Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 132
Offentligt
785238_0001.png
785238_0002.png
785238_0003.png
785238_0004.png
785238_0005.png
785238_0006.png
785238_0007.png
785238_0008.png
785238_0009.png
785238_0010.png
Folketingets Energipolitiske Udvalgd. 14. januar 2010
Bemærkninger til forslag til omlægning afnettomålingsordning for solcelleanlæg
Barbara Bentzen, Faktor 3Peder Vejsig Pedersen, CenergiaFlemming Vejby Kristensen, EnergiMidt
Nettomålingsordningens nuværendeudformningNettomålingsordningen er den eneste ”støtte” til solceller iDanmark.Overskudsproduktion fra et solcelleanlæg kan ”parkeres” pånettet og tages tilbage, når der er behov for det.Betyder, at strøm produceret fra solcelleanlæg får sammeværdi som strøm købt fra nettet, typisk 1,80 – 2,00 kr/kWhSet over et år må der ikke være overskudsproduktion.Ordningen gælder for private med anlæg op til 6 kW samt forinstitutioner, hvor der for hver 100 m2areal må installeres 6kW.
Foreslået ændringFor solcelleanlæg under 50 kW skal der hver måned skeudbalancering af salg/køb.For solcelleanlæg større end 50 kW skal udbalanceringen skehver time.Overskudsproduktion skal i begge tilfælde sælges tilEnerginet.dk for en pris på 0,60 kr/kWh.
Betydning for private anlægTypisk fordeling af årsproduktion fra 3 kW solcelleanlæg i Danmark og elforbrug iprivatbolig400350Månedsproduktion/forbrug i kWh300250200Produktion150100500JanFebMarAprMayJunMånedJulAugSepOctNovDecElforbrug
Betydning for private anlægFor et solcelleanlæg på 3 kW opsat på en husstand med etårsforbrug af elektricitet på 3.500 kWh vil der væreoverskudsproduktion fra april til august.I eksemplet skal 370 kWh sælges til reduceret pris.Anlægsejerens tab i forhold til den nuværende situation vilbeløbe sig til ca. 500 kr/år.Var solcelleanlægget i stedet på 4 kW havde tabet været på1.315 kr.
Betydning for anlæg på institutionerFor anlæg større end 50 kW foreslås det, at der fremover skalske udbalancering på timebasis.For skoler og lignende, der har lavest forbrug nårproduktionen er størst, er dette altødelæggende forøkonomien.Vedtages lovgivningen i sin nuværende form undergraver detden positive udvikling, der er igangsat.Et eksempel til illustration af dette er Skivehus Skole, hvorEnergiMidt i samarbejde med Skive kommune har etableret etsolcelleanlæg, der dækker ca. 85 % af skolens årsforbrug.
Skivehus SkoleForskellige afregningsmetoders indflydelse på den årligenetto-omkostning til elkøb [Kr.]Årlig netto-omkostning tilelkøbOmkostning uden solcellerOmkostning med solceller,der opgøres på årsbasisOmkostning med solceller,der opgøres påmånedsbasisOmkostning med solceller,der opgøres på timebasis
Beløb, der kananvendes tilforrentning afinvestering
Forringelse iforhold til aktuelsituation
348.35833.04492.428144.967315.314255.930203.39159.384111.923
Dansk Solcelleforening mener at:Det er yderste positivt, at vedvarende energikilder somvindmøller og bioforgasning tilgodeses; men det bør ikke skepå bekostning af solceller.Forslaget vil påføre energiselskaberne unødigt administrativtbesvær.Solcelleanlæg er allerede i dag væsentlig større end dernævnes i høringsmaterialet. En ændring af ordningen vilsåledes være til ulempe for langt flere anlægsejere, end derlægges op til i høringsmaterialet.
Dansk Solcelleforening mener at:Helt generelt finder vi, at en forringelse af vilkårenefor solcelleanlæg – uanset størrelsen af denne – eruforenelig med, at befolkningen samtidig opfordrestil at spare på energien og agere miljøbevidst.Forslaget virke hæmmende på den positive udviklingpå solcellemarkedet, der ellers kan spores.

Tak for opmærksomheden