Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 201
Offentligt
818736_0001.png
818736_0002.png
Klima- og Energiminister og minister for Ligestilling Lykke FriisMiljøminister Karen EllemannFolketingets Energipolitiske UdvalgMiljø- og Planlægningsudvalget

Vindmølle testcenter – kræver motorvejslignende vejanlæg

For ti år siden mente danske vindmølle aktører, at det bedst egnede sted til placering af Forsøgsstation forstore vindmøller i Danmark ville være på det flade landskab ved Høvsøre i Lemvig kommune. Protester ogadvarsler fra lokalområdets beboere om det uhensigtsmæssige i dette valg overhørtes. Områdets vejnet var oger ikke dimensioneret til håndtering af så tunge og lange transportenheder, som vindmøllesektorer fordrer.For at komme fra fast vej forbindelse til vindmøllepladserne ved Høvsøre byggedes et godt funderet ogkostbart ca. to km. langt og ti meter bredt vejanlæg, hvorpå tunge transporter med materiale til byggeri,møllekomponenter og lange vindmøllevinger kunne passere.Som forudsagt kunne områdets vejnet

ikke bære

disse belastninger.Aktørerne måtte betale et ukendt stort millionbeløb i erstatning til bl.a. dækning af skader på veje, helleanlæg,fortove, stakitter og haveanlæg o.a., som blev ødelagt af de tunge og lange vindmølletransporter samt forskader på privatejede markafgrøder eller for tab af komponenter ud over naboers afgrøder eller grundarealer.Nu i 2010 mener vindmøllesektorens aktører, at det bedste sted for placering af nye kæmpestore såkaldte testvindmøller er i Østerild Klitplantage mellem Thisted og Hanstholm. Stedet menes velvalgt. Transport afvindmøllevinger på op til hundred meters længde eller mere og øvrige vindmøllekomponenter stiller storekrav til nødvendige vejanlægs beskaffenhed.Vinger til projektets vindmøller skal sandsynligvis fremstilles på Aalborg Øst Havn. Vingerne skal så entensejles til Hanstholm eller transporteres over land til anvendelsesstedet. Sejles vingerne til Hanstholm skal derbygges et motorvejslignende vejanlæg på ca. tyve km. til Østerild. Det vil sandsynligvis kræve, at mangehuse og forretninger bliver jævnet med jorden i selve Hanstholm by og omegn. Vælger man i stedet attransportere projektets lange vinger over land kræves et endnu længere vejanlæg bygget fra Hirtshalsmotorvejen til Testcenter for vindmøller i Østerild.Transporter af vindmøller har tilsyneladende første prioritet i Danmark.Vejdirektoratet er pålagt at skaffe specialtransporter (vindmøllekomponenter) mulig fremkommelighed hvordet ønskes. Det bliver dermed landets skatteydere, der skal betale vejanlæggenes omkostninger.At størrelsen på omkostninger til bygning af nye og udbygning af allerede udlagte vejstrækninger til ønskettransport at vindmøller vil blive på pæne milliardstørrelser, kan illustreres med følgende: Den 3,6 MW storevindmølle på Forsøgsstation for store vindmøller ved Høvsøre har lige fået tre nye vinger.De er bygget i Aalborg. Vejafstanden mellem Aalborg og Høvsøre beregnes vel til ca. 140 km.Transportvejen med de tre møllevinger hver med længde på 58,5 m. gik sydpå forbi Århus, Vejle og Kolding,så kørtes vestpå til Esbjerg. Derfra gik turen nordpå forbi Varde, Tarm, Skjern og Ulfborg for derefter atkøre vestpå ad Rammevejen mod Høvsøre – en tur på ca. 500 km.Mange vestjyske veje har efter krav fra vindmøllesektoren fået bygget eller udbygget bestående storerundkørsler således, at lange vingetransporter kan køre direkte gennem rundkørselen via åbning af dertilindrettede konstruktioner. Hvor det ikke er muligt, lukkes aktuel vejstrækning for anden trafik.En vindmølletransport har ligesom militærtransporter første prioritet og kan dermed blokere for andretrafikanter, som må vente eller finde alternative veje. Lange vindmølle transporter passerer ofte rundkørslervenstre om. De steder, hvor fundamentet ikke kan bære, udlægges fornødne tykke jernplader, så vægttrykketfordeles på stort område for at undgå fastkørsel.Næppe ret mange danskere, som ikke i det daglige færdes på vestjyske veje forestiller sig størrelsen på demilliardbeløb, som de årligt er med til at betale for bygning, udbygning, drift og vedligeholdelse afvindmøllesektorens belastning på vejnettet. Ofte læses eller høres påstanden, at transport af én enkelt storvinge til vindmøller belaster vejnettet lige så meget som flere hundrede personbiler.Transporten af de tre vinger fra Aalborg til Høvsøre har belastet den 500 km lange strækning mere, end énmillion biler ville have gjort.Vindmølle transporter koster årligt milliarder af gode danske kroner, som mange af landets borgere gernehavde set brugt bedre på anden vis.
Med venlig hilsenFrie Elforbrugere24.03.2010 v / formandH.C.SchjerningKærparken 1, 9800 Hjørring98 92 93 50mail: [email protected]v / næstformandNiels GundersenSallingvej 47, 9500 Hobro98 52 01 60mail: [email protected]