Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 217
Offentligt
Si A T S F O R V A L T N I N G E NSJÆLLANDSvend Eggers-KragHovedgaden 64571 Grevinge
^_
10-02-2010
TILSYNET
Du har ved brev af 30. a p r i l 2009 med bilag i form afm a i l k o r r e s p o n d a n c e med Odsherred Kommune og e f t e r f ø l -gende brev 6. juli 2009 rettet h e n v e n d e l s e til S t a t s f o r v a l t -ningen S j æ l l a n d , Tilsynet med kommunerne i Region S j æ l -land med en klage over Odsherred Kommunes afregning afforbrugsafgifter for vandafledning.Som tilsynet - kort refereret - opfatter din henvendelse,mener du, at det er ukorrekt, når Odsherred Kommune if o r b i n d e l s e med ændring af prisen på v a n d a f l e d n i n g i enafregningsperiode undlader at lade foretage samtidig a f -læsning af målere, således at det ikke k o n s t a t e r e s hvormeget forbruget har været til h e n h o l d s v i s gammel og nypris.Du anfører således, at der i Odsherred Kommunes afreg-ning af f o r b r u g s a f g i f t e r for v a n d a f l e d n i n g optræder en op-deling af k u b i k m e t e r f o r b r u g e t , der ikke s v a r e r til de f a k t i -ske forhold. Det kan således ikke afgøres, hvor meget f o r -brug der har været til gammel pris og hvor meget forbrug,der har været til ny pris.Du oplyser, at du har ret til på forhånd at kende prisen pådit forbrug, således at du kan indrette dit forbrug e f t e rprisen, og at kommunen ikke har hjemmel til at foretageen f i k t i v opsplitning med den begrundelse, at det er be-sværligt at f o r e t a g e f l e r e a f l æ s n i n g e r . Det er din o p f a t t e l -se, at kommunen skal lade den årlige a f l æ s n i n g følgeprisændringen.Du har ved mail af 25. j u n i 2009 til Odsherred Kommunegjort opmærksom på, at kommunens opgørelse over v a n d -afledning på din ejendom Hovedgaden 6 vedrører perioden1. j u l i 2009 til 31. december 2009, hvorfor forbruget ikkekommer til at passe for et helt år - idet a f l æ s n i n g e n nuskal finde sted 31. december 2009. Du anfører i den for-
STATSFORVALTNINGEN SJÆLLANDD R O N N I N G E N S G A D E 304800 N Y K Ø B I N G F
J O U R N A L N R . : 2009-613/503SAGSBEHANDLER: GHSVED I R E K T E T E L E F O N : 7256 7621
T E L E F O N : 7 2 5 6 7600TELEFAX:54821864
bindelse, at a f r e g n i n g e n på din u d l e j n i n g s e j e n d o m H o v e d -gaden 6A f o r m o d e n t l i g også bliver f o r k e r t .Du kræver således at få hele dit årsforbrug beregnet til la-veste pris, og få dine for meget betalte penge retur.T i l s y n e t har indhentet en u d t a l e l s e fra Odsherred K o m m u -ne d a t e r e t den 29. maj 2009.O d s h e r r e d Kommune anfører i sin u d t a l e l s e - vedlagt kopiaf betalingsvedtægten for Odsherred Kommune gældendefra 1. j a n u a r 2007 • at man f a s t h o l d e r det s v a r , der er gi-vet til dig i kommunens mails af 17. og 26. m a r t s 2009,hvor det blandt andet oplyses, at det v i l l e v æ r e ideelt ata f l æ s e m å l e r n e , når priserne æ n d r e s . Det o p l y s e s , at derimidlertid er over 30 vandværker i Odsherred Kommune,og at det er de e n k e l t e v a n d v æ r k e r , der har a n s v a r e t fora f l æ s n i n g af v a n d f o r b r u g , og at der i k k e i b e t a l i n g s v e d -tægten er b e s t e m m e l s e r om opdeling af forbruget uligeover 12 måneder.Det oplyses v i d e r e i k o m m u n e n s u d t a l e l s e , at t a k s t e r n e ,der f a s t s æ t t e s af byrådet og o p k r æ v e s af s e l s k a b e t , gæl-der f o r et k a l e n d e r å r ad gangen. T a k s t e r n e b l i v e r o f f e n t -liggjort på kommunens h j e m m e s i d e , m å l e r n e a f l æ s e s pr.30. september, v a n d v æ r k e r n e sender forbrugsoplysningertil O d s h e r r e d Forsyning, og der f o r e t a g e s en lineærafskrivning, da taksterne følger kalenderåret.
Tilsynets udtalelse.Tilsynet finder ikke, at Odsherred Kommune handler ulov-ligt ved at f a s t s æ t t e og o p k r æ v e v a n d a f l e d n i n g s b i d r a g foren p e r i o d e , der ikke er s a m m e n f a l d e n d e med perioden fora f l æ s n i n g af f o r b r u g s v a n d .Nedenfor følger tilsynets begrundelse for afgørelsen:Det k o m m u n a l e tilsyn er et retligt tilsyn. Tilsynet tilser, atkommunerne o v e r h o l d e r den lovgivning, der særligt gæl-der f o r o f f e n t l i g e myndigheder, herunder k o m m u n a l e f o r -s k r i f t e r , der er udstedt i medfør af denne lovgivning. Di-rektøren for S t a t s f o r v a l t n i n g e n kan i k k e tage s t i l l i n g til,om kommunernes dispositioner er rimelige eller hensigts-mæssige, eller til spørgsmål om skønsudøvelse, så længeskønnet udøves inden for de r a m m e r , der er f a s t s a t i lov-givningen. Der h e n v i s e s til §§ 47, 48 og 48 a i lov omk o m m u n e r n e s s t y r e l s e ( l o v b e k e n d t g ø r e l s e nr. 581 af 24.juni 2009).Tilsynet er ikke en k l a g e i n s t a n s , men kan p r i n c i p i e l t afegen drift tage sager under behandling, h v o r Tilsynet b l i -
SIDE 2
ver opmærksom på f o r h o l d , som kunne give anledning tilat formode, at en kommune havde handlet i strid med o f -f e n t l i g r e t l i g lovgivning. Tilsynet v u r d e r e r selv, i hvilket om-fang, der måtte være grundlag for at iværksætte undersø-gelser i en sag og i givet fald o m f a n g e t af disse. Udgangs-punktet for denne v u r d e r i n g er, at der s k a l være p r o -p o r t i o n a l i t e t mellem de undersøgelser, der iværksættes,og den f o r m o d n i n g for en e v e n t u e l ulovlighed, som er t i l v e -jebragt via sagens akter.S å f r e m t sagen vedrører f o r h o l d , som kan indbringes for ensærlig k l a g e i n s t a n s , viger rådets l e g a l i t e t s t i l s y n til fordelfor sagens b e h a n d l i n g ved denne i n s t a n s .Det bemærkes videre, at det f a l d e r uden for T i l s y n e t s op-gave at tage stilling til klage over kommunens s a g s b e -handlere e l l e r s a g s b e h a n d l i n g , medmindre denne har førttil et ulovligt resultat. S å d a n n e øvrige klager må i givetfald forelægges borgmesteren, som den øverste ansvarligefor kommunens daglige a d m i n i s t r a t i o n .Tilsynet kan alene tage stilling til, om kommunerne o v e r -holder l o v g i v n i n g e n og har således ikke k o m p e t e n c e til atudtale sig om, hvorvidt en kommune behandler sine bor-gere dårligt e l l e r i øvrigt handler hensigtsmæssigt.LBK nr. 281 af 22. m a r t s 2007 ( Bekendtgørelse af lov ornbetalingsregler for s p i l d e v a n d s a n l æ g m.v.) § 3 stk. l og 2er sålydende:Stk.lKommunalbestyrelsen fastsætter en gang årligtstørrelsen af den v a r i a b l e k u b i k m e t e r t a k s t . H v i sk o m m u n a l b e s t y r e l s e n vælger at indføre et fast bi-drag efter § 2a, stk. 6, f a s t s æ t t e r k o m m u n a l b e s t y -r e l s e n en gang årligt s t ø r r e l s e n af der f a s t e bidragog den variable kubikmetertakst.Stk.2De nærmere regler om betalingsordningen f a s t s æ t -tes i en vedtægt, der u d a r b e j d e s af k o m m u n a l b e s t y -relsen og o m f a t t e r hele kommunen. Den offentliggø-res efter de regler, der gælder for kommunale ved-tægter.Det f r e m g å r af Odsherred K o m m u n e s betalingsvedtægtgældende f r a 1. j a n u a r 2007 § 5 stk. 3, pkt. 1. om V a n d a f -ledningsbidrag - Beregning af det variable vandaflednings-bidrag, at:For boligenheder, hvor der er i n s t a l l e r e t v a n d m å l e r ,selv om der i k k e er k r a v herom, beregnes v a n d a f -ledningsbidraget efter målt forbrug, eventuelt medet tillæg, j f r . nr. 3.SIDE 3
Det fremgår videre af § 5 stk. 4, pkt. 2, at:Vandafledningsbidraget for en ejendom med måltforbrug o p k r æ v e s forud som et skønnet a c o n t o -bidrag, der efterreguleres, når det faktiske årsfor-brug for ejendommen er opgjort.Miljøministeriet - Miljøstyrelsen - har udsendt " V e j l e d n i n gfra Miljøstyrelsen nr. 12 1998 Betalingsregler for spilde-v a n d s a n l æ g " , der er tilgængelig på M i l j ø m i n i s t e r i e t shjemmeside.V e j l e d n i n g e n anfører under afsnit 2.1.2. om " H v i l e - i - s i g -s e l v - p r i n c i p p e t " , at:Økonomien i den kommunale kloakforsyning skalhvile i sig selv. Det betyder, at der ikke må o p k r æ -ves større samlede bidrag, end hvad der svarer tilomkostninger ved anlæg og drift af k l o a k f o r s y n i n -gen.Princippet indebærer endvidere, at der s k a l væreb a l a n c e mellem k l o a k f o r s y n i n g e n s s a m l e d e indtæg-ter og udgifter - og altså ikke a l e n e balance i detenkelte anlægs indtægter og udgifter. B a l a n c e n skalikke nødvendigvis v æ r e til stede i de e n k e l t e regn-skabsår, men blot over en vis periode.l afsnit 3.4.3. om "Bidragets størrelse - takst og opkræv-ning" , 2. a f s n i t anføres det, at:Der er ikke i loven f a s t s a t nærmere regler om denp r a k t i s k e opkrævning af bidrag, og det er såledesoverladt til den e n k e l t e kommune af f a s t s æ t t e nær-mere regler herfor i betalingsvedtægten. For at s i k -re, at der bliver a f r e g n e t efter målt forbrug til denkorrekte pris, a n b e f a l e s det, at kommunen f a s t s æ t -ter en takstperiode, der er sammenfaldende med af-læsningsperioden. Taksten for t a k s t p e r i o d e n kanfortsat fastlægges i forbindelse med den årlige bud-getlægning.Tilsynet påser, at kommunerne o v e r h o l d e r den lovgivning,der særligt gælder for disse - j f r . ovenfor - og det er t i l -synets o p f a t t e l s e , at Odsherred Kommune ikke handler istrid med lov om betalingsregler for s p i l d e v a n d s a n l æ gm.v. derved, at k o m m u n e n s t a k s t p e r i o d e for v a n d a f l e d n i n gikke følger a f l æ s n i n g s p e r i o d e n for brugsvand.Tilsynet har i sin afgørelse lagt vægt på, at der ikke i lo-ven er fastsat nærmere regler om den praktiske opkræv-ning af bidrag, og at " H v i l e - i - s i g - s e l v - p r i n c i p p e t " medfø-rer, at der ikke nødvendigvis skal være balancen mellem
indtægter og udgifter i de enkelte r e g n s k a b s å r , men blotover en vis periode. Endvidere er det alene en anbefalingf r a Miljøstyrelsen, at f o r b r u g s p e r i o d e n og o p k r æ v n i n g s p e -rioden er s a m m e n f a l d e n d e . Det er s å l e d e s ikke krævet e f -ter lovgivningen.Tilsynet foretager sig ikke v i d e r e i anledning af din hen-vendelse.Odsherred Kommune modtager underretning om indholdetaf denne s k r i v e l s e , ligesom afgørelsen s n a r e s t vil blive of-fentliggjort på s t a t s f o r v a l t n i n g e n s h j e m m e s i d e på inter-nettet (www.statsforvaltning.dk).
Med venlig hilsen
Hermann
SI DE 5
ENERGITILSYNET
Svend Eggers-KragHovedgaden 64571 Grevinge
15. februar 2010Sag 4/0720-8901-0163
/OTSDeres ref.
Forespørgsel vedrørende måling ag afregning af elI mail af 29. oktober samt 20. november 2009 har du anmodet Energitil-synet om helt generelt at vurdere lovligheden af, at elselskaber ændrerprisen og afregner elektricitet kvartalsvis, uden at der samtidig foretagesmåleraflæsning. For dit eget vedkommende drejer det sig om elleveringfra SEAS-NVE.Dette bevirker, at forbrugerne ikke ved, hvilket konkret forbrug, der hø-rer til hvilken pris, da kvartalsafregningen er udregnet som et gennem-snitligt årsforbrug. Specielt for elvarmeforbrugere har det en betydeligeffekt, men alle andre har også et forskelligt forbrug afhængig af årsti-den.SEAS-NVE har i brev af 13. november 2009 kommenteret din henven-delse til Energitilsynet. SEAS-NVE anfører bl.a. heri, at alle kunder bli-ver skabelonafregnet, således der bliver taget højde for, hvilken tid pååret forbruget har fundet sted. Det er videre anført, at SEAS-NVE indenfor en årrække vil skifte målere ud hos alle kunder, og at de herefter vilblive afregnet efter det faktuelle forbrug hvert kvartal.Til besvarelse af din henvendelse kan der oplyses følgende:Efter elforsyningslovens § 22, stk. l, nr. 2, skal netselskaberne måle denelektricitet, der transporteres igennem nettet, og ifølge § 22, stk. 3, skalnetselskabet forsyne brugere af nettet med de nødvendige oplysningerom måling af elektricitet, der transporteres gennem virksomhedens net.Energinet.dk er som systemansvarlig virksomhed bl.a. ansvarlig for atopretholde den overordnede forsyningssikkerhed i det danske el- og gas-system. De opgaver, Energinet.dk skal varetage i den henseende, er bl.a.beskrevet i den såkaldte systemansvarsbekendtgørelse (bekendtgørelsenr. 1463 af 19. december 2005 om systemansvarlig virksomhed og an-vendelse af eltransmissionnettet m.v.).Af bekendtgørelsens § 8 fremgår, at Energinet.dk i samarbejde med bl.a.netvirksomhederne skal udarbejde forskrifter for benyttelse af det kollek-
ENERGITILSYNET
sekretariatsbetjenes af
KONKURRENCESTYRELSEN
Centrene for Energi
Nyropsgade 301780 København V
Tlf.Fax
72 26 80 7033181427
2/3
tive elnet samt måleforskrifter med krav til net- og transmissionsvirk-somhedernes målinger af forbrug, produktion og eludveksling.Energinet.dk har udarbejdet i alt 20 forskrifter om de nævnte forhold,som udgør en væsentlig del af elmarkedets rammebetingelser.De forskrifter, som Energinet.dk fastsætter, skal være tilgængelige forbrugere og potentielle brugere af det kollektive elforsyningsnet, jf. be-kendtgørelsens § 8, stk. 2. Det betyder, at forskrifterne skal offentliggø-res på Energinet.dks hjemmeside.Forskrifterne skal tillige anmeldes til Energitilsynet, som også behandlereventuelle klager over forskrifternes indhold, jf. bekendtgørelsens § 8,stk.3.Med Energinet.dks forskrift H2 om Måling og Skabelonafregning er derfastsat forskrift for måling af elforbrug.Målerforskriften indeholder krav til omfanget af de målinger, som sel-skaberne skal foretage, herunder i hvilken grad elforbruget skal måles,nøjagtigheden af de enkelte målinger samt formidling afmålinger til be-rørte parter.I forskriften er også fastsat regler om:• Skabelonafregning• Regler, analyser og vurderinger af problemstillinger vedrørende målingog nettab• Regler, analyser og vurderinger af problemstillinger vedrørende saldo-afregning• Håndtering af prioriteret, egenproducenter m.v. i forbindelse med sal-doafregningMålerforskriften er i overensstemmelse bekendtgørelsens regler anmeldttil Energitilsynet. Det skal nævnes, at Energitilsynet ikke har behandletklager over forskrift H2.Siden 1. januar 2005 har alle kunder med et forbrug på over 100.000kWh fået installeret timemålere. Kunder med et forbrug under 100.000kWh kan godt få installeret en timemåler, men det betyder, at prisen påabonnementet bliver tilsvarende højere.Hidtil har det ikke samfundsøkonomisk kunnet betale sig at installeretimemålere hos alle forbrugere, men inden for en overskuelig fremtid mådet forventes, at alle forbrugere får installeret timemålere.Enhver elforbruger har imidlertid siden 1. januar 2003 frit kunnet vælgesin elleverandør. For at give private forbrugere og mindre erhvervsdri-
3/3
vende adgang til markedet uden at skulle investere i en timemåler indfør-te man derfor skabelonafregning.I Danmark er det med baggrund i elforsyningslovens bestemmelser samtmålerforskriften således accepteret, at forbrugere, der ikke timeafregnes,bliver skabelonafregnet. Det betyder, at elmåleren aflæses én gang årligtog så estimerer elleverandøren, hvordan forbruget har været over året ba-seret på en gennemsnitsskabelon. Skabelonafregningen er således ennøgle til fordeling af kundernes forbrug over året som supplement til detmålte forbrug. Den anvendte skabelon beskriver det gennemsnitlige el-forbrug time for time året igennem.Afslutningsvis skal nævnes, at der i dag er mulighed for at skifte til elle-verandører, der foretager månedsaflæsning af elforbruget. Nærmere op-lysninger herom kan findes på www. elpristavlen.dk.Energitilsynet håber herved at have besvaret din henvendelse.SEAS-NVE modtager kopi af dette brev.
Med