Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 226
Offentligt
830243_0001.png
Klima- og Energiminister og minister for Ligestilling Lykke FriisMiljøminister Karen EllemannFolketingets Energipolitiske UdvalgMiljø- og Planlægningsudvalget

Vindmølle transporter gnaver stærkt i vejbudgettet

Store dele af Jyllands vejnet er for milliardbeløb blevet udbygget med eller - er ved at få konstrueret nyevejanlæg med snart snesevis af gennemskårne rundkørsler, der kan bære og skabe fremkommelighed forvindmøllesektorens transporter med tunge og lange vindmølle dele.Store komponenter til vindmøller produceres i det syd/midt/vestjyske område.De må derfra transporteres til anvendelsesstedet eller evt. udskibes fra havne i Esbjerg, Århus eller Aalborg.Danmarks først byggede rundkørsler med mulighed for passage tværs igennem kunne passeres ved åbningaf aggregat, som skulle hindre uønsket gennemkørsel.Åbningen var tilgængelig på skrå fra højre vejbane til modkørendes indkørsel til anlægget.Derfor skulle områdets øvrige trafik stoppes hver gang en gennemkørsel skulle foretages.De senest opførte gennemskårne rundkørsler har indkørsel for gennemfart er åbne fra udkørselsbanen forikke at friste uvedkommende trafikkanter.Derfor kører specialtransporten i god tid over i modtrafikanters vejbane.Her skal vigesporet være forstærket i tilfælde af ventetid for gennemkørsel.Således kommer specialtransporten efter passage af rundkørslen ind i rette vejbane.For at undgå uønsket trafik gennem åbne rundkørsler er området forsynet med afskærmende autoværn, somhindrer anlægget benyttet af andre end tilsigtede specialtransporter.Vejanlæg med fremkommelighed for vindmøllesektorens tunge og lange specialtransporter kræver, at mestmulig ligeud kørsel kan foregå.Vejene udlægges på store jordarealer med effektiv afvanding og stærkt fundament for at kunne bæretransporter med eksempelvis naceller (vindmølle el-kraftværker) til nutidens 2,3 MW vindmøller.En sådan nacelle vejer ca. 89 ton og en 3,6 MW nacelle vejer ca. 135 ton.Inkl. transportenhed vil totalvægten være henholdsvis ca. 130 og ca. 190 ton, hvilket er tre til fire gangelastbilers tilladte totalvægt, som er 48 ton og på udvalgte stærke veje 60 ton.De tunge transportenheder kræver selvsagt stærke vejfundamenter.Veje med svagt underlag vil blive knust, hvis de belastes af transporter, der overstiger vejens bæreevne.Er det tilsigtet, at danske skatteborgere via nationalbudgettet årligt skal betale store milliardbeløb for, atvindmøllesektoren kan få sine transporter fremført over veje uden sving og rundkørsler ?Med venlig hilsenFrie Elforbrugere20.04.2010 v / formandH.C.SchjerningKærparken 1, 9800 Hjørring98 92 93 50mail: [email protected]v / næstformandNiels GundersenSallingvej 47, 9500 Hobro98 52 01 60mail: [email protected]