Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 195
Offentligt
815157_0001.png
815157_0002.png
815157_0003.png
815157_0004.png
815157_0005.png
815157_0006.png
815157_0007.png
815157_0008.png
815157_0009.png
815157_0010.png
815157_0011.png
815157_0012.png
815157_0013.png
BILAG 3
Klima- og energiministerens besvarelse afsamrådsspørgsmål J, K og L om Nordsø-olie i Folketingets Energipolitiske Udvalgden 17. marts 2010 – åbent samråd
Spørgsmål J:Hvad gør regeringen for at investere i den nødvendige forskning og udvikling,der gør, at Danmark kan øge indvindingsgraden i Nordsøen fra de nuværende30 pct. og dermed forlænge Danmarks status som nettoeksportør af fossilebrændsler?Spørgsmål KEr regeringen enig med det internationale energiagentur IEA i, at der om 20-25år vil være 30-40 pct. større efterspørgsel på olie, end der er i dag, og at dettevil øge markedsprisen og dermed økonomien i en øget olieindvinding i Nordsø-en?Spørgsmål LHvilken betydning vil det have for Danmarks overskud på olie- og gasproduktio-nen - til investering i eksempelvis grøn energi - hvis indvindingsgraden i Nord-søen øges med 1 pct., og hvor mange års selvforsyning af energi vil der væretale om, for hver procent indvindingsgraden øges?
IndledningMed formandens tilladelse vil jeg gerne havelov at besvare de tre stillede samrådsspørgsmåli sammenhæng.Regeringen tilrettelægger politikken for efter-forskning og indvinding af olie og gas i Nordsø-en, så der kan opnås en så høj og økonomiskrentabel indvinding fra de danske olie- og gas-1
felter som muligt. Selvfølgelig med den størsterespekt for miljøet og sikkerhed offshore.Vi har i dag rammer, der sikrer, at de privateaktører kan tilrettelægge produktionen af olieog gas på en fornuftig og rentabel måde.Selskaberne, der producerer olie, og staten harklare fælles interesser i at få produceret så me-get som muligt af den olie og gas, der findes iNordsøen.Der er et klart sammenfald af interesser. Et win-win.Øget produktion vil give øgede indtægter til bå-de selskaberne og staten.Uafhængige af fossile brændslerRegeringen ønsker at fremme en udvikling somgør Danmark uafhængig af fossile brændsler.En sådan overgang kan ikke gennemføres fradag til dag, men kræver en omstillingsperiode. Iden periode vil der fortsat være behov for an-vendelse af olie og gas. Det er derfor regerin-gens politik, at de danske olie- og gasfelter skaludnyttes bedst muligt, da det vil reducere af-hængigheden af importeret energi, og sikrestørst mulige indtægter til det danske samfundfra Nordsøen.2
IEA’s prognoserIEA forudser, at der vil være en stigende efter-spørgsel efter olie i de kommende år, og at detvil påvirke olieprisen i en opadgående retning.Det er der efter min mening også meget, derkan tyde på.En stigende oliepris vil også betyde, at dendansk producerede olie vil stige i værdi, ogdermed understøtte projekter for øget olieind-vinding i den danske Nordsø.1 procentpoint ekstraForestiller man sig, at indvindingsgradenen frade danske oliefelter øges med 1 procentpoint,vil det svare til at øge olieproduktionen med 20mio. kubikmeter olie. Det svarer til vores olie-forbrug i to år.Med den nuværende oliepris på ca. 75 US dol-lars pr. tønde, vil de 20 mio. kubikmeter oliesvare til en produktionsværdi på omkring 50mia. kr.Overskud, der kommer fra projekter, der er ret-tet mod øget olieindvinding, afhænger af, hvor3
store investeringer der skal foretages, og hvorstore driftsomkostninger der vil være.Talstørrelsen illustrerer meget godt det potenti-ale der er at gå efter både for olieselskaberneog for staten.Mulighederne for at tjene penge på at øge ind-vindingen er så store, at jeg ikke mener, at derer behov for en statslig økonomisk støtte til om-rådet.Til gengæld skal vi sikre, at rammerne er i or-den. Det er en løbende proces og hvad rege-ringen konkret arbejder med, vil jeg komme til-bage til senere i besvarelsen.Statslige indtægterStatslige indtægter fra olieindvindingen sikresgennem det skattesystem, vi har. I 2008 varstatens andel af overskuddet ca. 65 procent, ogstatens indtægter knapt 36 mia. kr. For 2009skønnes statens indtægter at være ca. 19 mia.kr.Beskatningen af Nordsøolien vil jeg ikke kom-mer nærmere ind på i dag.Ingen øremærkning4
Jeg vil dog gerne slå fast, at statslige skatte- ogafgiftsindtægter ikke på forhånd øremærkes tilspecielle formål, heller ikke når de stammer fraenergisektoren.Det gælder også indtægter fra Nordsøen, hvorregeringen altså ikke kan støtte, at der øre-mærkes penge fra Nordsøen til eksempelvisgrøn energi.Udviklingen fra 1970-erneDesværre er naturen ikke indrettet så det kanlade sig gøre at producere al den olie, der er iundergrunden.Da den danske olieproduktionen blev indledt i1970-erne, var forventningen, at man på enøkonomisk rentabel måde kunne produceremindre end 10 procent af den olie, der er i etoliefelt.Gennem årene er der udviklet nye teknikkersom vandinjektion og lange vandrette boringer.De teknikker har gjort det muligt at øge indvin-dingen fra felterne, så det på nogle oliefelter ermuligt at producere omkring 30 procent ellermere af den olie, der er i oliefeltet.
5
Store investeringerDet har krævet massive investeringer i nye plat-forme, rørledninger og boringer for at kunneøge indvindingen.Der er i alt investeret mere end 135 mia. kr. i atudbygge olie- og gasfelterne i Nordsøen.Den teknologi der i dag benyttes til at produce-re olie fra felterne i Nordsøen er ”state of theart”.Selskaberne har investeret mange penge i an-læggene, og det er klart i deres interesse at fåproduceret mest muligt af olien, og få det bed-ste afkast af deres investeringer i anlæg og rør-ledninger.UddannelseDet har krævet dygtige og iderige medarbejdereat få den danske olie- og gasproduktion udviklettil det stade, hvor vi er i dag.Her har det danske samfund i samspil medolieselskaberne en vigtig rolle i at sikre, at derigtige og veluddannede medarbejdere er til rå-dighed.
6
For et par år siden pegede et udredningsarbej-de på, at der var behov for, at der fremadrettetblev sikret adgang til kvalificerede uddannelserindenfor en række naturvidenskabelige områdermed relevans for olie- og gasindustrien.Videnskabsministeriet igangsatte herefter endialog med og mellem ledelserne på universite-terne for at sikre en målrettet koordination af derelevante uddannelsesforløb.Energistyrelsen har i samarbejde med Viden-skabsministeriet taget initiativ til, at der skabesen dialog mellem klyngesamarbejdet for offsho-reindustrien i Esbjerg og de førende danskeuniversiteter om uddannelse og forskning indenfor forbedret indvinding af olie og naturgas.Energistyrelsen udsendte samtidigt materialeom en fremtid som oliegeologer og –ingeniørertil samtlige gymnasier og højere uddannelsesinstitutioner.I 2009 er der oprettet en ny akkrediteret uddan-nelse som olieingeniør på Danmarks TekniskeUniversitet DTU.Regeringen har derfor også her været aktiv. Vier ikke i mål endnu. Der er stadig brug for geo-loger og ingeniører. Ikke kun inden for olie oggas men også inden for f.eks. geotermi. Af7
begge køn fristes jeg til at sige. Regeringen vilderfor fortsætte dialogen med virksomheder ogforskningsinstitutioner gennem det grønne dia-logforum.Det er - som jeg omtalte for et øjeblik siden -lykkedes at øge indvindingen af olie fra felterne.Men der er stadig store mængder olie nede iundergrunden, som det med dagens teknologiog oliepris ikke er muligt at producere rentabelt.Det skal der kloge hoveder til at ændre på.Teknisk udredning om øget indvindingI 2008 gennemførte Energistyrelsen, Nordsø-fonden og Mærsk Olie og Gas et projekt, derser på de tekniske muligheder for at øge ind-vindingen af olie. Arbejdet blev udført af dygtigefolk fra University of Texas i USA.Konklusionen er meget klar.Injektion af CO2Den bedste mulighed for at øge indvindingenmarkant ligger i injektion af CO2i de store olie-felter. Det er en teknologi, som i dag ikke an-vendes på oliefelter i Nordsøen, heller ikke i vo-res nabolande.
8
Højteknologifonden støtter to projekter, som hartil formål at se på mulighederne for at øge ind-vindingen af olie fra felterne i Nordsøen. Projek-terne støttes med i alt 36 mio. kr. Det ene afprojekterne er specifikt rettet mod CO2injekti-on.A.P. Møller - Mærsk er i gang med at undersø-ge, om de kan gennemføre et perspektivrigtprojekt for CO2injektion i et oliefelt med detformål at få produceret mere olie. CO2tænkesopsamlet på et kraftværk i Finland og sejlet udtil felterne i Nordsøen for injektion. Projektetudvikles sammen med ejerne af det finskekraftværk.Der arbejdes hen mod, også fra regeringensside, at projektet vil kunne opnå støtte fra deEU midler, der er afsat til demonstration af op-samling og lagring af CO2– også kaldet CCS,altså Carbon Capture and Storage. Det skal bli-ve spændende at følge udviklingen af projektet.Indvinding af olie og gas kræver store investe-ringer, der er forbundet med betydelig usikker-hed om afkastet. Det gør sig også gældende forprojekter om øget indvinding.Det er derfor vigtigt, at vi har de rigtige rammerfor aktiviteterne, sådan at selskaberne fortsat vilinvestere i projekter i Nordsøen.9
Regeringens principper for forvaltning og udnyt-telse af ressourcerne i undergrunden kan op-summeres på følgende måder:----Vi skal undgå spild af ressourcer ogskader på mennesker og miljøVi skal sikre den maksimale gevinst tilDanmark,og den bedst mulige udnyttelse af deneksisterende infrastrukturog vi skal fremme nye teknologier ognye metoder
Ændring af rørledningslovenJeg har netop fremlagt et forslag til ændring afrørledningsloven. Rørledningsloven regulererforholdene for olierørledningen fra Gorm feltet iNordsøen til Fredericia. Hovedparten af dendanske olieproduktion transporteres som be-kendt i rørledningen.Lovforslaget giver mulighed for, at der i Frede-ricia kan etableres et nyt anlæg til separation afråolie og kondensat. Baggrunden er, at oliepro-duktion fra det nye Hejre felt ønskes igangsat.Råolie fra feltet har et højt indhold af konden-sat, som er lette kulbrinter mellem olie og gas.Ejerne af feltet overvejer flere mulige udbygnin-ger. Den mest sandsynlige udbygning indebæ-10
rer, at råolie og kondensat transporteres til Fre-dericia gennem olierørledningen. De lette kul-brinter skal separeres fra, inden råolien kantransporteres i et normalt tankskib.Lovforslaget ophæver endvidere betalingen af 5pct. af værdien ved transport af udenlandsk oliei rørledningen. Da denne betaling har karakteraf en afgift, kan den efter EU-retten ikke op-kræves af udenlandsk olie. Ophævelsen gør detmuligt, at producere det lille norske Trym feltved hjælp af danske anlæg i Nordsøen.Lovændringen vil medvirke til at forlænge leve-tiden for den danske olieproduktion, fordi størremængder olie vil kunne behandles og transpor-teres på de danske anlæg og rørledninger. Der-for vil prisen for at få transporteret en tønde oliei rørledningen falde – og måske gøre udnyttel-sen af mindre felter realistisk.Analyse af mulighederne for import af gasJeg har bedt Energistyrelsen om at igangsætteen analyse af konsekvenserne for producenter-ne i Nordsøen ved en dublering af den nuvæ-rende gasledning fra Ellund til Egtved. Gasled-ningen bruges i dag kun til eksport af gas.Fremover skal den kunne anvendes til import afgas fra udlandet, som kompensation for den11
faldende produktion fra de danske felter. Analy-sen skal afklare, hvordan den nødvendige sta-bile forsyning af naturgas mest hensigtsmæs-sigt kan etableres, når Nordsøproduktionenmindskes. Analysen forventes at ligge klar vedudgangen af april i år.I arbejdet deltager selskaber, som er involvereti dansk gasproduktion og transport af gas til detdanske marked.AfslutningsvisI forbindelse med indvinding af olie og gas iNordsøen er der - udover rørledningen fraNordsøen til Fredericia – etableret en rækkeanlæg og rørledninger til håndtering af olie- oggasproduktionen. I de kommende år bliver op-gaven at sikre, at disse anlæg kan udnyttes ef-fektivt i forbindelse med nye fund.Den faldende produktion fra de nuværende fel-ter giver plads til, at også mindre nye fund kanindvindes kommercielt ved hjælp af de eksiste-rende anlæg.Både lovforslaget og analysearbejdet har fokuspå at optimere dels udnyttelsen af eksisterendeanlæg, dels investeringerne i udbygning af dis-se.12
Når vi har resultatet af analysearbejdet, har viet godt grundlag for at overveje, om der er be-hov for nye initiativer omkring udnyttelse afNordsøens olie- og gasressourcer.
13