Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 236
Offentligt
AFTALE
MELLEM REGERINGERNE I KONGERIGET DANMARK OG KONGERIGET NORGE
OM INDVINDING OG TRANSPORT AF KULBRINTER FRA TRYM FELTET PÅ
NORSK KONTINENTALSOKKEL TIL HARALD ANLÆGGET PÅ DANSK
KONTINENTALSOKKEL
Regeringerne i Kongeriget Danmark og Kongeriget Norge ønsker at tilrettelægge forholdene for enhensigtsmæssig indvinding af kulbrinter på Trym feltet på norsk kontinentalsokkel ved at gøreinfrastruktur tilgængelig for transport af kulbrinter fra Trym feltet til Harald anlægget på danskkontinentalsokkel.Denne aftale fastsætter rammerne for samarbejdet mellem danske og norske myndigheder omkoordinering og udveksling af information i forbindelse med de krav, som opstilles i deresrespektive nationale lovgivning.Ved aftalen sikres ligeledes norske myndigheders adgang til med fiskale formål at foretage målingaf de kulbrinter, som føres fra Trym feltet til Harald anlægget, og til at føre tilsyn med rørledningenmellem Trym feltet og Harald anlægget på dansk kontinentalsokkel.De almindelige beskatningsregler i national ret og den nordiske dobbeltbeskatningsaftale gælder forkulbrinteaktiviteter efter denne aftale.1. Tilladelser, godkendelser, m.v.a) Trym feltet udbygges og drives af rettighedshaverne i indvindingstilladelse 147, tildelt imedfør af den norske petroleumslov (lov 29. november 1996 nr. 72 ompetroleumsvirksomhed). Feltet udbygges med undervandsinstallationer og en rørledning tilHarald anlægget på dansk kontinentalsokkel.b) Ejerskabet til rørledningen fra Trym feltet til Harald anlægget samt nedlægning,idriftsættelse og drift af denne i hele dens længde er betinget af godkendelse og nødvendigetilladelser fra norske myndigheder. Danske myndigheder giver de nødvendige tilladelser,godkendelser m.v. til nedlægning, idriftsættelse og drift af rørledningen på danskkontinentalsokkel og til aktuelle ændringer på Harald anlægget.c) Før sådanne tilladelser, godkendelse m.v. gives, skal de forelægges den anden partsmyndigheder for at sikre overensstemmelse mellem de tilladelser og godkendelser, somgives. Kopier af tilladelser, godkendelser m.v., som er givet af norske myndigheder, skaloversendes til danske myndigheder, og omvendt.2. RørledningstraceenRørledningstraceen aftales mellem de to landes myndigheder. Rørledningstraceengodkendes på norsk kontinentalsokkel af de norske myndigheder og på danskkontinentalsokkel også af de danske myndigheder. Norsk godkendelse af rørledningstraceenpå dansk kontinentalsokkel sker uden præjudice for Kongeriget Danmarks rettigheder oversin kontinentalsokkel i henhold til international ret.3. Sikkerhed, sundhed og miljø
a) De to landes myndigheder skal konsultere hinanden vedrørende spørgsmål om sikkerhed,sundhed og miljø med henblik på at samordne og afstemme de krav, der i medfør afsikkerheds-, sundheds- og miljølovgivningen stilles for rørledningen mellem Trym feltet ogHarald anlægget.b) Såfremt danske myndigheder finder, at ændringer på Harald anlægget af betydning forudbygning og drift af Trym feltet er nødvendige ud fra forhold knyttet til sikkerhed, sundhedog miljø, skal norske myndigheder konsulteres, før operatøren påbydes at udføre de aktuelleændringer. Dette skal gælde, medmindre der er overhængende fare for sikkerhed, sundhedog miljø. Norske myndigheder skal i så tilfælde informeres om sagen og begrundelsen forpåbuddene uden ugrundet ophold.4. Målinga) Norske myndigheder skal til fiskale formål sikres adgang til nødvendig måling af dekulbrinter, som føres fra Trym feltet på norsk side af grænselinjen til Harald anlægget pådansk side af grænselinjen.b) Danske myndigheder skal sikre, at norske myndigheder til fiskale formål får adgang til atgennemføre måling af de kulbrinter, som transporteres gennem rørledningen fra Trym feltettil Harald anlægget.c) Måleudstyret på Harald anlægget som nævnt i pkt. a) skal være i overensstemmelse medbåde dansk og norsk lovgivning. Placeringen af dette måleudstyr på Harald anlægget erbetinget af godkendelse fra danske myndigheder.5. Brug af rørledningena) Danske myndigheder skal sikre effektiv transport af kulbrinter i rørledningen fra Trym feltettil Harald anlægget og videre ind til endelig ilandføringsterminal på dansk territorium.Danske myndigheder skal således påse, at der ikke pålægges urimelige eller diskriminerendetariffer eller påbud, som i praksis har en sådan virkning.b) Danske myndigheder kan kun tillade tredjepartsadgang til rørledningen fra Trym feltet tilHarald anlægget med samtykke fra norske myndigheder.6. Tilsyna) Begge landes myndigheder skal sikre, at tilsynsførende fra det andet land har ret til at føretilsyn med den del af rørledningen mellem Trym feltet og Harald anlægget, som ligger pådet andet lands kontinentalsokkel, i alle faser af anlæg og drift af rørledningen. Det sammegælder på Trym feltet. På Harald anlægget og i den tilhørende sikkerhedszone omkringanlægget skal danske myndigheder sikre, at norske tilsynsførende har adgang til at føretilsyn med rørledningen og de relevante dele af Harald anlægget. Tilsynsførende fra beggelande skal sikres gensidig adgang til al nødvendig dokumentation og information itilknytning til tilsynet.b) Såfremt en tilsynsførende for et af de to lande finder, at det er nødvendigt for at afværge fareeller for at reducere følgerne af en indtrådt hændelse, og tiden og forholdene i øvrigt ikketillader samråd mellem de to landes tilsynsførende, kan vedkommende beordre umiddelbarstandsning af hele eller dele af driften af de anlæg, som er knyttet til indvindingen af Trym
feltet. Anmeldelse om en sådan ordre og begrundelsen for den skal uden ugrundet opholdgives til de to landes myndigheder, som derefter skal rådføre sig med hinanden om, hvilketiltag der er nødvendige for at genoptage virksomheden sikkert og hurtigt.c) Information og dokumentation som nævnt kan kun frigives til tredjeparter med samtykke fradet andet lands myndigheder.7. Ophør af driften på Trym feltetSåfremt norske myndigheder finder, at videre drift af Trym feltet ikke længere er forsvarligtaf tekniske eller økonomiske grunde, skal de pålægge operatøren at gennemføre nødvendigetiltag for afviklingen af anlæggene på feltet. For den del af rørledningen, som ligger pådansk kontinentalsokkel, skal påbud om sådanne tiltag være betinget af godkendelse fra dedanske og norske myndigheder. Dette sker uden præjudice for Kongeriget Danmarksrettigheder over sin kontinentalsokkel i henhold til international ret.8. Ændringer og ophørDenne aftale kan til enhver tid ændres eller bringes til ophør ved gensidigt, skriftligtsamtykke fra de to lande.9. Bilæggelse af tvistera) Tvister om forståelsen eller anvendelsen af denne aftale skal søges bilagt ved konsultationermellem de to landes myndigheder.b) Enhver tvist, som ikke kan bilægges på denne måde eller på nogen anden måde, som de toparter måtte blive enige om, skal på anmodning fra en af parterne forelægges envoldgiftsdomstol sammensat på ad hoc-grundlag som følger:Hver part skal udpege en voldgiftsdommer, og de to voldgiftsdommere, som er udpeget pådenne måde, skal vælge en tredje dommer, som skal være formand. Formanden må ikkevære borger i eller have sin faste bopæl i Danmark eller Norge. Såfremt en af parterne ikkehar udnævnt en voldgiftsdommer inden tre måneder efter, at parten er blevet anmodet omdet, kan hver af parterne bede præsidenten for Den Internationale Domstol om at udpege envoldgiftsdommer. Den samme fremgangsmåde kommer til anvendelse, såfremt den tredjevoldgiftsdommer ikke er valgt senest én måned efter, at den anden voldgiftsdommer erudpeget. Domstolen fastsætter selv sine rettergangsregler bortset fra, at alle domstolensafgørelser skal træffes ved stemmeflertal, såfremt der ikke opnås enighed.Voldgiftsdomstolens afgørelser skal være bindende for parterne.Denne aftale er indgået på dansk og norsk, hvoraf begge sprogversioner har samme gyldighed.Aftalen træder i kraft ved undertegning.
København, den
2010
…………………………………………På vegne af Kongeriget Danmarks regering
…………………………………………På vegne af Kongeriget Norges regering