Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 296
Offentligt
Skatteudvalget 2009-10SAU alm. del Svar på Spørgsmål 148Offentligt
Bilag 1: Uddrag og omtale af kvotedirektivet, registerforordningen, kvoteloven ogregisterbekendtgørelsen1. EU’s kvotedirektiv”Artikel 19Registre1. Medlemsstaterne sørger for oprettelse og ajourføring af et register tilnøjagtig bogføring af udstedelse, beholdning, overdragelse og annullering afkvoter. Medlemsstaterne kan føre deres registre inden for rammerne af etkonsolideret system sammen med en eller flere andre medlemsstater.2. Enhver person kan besidde kvoter. Registret skal være tilgængeligt foroffentligheden og indeholde særskilte konti til bogføring af de kvoter, sombesiddes af hver person, til og fra hvem der er udstedt eller overdraget kvoter.3. Med henblik på at gennemføre dette direktiv vedtager Kommissionen efterproceduren i artikel 23, stk. 2, en forordning om et standardiseret og sikkertsystem med registre i form af standardiserede elektroniske databaser, derindeholder fælles data til sporing af udlevering, besiddelse, overdragelse ogannullering af kvoter, til sikring af offentlig adgang, henholdsvis den fornødnefortrolighed og til sikring af, at overdragelser ikke er i strid med forpligtelser,der følger af Kyoto-protokollen.”2. EU's registerforordningOprettelsen af nationale registre til registrering af CO2-kvoter er i EU omfattet afKommissionens forordning (EF) nr. 2216/2004 af 21. december 2004 om et standardiseret ogsikkert registersystem i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF ogEuropa-Parlamentets og Rådets beslutning 280/2004/EF (registerforordningen).Med forordningen etableres et af Kommissionen styret fælles register for CO2-kvoter i EU,samt nationale kvoteregistre i hver af EU's medlemsstater, jf. herved forordningens art. 3.Forordningen opstiller detaljerede krav til de registre, som skal etableres af Kommissionen ogde enkelte medlemsstater, herunder krav til de anvendte datasystemer, sikkerhedsstandarder,systemprocesser, gebyrer og tekniske specifikationer.Forordningen bygger på et system, hvorefter CO2-kvoter kan fordeles fra medlemsstaterneskonti (partskonti) til kvoteforbrugere (driftslederkonti) eller andre borgere og virksomheder(personkonti).Det følger af forordningens artikel 2, litra c, at en kontohaver defineres som en "person,derhar en konto i registersystemet".Endvidere opererer forordningen med "bemyndigederepræsentanter",som er fysiske personer, der har fuldmagt til at repræsentere kontohaverne,jf. herved forordningen, artikel 2, litra f.Forordningen indeholder regler for en række forskellige transaktioner med CO2-kvoter,herunder for udstedelse, overførsel, erhvervelse, returnering, annullering og erstatning afkvoterne, ligesom forordningen indeholder bestemmelser om verifikation af de processer, derfinder sted i registrene.Det følger af forordningens artikel 8, at hver medlemsstat skal udpege enregisteradministrator, som skal føre medlemsstatens kvoteregister i overensstemmelse medforordningens regler.Side 1
Vedrørende personkonti anføres i forordningens artikel 19 blandt andet:"1.Ansøgning om oprettelse af en personkonto forelæggesregisteradministratoren for det pågældende register.Ansøgeren giver registeradministratoren de oplysninger, som denne medrimelighed har behov for. Disse oplysninger omfatter oplysningerne i bilag IV.2. Senest 10 dage efter modtagelsen af en ansøgning efter stk. 1 eller efteraktivering af kommunikationsforbindelsen mellem registret og Fællesskabetsuafhængige transaktionsjournal, hvis dette er senere, opretterregisteradministratoren en personkonto i registret efter processen forkontooprettelse i bilag VIII.Registeradministrationen må højst oprette 99 personkonti i sit register i sammepersons navn.3. Ændres de oplysninger, ansøgeren har meddelt registeradministratoren imedfør af stk. 1, underretter ansøgeren inden 10 dage registeradministratorenherom. Senest 10 dage efter modtagelsen af en sådan underretning ajourførerregisteradministratoren personoplysningerne efter processen forkontoajourføring i bilag VIII.4. Registeradministratoren kan forlange, at ansøgeren indvilliger i at opfylderimelige betingelser på de i bilag V nævnte områder."Det følger af forordningens artikel 23, at hver kontohaver skal bemyndige to repræsentanter -en primær og en sekundær - for hver af kontohaverens konti. De pågældende repræsentanterforetager på kontohaverens vegne relevante transaktioner i registeret, herunder overførsel afCO2-kvoter til andre kontohavere.Forordningens bilag IV indeholder en beskrivelse af de oplysninger, somregisteradministratorer skal indhente i forbindelse med oprettelsen af personkonti i et register.Af bilaget fremgår bl.a.:"Oplysninger,der skal gives til registeradministratoren om de i artikel 11, stk.1, 3 og 4, nævnte konti og om personkonti1. Navn, adresse, postnummer, by, land, telefonnummer, faxnummer og e-mail-adresse på den person, der ønsker at åbne en personkonto.2. Dokumentation til identifikation af den person, der ønsker at åbne enpersonkonto.3. Den inden for registrets rammer entydige alfanumeriske identifikator, sommedlemsstaten, Kommissionen eller personen har givet kontoen.4. Navn, adresse, postnummer, by, land, telefonnummer, faxnummer og e-mail-adresse på den primære bemyndigede repræsentant for kontoen, som opgivet afmedlemsstaten, Kommissionen eller personen.5. Navn, adresse, postnummer, by, land, telefonnummer, faxnummer og e-mail-adresse på den sekundære bemyndigede repræsentant for kontoen, som opgivetaf medlemsstaten, Kommissionen eller personen.6. Navn, adresse, postnummer, by, land, telefonnummer, faxnummer og e-mail-adresse på eventuelle andre bemyndigede repræsentanter for kontoen, somSide 2
opgivet af medlemsstaten, Kommissionen eller personen, med angivelse af deresadgangsrettigheder til kontoen.7. Dokumentation til identifikation af de bemyndigede repræsentanter forkontoen."Forordningens bilag V indeholder en oplistning af områder, der kan gøres til genstand forregulering i de betingelser, som registeradministratoren i medfør af forordningens artikel 19,stk. 4, kan pålægge kontohavere at overholde. Det fremgår bl.a. heraf, atregisteradministratoren kan fastsætte betingelser om relationen mellem kontohavere ogregisteradministratoren, kontohavernes og de bemyndigede repræsentanters pligter iforbindelse med brug af webstedet, herunder pligter til at lægge data ind på registerwebstedet,betingelser vedrørende garanti for oplysningers rigtighed og betingelser vedrørendesikkerhed, ansvarsbegrænsninger og lovvalg mv.Forordningens artikel 21 indeholder bestemmelser om lukning af personkonti, hvoraf detfølger, at personkonti kan lukkes efter anmodning fra kontohaveren. Endvidere kanpersonkonti lukkes af registeradministratoren, hvis saldoen på kontoen er nul, og såfremt derikke er registreret bevægelser på kontoen i en periode på 12 måneder. I sidstnævnte tilfældeskal kontohaver underrettes om, at kontoen lukkes, såfremt kontohaveren ikke inden 60 dageanmoder om, at kontoen forbliver aktiv.3. Nationale bestemmelser om KvoteregisteretDanmark har i overensstemmelse med registerforordningen indført et kvoteregister, som nuadministreres og drives af Energistyrelsen i henhold til bemyndigelse fra klima- ogenergiministeren efter bestemmelserne i lov om CO2-kvoter, jf. lovbekendtgørelse nr. 348 af9. maj 2008 (kvoteloven).Loven indeholder bestemmelser om oprettelse af personkonti i kvoteregisteret samt om deherfor gældende gebyrer. Lovens § 24 har følgende ordlyd:"§ 24. Klima- og energiministeren etablerer et elektronisk register, som skalindeholde oplysninger om tildeling, beholdning, overdragelse, annullering ogreturnering af kvoter, CDM- og JI-kreditter efter denne lov.Stk. 2. Enhver fysisk eller juridisk person har adgang til at få oprettet konti iregisteret til brug for registrering af kvoter eller kreditter.Stk. 3. Klima- og energiministeren kan fastsætte nærmere regler om deoplysninger, som indeholdes i registeret, om den nærmere indretning af dette,om registerets opgaver og udførelsen heraf, herunder om samarbejdet medandre registre, om driften af registeret, om returnering af kvoter efter § 13, stk.3, samt om offentlighedens adgang til oplysninger i registeret.Stk. 4. Klima- og energiministeren fastsætter regler om betaling af gebyr forregisterets kontohavere. Klima- og energiministeren fastsætter endvidere reglerom gebyrer til dækning af omkostninger ved tildeling af tilladelser efter § 21 a,stk. 2 og 3, og i forbindelse med godkendelser efter § 26 a, stk. 1."Endvidere fremgår følgende af lovens § 25:"§ 25. Ethvert køb eller salg af en kvote eller en kredit indsat i registeret skalindberettes til klima- og energiministeren og registreres af denne, jf. stk. 4.[…]Side 3
Stk. 3. Indberetningen efter stk. 1 skal indeholde en entydig identifikation afkøber og sælger samt af de omsatte kvoter eller kreditter.Stk. 4. Klima- og energiministeren afgør, om indberetningen udgør ettilstrækkeligt grundlag for registrering af handelen. Finder klima- ogenergiministeren, at dette ikke er tilfældet, afvises registrering af handelen."Kvoteregisteret er endvidere omfattet af den i henhold til kvoteloven udstedte bekendtgørelsenr. 118 af 27. februar 2008 om kvoteregisteret samt om CDM- og JI-projekter og -kreditter.Bekendtgørelsen indeholder regler for drift af kvoteregisteret, kontohavernes anvendelse afKvoteregisteret samt gebyrer i forbindelse med oprettelse og brug af konti i registeret.Af bekendtgørelsen § 4, stk. 1 og 2, fremgår følgende:"§ 4. Driftsledere og andre, der ønsker at oprette en konto i kvoteregisteret, skaloverholde de vilkår, som fremgår af kvoteregisterets hjemmeside, og betalegebyr, jf. § 15.Stk. 2. Energistyrelsen kan ved misligholdelse af vilkår, herunder manglendebetaling af gebyr, lukke en kontohavers konto[…]".
Side 4