Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 299
Offentligt
G R U N D N O T AT
J.nr. 2504/1224-00403. juni 2010Side 1/6
Forslag fra EU-kommissionen om forordning der implementerer direktiv 2009/125/ECmed hensyn til at fastlægge eco-designkrav til industrielle ventilatorerKOM nr. (foreligger ikke), af [dd]. maj 20101. ResuméKommissionen har d. 25. maj 2010 fremsendt forslag til forordning omenergieffektiviseringskrav til ventilatorer med en elektrisk effekt på mellem 125 W (watt) og500 kW (kilo watt). Forslaget er et led i udmøntningen af eco-designdirektivet, som er etrammedirektiv, der har til formål at reducere energiforbruget i energirelaterede produkter.Forslaget er sat til afstemning d. 11. juni 2010 i EELEP-komiteen, Komiteen forEnergieffektivisering og Energimærkning af Produkter, en komité efter forskriftsprocedurenmed kontrol. Forslaget skønnes at have begrænsede klimamæssige og samfundsøkonomiskekonsekvenser for Danmark, men forventes i EU som helhed at have væsentlige positivekonsekvenser som følge af et lavere energiforbrug i brugsfasen af de berørte produkter.Forslaget forventes ikke at berøre statsfinanserne, og forventes ikke at udgøre en væsentligekstra byrde for erhvervslivet. Regeringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslagog agter derfor at stemme for forslaget.
2. BaggrundEU-Kommissionen har den 25. maj fremsendt forslag til forordning omenergieffektivitetskrav til ventilatorer med en elektrisk effekt på mellem 125 W og 500 kW,som markedsføres for første gang på det indre marked. Forordningen stiller krav til detmaksimale elforbrug for disse ventilatorer.Forslaget er sat til afstemning i den Regulerende Komité den 11. juni 2010.
3. HjemmelsgrundlagForordningen har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EC af 21.oktober 2009 om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af energirelateredeprodukter (eco-designdirektivet) specielt artikel 15. Eco-designdirektivet er baseret på
Traktatens artikel 114 (indre marked). Forordningen er et led i rækken afgennemførelsesforanstaltninger under eco-designdirektivet.Forslaget behandles i en komité efter forskriftsproceduren med kontrol i henhold til Nice-traktaten jf. bestemmelserne i artikel 5a stk. 1-4 og art. 7 i afgørelse 1999/468/EF.
4. NærhedsprincippetForslaget til forordning er et led i udfyldelsen af eco-designdirektivet og stillerenergieffektivitetskrav til ventilatorer med en elektrisk effekt på mellem 125 W og 500 kW.Hvis de enkelte medlemslande fastsætter nationale krav til de pågældende produkter, vil dervære risiko for forskelligartede nationale bestemmelser og procedurer, som ikke stemmeroverens på tværs af landegrænserne i EU. Dette vil resultere i barrierer for varernes fribevægelighed inden for Fællesskabet og unødige omkostninger for erhvervslivet. Sådanneregler må derfor have det samme indhold i Fællesskabet. I overensstemmelse mednærhedsprincippet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fællesskabsniveau.
5. Formål og indholdForslaget har til formål at begrænse energiforbruget ved at sætte minimumskrav tilenergieffektiviteten af ventilatorer med elektrisk effekt på 125 W – 500 kW, og omfatter bådeventilatorer, der integreres i andre produkter, og ventilatorer, der fungerer som selvstændigeenheder.Forslaget gælder ikke for ventilatorer, der er beregnet for anvendelse i potentielt eksplosiveomgivelser, eller ventilatorer, der er designet for kortvarig brug i nødsituationer. Ligeledes erventilatorer, der er designet for anvendelse i ekstreme omgivelser, herunder miljøer medekstreme temperaturer, eller giftige eller brandfarlige miljøer, ikke omfattet.Kravene forventes foreslået indført i to trin:Trin 1:Fra 1. juli 2012Fra dette tidspunkt skal alle omfattede ventilatoreroverholde et energieffektivitetsniveau, der er nærmerebeskrevet i udkastet til forslag. Kravdefinitionen er afmeget teknisk karakter, og der henvises derfor til udkastetsbilag I, pkt. 2, tabel 1.Fra dette tidspunkt skal alle omfattede ventilatoreroverholde et energieffektivitetsniveau, der er strengere, endniveauet krævet i trin 1. Kravdefinitionen er af megetteknisk karakter, og der henvises derfor til udkastets bilagI, pkt. 2, tabel 2.Kravene i trin 2 indebærer en forbedring afenergieffektiviteten på ca. 5 pct. i forhold til trin 1.Revision
Trin 2:Fra 1. januar 2015
Side 2/5
Senest fem år efter ikrafttræden (dvs. medio 2015) skal Kommissionen evalueregennemførselsforanstaltningen på baggrund af den teknologiske udvikling og præsentereresultaterne af evalueringen for medlemslandene.
6. Europa-Parlamentets udtalelserParlamentet har i overensstemmelse med den valgte komité-procedure mulighed for at udtalesig, efter at Komitéen for Energieffektivisering og Energimærkning af Produkter har stemt omforslaget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDer eksisterer ingen danske regler for ventilatorers maksimale energiforbrug.Forslaget til forordning vil, hvis den vedtages i ovennævnte komité, samt af Rådet ogEuropaparlamentet, være direkte gældende i Danmark og skal ikke implementeres i dansklovgivning.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet ellerbeskyttelsesniveauetØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil på statsligt niveau medføre omkostninger til markedsovervågning og –kontrol afventilatorernes energieffektivitet. Omkostningerne dækkes inden for Klima- ogEnergiministeriets bevillingsmæssige rammer.Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner ogkommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetProducenter af produkter, der er omfattet af dette forslag, skal dokumentere, at deresprodukter overholder forslagets bestemmelser. Dette vurderes imidlertid ikke at udgøre envæsentlig ekstra byrde i forhold til de dokumentations- og informationskrav, som producenteraf elektrisk og elektronisk udstyr, herunder ventilatorer allerede er omfattet af.Samfundsøkonomiske konsekvenserSom følge af reduktion af det samlede danske energiforbrug, skønnes forslaget at havepositive samfundsøkonomiske konsekvenser. Baseret på informationer fra den danskeventilationsbranche forventes de samfundsøkonomiske konsekvenser at blive beskedne, ideteffekten af forslaget forventes at blive meget begrænset i Danmark. Eventuelle prisstigningerpå produkterne, som følger af producenternes meromkostninger til udvikling og produktion afprodukter med lavere elforbrug, vil, ifølge de analyser, som EU-Kommissionen tidligere harladet udarbejde, være mindre end de økonomiske besparelser, der følger af et lavereenergiforbrug i produkternes brugsfase.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveau
Side 3/5
Forslaget vil reducere Europas el-forbrug og dermed også klimapåvirkningen. Kommissionenvurderer, at el-besparelsen for EU som helhed i 2020 vil nå op på ca. 34 TWh/år (milliardkilowatt timer pr. år). Denne el-besparelse medfører en årlig reduktion af CO2 udledninger på16 Mt (millioner ton). El-besparelsen svarer nogenlunde til Ungarns totale elforbrug i 2006.Udover besparelser på EU-plan forventer Kommissionen, at kravene vil have afsmittendevirkning og medføre energi- og CO2-besparelser i lande uden for EU.Den danske brancheforening for ventilation vurderer, at ventilatorer, der markedsføres elleribrugtages i Danmark, i vid udstrækning allerede i dag opfylder kravene indeholdt i forslagetstrin 1.Forslaget vurderes at have en beskeden positiv effekt på miljøet og beskyttelsesniveauet iDanmark.9. HøringForslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima- og Energipolitik.Energistyrelsen har desuden holdt et offentligt orienteringsmøde, hvor der har været enteknisk gennemgang af forslaget. Høringen har resulteret i høringssvar fra Arbejdstilsynet ogfra Dansk Fjernvarme og fra Forbrugerrådet, som alle tilkendegav, at de ikke havdekommentarer til forslaget. Energistyrelsen har desuden modtaget høringssvar fra DanskErhverv (DE) og fra Organisationen for Vedvarende Energi (OVE). DE støtter forslaget ogpåpeger vigtigheden af, at forslaget ikke skal påføre erhvervslivet væsentlige ekstra byrder.OVE støtter indførsel af energieffektivitetskrav til ventilatorer, men finder, at kravene børvære mere ambitiøse.Energistyrelsen har endvidere været i kontakt med den danske brancheforening, DanskVentilation. Dansk Ventilation fremhæver bl.a., at forslagets ambitionsniveau er for lavt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er positiv overfor Kommissionens forslag, selvom de direkte afledte fordele forDanmark er beskedne. Regeringen agter at stemme for forslaget, men vil frem tilafstemningen arbejde for, at forslagets ambitionsniveau hæves.Vurdering af Kommissionens udkast til forslagKommissionen anfører, at EU’s elforbrug til ventilatorer inden for forslagets område udgørca. 410 TWh/år. Kommissionen vurderer, at elforbruget vil stige til ca. 660 TWh/år, hvis derikke stilles energieffektivitetskrav, og at forslaget vil medføre el-besparelser på ca. 34TWh/året (milliard kilowatt timer om året) fra 2020. De 34 TWh besparelser på elforbrugetsvarer til 16 Mt CO2.Energiforbruget til ventilation udgør en væsentlig andel af industriens elforbrug, ogindeholder et betydeligt potentiale for energibesparelser. Det er positivt, at Kommissionenmed forslaget tager fat på realiseringen af dette potentiale.
Side 4/5
Det er dog ikke hensigtsmæssigt, at kravene er udformet således, at en stor andel af deventilatorer, som i dag omsættes på det danske marked allerede opfylder kravene i trin 1.Hertil kommer, at energikravene i trin 2 ikke er tilstrækkeligt krævende til at begrunde, at deførst får virkning fra 1. januar 2015. Der kan derfor være grund til at fremrykke kraveneindeholdt i trin 2, og skærpe kravene i et revideret trin 2.I følge Kommissionens forslag skal Kommissionen først vurdere behovet for revision afkravene efter, at kravene i trin 2 har fået virkning. Regeringen finder, at det vil være bedre atfremrykke vurderingen, således at reviderede krav i givet fald kan nå at få virkning, når trin 2,pr. 1. januar 2015, træder i kraft.
11. Generelle forventninger til andre landes holdningerEn mindre gruppe lande har ligesom Danmark udtalt sig kritisk om ambitionsniveauet iKommissionens forslag. De øvrige medlemslandes holdninger kendes ikke på nuværendetidspunkt, men det vurderes, at der er generel opbakning til de krav, som Kommissionenforeslår.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5