Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 190
Offentligt
Ydby 5. marts 2010
Høringssvar ang. forslag til lov om testcenter for store vindmøller ved
Østerild og tilhørende VVM-rapport
Vi anbefaler, at der sker en samtidig og koordineret etablering af en offentligt ejethavvindmøllepark i Vigsø Bugt og et tilstødende offshore Nationalt Testcenter. Det kan i praksisgennemføres ved, at Thisted kommunes energifond etablerer en havvindmøllepark i Vigsø Bugt iområdet øst for Vigsø, og at der i forbindelse hermed etableres et nationalt offshore testcenterfor fremtidens havvindmøller.En etablering i Vigsø Bugt vil på samme tid leve op til a) kravet om tilstrækkeligturbulensintensitet i det nationale testcenter, b) give Thisted kommunes energifond mulighedfor at oprette en havvindmøllepark samt c) skaffe Hanstholm en vigtig rolle indenfor denvoksende offshore sektor. Vi er af den opfattelse, at disse interesser kan imødekommes indenforen velkoordineret indsats med betydelige fordele for alle parter.a) Turbulens fra den kommunale havvindmøllepark og nærheden til land med Hanstholm-knuden vil tilsammen skabe den turbulensintensitet, som Risø DTU oplyser, er enafgørende parameter for afprøvning af prototypernes vinger, gearkasser, belastning ogoptimering af ydelsen. Man finder efter det oplyste i Østerild en turbulensintensitet på 8% - 14 %, der skulle svarer til, at en vindmølle står inde midt i en vindmøllepark på havet.Opstilling i Vigsø Bugt vil under de nævnte opstillingsforhold opfylde kravene til turbulenslige så godt eller bedre end etablering i Østerild eller på land i øvrigt. Samtidig opnås enrække yderligere fordele ved at afprøve havvindmøller i et maritimt miljø.b) For lokalsamfundet vil der komme den fornødne accept af vindenergi og afprøvning affremtidens store vindmøller, når naturressourcerne (her vinden) benyttes til at styrkeøkonomi og miljø lokalt. Dersom Energifonden i Vigsø Bugt opstiller 30 vindmøller på hver3 MW, vil årsproduktionen være i størrelsesordnen 400 millioner kWh. Med en
nettofortjeneste på anslået 12 øre pr. kWh, bliver Energifondens årlige indtægt på 48millioner kroner, som vedtægtsmæssigt skal være øremærket til energibesparelser ioffentlige bygninger, samkøring af vindenergi og kraftvarme i den kollektiveenergiforsyning, udbygning af Hanstholm havn, tilskud til forureningsfri transport, biogasi landbruget, lokale forskningsaktiviteter og tilsvarende. Det årlige beløb vil sikre Thistedkommunes position som førende VE-kommune i mange år fremover. De 48 millionerkroner om året skal sammenholdes med en éngangs-kompensation i Østerild efter detoplyste på 12 millioner.c) Med samtidig og koordineret etablering af havvindmøllepark i Vigsø Bugt og ettilstødende offshore Nationalt Testcenter vil Hanstholm havn såvel i etableringsfasen ogved testningen få en unik rolle. Som alternativ til skovrydning i Østerild, anbefaler vi, atde statslige midler, der planlægges stillet til rådighed, benyttes til anskaffelse afoffshore specialfartøjer med base i Hanstholm. De skal anvendes til etableringen afvindmøllepark og testcenter, når komponenter skal udskiftes på testmøllerne samtservice. Hanstholm vil dermed få nye og store opgaver, som den ikke kan forvente,dersom testcentret placeres i Østerild. Er Hanstholm havn først blevet base for de herpræsenterede projekter, hvor synergien er stor, vil der være skabt grundlag for, atHanstholm bliver base for andre offshore anlæg, et vækstområde i de kommende årtier.Med samtidig og koordineret etablering af indtægtsgivende havvindmøllepark i Vigsø Bugtog et tilstødende offshore Nationalt Testcenter bliver der skabt grundlag for mange nyeindustrier, forsknings- og servicevirksomheder med en betydelig direkte og afledetbeskæftigelseseffekt, hvorimod antallet af lokale jobs ved det Nationale Testcenter iØsterild er mere usikker.Til det nævnte område ved Vigsø Bugt knytter sig i forhold til Østerild ikke samme overordnedebeboer-, natur- eller turistinteresser. Vindmøllepark og testcenter vil ligge ideelt for fælles el-tilslutning til den store transformerstation i Frøstrup. Eftersom afstanden til Hanstholm havn eromkring 15 km til testcentret, vil man med specialbyggede servicefartøjer kunne betjene beggeanlæg og dermed hente betydelige besparelser. Fundamenterne i Vigsø Bugt til de afprototypevindmøllerne, hvor der planlægges udskiftning af vinger og andre komponenter iafprøvningsforløbet, vil for at billiggøre udskiftningen kunne etableres i havstokken eller tæt vedkysten med adgang for servicekøretøjer i lighed med offshore vindmøllerne ved Harboøre Tange.Denne form for afprøvningsfaciliteter for offshore vindmøller er velkendt i Tyskland. Endelig harman den fordel at kunne servicere et offshore Nationalt Testcenter med helikopter fralufthavnen i Tved. Denne befinder sig under 10 km fra den foreslåede etablering i Vigsø Bugt.Som alternativ til Østerild vil myndighedsbehandlingen omfattende både Energifondensvindmøllepark i Vigsø Bugt og det tilstødende Nationale Testcenter ud fra erfaringerne medoffshore vindmøllerne ved Sprogø kunne gennemføres lige så hurtigt som ved testcentret iØsterild. Set fra vindmølleindustriens synsvinkel vil der være meget store fordele ved testning afhavmøller til havs i stedet for på land. Foruden de optimale vindforhold vil de nyudvikledehavmøller blive testet under virkelighedstro vilkår, hvad angår påvirkninger fra bølger,havstrømme, begroning, korrosion, luftens saltholdighed mv., samt afprøvning af forskelligetyper havvindmølle fundamenter og andre offshore specifikke komponenter. Afprøvningerne
bliver dermed langt mere bredspektrede, end der er mulighed for i Østerild, hvor der kunfokuseres på turbulens som en enkelt parameter i afprøvningen frem imod et fuldt gennemtestetprodukt. I forhold til potentielle udenlandske kunder vil en afprøvning i et maritimt miljø ogtilmed ved Vesterhavet, have større autenticitet end en afprøvning i Østerild, som professionellekøbere ofte vil afvise som fyldestgørende.
Danmark har haft en høj international markedsandel, når det gælder vindmøller. De to danskeproducenter, Vestas og Siemens står nu overfor betydelig international konkurrence, også nårdet drejer sig om offshore vindmøller. Der er fire tyske vindmølleproducenter, som i otte år harudviklet og med grundighed i maritime miljøer afprøvet deciderede havvindmøller. De er nu klartil at gå på markedet, hvorved Tyskland har opnået et forspring, når det drejer sig om multi-MWhavvindmøller. Hvor Vestas og Siemens har havmøller på hhv. 3 og 3,6 MW på salgslisten, er derfire tyske modeller på 5 MW og tre i 6 – 6,5 MW klassen. Også amerikanske og kinesiskeproducenter er på vej ind på dette nye marked.Med den stigende internationale konkurrence er det så meget mere vigtigt, at dansk forskning ogudvikling af havvindmøller sigter rigtigt, og at det nationale testcenter i tilstrækkelig grad vilopfylde en national interesse, når det gælder de teknologisk mest avancerede havvindmøller.Herunder er det afgørende, at de er afprøvet under samme virkelighedsnære vilkår som dekonkurrerende udenlandske produkter. Derfor bør fokuseringen på turbulensintensitet, som erdet afgørende faglige argument for valg af Østerild, samt at det er billigere at teste på land,sammenholdes med de afgørende fordele, der opnås ved at afprøve i et maritimt miljø, somanbefalet i denne høringsskrivelse.Afsluttende bemærkninger.Der skal være positivitet og generel accept omkring vindmøllerne. Uden befolkningens generelleaccept drukner de bedste intentioner om ren energi og nye industrielle muligheder i protesterfra befolkningen. Vinden tilhører os alle og vindenergien er et anliggende, der ikke blotvedkommer nogle få virksomheders forretningsmæssige interesser.Preben Maegaard, forstanderJane Kruse, projektkoordinator og informationsleder