Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 332
Offentligt
871513_0001.png
871513_0002.png
871513_0003.png
UDKAST
Vejledning om biogas- og blokvarmebekendtgørelseIndledningEnergistyrelsen udstedte på vegne af klima- og energiministeren den xx. xxx xxxx bekendtgørelsenr. xx om undtagelser fra kapitel 4 i lov om varmeforsyning (biogas- og blokvarmebekendtgørel-sen). Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. oktober 2010.Bekendtgørelsen erstatter bekendtgørelse nr. 647 af 17. september 1991 om undtagelser fra kapitel4 i lov om varmeforsyning. Den tidligere bekendtgørelse indeholdt en undtagelse af prisbestemmel-serne for blokvarmecentraler, der udelukkende leverer varme til eget forbrug. Muligheden for und-tagelse fra prisbestemmelserne er ved den nye bekendtgørelse udvidet således, at også biogasanlæg,der leverer til et kraftvarmeanlæg, kan være undtaget fra prisbestemmelserne i varmeforsyningslo-ven.Anlæg, der opnår dispensation, vil som udgangspunkt ikke kunne få kommunegaranti. Anlægge-ne, der er dispenseret fra varmeforsyningslovens prisregulering, skal også overholde konkurrence-lovgivningen og kan derfor som udgangspunkt ikke indgå aftaler, der begrænser konkurrencen, så-som aftaler med en meget lang løbetid. Derfor er der ikke tale om en generel undtagelse for biogas-anlæg, men giver bekendtgørelsen biogasanlæg mulighed for at søge dispensation.Gældende reguleringEfter den gældende prisregulering skal biogasanlæg, som er omfattet af varmeforsyningslovens §2, stk. 1, nr. 1, og har en varmekapacitet på mere end 0,25 MW, hvile-i-sig-selv. Dette betyder, atdisse anlæg kun må indregne nødvendige omkostninger i priserne (omkostningsbestemte pris), jf.varmeforsyningslovens § 20.Biogasanlæg må som vedvarende energianlæg indkalkulere et overskud i priserne, jf. varmeforsy-ningslovens § 20 b, når de leverer til et kollektivt varmeforsyningsanlæg. Bestemmelsen omfatteralene anlæg, der kun kan producere på vedvarende energi, og således ikke kombi-anlæg. Overskud-det er underlagt Energitilsynets rimelighedsvurdering. Energitilsynets praksis for disse sager ersparsom, men bygger på en betragtning om, at virksomhederne får tilladelse til en højere forrent-ning af indskudskapitalen end andre anlæg. Forrentningsniveauet har i de få sager efter en konkretvurdering været fastsat omkring 8 pct. i realforrentning.Reglerne om hvile-i-sig-selv medfører i praksis, at biogas kan sælges til den laveste af enten denomkostningsbestemte pris eller substitutionsprisen.Substitutionsprisen er prisen på det brændsel, som biogassen konkurrerer med. Det vil i de flestetilfælde handle om naturgas, men i teorien kan det også være biogas fra en anden leverandør ellerandre muligheder, som kraftvarmeanlægget har for at erstatte biogasleveringen med.De kraftvarmeanlæg, som køber biogas, er nemlig også omfattet af hvile-i-sig-selv reglerne. Demå således kun indregne nødvendige omkostninger i priserne. Dette medfører, at de ikke må ind-regne prisen for biogas, når denne pris ligger over det, det ville have kostet dem, hvis de havde købtet andet sted. Kun prisen på substitutionen må indregnes. Derfor vil biogasanlæg i praksis kun kun-ne afsætte biogas til kraftvarmeanlæg til substitutionsprisen, når deres omkostningsbestemte prisinklusiv et evt. overskud er højere end hvad konkurrenten kan tilbyde.Hvile-i-sig-selv reguleringen gælder kun biogaslevering til det indenlandske marked. I lyset afvarmeforsyningslovens formålsbestemmelse (§ 1), skal der derudover være tale om levering tilbygningers opvarmning og forsyning med varmt vand. En intern levering af biogas i en virksomhed
med både biogasanlæg som kraftvarmeanlæg er således ikke omfattet af reguleringen. Det gælderogså levering til andre formål end rumopvarmning/forsyning med varmt brugsvand, såsom leveringtil procesformål eller levering til et opgraderingsanlæg. Hvis biogassen efter opgraderingen bliverinjiceret i naturgasnettet til individuel forsyning med biogas, er dette omfattet af naturgasforsy-ningsloven og ikke af varmeforsyningsloven.Kommunegaranti og mulighed for at indgå langvarige aftalerAt biogasanlæg er omfattet af varmeforsyningslovens prisbestemmelser har også sine fordele.Hvile-i-sig-selv anlæg har mulighed for at få kommunegaranti, såfremt der opkræves et vederlag påmarkedsmæssige vilkår for garantien. Kommunegarantien er ofte afgørende for, om et anlæg kan fåden nødvendige finansiering til etableringen. Et biogasanlæg, som er undtaget fra hvile-i-sig-selvreglerne, vil ikke have mulighed for at få eller opretholde en kommunegaranti.Biogasanlæg har i dag også mulighed for at indgå aftaler med en lang uopsigelighedsperiode.Baggrunden for de langvarige kontrakter er at producenterne på grund af de meget store investerin-ger, der er forbundet med efterforskning, produktion og infrastruktur må have en rimelig sikkerhedfor omsætningen. Konkurrencelovens regler om konkurrencebegrænsede aftaler og misbrug af do-minerende stilling gælder ikke for anlæg, som er reguleret af varmeforsyningslovens hvile-i-sig-selvprincip, jf. konkurrencelovens § 2, stk. 2.Et biogasanlæg, som er undtaget af hvile-i-sig-selv reguleringen, vil imidlertid blive omfattet afkonkurrencelovens regler. Efter disse regler har en bestemmelse om uopsigelighed i en kontrakt tilfølge, at kraftvarmeanlægget i opsigelighedsperioden er forhindret i at aftage væsentlige mængdergas fra andre leverandører. Derfor er der tale om en konkurrencebegrænsning, der som udgangs-punkt er forbudt efter konkurrencelovgivningen.Bekendtgørelsen giver biogasanlæg mulighed for at opnå dispensation fra varmeforsyningslovensprisbestemmelser. Biogasanlæg, som har en kommunal garantistillelse i forbindelse med finansie-ring af biogasproduktionsanlægget og har indgået langvarige aftaler uden at de vil ændre på det, kansåledes undlade at søge dispensation og forsat blive underlagt hvile-i-sig-selv reguleringen.Dispensation for biogasanlæg efter bekendtgørelsenBekendtgørelsen har hjemmel i varmeforsyningslovens § 2, stk. 4. Efter denne bestemmelse fast-sætter klima- og energiministeren regler om, at visse former for kollektive varmeforsyning helt ellerdelvis ikke skal være omfattet af loven.Biogasanlæg kan blive undtaget fra bestemmelserne i varmeforsyningslovens kapitel 4 (prisbe-stemmelser), således at de kan levere biogas konkurrencedygtigt med naturgas eller på anden visdefineret i forhold til en reference- eller substitutionspris. Dette vil medvirke til at fremme indpas-ningen af biogas.Biogasanlæg, der vil være undtaget fra prisbestemmelserne, kan søge om dispensation fra prisbe-stemmelserne til Energitilsynet. Energitilsynet skal give dispensation til anlæg, når betingelserneherfor er opfyldt.Hensigten med betingelserne er at sikre, at hvile-i-sig-selv princippet ikke bliver ophævet for bio-gasanlæg, der ikke har nogen reelle konkurrenter. Dvs. at biogasanlægget ikke må have monopolpo-sition i forhold til kraftvarmeanlægget. Dermed sikres det, at biogasanlæggets prisføring bliver be-grænset af substitutionsprisen.Ansøgningen skal ledsages af dokumentation for at betingelserne for dispensation er opfyldt.Kraftvarmeanlægget skal meddele biogasanlægget de nødvendige oplysninger, f.eks. om de andreaftagemuligheder.
Betingelsen om, at anlægget ikke har en monopolposition, anses for opfyldt, når der blot er én an-den leverandør, som kraftvarmeanlægget kan erstatte biogasleveringen med. Der er ikke krav om, atdet skal handle om en anden biogasleverandør. Den anden aftagemulighed kan også bestå i leveringfra en halmleverandør eller naturgasleverandør. Afgørende er, at kraftvarmeanlægget ikke er af-hængigt af biogasanlægget, dvs. at biogasleveringen kan erstattes 100 pct., og at der er tale om etreelt alternativ. Derfor er der krav om, at der er mulighed for alternativ dækning over en længereperiode. Det skal desuden handle om substitutionsmuligheder på kraftvarmeanlægget. Dvs. at evt.spids- og reservelastkedler til kraftvarmeanlægget ikke kan gælde som en anden aftalemulighed.Dispensationen gælder kun levering til det pågældende kraftvarmeanlæg, hvor betingelserne fordispensation er opfyldt. Det handler således ikke om en anlægsdispensation. Såfremt et biogasanlægogså leverer til et kraftvarmeanlæg, hvor betingelserne ikke er opfyldt, skal denne levering fortsatske efter varmeforsyningslovens prisregulering.I områder, hvor der ikke er et reelt alternativ i form af naturgas, affalds-/biomassevarme m.v., vilbiogasforsyningen ikke være konkurrenceudsat. For at beskytte varmeforbrugere i disse områder,skal biogasleverandøren fortsat underlægges hvile-i-sig-selv reguleringen. For biogaslevering, derikke er konkurrenceudsat, vil der således ikke blive ændret noget i forhold til den nuværende prisre-gulering.Biogasproduktions- og fremføringsanlæg vil desuden fortsat være underlagt regler i varmeforsy-ningslovens kapitel 2 og 3. Dvs. at projekter vedrørende biogasanlæg er underlagt kommunalbesty-relsens godkendelse og at kommunalbestyrelsen, efter varmeforsyningslovens regler, kan træffebeslutning om ekspropriation, hvis dette er af væsentlig betydning for etableringen af et godkendtbiogasanlæg.