Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 224
Offentligt
829751_0001.png
829751_0002.png
14. april 2010

Afsluttende proces om Østerild

Det er helt afgørende for Vindmølleindustrien, at der politisk træffes beslutning om den konkrete placeringaf nye prototype-testpladser inden sommerferien. Det er afgørende for såvel planlægning af virksomhe-dernes konkrete testbehov som den fysiske etablering af testpladserne.Vindmølleindustrien er enig i valget af Østerild på baggrund af de kriterier og krav, der er stillet til projektetog har arbejdet målrettet på at gøre Østerild-placeringen af det nye prototypecenter så realistisk som mu-ligt i forhold til det testbehov, som industrien har. Industrien havde oprindeligt ønsket en placering på Kal-lesmærsk Hede eller alternativt ved Filsø. Disse placeringer blev valgt fra af den tværministerielle arbejds-gruppe af hensyn til forsvarets interesser og hensynet til fuglebeskyttelse, hvorfor Østerild blev udpegetsom den bedst egnede placering.Da der i den afsluttende politiske beslutningsproces omkring Østerild er udtalt ønske om at vurdere alter-native placeringer, har Vindmølleindustrien vurderet, hvilket indhold en politisk beslutning om en eventuelalternativ løsning skal indeholde, hvis industriens behov for testpladser skal opfyldes.Generelt er det afgørende, at økonomien i projektet er på et niveau, der gør de enkelte møllepladser for-retningsøkonomisk realistiske (årlig samlet udgift på maks. 2 mio. kr.), at den fremtidige adgang til pladser-ne på Høvsøre samtidig bekræftes med tilsagn fra Risø om, at Vestas og Siemens her fortsat har adgang til 2pladser hver i mindst 10 år efter udløbet af de nuværende lejeaftaler med den allerede besluttede tre årsforlængelse, samt at der herudover anvises potentielle geografiske placeringer til yderligere prototyper påsåkaldte fabrikantdrevne områder. Endelig skal det beskrevne samarbejde mellem Risø DTU og industrien iØsterild-projektet indrettes således, at samarbejdet fremmer virksomhedernes udvikling af nye prototyperog ikke opleves som en barriere for teknologiudviklingen.

Ændring af Østerild-projektet

I forbindelse med den afsluttende beslutning om Østerild og inden alternativ placering eventuelt vurderes,kan en anden organisering af projekt Østerild overvejes, der vil kunne reducere træfældningen til et forven-tet niveau på ca. 100-150 ha (af hensyn til mølleplaceringer og målemaster i selve anlægsområdet). Hvisikke al nødvendig skov fældes i Østerild vil effektkurvemåling og andre typer målinger ikke være muligemed den nuværende teknologi. Dette kan løses ved, at virksomhederne påtager sig et stort forsknings- ogudviklingsansvar i forhold til vindmålinger baseret på relativ ny LIDAR-teknologi, samt ved at der samtidigudpeges to fabrikantdrevne områder med minimum 2 pladser på hver, hvor kontrolmålinger af effektkur-vemålinger og andre målinger er mulige. Det reviderede forslag er kort beskrevet som følger:1) Virksomhederne investerer i forskning/udvikling af LIDAR målesystem.2) Skovfældning reduceres fra ca. 800 ha til forventeligt ca. 100-150 ha, som er nødvendigt for at anlæggetestcenteret.3) Samtidig beslutning om etablering af ét ekstra fabrikantområde med maks. højde på 250 meter til hvervirksomhed (Siemens/Vestas) pga. krav om parallelle målinger på site uden træer (validering). Disse test-områder skal være klar til ibrugtagning senest 1. januar 2012 og skal alene drives af virksomhederne.
1
4) Krav om forøget møllehøjde med 20 meter i Østerild, da korrekte målinger af vindforhold omkring møl-lerne kræver, at møllevinge i nederste position skal være klart fri af skoven. Det betyder, at den nuværendehøjdegrænse på 250 meter vil sætte grænse for teknologiudviklingen hurtigere end ventet og formentligallerede inden for 5 år. Forventningerne til møllevingers længde er således i størrelsen 75-100 meter indenfor de kommende år.5) Videnskabelig accept af målesystem og metode fra Risø DTUHvad angår de to nødvendige fabrikantområder, kan Vindmølleindustrien anvise 4 potentielle geografiskeplaceringer med et indhold af ca. 10 møllepladser. Disse pladser indgår alle i det materiale, der blev frem-lagt på møde i By- og Landskabsstyrelsen den 9. april 2010, og nogle af placeringerne er blevet foreslået afkommunerne selv.

Alternativ placering i stedet for Østerild

Ved beslutning om en anden placering end Østerild antager Vindmølleindustrien, at en given alternativplacering formentlig vil indeholde færre mølleplaceringer end 7 som i Østerild. Alternativt at flere mindreområder kombineres. Industrien vil i lyset af en sådan politisk beslutning blive tvunget ud i at finde en an-den teknologisk løsning af storskala nettest end forudsat i Østerild-projektet.Hvis der træffes beslutning om at finde en alternativ placering, er følgende forhold afgørende for Vindmøl-leindustrien:1) Aftale om alternativ placering skal være skriftligt nedfældet, hvis det ikke er muligt at færdigbe-handle lovforslaget i indeværende Folketingssamling.2) Af hensyn til hurtig etablering af pladserne kan det eventuelt vurderes om udpegningen af alterna-tivt område kan baseres på landsplandirektiv frem for ved anlægslov.3) Den politiske aftale skal derudover anvise løsning på industriens samlede behov på ca. 20 prototy-pepladser inkl. de 5 pladser i Høvsøre.4) Minimum antal pladser for alternativ placering til Østerild er 4 stk. af hensyn til Vestas og Siemens’umiddelbare behov, samt som nævnt ovenfor bekræftelse af fortsat adgang til de 2+2 pladser iHøvsøre.5) Der skal identificeres 3-4 potentielle geografiske placeringer til de resterende prototypepladser, såder samlet set er ca. 20 i alt. Konkret beslutning om disse placeringer skal være truffet inden ud-gangen af 2010.Da drøftelserne omkring Østerild-placeringen har vist, at der er en juridisk udfordring i langsigtet adgang tilprototypepladser for Siemens og Vestas, er industrien indstillet på at finde holdbar juridisk løsning på dettef.eks. ved køb af 4 pladser (2 til hver virksomhed).I drøftelsen af Østerild er der lagt meget vægt på, at der i så stort et anlægsprojekt også skal være adgangtil prøvepladser for udenlandske fabrikanter, samt at en offentlig partner (Risø DTU) er involveret i samar-bejdet. Ved en alternativ og mindre placering skal disse hensyn redefineres.
2