indgå itransportsektoren i 2020 behæftet med overordentlig stor usikkerhed, da det er op til virksomhederne at væl-ge, hvilken metode de vil benytte til at opfylde deres reduktionsforpligtelse. Det må dog anses for sandsyn-ligt, at virksomhederne vil vælge, at benytte biobrændstoffer i et videre omfang end den i lov om bæredygti-ge biobrændstoffer fastsatte procentdel på 5,75 målt efter energiindhold.9. Forholdet til EU-rettenLovforslaget gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/30/EF af 23. april 2009 om æn-dring af direktiv 98/70/EF for så vidt angår specifikationerne for benzin, diesel og gasolie og om indførelseaf en mekanisme for overvågning og reduktion af emissionerne af drivhusgasser m.v. (brændstofkvalitetsdi-rektivet).Brændstofkvalitetsdirektivet fastlægger specifikationer for benzin, diesel og gasolie og indfører en meka-nisme for overvågning og reduktion af emissioner fra drivhusgasser. Der fastlægges blandt andet de bære-dygtighedskriterier som biobrændstoffer skal opfylde før, at de kan anvendes til at opfylde reduktionsforplig-telsen i direktivets artikel 7 a.
Bæredygtighedskriterierne i brændstofkvalitetsdirektivet er identiske med bæredygtighedskriterierne i Eu-ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009 (VE-direktivet). I VE-direktiver findesder en bestemmelse om, at biobrændstoffer produceret på basis af affald, restprodukter, celluloseholdigematerialer, der ikke er beregnet til fødevarer, og lignocellulose for at være dobbelt så stort som bidraget fraandre biobrændstoffer. En lignende bestemmelse findes ikke i brændstofkvalitetsdirektivet.10. Hørte virksomheder, organisationer, myndigheder m.v.Lovforslaget er den 7. juli 2010 sendt i høring til:3FACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen, inklusiv AkkrediteringsrådetAdvokatrådet - AdvokatsamfundetAkademiet for de Tekniske VidenskaberAltinex Oil Denmark A/SAffald DanmarkAnkenævnet på EnergiområdetArbejderbevægelsens ErhvervsrådBenzinforhandlernes Fælles RepræsentationBio-Energipark TønderBrancheforeningen for BiogasBrancheforeningen for Biogas (Bruno Sander Nielsen)Brancheforeningen for Decentral KraftvarmeCeposCeveaCO-industriConcitoDajolkaDakaDanisco - GenencorDANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond)Danish Offshore Industry (Esben Mortensen)Danish OperatorsDanmarks NaturfredningsforeningDanmarks RederiforeningDanmarks Tekniske UniversitetDanmarks VindmølleforeningDansk Arbejdsgiverforening (DA)Dansk ByggeriDansk EnergiDansk Erhverv
Dansk FjernvarmeDansk Gasteknisk Center (DGC)Dansk Geotermi ApsDansk IndustriDansk LandbrugDansk Ornitologisk ForeningDansk Shell A/SDansk SkovforeningDansk StandardDanske RegionerDansk Transport og Logistik (DLTL)De Danske BilimportørerDe GrønneDet Økologiske RådDONG Energy A/SDong E&PDS Håndværk & IndustriDTU – Afdelingen for myndighedsbetjeningElsparefondenEnergi- og OlieforumEnergiklagenævnetEnergitilsynetEnergitjenestenForbrugerrådetForeningen Danske KraftvarmeværkerForeningen af Registrerede Revisorer (FRR)Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI)Foreningen for Slutbrugere af EnergiForeningen af Statsautoriserede RevisorerFrie ElforbrugereNaturgas I/S (HNG) og Naturgas Midt-Nord (MN)NovozymesGreenpeaceGTS (Godkendt Teknologisk service)Håndværksrådet
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA)KL (Kommunernes Landsforening)KL - Økonomisk sekretariat
LandbrugsraadetLandsorganisationen i Danmark (LO)Mellemfolkeligt SamvirkeMiljøbevægelsen NOAHMærsk Olie og Gas ASNephentesNoahNordisk Folkecenter for Vedvarende EnergiOrganisationen for Vedvarende EnergiRenoSamSDE - Sammensluttede Danske EnergiforbrugereSamvirkende Energi- og MiljøforeningerStatoil Gazelle A/STekniqTeknologisk InstitutVattenfall A/SVindmølleindustrienWWF VerdensnaturfondenØstkraft
11. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekvenser/mindreudgifterIngenNegative konsekven-ser/merudgifterVed den gældende lov om bære-dygtige biobrændstoffer har detværet vurderet, at der vil være etafledt provenutab for staten på ca.200-300 mio. kr. årligt. Ekstrabrændstofudgifter på ca. 6 mio.kr. årligt ved drift af offentligtejede køretøjer, primært i kom-munerne. Da det er op til oliesel-skaberne at vælge den måde de vil
Økonomiske konsekvenser forstat, kommune og regioner
Administrative konsekvenser forstat, kommune og regioner
Ingen
Økonomiske konsekvenser forerhvervslivet
Ingen
Administrative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenser
Ingen
Administrative konsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
Der vil formentligt komme enyderligere reduktion i udslippet afCO2 fra dansk område end de ca.0,85 mio. ton pr. år, der har væretberegnet ved lov om bæredygtigebiobrændstoffer. Usikkerhedenskyldes, at der ikke er den for-nødne sikkerhed for, hvorledesvirksomheder vil gennemførerderes reduktionsforpligtelse.Ingen
opfylde deres reduktionsforplig-telser på, er det vanskeligt at vur-dere om der vil være yderligereudgifter og i så fald, hvor storedisse vil være. Såfremt størstede-len af forpligtelsen gennemføresved hjælp af biobrændstoffer, vilpriser på disse have betydning forde økonomiske konsekvenser.Statslige udgifter på ca. et halvtårsværk til etablering af kontrol-system og statslige udgifter tilovervågning og kontrol af forplig-telsen på ca. et kvart årsværk år-ligt.I den gældende lov ombiobrændstoffer er det vurderet, aterhvervslivet vil have ekstrabrændstofomkostninger på cirka150 mio. kr. årligt ved en iblan-dingsprocent på 5,75 målt efterenergiindhold. Lovforslaget vilmuligvis forøge denne omkost-ning. Det er olieselskaberne selv,der bestemmer, hvorledes de vilopfylde deres reduktionsforplig-telse. Det er derfor vanskeligt atvurdere om der vil være yderlige-re udgifter og i så fald, hvor storedisse vil være. Såfremt størstede-len af forpligtelsen gennemføresved hjælp af biobrændstoffer, vilpriser på disse have betydning forde økonomiske konsekvenser.Der må forventes meget begræn-sede yderligere administrativekonsekvenser for erhvervslivet.Ingen
Ingen
Lovforslaget gennemfører Europa-Parlamentet og Rådets direktiv2009/30/EF af 23. april 2009 om ændring af direktiv 98/70/EF (brænd-stofkvalitetsdirektivet). Medlemsstaterne skal senest den 31. december2010 have gennemført direktivet. Direktivet er et såkaldt totalharmoni-
seringsdirektiv, hvilket indebærer, at Danmark ikke kan fastsætte reg-ler, der ikke harmonerer med direktivets bestemmelser.Klima- og Energiministeriet er ansvarlige for gennemførslen af artik-lerne 7a-7e, der primært omhandler fastsættelse af reduktionsmål fornedsættelse af vugge til grav-emissioner, bæredygtighedskriterier ogkontrol med overholdelsen af disse. De øvrige dele af direktivet gen-nemføres af Miljøministeriet, og omfatter blandt andet tekniske speci-fikationer.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1(Lovens titel)
Lovens titel udvides således, at det tydeliggøres, at loven også omhandler reduktion af drivhus-gasser fra transport.Til nr. 2(EU-fodnote)Fodnoten foreslås affattet således, at det fremgår, at lovforslaget nu også gennemfører artiklerne 7a-7e ibrændstofkvalitetsdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/30/EF af 23. april 2009 om æn-dring af direktiv 98/70/EF)Til nr. 3(§ 1)Det foreslås, at lov om bæredygtige biobrændstoffers anvendelsesområde udvides til også at omfatte re-duktion af vugge til grav-udledningen af drivhusgasemissioner fra transport (vejgående køretøjer og ikkevejgående maskiner (herunder fartøjer til sejlads på indre vandveje, når de ikke er til søs), landbrugs- ogskovbrugstraktorer samt fritidsfartøjer, når de ikke er til søs) fra virksomheder som nævnt i lov om bæredyg-tige biobrændstoffer § 2, nr. 4. Af lovens § 4 fremgår det, at klima- og energiministeren kan fastsætte reglermed henblik på at gennemføre EU-regler om forhold, der er omfattet af loven, herunder forordninger, direk-tiver og beslutninger, om biobrændstoffer og disses bæredygtighed.Ved udvidelsen af lovens formålsbestemmelse, vil ministeren også kunne fastsætte regler med henblik påat gennemføre EU-regler, herunder forordninger, direktiver og beslutninger, om reduktion af vugge til grav-udledninger af drivhusgasemissioner fra virksomheder. Reduktionen forventes i høj grad at blive leveret vedbrug af bæredygtige biobrændstoffer. Udvidelsen foreslås blandt andet for, at ministeren kan fastsætte nær-mere regler om gennemførslen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/30/EF af 23. april 2009 omændring af direktiv 98/70/EF for så vidt angår specifikationerne for benzin, diesel og gasolie og om indførel-se af en mekanisme for overvågning og reduktion af emissionerne af drivhusgasser m.v. (brændstofkvalitets-direktivet).
I den eksisterende lov om bæredygtige biobrændstoffer er det ministeren, der fører tilsyn med overholdelseaf loven og regler udstedt i medfør af loven. Ministeren kan endvidere fastsætte nærmere regler om tilsynetsudøvelse, herunder regler om at tilsynet skal udøves i form af akkrediteret certificering eller inspektion.Udvidelsen af formålsbestemmelsen vil derved indebære, at ministeren har de samme muligheder for atudøve tilsyn, herunder akkrediteret certificering, inden for området for reduktion af vugge til grav-udledningen af drivhusgasemissioner fra transport som i den nugældende lovgivning.Til nr. 4(§ 3 a)Bestemmelsen fastsætter regler om, at reduktionen skal være mindst 6 pct. og op til 10 pct. den 31. decem-ber 2020. Virksomhederne bør gradvis reducere vugge til grav-emissionerne af drivhusgasser med op til 10pct. pr. energienhed fra leveret brændstof og energi senest den 31. december 2020. Reduktionen bør være påmindst 6 pct. senest den 31. december 2020 i forhold til det gennemsnitlige EU-niveau for vugge til grav-emissioner af drivhusgasser pr. energienhed fra fossile brændstoffer i 2010 og være opnået ved at anvendebiobrændstoffer og alternative brændstoffer samt ved at mindske afbrænding (flaring) og udslip på produkti-onssteder.Ved vugge til grav-emissioner af drivhusgasser forstås alle nettoemissioner af CO2, CH4 og N2O, der kantilskrives brændstoffet (herunder alle iblandede komponenter) eller tilført energi. Dette omfatter alle relevan-te stadier fra udvinding eller dyrkning, herunder ændret arealanvendelse, transport og distribution, forarbejd-ning og forbrænding, uanset hvor disse emissioner finder sted. Ved emissioner af drivhusgasser pr. energien-hed forstås den samlede masse af CO2-ækvivalente drivhusgasemissioner, der er knyttet til brændstoffet ellertilført energi divideret med brændstoffets eller den tilførte energis samlede energiindhold (for brændstof ud-trykt som dets nedre brændværdi).EU kan i forhold til reduktionsbestemmelsen på 6 pct. fastsættes yderligere supplerende mål på 2 pct. se-nest den 31. december 2020, som skal opfyldes ved at enten at levere energi til transport til brug i enhvertype vejgående køretøj, mobil ikke vejgående maskine (herunder fartøjer til sejlads ad indre vandveje), land-brugs- eller skovbrugstraktor eller fritidsfartøj og/eller anvendelse af teknologi (herunder opsamling og lag-ring af CO2), der kan begrænse vugge til grav-emissionerne af drivhusgasser pr. energienhed fra det brænd-stof eller den energi, der er leveret. Yderligere kan EU fastsætte yderligere supplerende mål på 2 pct. senestden 31. december 2020, som skal opfyldes ved at købe kreditter gennem mekanismen for bæredygtig udvik-ling i Kyotoprotokollen på de betingelser, der er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EFaf 13. oktober 2003 om en ordning for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet, med hen-blik på reduktioner inden for sektoren for brændstofforsyning. Hvorvidt disse supplerende mål vil blive fast-sat vil blandt andet blive vurderet ud fra rapporter som Kommissionen skal forelægge for Europaparlamentetog Rådet hvert tredje år og første gang senest den 31. december 2012. Det foreslås derfor, at ministeren be-myndiges til at fastsætte yderligere supplerende mål på 2 pct. og 2 pct. senest den 31. december 2020 såfremtEU vurderer, at disse supplerende mål er nødvendige.I bestemmelsen i stk. 2 bemyndiges ministeren endvidere til at kunne fastsætte regler om, at virksomheder-ne med henblik på denne reduktion opfylder følgende mellemliggende mål: 2 pct. senest den 31. december2014 og 4 pct. senest den 31. december 2017. Ved vurderingen af om der skal fastsættes mellemliggende målkan der eksempelvis lægges vægt på, om virksomhederne så gradvist som muligt nedsætter deres udslip afvugge til grav-emissioner fra drivhusgasser, ligesom der kan lægges vægt på i hvilket omfang de indtil viderehar reduceret deres udledning af vugge til grav-emissioner. Såfremt denne foreløbige reduktion ikke er til-fredsstillende og må vurderes ikke at nærme sig de mellemliggende mål, kan ministeren fastsætte regler om,at virksomhederne skal opfylde ovennævnte mellemliggende mål.Det foreslås i stk. 3, at ministeren kan fastsætte nærmere regler om beregning af vugge til grav-emissioneraf drivhusgasser fra biobrændstof og om fastsættelse af grundlaget for den i stk. 1 nævnte reduktionsforplig-telse. Det fremgår af brændstofkvalitetsdirektivet, at virksomhederne så gradvist som muligt skal nedsættederes reduktion af drivhusgasser i forhold til de minimumstandarder for brændstoffer, der er omhandlet an-detsteds i direktivet. EU har endnu ikke fastsat disse minimumsstandarder, hvorfor det foreslås, at ministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om disse. EU oplyser, at de forventer at have disse regler klar islutningen af år 2010.Til nr. 5(§ 4)Bestemmelsen bemyndiger ministeren til at fastsætte regler blandt andet om, at de biobrændstoffer somvirksomhederne sælger til opfyldelse af deres forpligtelse, skal opfylde EU's krav til bæredygtighed, såledesat reglerne gennemfører VE-direktivets og brændstofkvalitetsdirektivets krav til bæredygtighed.Det fremgår af energiaftalen fra februar 2008, at det er en forudsætning, at der kun indgår biobrændstoffer,der opfylder EU's bæredygtighedskriterier, i opgørelsen af forpligtelsesprocenten for biobrændstoffer. Dissekriterier fremgår af VE-direktivet, hvori der fastsættes krav dels til den samlede fortrængning af CO2, sombiobrændstoffet giver anledning til i hele kæden fra dyrkning af råstoffet til anvendelse i et køretøj, og delstil oprindelsen af råmaterialet, herunder at det som udgangspunkt ikke må opdyrkes i våd- eller skovområdereller områder med høj biodiversitet. De samme kriterier er gentaget i brændstofkvalitetsdirektivets bestem-melser om bæredygtige biobrændstoffer.Bemyndigelsen giver ministeren hjemmel til at udmønte disse krav i forhold til danske virksomheder. Detbemærkes, at EU's krav til bæredygtighed i VE-direktivet og brændstofkvalitetsdirektivet er fastlagt medhenvisning til artikel 95 i traktaten, som fastlægger reglerne for det indre marked, hvilket indebærer, at bære-dygtighedskriterierne udgør harmoniserede regler, som ikke kan fraviges af medlemsstaterne.Endvidere indeholder forslaget bestemmelser om, at ministeren kan udstede regler, der har til formål atgennemføre EU-regler om forhold, der er omfattet af loven. Der kan eksempelvis være tale om regler i for-hold til bæredygtighedskriterierne, regler om virksomhedernes overholdelse af disse, herunder kontrolsyste-mer eller tværgående regler, som kommer ind på forhold, som reguleres af loven fastsættelse af den procent-del som virksomheder skal reducerer deres vugge til grav-emissioner med.Til nr. 6(§ 5, stk. 4)Med stk. 4 tydeliggøres den praksis, der er på området, hvorefter omkostninger vedrørende den rapporte-ringsforpligtelse, herunder verifikation af oplysninger, der påhviler virksomheden oppebæres af virksomhe-den. Der er således ikke tale om en ændring af praksis på området for certificering, men blot en klarificeringaf praksis.Til nr. 7(§ 6, stk. 4)Med stk. 4 tydeliggøres den praksis, der er på området for tilsyn i form af akkreditering og certificering,hvor det er den virksomhed, der akkrediteres eller certificeres, der oppebærer udgiften hertil. Det vil hereftervære virksomheder som defineret i lovens § 2, nr. 4, der afholder udgifter i forbindelse med tilsynet. Der ersåledes ikke tale om en ændring af praksis på området for certificering, men blot en klarificering af praksis.Da der ikke tidligere er foretaget lignende tilsyn, og det i høj grad vil bero på specifikke forhold, er det ik-ke muligt at foretage et rimeligt skøn over udgiften til tilsynet.
Til nr. 8(§ 5, stk. 1, og § 8, stk. 1, nr. 1-2)Bestemmelsen foreslås indsat for at gøre det strafbart for en virksomhed ikke at overholde sine forpligtel-ser efter den foreslåede § 3 a. Overtrædelse af den gældende lovs § 3, stk. 1 er strafbart, og hensigten med
den foreslåede bestemmelse er, at det på lignende vis gøres strafbart at overtræde § 3 a. Som det gælder forovertrædelse af den gældende § 3 stk. 1, vil det også med den foreslåede bestemmelse være strafbart at fortieeller afgive urigtige eller vildledende oplysninger, ligesom det vil være strafbart ikke at afgive rapport efterden gældende lovs § 5. Det er ligeledes strafbart at meddele urigtige eller vildledende oplysninger eller und-lade at afgive oplysninger, som angivet i den gældende lovs § 6, stk. 2, ligesom det vil være strafbart at und-lade at efterkomme et påbud, som ministeren har udstedt efter den gældende lovs § 7, stk. 1.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2011. Brændstofkvalitetsdirektivet som denne lov gen-nemfører, skal være gennemført i national lov senest den 31. december 2010.Til § 3Vedrørende lovens territoriale gyldighed tydeliggøres det, at bekendtgørelsen, på samme måde som loven,ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
Lov om bæredygtige biobrændstofferLov om bæredygtige biobrændstoffer1)
1) Loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/29/EFom fremme af anvendelsen af energi fra ved-varende energikilder og om ændring og sene-re ophævelse af direktiv 2001/77/EF og2003/30/EF.
§1I lov nr. 468 af 12. juni 2009 om bæredygtigebiobrændstoffer foretages følgende ændrin-ger:1.Lovenstitelaffattes således:Lov om bæredygtige biobrændstoffer og re-duktion af drivhusgasser fra transport1)2.Fodnotentil lovens titel affattes således:»1) Loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EFom fremme af anvendelsen af energi fra ved-varende energikilder og om ændring og sene-re ophævelse af direktiv 2001/77/EF og2003/30/EF (EU-Tidende 2009 nr. L 140,side 16), og dele af Europa-Parlamentets ogRådets direktiv 2009/30/EF om ændring afdirektiv 98/70/EF for så vidt angår specifika-tionerne for benzin, diesel og gasolie og omindførelse af en mekanisme for overvågningog reduktion af emissionerne af drivhusgas-ser og om ændring af Rådets direktiv1999/32/EF for så vidt angår specifikationer-ne for brændstof, der benyttes i fartøjer tilsejlads på indre vandveje, og om ophævelseaf direktiv 93/12/EØF (EU-Tidende 2009 nr.L 140, side 88)«3.§ 1affattes således:
§ 1.Loven har til formål at fremme anven-delsen af bæredygtige biobrændstoffer tillandtransport med henblik på at bidrage tilopfyldelsen af Danmarks internationale kli-maforpligtelser.
»§ 1.Loven har til formål at fremme an-vendelsen af bæredygtige biobrændstoffer tillandtransport med henblik på at bidrage tilopfyldelsen af Danmarks internationale kli-maforpligtelser, samt at reducere vugge tilgrav-udledning af drivhusgasemissioner fratransport fra virksomheder.«4.Efter § 3 indsættes:»§ 3 a.Virksomheder skal så gradvist sommuligt reducere, deres vugge til grav-emissioner af drivhusgasser pr. energienhed
fra leveret brændstof og energi med op til 10pct. senest den 31. december 2020.Stk. 2.Ministeren kan fastsætte regler om,at virksomheder skal leve op til mellemlig-gende mål på 2 pct. senest den 31. december2014 og 4 pct. senest den 31. december 2017.Stk. 3.Ministeren kan fastsætte nærmere reg-ler om beregning af vugge til grav-emissioneraf drivhusgasser fra biobrændstof og om fast-sættelse af grundlaget for den i stk. 1 nævntereduktionsforpligtelse.«5.§ 4affattes således:§ 4.Klima- og energiministeren fastsætterregler med henblik på at gennemføre EU-regler om forhold, der er omfattet af dennelov, herunder forordninger, direktiver og be-slutninger om biobrændstoffer ogbiobrændstoffers bæredygtighed.§ 4.Klima- og energiministeren fastsætterregler med henblik på at gennemføre EU-regler om forhold, der er omfattet af dennelov, herunder forordninger, direktiver og be-slutninger om biobrændstoffer ogbiobrændstoffers bæredygtighed samt omreduktion af drivhusgasser fra transport.6.I§ 5indsættes somstk. 4:»Stk. 4.Omkostninger vedrørende rapporte-ringsforpligtelse, herunder verifikation afoplysninger, påhviler virksomheden.«7.I§ 6indsættes somstk. 4:»Stk. 4.Omkostninger vedrørende inspekti-on eller akkreditering og verifikation påhvilervirksomheden.«§ 5. Virksomheden sender årligt en rapport tilklima- og energiministeren som dokumenta-tion for, at virksomheden det foregående ka-lenderår har opfyldt forpligtelsen efter § 3,stk. 1, eller regler udstedt i medfør af § 3, stk.5, eller § 11.§ 8. Medmindre højere straf er forskyldt efteranden lovgivning straffes med bøde den, der1) overtræder forpligtelsen efter § 3, stk. 1,2) afgiver urigtige eller vildledende oplys-ninger eller fortier oplysninger, der har be-tydning for størrelsen af forpligtelsen efter §3, stk. 1,8.I§ 5, stk. 1,og i§ 8 stk. 1, nr. 1-2,indsæt-tes efter »§ 3, stk. 1,«: »eller § 3 a,«.
§2Loven træder i kraft den 1. januar 2011.
§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grøn-land.