Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 241
Offentligt
838066_0001.png
838066_0002.png
838066_0003.png
838066_0004.png
838066_0005.png
838066_0006.png
838066_0007.png
838066_0008.png
838066_0009.png
838066_0010.png
Talepapir til klima- og energiministerensbesvarelse af samrådsspørgsmål Qi Det Energipolitiske UdvalgDen 15. april 2010
[Dato][DEP j.nr.]
Spørgsmål Q:”Hvordan vil ministeren sikre, at almindelige elforbrugere får ad-gang til at benytte intelligente elmålere?”Stillet af Per Clausen (EL) til besvarelse i åbent samråd.
IndledningJeg er glad for spørgsmålet. Det giver mig an-ledning til at redegøre for regeringens planermed at få udbredt det intelligente elforbrug.Jeg er enig med spørgeren i, at alle elforbruge-re i Danmark skal have mulighed for at bidragetil det intelligente elforbrugs udbredelse og op-nå en økonomisk gevinst ved at indrette sit el-forbrug intelligent.En forudsætning herfor er, at forbrugeren fårinstalleret en ny såkaldt ”intelligent” elmåler.1
Måleren er ikke ”intelligent”Det er dog her vigtigt for mig at understrege, atden såkaldte ”intelligente” elmåler ikke i sig selver intelligent. Der har været en del misforståel-ser herom.Den ”intelligente måler” – som vi ser der opsæt-tes i dag - kan måle og registrere forbruget medkorte intervaller - minimum hver time. På denmåde sikres det, at forbrugeren får en gevinstog har et incitament til at flytte forbrug fra dedyreste timer til billigere timer – og dermedhjælpe med at udjævne belastningen i elsyste-met.Derudover er der mulighed for at hjemtage må-ledataene fortløbende og automatisk til netvirk-somheden, hvad en almindelig kendt elmålerikke kan.Måleren kan på ingen måde styre og tilrette-lægge en husstands elforbrug ”intelligent”.For at en elmåler kan virke intelligent – altsårent faktisk hjælpe private elforbrugere med atopnå reelle besparelser, skal en række forud-sætninger være opfyldt:
2
For det første skal informationer om de svin-gende elpriser nå helt frem til den almindeligehusholdnings forbruger. Forbrugeren skal haveen aftale med sin el-handler om at det sker. Idag koster el for forbrugerne det samme bådedag og nat, weekend og hverdag. De kan derforikke opnå en reel besparelse ved at flytte rundtpå forbruget.For det andet er afgifterne på el i dag de sam-me dag og nat. Også det bevirker, at elforbru-gerne ikke kan opnå en markant besparelseved at tilpasse forbruget. Regeringen arbejderpå at gøre både afgifterne og tarifferne dynami-ske. Dermed vil forbrugerens besparelse ved atflytte sit forbrug til den billige time blive større.For det tredje skal forbrugerne faktisk anskaffesig apparater – fx varmepumper og frysere – ogautomatik, der kan tilrettelægge og styre elfor-bruget i forhold til fx timepriserne i markedet.Udstyret følger ikke med de målere, somnetvirksomhederne i dag opsætter – og vilnæppe nogensinde komme til det – da det be-tragtes og tilbydes som et kommercielt produktligestillet med salg af el til kunden.Intelligent udstyr, der i forskelligt omfang kanstyre en husstands elforbrug, findes i dag - mener ikke færdigudviklet. Det er ikke fuldt ud tænkt3
ind i de produkter, vi køber i dag – eksempelvishårde hvidvarer – som vil gøre det nemmere ogbilligere at installere.
Alternativt kan forbrugeren manuelt tilrettelæg-ge sit elforbrug, ved at tænde for opvaskema-skinen eller tørretumbleren i de perioder, hvorprisen typisk er lav.Endelig spiller det en rolle for udbredelsen, atselskabernehar en økonomisk fordel af de in-telligente målere, fordi det gør det meget nem-mere at aflæse og afregne forbrug.
ØkonomienSom sagt er det regeringens intention at sikre,at det intelligente elforbrug udbredes og udvik-les i Danmark.Men regeringen vil ikke her og nu stille det somet krav, at elselskaberne skal opsætte nye mo-derne elmålere hos alle forbrugere.Økonomien og elsystemets behov for det intel-ligente og prisfleksible elforbrug tilsiger ikke atforetage en målerudskiftning, der omfatter alleforbrugere i Danmark.En fuld udskiftning af alle målere – der indfattergodt 3 millioner forbrugssteder - vil beløbe sig4
til ca. 5 milliarder kroner. Dertil kommer øgededriftsomkostninger hos elselskaberne til håndte-ring af de betydelige flere måledata.Set i lyset af, at en almindelig husholdning –med dagens udsving i elprisen - ville kunne op-nå en besparelse på ca. 80 kroner årligt ved atagere fleksibelt - hænger det økonomisk ikkesammen, at pålægge elselskaberne at installerenye elmålere hos almindelige husholdningsfor-brugere her og nu.Hvis myndighederne kræver, at alle forbrugereskal have en ny elmåler, vil elselskaberne kun-ne indregne meromkostninger og hæve forbru-gerpriserne.Jeg er fuldt ud opmærksom på, at denne kon-klusion, er et her og nu billede. På længere sigtkan prisen på målere falde, så det bliver renta-belt for almindelige husholdningsforbrugere atinvestere i det.Jeg er også opmærksom på, at andre ydre for-hold kan øge behovet for en større andel pris-fleksibelt forbrug i systemet, og dermed gøredet lønsomt. For eksempel vil mere vindkapaci-tet i elsystemet øge efterspørgslen efter pris-fleksibelt elforbrug.
5
Derfor holder vi også løbende øje med, om for-udsætningerne ændrer sig.Vi må selvfølgelig være helt sikre på, at inve-steringen er fornuftig, før vi kræver installationaf målerne og dermed beder forbrugerne betalefor den.
Regeringens vision om intelligent elforbrugMen som sagt er det regeringens intention, atudbrede det intelligente og prisfleksible elfor-brug.Det er regeringens vision, at det kan realiseresfuldt ud inden for en 10-årig periode frem mod2020.Regeringen planlægger en trinvis udrulning.Det prisfleksible og intelligente elforbrug skal iførste fase udbredes dér, hvor det giver godmening og størst gevinst for forbrugerne ogsamfundet.Det gælder for nogle større elforbrugende for-brugere, som har et forbrug, der kan gøres flek-sibelt, fx gartnerier, frysehuse, fjernvarmevær-ker, ejere af elbiler og forbrugere med varme-pumpe, etc.6
Disse forbrugskategorier har et potentiale, hvorder kan opnås en gevinst ved at flytte forbrug,og de batter i det hele taget noget mere i for-hold til elsystemets behov for at balancere denfluktuerende vindproduktion.
Konkrete initiativerSom jeg også redegjorde for på samrådet omenergiforsyningssikkerhed den 24. marts, harregeringen igangsat en række initiativer vedrø-rende udrulning af det intelligente elforbrug.Der er igangsat drøftelser med brancheor-ganisationen Dansk Energi om at sikre, atgrænsen for, hvem der timemåles, sæn-kes, og at ejere af elbiler og forbrugeremed eldrevne varmepumper sikres en in-telligent måler.Vi arbejder desuden på, at der hen oversommeren kan udmeldes minimumskrav tilde intelligente målere, som elselskaberneallerede opsætter. Der er fremsat forslag tillovændring, der efterfølgende vil blive fulgtop af en bekendtgørelse herom.Inden den 1. juni 2010 fremlægger skatte-ministeren og jeg redegørelser om mulig-hederne for at indføre såkaldte dynamisketariffer og afgifter. Dynamiske tariffer ogafgifter, der afspejler belastningen, kan7
eventuelt medvirke til at øge forbrugernesincitament til at flytte forbrug fra timer idøgnet, hvor elprisen - og dermed belast-ningen - er høj, til billigere timer.Energinet.dk undersøger mulighederne forat udvikle rammerne for regulerkraftmar-kedet, så også mindre el-forbrugende en-heder kan indgå i op- og nedreguleringenaf el-forbruget.Den såkaldte ”elpatronlov”, der reducererel-afgiften for produktion af fjernvarme vedhjælp af el-patroner eller varmepumper,bliver gjort permanent med det ændrings-forslag, som skatteministeren har fremsat.Formålet er at kunne bruge fjernvarme-værkerne bedre til hurtigt at kunne op- ognedregulere el-forbruget.Endelig fremlægger jeg inden udgangen af2010 en plan for rammerne for opstilling afladestationer til elbiler.Med disse mange initiativer er vi godt i gangmed at skabe rammerne for det fleksible og in-telligente elforbrug.
Selskaber sætter allerede målere opSelvom det ikke er et krav fra myndighedernesside, ser vi allerede i dag mange elselskaber,8
der på eget initiativ har besluttet at udskifte degamle elmålere med intelligente målere – ogsåhos de helt almindelige elforbruger.Omkring 1,5 million forbrugere ud af 3 millionerforventes således at have en ny måler om gan-ske få år.Nogle selskaber vælger frivilligt og altså påegen regning at udskifte målere, fordi de nyemålere kan give fordele for selskaberne. De fårfx lettere adgang til aflæsning af forbruget.
Forsøg med intelligent elforbrugHos nogle af de selskaber, hvor der er sket enudskiftning af målere, gennemføres der forsøgmed det intelligente elforbrug.Et sted har man fx undersøgt, hvordan løbendeinformation om det faktiske energiforbrug påvir-ker forbruget. Et andet sted undersøges det,om de svingende priser i markedet påvirket for-bruget.Det er meget positivt med disse initiativer, forder er i denne fase brug for erfaringer at byggevidere på.Jeg følger udviklingen tæt, så erfaringerne –sammen med de initiativer, regeringen har9
iværksat – kan bruges som et grundlag for detvidere arbejde på området.
AfslutningAlt i alt er vi på vej mod at kunne realisere rege-ringens vision om en fuld udrulning af det intel-ligente elforbrug i den næste 10-årige periode.Det er vigtigt, at vi på denne måde forberederos på at kunne håndtere mere vedvarendeenergi i elsystemet.Men det er ligeså vigtigt, at vi ikke tager forha-stede beslutninger, hvor vi risikerer at lave sto-re fejlinvesteringer – på den almindelige forbru-gers regning.
10