Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 124
Offentligt
782590_0001.png
782590_0002.png
Papir til Energi Politisk Udvalg torsdag den 14.1.2010 klokken 14:15
På vegne af Brancheforeningen for Husstandsvindmøller i Danmark samt som leverandører afhusstandsvindmøller og solcelleanlæg har jeg bedt om foretræde for Folketingets EnergipolitiskeUdvalg. Baggrunden er dels den seneste tids uro omkring lovforslaget til evt. nye afregnings-formerfor solcelleanlæg og husstandsvindmøller, dels de tekniske godkendelsesregler forhusstandsvindmøller.De tekniske godkendelsesregler gør det unødigt vanskeligt i Danmark at få godkendt og at anvendeudstyr, som man ikke har tilsvarende hindringer for at bruge i vore nabolande og andre lande, viofte sammenligner os med og hvor samme tekniske standarder burde være gældende.Anledningen til uroen omkring afregningsregler kommer med Skatteministeriets seneste udspil(lovforslag) til nye afregningsmåder for såkaldte husstandsvindmøller under 6 kW og for solcelleanlæg under 6 kW. Vi finder, at udspillet er i modstrid med den politiske aftale fra februar 2008,hvor man omtaler, afregningsordninger for husstandsenergianlæg generelt skal være efternettoprincippet.Den eksisterende ordning for solceller er det såkaldte nettoprincip, at ”måleren må løbe baglæns”,og at der skal afregnes en gang om året. Den udtalte politik fra 2008 har været, at dette også skullegøre sig gældende for husstandsvindmøller under 6 kW.Lovforslaget lægger imidlertid op til, at der skal foregå månedlig afregning af både solcelleanlægog husstandsvindmøller. Eftersom man i en husstand anskaffer disse anlæg for at blive helt ellerdelvist selvforsynende med elektricitet, må vi derfor afvise lovforslagets begrundelse om el-afregning af hensyn til el-markedets udformning.Egenforsyning med solceller og husstandsvindmøller er til eget forbrug i husstanden og ikkeberegnet til levering til markedet. Derfor er det usagligt at gøre markedsreglerne gældende. Pågrund af de vedvarende energiformers fluktuerende natur er det uundgåeligt, at der er måneder, hvorproduktionen er højere, end man kan forbruge i den pågældende måned, og som derfor må lagres iel-nettet til forbrug i husholdningen i måneder, hvor produktionen fra solcelleanlægget oghusstandsvindmøllen er lav. Der er som bekendt meget mere sol om sommeren end om vinteren, ogvinden er ikke altid i samme styrke. Det er nødvendigt at produktion og forbrug matcher på årsbasis(og ikke på månedsbasis) for at kunne dimensionere et husstandsanlæg, således at det passerfornuftigt til husstandens forbrug.Ved at kunne lagre elektriciteten i nettet, ”ved at lade måleren køre baglæns”, sikrer man dengrundlæggende økonomi i solcelleanlæg og husstandsvindmøller, hvorimod den foreslåedemånedsafregning vil reducere værdien af egenproduktionen så stærkt, at tilbagebetalingstiden bliverfor lang til at husstandene tør investere. Lovforslagets vedtagelse vil betyde, at småkraftvarmeværker op til 6 kW let vil kunne tilpasse sig de foreslåede nye regler, men vind og solenergi vil få store problemer.
Med husstandsvindmøller bidrager man endvidere til at udligne den forskel, der er på billig energi ibyerne, og den noget dyrere på landet, hvor man ofte er nødt til at bruge fossile brændsler som olietil at lave varme med.Man kan selvfølgelig løse problemet med en nettoafregnings metode for mindre anlæg, som detfindes i vore nabolande, hvilket vi opfordrer til i henhold til den energipolitiske aftale fra februar2008.I erhvervslivet har vi, i tillid til den lovmæssige implementering af aftalen, foretaget betydeligeinvesteringer og udviklet nye produkter til et marked med et meget stort potentiale for CO2-neutralenergiproduktion, som det er i hele samfundets interesse at udnytte. Der er vokset en rækkevirksomheder op med baggrund i de positive udspil, hvor det igen ville blive attraktivt at fremstillesin egen strøm med eksempelvis en lille vindmølle. Da priserne på solceller samtidig er faldet såmeget, at en forrentning er i den realisable ende, er husstandsvindmøller og solceller blevetfornuftige alternativer til fossile brændstoffer. Denne industri må, hvis lovforslaget vedtages, se sineafsætningsmuligheder væsentligt indskrænkede.Som eksempler på konkrete hindringer kan bl.a. nævnes at :1. Husstandsvindmøller, der er teknisk godkendte til at kunne sælges i Sverige, England,Italien, Holland m.fl., kan ikke umiddelbart sælges og opstilles i Danmark.2. El-afregningsreglerne er ikke harmoniserede, og bliver brugt som forhindring.3. De tekniske godkendelseskriterier for vindmøller er reelt:-af en restriktiv beskaffenhed,-og så ressource krævende , at det hidtil kun er lykkedes en husstandsvindmølle at blivegodkendt i Danmark, selvom tilsvarende vindmøllerne kører i andre lande. I praksisvirker dette som en godkendelsesteknisk handelshindring.4. Nettilslutning af husstandsvindmøller og solceller op til 6 kW skal kunne udføres udenurimeligt fordyrende ekstra omkostninger til el-installation. Dette sker i vore nabolande. IDanmark skal forbrugeren både betale energiselskab og installatør.
Morten V. Petersen