Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 199
Offentligt
817557_0001.png
817557_0002.png
817557_0003.png
817557_0004.png
Notat
BILAG 1
19. februar 2010J.nr. 2010-518-0102
Svar på samrådsspørgsmål F, G og H til åbent samråd iEPUstillet efter ønske fra Margrethe Vestager (RV)
Samrådsspørgsmål F”Ministeren bedes redegøre for regeringens ambitioner for så vidt angår elbiler iDanmark. ”
Svar:Regeringens vision er, at Danmark skal være 100% uafhængig af fossilebrændsler på langt sigt.På kort og mellemlangt sigt, har vi ambitiøse mål for udviklingen ienergiforbruget og for at øge andelen af vedvarende energi. Danmarkskal i 2020 være blandt de tre mest energieffektive land i OEDC, ogDanmark skal være blandt de tre lande i verden, der løfter sin vedvaren-de energi-andel mest frem mod 2020.Regeringen ønsker samtidig at reducere det nuværende energiforbruguden at lægge låg på den økonomiske vækst. I 2020 skal energiforbru-get være faldet 4 pct. i forhold til 2006.Det er i EU’s klima og energipakke fra december 2008 besluttet, at deikke kvotebelagte sektorer skal reducere deres CO2-udledning med 20pct. i 2020 i forhold til 2005-niveau, og at 10 pct. af energiforbruget itransportsektoren i 2020 skal udgøres af vedvarende energi.Elbiler og andre nye alternative bilteknologier vil yde afgørende bidragtil, at vi kan nå at opfylde disse målsætninger.Side 1 af 4
Elbilers kørsel er i princippet CO2-fri, fordi deres energiforbrug er kvo-teomfattet. Og elmoteren er mere energieffektiv end forbrændingsmoto-ren. Elbiler har desuden den fordel frem for konventionelle biler, at debruger el, hvor der er en højere andel af VE end i benzin og diesel.Vi tror på, at elbiler kan bidrage til at løse transportsektorens problemermed udledning af CO2, og håber på at teknologien vil modnes og bil-liggøres i den nærmeste fremtid, så de hurtigt kan udbredes og blive etaktiv i klimaindsatsen i transportsektoren.I forbindelse med energiaftalen fra februar 2008 blev elbiler sikret atden afgiftsfritagelse, der nu har været gældende siden 1984, blev for-længet frem til udgangen af 2012. Samtidig blev brintbiler ligeledesafgiftsfritaget.Regeringen har allerede i forbindelse med vores transportudspil fradecember 2008 sagt, at elbiler i perioden 2013-15 afgiftsmæssigt be-gunstiges med en markant lavere registreringsafgift end andre biler.Nu har vi med arbejdsprogrammet Danmark 2020 annonceret, at vivil forlænge afgiftsfritagelsen for elbiler frem til og med 2015.Det er værd, at understrege, at satsningen på elbiler skal være enkommerciel succes på længere sigt. Elbiler skal ikke permanentstatsstøttes. De skal bidrage til grøn vækst, ikke begrænse den.Derfor vil afgiften gradvist blive normaliseret, indtil den når et tek-nologineutralt niveau i forhold til den enkelte elbils lave miljøbelast-ning.
[Samrådsspørgsmål G” Ministeren bedes redegøre for regeringens planer for afgifter på elbiler”
Svar:]Elbiler og brintbiler er helt fritaget for registreringsafgift og grønejerafgift frem til og med 2015.Efter 2015 vil afgiften gradvist blive normaliseret, således at dergælder samme afgiftsregler for elbiler som for andre biler, og hvorelbilen begunstiges i forhold til den lave miljøbelastning.Indpasningen af elbiler i bilbeskatningen efter 2015 hænger sammenmed omlægningen fra registreringsafgift til kørselsafgifter.
Side 2 af 4
Regeringen har nedsat et udvalg, der skal udarbejde forslag til engrøn omlægning af bilbeskatningen, der bl.a. via indførsel af grønnekørselsafgifter skal mindske miljøbelastningen fra transporten. Dettearbejde er i gang, men er i sagens natur ikke færdigt.De centrale elementer i indretning af grønne kørselsafgifter skal væ-re trængsel, CO2 og miljø samt adgang til kollektiv transport. Det vilbetyde at elbiler og andre nye teknologier automatisk godskrives de-res klima- og miljømæssige fordele. Regeringens mål er, at det nyesystem for bilbeskatning skal være neutralt i forhold til valg mellemforskellige teknologier, der kan bidrage til at opnå de ønskede mil-jømål.Med afgiftsfritagelsen indtil og med 2015 har markedsaktørerne vis-hed om elbilernes fremtidige afgiftsmæssige behandling. Det bety-der, at de har den nødvendige sikkerhed før de kaster sig ud i størreinvesteringer i nye bilmodeller, infrastruktur og computersystemer.Men regeringen kan ikke med afgiftsfritagelsen alene løse alle pro-blemer. Markedsaktørerne har også en stor opgave foran sig.Elbiler og en række andre alternative teknologier er endnu ikke ud-viklet i tilstrækkelig grad til, at de udgør et reelt alternativ til kon-ventionelle biler. Derfor findes bilerne stort set ikke på markedet.Disse nye teknologiers udbredelse afhænger i dag ikke bare af, omde er afgiftsfritagne eller ej, men også om at teknologierne modnesog billiggøres. En udbredelse af elbiler mv. vil således blandt andetafhænge af den teknologiske udvikling. Hertil kommer, at en vis in-ternational udbredelse af teknologierne er nødvendig for, at bilernekan masseproduceres og priserne kan blive konkurrencedygtige. Eninternational udbredelse kan vi desværre ikke sikre gennem bilafgif-terne i Danmark.
Samrådsspørgsmål H”Ministeren bedes redegøre for samarbejdet i regeringen om at skabe grundlagfor markedsaktørernes introduktion af elbiler på det danske marked.”
Svar:Jeg kan forsikre spørgeren om, at samarbejdet i regeringen om skabegrundlag for markedsaktørernes introduktion af elbiler på det danskemarked er grundigt, tillidsfuldt, konstruktivt og målrettet.Side 3 af 4
Det er et større puslespil at få alle brikker og hensyn til at passesammen, men spørgeren kan være helt tryg ved at resultatet blivertilfredsstillende.
Side 4 af 4