Det Energipolitiske Udvalg 2009-10, Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
EPU Alm.del Bilag 223, MPU Alm.del Bilag 491
Offentligt
828686_0001.png
828686_0002.png
828686_0003.png
828686_0004.png
828686_0005.png
828686_0006.png
828686_0007.png
828686_0008.png
828686_0009.png
828686_0010.png
Klima- og energiministerens besvarelse afsamrådsspørgsmål O om Kvoteregisteret iFolketingets Energipolitiske Udvalg den15. april 2010 – åbent samråd
Spørgsmål O:”Ministeren bedes give en udtømmende redegørelse for, hvad ministerenhar gjort for at undersøge og stoppe anvendelsen af det danske CO2-marked til systematisk svindel.”Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL)
Spørgsmålet i dag går på, hvad jeg som klima-og energiminister har gjort for at undersøge ogstoppe anvendelsen af det danske CO2-markedtil systematisk svindel. Nu er jeg som bekendtikke den ansvarlige minister for bekæmpelse aføkonomisk kriminalitet. Det er skatteministerenog justitsministeren. Jeg har ansvaret for dendanske CO2-kvoteregulering, herunder naturlig-vis det danske kvoteregister.Men jeg kan forsikre, at vi alle i regeringen ta-ger sagen om momssvindel med CO2-kvotermeget alvorligt. Regeringen og de relevantemyndigheder – og det vil jo så primært sigeSKAT, politiet og Energistyrelsen – har sat indover en bred front for både at efterforske og1
minimere risikoen for økonomisk kriminalitetved handel med kvoter.Jeg har den 23. december 2009 besvaret enrække spørgsmål om sagen om momssvindelmed CO2-kvoter, herunder besvarelsen af § 20-spørgsmål S 572, hvori Energistyrelsen rede-gjorde for forløbet, som det så ud fra styrelsensside på det tidspunkt. I svaret på S 572 bad jegEnergistyrelsen om en uddybende redegørelseom forløbet. Den redegørelse oversendte jeg tildet Energipolitiske udvalg og Skatteudvalget tilorientering den 22. marts.Her i dag vil jeg først kort redegøre for, hvadder er formålet med Kvoteregisteret, så der erhelt klarhed over, hvad der er Kvoteregisteretsopgave, og hvad der ikke er Kvoteregisteretsopgave. Og så vil jeg redegøre for, hvad dergøres på nationalt og på internationalt plan forat bekæmpe svindel i forbindelse med handelmed CO2-kvoter.Kvoteregisteret blev etableret som konsekvensaf EU's kvotedirektiv fra 2005, og det primæreformål er at overvåge, at de danske virksomhe-der, som er omfattet af EU’s kvoteregulering,overholder deres forpligtelser. Det er kvoteregi-sterets hovedopgave.
2
En anden del af Kvoteregisterets opgaver er atoprette konti til personer og virksomheder, somikke er underlagt kvoteordningen, men som øn-sker at handle med CO2-kvoter og kreditter påmarkedet.Og eftersom en kvote jo kun findes i elektroniskform, er det en forudsætning for handel medkvoter, at der er etableret registre, hvor kvoter-ne kan opbevares, og hvor ejerskab kan regi-streres.I forhold til de såkaldte personkonti, sommomssvindelen vedrører, har Kvoteregisteretalene til opgave at etablere mulighed for, at derkan handles med kvoterne.Kvoteregisteret har dermed ikke til opgave oghar ikke mulighed for at undersøge eller god-kende de handler der finder sted. Det være sigfor eksempel pris, pengeoverførsler og moms-afregning. Registeret skal alene registrere ejer-skabet til kvoterne. Alt dette følger af EU´s regi-sterregler.Det er skattemyndighederne, der fører kontrolmed, at momslovgivningen overholdes. I detomfang der er mistanke om, at der finder øko-nomisk kriminalitet sted i forbindelse med hand-ler i Kvoteregisteret, vil det derfor primært væreen sag for SKAT og politiet, og ikke en sag for3
Kvoteregisteret. Det er da også derfor, at SKATallerede i sommeren 2009, da man blev klarover, at der var et problem med momssvindel,fik fuld indsigt i alle oplysninger i registeret.Som man kan læse i mit svar på S 572 fra de-cember 2009, har det danske kvoteregister i enperiode på 2 år frem til sommeren 2009 ikke le-vet op til reglerne i EU´s registerforordning, nårdet gælder indhentelse af dokumentation forkontohavernes identitet i forbindelse med kon-toåbninger. Det finder jeg beklageligt, og dethar jeg også givet udtryk for i folketingsbesva-relsen. Jeg har også beklaget, at Energistyrel-sen først i december 2009 fik taget skridt til atkræve dokumentation fra de kontohavere, somvar kommet ind i registeret inden sommeren2009.Men jeg kan forsikre om, at Energistyrelsen si-den december 2009, hvor man blev opmærk-som på manglerne, og frem til nu har arbejdetpå højtryk for at få rettet op. Og det er alt sam-men sket i et tæt samarbejde med Kammerad-vokaten.Som man kan læse om i redegørelsen er do-kumentationskravene nu skærpet betydeligtover for både eksisterende og nye kontohavere.Og det er sket med udgangspunkt i hvidvask-ningslovgivningen – og det selvom de europæi-4
ske kvoteregistre ikke er omfattet af hvidvask-lovgivningen og altså ikke er forpligtet til at ind-føre tilsvarende krav.Efter rådgivning fra Kammeradvokaten fik allede eksisterende kontohavere indrømmet en ri-melig frist til at fremsende de nye og omfatten-de oplysninger.Hvis kontohavere har undladt at fremsende do-kumentation inden for de angivne frister, ellerde har fremsendt mangelfuld eller mistænkeligdokumentation, er de blevet spærret eller luk-ket.Status i dag er, at antallet af kontohavere i detdanske kvoteregister er faldet meget, så detindtil videre er nede på knap 140 hvoraf en delfor øjeblikket er blokerede for handler Det skalses i forhold til, at der på et tidspunkt var 1.200kontohavere, hvoraf dog kun omkring de 500 pånoget tidspunkt har handlet med kvoter. Der haraltså været 700 kontohavere, som har haft enkonto, som de ikke på noget tidspunkt har be-nyttet.Jeg skal ikke udtale mig om kontohavernes be-væggrunde, herunder om i hvilket omfang derhar været svigagtige grunde og i hvilket om-gang andre forhold har spillet ind. Nogle konto-havere kan have valgt at søge til andre registre5
og nogle kan have valgt at droppe ud af kvote-markedet, fordi markedet og priserne ikke harudviklet sig, som de måtte have forventet.Men der er ifølge de kontakter, der er mellemSKAT og Energistyrelsen, ikke tvivl om i dag, atdet danske kvoteregister har været anvendt iforbindelse med momssvindel. Men vi kenderikke omfanget, ligesom vi ikke kender omfangetaf svindel via andre landes kvoteregistre. Ogdet har Danmark ikke nogen mulighed for atfinde ud af egenhændigt.På EU-niveau er der en ny registerforordningpå vej, som vil skærpe dokumentationskraveneyderligere på europæisk plan. Den forventes attræde i kraft til sommer. Registerforordningensnye krav følger i vidt omfang de dokumentati-onskrav, som det danske kvoteregister alleredestiller i dag. Men der bliver også nogle nye kravog muligheder, som der ikke er i dag i medfør afden gældende registerforordning.For eksempel bliver det et krav, at kontohavereskal have en bankkonto i et EØS-land. Og detbliver muligt for de enkelte landes registre atkræve, at personer og selskaber, som ansøgerom en konto, ikke har bopæl eller er etableret iandre EU-medlemslande end registerets med-lemsland.6
Vi har fra dansk side støttet, at disse krav ind-går i den nye registerforordning, da det på eu-ropæisk plan vil højne dokumentationskravenebetydeligt for alle de europæiske kvoteregistre.Uanset de nye dokumentationskrav er det selv-følgelig umuligt at garantere, at der ikke frem-over begås økonomisk kriminalitet i forbindelsemed handler med CO2-kvoter. For det førstekan der jo svindles med dokumenter på en så-dan måde, at det ikke umiddelbart opdages. Fordet andet kan der jo også begås kriminellehandlinger af personer og virksomheder, derhar givet korrekte oplysninger. Bankerne er jofor eksempel i dag omfattet af hvidvasklovgiv-ningen, men det betyder jo desværre ikke, athvidvask af penge er en saga blot.Så derfor er et tæt samarbejde mellem kvotere-gistrene og politi- og skattemyndigheder bådenationalt, bilateralt og via Europol og EuropaKommissionen vigtigt.Og her vil jeg sige, at både samarbejdet mellemKvoteregisteret og SKAT internt i Danmark ogSKAT´s samarbejde med andre landes skatte-myndigheder er ganske omfattende.Netop det forhold, at vi i Danmark på et megettidligt tidspunkt har givet skattemyndighederneadgang til alle oplysninger i registeret, har gjort,7
at SKAT, både efter anmodning og spontant,har kunnet videregive oplysninger til andre lan-des skattemyndigheder. Det giver fokus på sa-ger via det danske register, men det er altsåogså det, der i betydeligt omfang bidrager til ef-terforskningen og optrævlingen af momssvinde-len.Og den nye registerforordning sætter også ind iforhold til at give mulighed for, at Europol og denationale myndigheder kan få adgang til oplys-ninger i EU’s hovedregister.Endelig vil jeg selvfølgelig nævne det indsats-område, som er allervæsentligst for at hindremomssvindel. Nemlig ændrede momsregler.Folketinget vedtog i december 2009 en ændringaf momsloven, som vil forhindre momssvindelover for den danske statskasse i forbindelsemed kvotehandel. Loven er sat i kraft den 9.april.På EU-niveau er der den 16. marts vedtaget etdirektiv, som tillader omvendt betalingspligt formoms i forbindelse med kvotehandler på euro-pæisk plan. Hvis alle lande indfører sådanneregler, vil der effektivt blive sat stop formomskarrusselsvindel i forbindelse med handelmed CO2-kvoter.8
Så for at opsummere er der altså gjort følgen-de:I sommeren 2009 indledte Energistyrelsenog SKAT et tæt samarbejde, hvor Energi-styrelsen gav SKAT adgang til alle oplys-ninger i Kvoteregisteret.Energistyrelsen indførte på samme tid do-kumentationskrav fra alle nye kontohaverei registeret, herunder momsnumre ogpaskopier. Kravene blev yderligere skær-pet i september.Regeringen fremsatte så i oktober et lov-forslag om ændring af momslovgivningen,som skal forhindre momssvindel over forden danske statskasse. Den lov blev ved-taget i december.I slutningen af december 2009 indførteKvoteregisteret på anbefaling fra Kammer-advokaten dokumentationskrav, som liggerlangt over registerforordningens mini-mumskrav. Og kravene blev gennemførtbagudrettet over for alle kontohavere.Jeg har forstået, at SKAT har et tæt sam-arbejde med andre landes skattemyndig-heder, ligesom Kvoteregisteret har stilletoplysninger til rådighed for andre landeskvoteregistre.EU vedtog i midten af marts et direktiv,som vil bane vejen for at forhindre moms-svindel med kvoter på europæisk plan.9
Og endelig er der en ny registerforordningpå vej, som på europæisk plan højner mi-nimumskravene betydeligt, blandt andetved at det bliver obligatorisk at komme oppå det niveau, som vi allerede har indført iDanmark.Tak.
10