Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 232
Offentligt
832040_0001.png
832040_0002.png
832040_0003.png
832040_0004.png
832040_0005.png
Notat til FinansministerietEmne:
19. april 2010
Svar på kritik rejst af organisationen Danwatch vedr. DONG Energy’s samarbejdspartner CMC’s kulminei Cerrejon i Columbia.
Resumé:
Organisationen Danwatch rejste i rapporten ”Kullets forbandelse” den 28. Januar 2010 alvorlig kritik modDONG Energy’s samarbejdspartner CMC vedrørende forhold i selskabets kulmine i Cerrejon i Columbia.På denne baggrund foretog DONG Energy primo marts 2010 en ekstraordinær 3. parts audit af minen forat undersøge de alvorlige anklager om arbejds- og fagforeningsforhold, kulstøv i nærområde ogeksproprieringssager.I henhold til rapporten udarbejdet af de uafhængige auditører overholdt minen international og nationallovgivning, samt DONG Energy’s etiske leverandørkrav på følgende områder:Børnearbejde,Tvangsarbejde,Chikane/disciplinær praksis,DiskrimineringForeningsfrihed/kollektiv overenskomstforhandling,Vederlag/arbejdstid.Der udtrykkes tilfredshed hos parterne i forhold tileksproprieringssager for områderne Tamaquito og Tabaco.dennuværendeaftalevedrørende
Der udtrykkes tilfredshed i fagforeningen fsva. samarbejdet med Cerrejon-minen.Der er fundet tegn på, at nogle medarbejdere har været eksponeret for bl.a. blyforgiftning. På denbaggrund vil DONG Energy nu tage kontakt til minen for at give dem mulighed for at forholde sig tilrapporten, og bede minen om at udarbejde en handlingsplan for, hvordan de vil bringe de påpegedeforhold i orden.DONG Energy finder ikke, at der er forhold i den eksterne rapport, som påvirker det fremadrettedesamarbejde med Cerrejon-minen. DONG Energy er med den eksterne auditrapport blevet bekræftet i, atCerrejon-minen arbejder aktivt på at løse komplekse historiske og nuværende issues til fordel for bådemedarbejdere og lokalområdet.
Bilag:Notat af 3. Februar 2010
Side 1/5
I forbindelse med samråd den 10. februar 2010 omhandlende Danwatch-rapporten "Kullets forbandelse"af 28. Januar 2010, bad Finansministeriet DONG Energy redegøre for de sager, der er rejst i rapportenvedrørende Cerrejon-minen. Herudover har Finansministeriet bedt DONG Energy svare på spørgsmålrejst på samrådet, herunder er DONG Energy blevet bedt om specifikt at redegøre for, hvorvidt DONGEnergy undersøger forholdene omkring en mine, inden der indgås en kontrakt, og hvorvidt det fremgår afDONG Energys leverandørkontrakter, at der kan laves audits af minen og af underleverandører til minen.DONG Energy’s leverandørbetingelserDONG Energy's leverandørbetingelser (Code of Conduct) er som udgangspunkt en del afkontraktsgrundlaget for alle indkøb over kr. 50.000. Af leverandørbetingelserne fremgår det, at DONGEnergy "vil fremme standarderne gennem løbende engagement og dialog. I tilfælde af grov ellergentagen forsømmelse forbeholder vi os dog ret til at afbryde forretningsforbindelsen". DONG Energylaver ikke specifikke audits af underleverandører, men underleverandører kan i specielle tilfælde indgå iaudit hos en leverandør. Her udover henvises til oplysninger vedrørende leverandørbetingelser givet tilFinansministeriet i notat af 3. februar 2010.Audit af Cerrejon-minen i ColumbiaPå baggrund af de alvorlige anklager, der blev rejst af Danwatch den 28. Januar 2010, besluttede DONGEnergy i februar at engagerer auditører fra Specialized Technology Resources (”STR”) til at foretage enaudit af Cerrejon-minen i Columbia. I samarbejde med eksterne specialister i miljø -og arbejdsmiljøforhold(EHS), samt i påvirkning af lokalsamfund og genhusning, foretog auditørerne en audit fra den1. til den 12.marts 2010. Hver af de tre bestanddele i vurderingen (arbejdskraft, miljø og arbejdsmiljøforhold, samt lo-kalsamfund) blev udført på stedet over fem dage af et team bestående af to personer, dvs. i alt 30 man-dedage. Vurderingen omfattede Cerrejôn-minen, jernbanen mellem minen og udskibningshavn, samt Pu-erto Boliva havnen, som alle er ejet af minen. Vurderingen bestod af besøg og observation på stedet, in-terview af medarbejdere og ledelse samt gennemgang af dokumentation, og besøg i de omgivende om-råder.STR’s vurdering bygger på minens opfyldelse af DONG Energys leverandørbetingelser, samt gældendenationale love og regler i Columbia. Referencestandarder, der anvendes til at identificere Best Practice,omfattede International Finance Corporation (IFC) Performance Standards og IFC’s EHS-retningslinjer forminedrift. Herudover blev relaterede, uafhængige rapporter gennemgået, herunder den endelige erklæ-ring fra Australia National Contact Point vedrørende en OECD-klage, rapporten fra the Independent ThirdParty Review Panel, som resulterede i OECD-anbefalingen, rapporterne fra the Social Capital Group (denkonsulent, der er udpeget af Third Party Review Panel til at gennemføre feltarbejdet og omtalt i notat tilFinansministeriet 3. Februar 2010), offentliggjorte rapporter fra lokale antropologer samt internationaleNGO’er og støttegrupper, der er interesseret i Cerrejôns minedrift.Udover det eksterne auditteam besøgte tre repræsentanter fra DONG Energy selv området og minen itidsrummet 28. februar til 5. marts for at danne sig et billede af situationen i Columbia, mineindustrien,forholdene i selve minen og den tilhørende havn og for at diskutere de anklager, Danwatch havde rejst.DONG Energy havde her udover møde med det columbianske mineministerium for at høre ministerietsholdning til Cerrejon-minen. Ministeriet anser minen som en af de mest progressive inden for arbejds- ogmiljøforhold i Columbia.Dette notat er baseret på det eksterne auditørkorps rapport og DONG Energy's egne observationer. Detvil af notatet fremgå, når det er den eksterne auditørs (STR) vurdering. Det skal understreges, atCerrejon-minen for at få afdækket sagen bedst muligt har givet DONG Energy og auditørkorpset adgangtil fortrolige og forretningsfølsomme oplysninger, hvorfor DONG Energy ikke kan offentliggøre den fulderapport. Denne redegørelse er derfor et direkte svar på de anklager, der er rejst i Danwatch-rapporten.Det skal her pointeres, at DONG Energy ikke har kunnet leve op til Finansministerens opfordring påsamråd den 10. februar 2010 om at søge yderligere baggrundsinformation hos Danwatch om de fakta,Danwatch har lagt til grund for anklagerne. DONG Energy har både skriftligt og telefonisk udbedt siguddybende oplysninger. Danwatch har dog ikke ønsket at videregive disse. Det er derfor kun deoplysninger som DONG Energy har fra Danwatch-rapporten, som DONG Energy har kunnet undersøge.
Side 2/5
ArbejdsskadesagerI Danwatch-rapporten omtales tre arbejdsskadesager, som DONG Energy bad STR undersøge. To af deskadede er ikke længere ansat i minen og STR talte ikke med dem. STR kunne derfor kun interviewe denmedarbejder, som stadig arbejder i minen. Medarbejderen foreviste resultater af lægeundersøgelser, derviste, at han led af blyforgiftning. Han bekræftede, at han var blevet behandlet for blyforgiftning af minen.Han bekræftede, at udvalgte medarbejdere (ca. 40) var blevet undersøgt for blyeksponering efter hansdiagnose.I forbindelse med STR’s interview af fagforeningen SINTRACARBON fremviste fagforeningen uddybenderesultater af lægeundersøgelser udført på Cerrejôn-medarbejdere. Resultaterne af auditørernes gennem-gang af disse undersøgelser indikerede, at et stort antal medarbejdere viser tegn på at have været eks-poneret for kemiske stoffer, herunder bly. DONG Energy ser alvorligt på dette og vil bede mineselskabetundersøge dette nærmere og udarbejde en handlingsplan for, hvorledes mineselskabet vil bringe disseforhold i orden.Danwatch kritiserer Cerrejon-minen for ikke at udbetale erstatning eller yde nødvendig hjælp tilmedarbejdere, der har fået arbejdsskader. DONG Energy er ikke bekendt med at Cerrejon ikke udbetalerdet de skal i forbindelse med arbejdsskader. Det er heller ikke blevet nævnt i forbindelse med deinterviews med medarbejdere eller fagforening, der er foretaget af STR.I henhold til STR er minens faciliteter certificeret i henhold til ISO14001 (miljøstyringssystemer), ISO 9001(kvalitetsstyringssystemer) og OSHAS 18001 (arbejdsmiljøsystem). Herudover anvendes SA 8000, somen referencestandard. Dette bekræfter tidligere oplysninger givet til Finansministeriet i notat af 3. februar2010.Håndtering af kulstøv i minen og lokalområdetSTR beskriver, at Cerrejon er meget aktiv i sit forsøg på at håndtere støvet i minen og i havneområdet.Dette er imidlertid meget vanskeligt på grund af den naturligt regnfattige region, manglen på normal ned-bør, minens størrelse og manglen på vandtilførsel til vejene inde i minen. Minen er i gang med at udvikleet system, hvorved offentligheden får besked om luftkvaliteten, herunder forklaringer til lokalsamfundeneom deres betydning. Cerrejôns system overvåger i realtid og medarbejdere fra miljøafdelingen modtagermeddelelser om støvproblemerne på deres mobiltelefon. Hvis målingerne er høje lukkes visse aktivite-ter.Under alvorlige støvforhold lukkes mineudstyret automatisk ned.Cerrejôns miljøafdeling er yderst kompetent i at håndtere systemer til at simulere luftkvaliteten og har in-vesteret mange ressourcer i at forstå de forhold, der påvirker minen og lokalsamfundet. I de senere år harden fremherskende vindretning i Guajira-regionen bevæget sig adskillige grader i sydvestlig retning.Selvom ændringen er lille, har det haft en målbar indvirkning på støvaflejringen. Takket være de avance-rede simuleringer, måles denne ændring og er en del af minens plan om at reducere støvniveauet mestmuligt.Miljøafdelingen er i gang med at udvikle et system, der kan måle PM 2,5-støvpartikler. Columbia regule-rer for øjeblikket PM 10-støvpartikler. Mens der således er alvorlige problemer med støvkontrol, synesminen at have indledt et ambitiøst program for helt at forstå de udfordringer, den står over for.EkspropriationssagerI Danwatch-rapporten rejses der kritik af håndteringen af eksproprieringssager fsva. områderneTamaquito og Tabaco. DONG Energy bad derfor STR om at undersøge Cerrejon-minens interaktion medderes naboer og de omkringliggende byer. I henhold til STR’s audit blev der rapporteret at repræsentan-ter for begge lokalsamfund har den opfattelse, at der er en venligere tone blandt virksomhedens ledere.Begge lokalsamfund beklagede imidlertid den forsinkelse, de oplever med hensyn til købet af det stykkejord, hvor genopbygningen af landsbyerne skal finde sted. Forsinkelsen skyldes dog ikke Cerrejôn, dabl.a. jordejerens død har forsinket forhandlingerne.
Side 3/5
Cerrejon og forhandlerne fra Tabaco indgik den 12. december 2008 en aftale om, hvordan denverserende sag skal afsluttes. DONG Energy repræsentanter mødtes direkte med de involverede fraTabaco og talte med parterne om, hvorvidt de havde tillid til aftalen og til at minen ville gennemføre den.Dette bekræftede de overfor DONG Energy. Det er repræsentanterne for Tabacos opfattelse, at årsagentil den forsinkede opfyldelse af forpligtelserne skyldtes en stærk modstand mod at ændre den grundlæg-gende holdning til disse sager i virksomheden. Repræsentanterne har over for DONG Eenrgy udtrykt tillidtil at denne holdning er ændret. Det skal bemærkes at, ifølge repræsentanter for tidligere beboere, er depenge, der blev betalt som kompensation til brug for genopbygning af deres hjem, gradvist blevet brugt tilat dække de enkelte familiers primære behov. Hvad angår det stykke jord, som beboerne af Tamaquitohar valgt, skyldes forsinkelsen uoverensstemmelse mellem køber og sælger om ejendommens værdi.Fagforenings- og arbejdsforholdDONG Energy kritiseres i Danwatch-rapporten for at have givet Finansministeriet urigtige oplysninger i2006 vedr. Cerrejon-minens relation til fagbevægelsen. På den baggrund bad DONG Energy STR om atundersøge forholdet mellem fagforeningerne og minen. DONG Energy holdt ikke selv møder medfagforeninger under besøget, men overlod dette til STR for at sikre højeste grad af objektivitet. I henholdtil STR oplever medarbejderne ikke nogen hindring i at opnå foreningsfrihed og kollektive overenskom-ster. SINTRACARBON er den fagforening, der er tilknyttet til minen. Det rapporteres, at de ansatte er be-kendt med fagforeningen. De ansatte indikerede, at de kender deres pligter og rettigheder som medlem-mer af denne fagforening. De ansatte anførte, at de ikke er underlagt tvang med hensyn til at være med-lem af foreningen.SINTRACARBON og Cerrejôn har indgået en kollektiv overenskomst, som sikrer særlige goder og ar-bejdsbetingelser. Der blev gennemført et interview med lederne af SINTRACARBON uden for minen. Ihenhold til fagforeningsrepræsentanterne holder Cerrejôn-ledelsen regelmæssigt møde med fagforenin-gen, og fagforeningen er stærkt repræsenteret i minen.Medarbejdere hos leverandører rapporterede, at de ønskede at melde sig ind i en fagforening, men ikkevidste, hvordan de skulle gøre det. Repræsentanter for SINTRACARBON anførte, at underleverandørerikke tillader deres ansatte at melde sig ind i en fagforening. Det blev imidlertid bemærket af STR, at en afde fire underleverandører, der blev vurderet i auditten, har etableret en fagforening og er i gang med atforhandle en kollektiv overenskomst på plads. De ansatte blev interviewet, og de bekræftede, at fagfore-ningen findes, og at de ansatte har bidraget til at etablere den.Den gennemsnitlige arbejdsløn for en Cerrejôn-arbejder er 4,5 gange højere end mindstelønnen i Colum-bia. Oven i lønnen modtager arbejderne andre goder, såsom optagelse af rentefri lån, udgifter til universi-tetsundervisning for medarbejderes børn, sundhedsrelaterede bonustillæg. Alle disse goder bidrager til athæve den samlede, gennemsnitlige indkomst til et niveau, der er 10,7 gange højere end mindstelønnen.DONG Energy er bekendt med de specifikke lønniveauer. De ansatte arbejder max. 42 timer pr. uge,hvilket er inden for de maksimale 48 timer pr. uge, som loven foreskriver.I henhold til STR overholdt minen lovgivning og DONG Energy’s etiske leverandørkrav på følgende om-råder:BørnearbejdeTvangsarbejdeChikane/disciplinær praksisDiskrimineringForeningsfrihed/kollektiv overenskomstforhandlingVederlag/arbejdstidSTR bemærkede, at ansatte ved underleverandører havde markant anderledes lønsatser i forhold til di-rekte medarbejdere. Der var imidlertid ingen tegn på diskriminerende eller ulovlig praksis i denne sam-menhæng. Cerrejôn har implementeret et monitoreringssystem med henblik på at gennemgå ansættel-sespraksis ved underleverandører, med fokus på løn og arbejdstid.
Side 4/5
KonklusionDONG Energy finder ikke, at der er forhold i den eksterne rapport, som påvirker det fremadrettedesamarbejde med Cerejon-minen. DONG Energy er med den eksterne auditrapport blevet bekræftet i atCerrejon-minen arbejder aktivt på at løse komplekse historiske og nuværende issues til fordel for bådemedarbejdere og lokalområdet.På baggrund af de forhold, som STR påpeger i deres rapport vil DONG Energy nu tage kontakt tilCerrejón for at give dem mulighed for at forholde sig til rapporten. Herefter vil DONG Energy bede minenom at udarbejde en handlingsplan for de områder, der ikke lever op til DONG Energy’s forventninger tilderes samarbejdsarbejde, hvordan de vil bringe de påpegede forhold i orden.
Side 5/5