Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 114
Offentligt
776911_0001.png
776911_0002.png
776911_0003.png
776911_0004.png
776911_0005.png
776911_0006.png
776911_0007.png
776911_0008.png
776911_0009.png
776911_0010.png
776911_0011.png
776911_0012.png
776911_0013.png
776911_0014.png
776911_0015.png
776911_0016.png
776911_0017.png
776911_0018.png
776911_0019.png
776911_0020.png
776911_0021.png
776911_0022.png
Fremsat den {FREMSAT} af klima- og energiministeren (Lykke Friis)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om etablering og benyttelse af en rørledningtil transport af råolie og kondensat(Etablering af separationsfaciliteter og ændring af afgiftsbestemmelser)§1I lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 1100 af 18. november 2005, foretages følgende ændringer:1.§ 1affattes således:»§ 1.DONG Energy A/S’ datterselskab DONG Oil Pipe A/S forestår driften af den rørledningmed tilhørende pumpe- og terminalfaciliteter til transport af råolie og kondensat, der er anlagt tiltransport fra det danske kontinentalsokkelområde i Nordsøen til Fredericia.Stk. 2.Klima- og energiministeren kan tillade, at DONG Oil Pipe A/S i tilknytning til virksomhedefter stk. 1 etablerer og driver faciliteter til separation af råolie og kondensat, som transporteresgennem rørledningen, jf. § 2 a.Stk. 3.Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om driften af rørledningen m.v. og separa-tionsfaciliteter, og udøver gennem Energistyrelsen tilsyn med virksomheden.Stk. 4.Klima- og energiministeren kan pålægge ansøgere om tilladelse efter denne lov, ejer ogbrugere af rørledningen eller separationsfaciliteter og enhver med andel i et felt, der har fået dispen-sation fra tilslutningspligten efter § 2, stk. 3, at betale udgifterne ved myndighedernes sagsbehand-ling efter denne lov og kan fastsætte regler herom.«2.Overalt i loven ændres »Dansk Olie og Naturgas A/S« til: »DONG Oil Pipe A/S«.3.§ 2, stk. 4, 2. pkt.,ophæves.4.§ 2, stk. 5,affattes således:»Stk. 5.DONG Oil Pipe A/S aftaler vilkårene for tilslutning og transport samt eventuel separationmed brugerne. Hvis kvaliteten af de enkelte brugeres råolie og kondensat ændres ved transport ogeventuel behandling i separationsfaciliteter i tilknytning til transporten i rørledningen, kan DONGOil Pipe A/S og brugerne aftale vilkårene for udligning af dette mellem brugerne.«5.I§ 2indsættes somstk. 6og7:»Stk. 6.Hvis etablering af nye anlæg med henblik på enkelte brugere eller kommende brugere gi-ver væsentlige ulemper for de øvrige brugere, aftaler DONG Oil Pipe A/S samt nuværende ogkommende brugere vilkårene for betaling af kompensation brugerne imellem.Stk. 7.Aftaler efter stk. 5 og 6 indgås under forbehold af klima- og energiministerens godkendel-se. I tilfælde af uenighed fastsættes vilkårene af klima- og energiministeren.«
6.Efter § 2 indsættes:»§ 2 a.DONG Oil Pipe A/S udarbejder en plan for separationsfaciliteterne og deres drift. Planenskal være godkendt af klima- og energiministeren, jf. § 1, stk. 2, inden DONG Oil Pipe A/S indhen-ter tilbud på etablering og drift af faciliteterne.Stk. 2.Leverandører til etablering og drift af faciliteterne vælges på grundlag af udbud efter sam-me regler, som er fastsat i EU’s forsyningsvirksomhedsdirektiv.Stk. 3.DONG Oil Pipe A/S skal til enhver tid have den fornødne sagkundskab og økonomiskebaggrund til at kunne drive virksomheden.Stk. 4.DONG Oil Pipe A/S aflægger særskilt regnskab for virksomhed efter § 1, stk. 2. Regnska-bet revideres efter de til enhver tid gældende regler for DONG Oil Pipe A/S’ samlede virksomhed.Regnskab, bilagt udtalelser fra brugerne, fremsendes til klima- og energiministerens godkendelse.DONG Oil Pipe A/S offentliggør regnskabet.§ 2 b.DONG Oil Pipe A/S er forpligtet til at udlevere separeret råolie og kondensatprodukter tilbrugere af rørledningen mod betaling for separationen. I mangel af enighed om betalingen fastsæt-tes den af klima- og energiministeren.Stk. 2.DONG Oil Pipe A/S kan stille krav om, at brugere og kommende brugere af separationsfa-ciliteterne stiller sikkerhed for refusion til DONG Oil Pipe A/S af selskabets omkostninger, jf. § 3 c,stk. 1, 1., 3. og 4. pkt., såfremt brugeren eller kommende brugere beslutter ikke at benytte facilite-terne eller afbryder eller forkorter brugen heraf. Klima- og energiministeren træffer afgørelse i til-fælde af uenighed mellem DONG Oil Pipe A/S og en bruger eller kommende bruger om sikkerhe-dens størrelse og beskaffenhed.«7.§ 3, stk. 3,ophæves.8.I§ 3, stk. 4,der bliver stk. 3, indsættes som2. pkt.:»Tilbagebetalingstiden på et anlæg kan dog ikke overstige anlæggets forventede tekniske ellerøkonomiske levetid.«9.I§ 3, stk. 5,der bliver stk. 4, ændres »stk. 1, 2 og 3« til: »stk. 1 og 2«, og2. pkt.ophæves.10.I§ 3, stk. 6,der bliver stk. 5, udgår »og 3«.11.§ 3 a, stk. 1,affattes således:»DONG Oil Pipe A/S betaler til staten en afgift på 95 pct. af beløbet, der er nævnt i § 3, stk. 2.«12.Efter § 3 a indsættes:»§ 3 b.DONG Oil Pipe A/S fastsætter efter forhandling med brugerne af rørledningen m.v. og se-parationsfaciliteterne kriterier for sammensætningen af råolie og kondensat, som kræver separation.Kriterierne skal godkendes af klima- og energiministeren og offentliggøres af DONG Oil Pipe A/S.I tilfælde af uenighed mellem en bruger eller en kommende bruger og DONG Oil Pipe A/S om,hvorvidt brugerens eller den kommende brugers råolie og kondensat kræver separation, træffer mi-nisteren afgørelse.Stk. 2.Brugere eller kommende brugere af rørledningen m.v., hvis råolie og kondensat kræver se-paration, aftaler med DONG Oil Pipe A/S betaling og øvrige vilkår for separation af deres olie ogkondensat. Aftaler indgås under forbehold af klima- og energiministerens godkendelse. I tilfælde afuenighed i forbindelse med aftalerne fastsættes vilkårene af klima- og energiministeren.Stk. 3.DONG Oil Pipe A/S offentliggør den aktuelle betaling for brug af faciliteterne.
§ 3 c.Brugerne af separationsfaciliteterne har pligt til at betale DONG Oil Pipe A/S’ omkostnin-ger i forbindelse med faciliteterne. Brugernes betaling for brug af separationsfaciliteterne skal i etregnskabsår dække omkostninger i forbindelse med faciliteterne i samme år. Omkostninger omfatteralle omkostninger relateret til driften af separationsfaciliteterne med modregning af eventuelle ind-tægter samt hensættelser til fjernelsesomkostninger for separationsfaciliteterne. Omkostninger om-fatter endvidere de faktisk afholdte omkostninger til etablering, afdrag og forrentning af lån (frem-medkapital) til finansiering af separationsfaciliteterne samt forrentning af den egenkaptalbinding,som investeringen i separationsfaciliteterne medfører, jf. stk. 2.Stk. 2.DONG Oil Pipe A/S’ binding af egenkapital til finansiering af separationsfaciliteterne for-rentes med den effektive rente for de aktuelle lån til finansiering af separationsfaciliteterne i sammeregnskabsår med tillæg af 3 procentpoint. DONG Oil Pipe A/S’ egenkapitalbinding kan til enhvertid maksimalt udgøre 30 pct. af den ikke tilbagebetalte del af investeringen i separationsfaciliteter-ne.Stk. 3.Brugere, hvis råolie og kondensat kræver separation, og brugere, hvis råolie og kondensatikke kræver separation, men som ønsker at få foretaget separation, betaler for separation et beløb,der opgøres som de gennemsnitlige omkostninger i regnskabsåret pr. ton kondensat, som er frasepa-reret i samme regnskabsår.§ 3 d.Enhver, som indvinder flydende kulbrinter fra grænseoverskridende felter mellem Danmarkog et andet land, betaler 5 pct. af værdien af den del af den indvundne råolie og kondensat, som erindvundet fra dansk kontinentalsokkelområde i Nordsøen. Hvis den indvundne råolie og kondensattransporteres i rørledningen, jf. § 2, betales til DONG Oil Pipe A/S. Er det ikke tilfældet, erlæggesbetalingen til staten.Stk. 2.Klima- og energiministeren kan fastsætte nærmere regler for beregning og betaling af afgifttil staten efter stk. 1.«13.I§ 5, stk. 1,indsættes efter »rørledningen«: »m.v. og separationsfaciliteterne«.14.I§ 6, stk. 2,udgår »,§ 3, stk. 1, nr. 3«, »§ 3, stk. 4« ændres til: »§ 3, stk. 3« og »§ 2, stk. 3 og 5«ændres til: »§ 2, stk. 3, og afgørelser efter § 2, stk. 7, om vilkårene for tilslutning til og transportgennem rørledningen i aftaler mellem DONG Oil Pipe A/S og brugerne«.§2Loven træder i kraft den … 2010.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Mulighed for etablering af separationsfaciliteter i tilknytning til den eksisterende rørledning3. Fritagelse af udenlandsk produceret råolie og kondensat, som transporteres i olierørledningen i transit,for 5 pct. element i betalingen4. Ajourføring af loven, herunder ophævelse af en række forældede bestemmelser, der ikke anvendes ipraksis5. Økonomiske konsekvenser for det offentlige6. Administrative konsekvenser for det offentlige7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet8. Administrative konsekvenser for borgerne9. Forholdet til EU-retten10. Miljømæssige konsekvenser11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.12. Sammenfattende skema1. IndledningFormålet med lovforslaget er at skabe hjemmel til, at DONG Oil Pipe A/S kan etablere og drive facilitetertil separation af råolie og kondensat, som transporteres gennem rørledningen til transport af råolie og kon-densat fra det danske kontinentalsokkelområde i Nordsøen til Fredericia. DONG Oil Pipe A/S driver rørled-ningen efter lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat (rørlednings-loven). Loven indeholder ikke bestemmelser om separationsfaciliteter. Der er opstået behov for bestemmel-ser herom i forbindelse med planer for udbygning af Hejre feltet. Der henvises til pkt. 2 nedenfor.Formålet med lovforslaget er endvidere at fritage udenlandsk produceret råolie og kondensat, som trans-porteres i olierørledningen i forbindelse med transit gennem Danmark, for et såkaldt 5 pct. element i betalin-gen. Brugere af rørledningen betaler i henhold til gældende ret 5 pct. af værdien af den transporterede råolieog kondensat i afgift. Der henvises til pkt. 3 nedenfor.Med lovforslaget foreslås det desuden, at rørledningsloven ajourføres, herunder at en række forældede be-stemmelser, der ikke anvendes i praksis, ophæves. De fleste af rørledningslovens bestemmelser blev indførtved vedtagelsen af lov nr. 291 af 10. juli 1981 om etablering og transport af råolie og kondensat. Der henvi-ses til pkt. 4. nedenfor.2. Mulighed for etablering af separationsfaciliteter i tilknytning til den eksisterende rørledningRettighedshaveren til Hejre feltet overvejer flere mulige udbygninger af feltet. Råolie fra Hejre feltet har ethøjt indhold af kondensat, som er lette kulbrinter mellem gas og olie. De mest sandsynlige udbygningsalter-nativer indebærer, at de lette kulbrinter fra Hejre feltet sammen med Hejre feltets råolie skal transporteresgennem DONG Oil Pipe A/S’ rørledning fra Gorm feltet til terminalen i Fredericia. Råolie og kondensat irørledningen vil derved få et større indhold af lette kulbrinter end i dag. De lette kulbrinter skal efter trans-port i rørledningen separeres fra, således at råolie og kondensatprodukter kan udskibes separat eller behand-les på raffinaderiet i Fredericia. Et anlæg hertil betegnes ofte et gasbehandlingsanlæg. Råolie vil efter frase-
parering af kondensat fortsat være råolie, da den ikke er raffineret. Kondensat kan ved separation udskillessom flere typer af produkter.Størstedelen af olieproduktionen på britisk kontinentalsokkel, som transporteres til land gennem rørlednin-ger, gennemgår først en tilsvarende stabilisering af råolien ved fraseparation af lette kulbrinter i anlæg påland. I Teesside, Sullom Vue og Kinneil i Storbritannien er der etableret separationsfaciliteter i forbindelsemed olierørledningssystemer. Separationsfaciliteter er således almindelige i forbindelse med en rørledning,hvor den transporterede råolie og kondensat efterfølgende skal transporteres videre i skib. I Danmark har derimidlertid ikke været behov for separation af den hidtil transporterede råolie. Rørledningsloven indeholderderfor ikke bestemmelser herom.I lovforslaget foreslås det, at klima- og energiministeren kan give tilladelse til, at DONG Oil Pipe A/Setablerer og driver separationsfaciliteter. Separationsfaciliteter i Fredericia vil få en nær tilknytning til dennuværende virksomhed efter rørledningsloven. Det skyldes, at råolie og kondensat fra Hejre feltet vil blivesammenblandet med den øvrige råolie og kondensat fra Nordsøen i rørledningen. Det er derfor nødvendigt,at al råolie, som transporteres i rørledningen, skal have frasepareret lette kulbrinter i Fredericia.Rørledningsloven indeholder bestemmelser om pligt for producenter i den danske del af Nordsøen til at til-slutte sig rørledningen og til at benytte den ved transport af råolie og kondensat, som er bestemt til raffine-ring og afsætning i Danmark. Endvidere er det ved aftale af 19. maj 1981 med Bevillingshaverne i henholdtil eneretsbevilling af 8. juli 1962 til efterforskning og indvinding af kulbrinter i Danmarks undergrund aftalt,at råolie og kondensat, der i henhold til eneretsbevillingen indvindes fra tilslutningspligtige felter, skal trans-porteres gennem rørledningen.Separationsfaciliteternes nære tilknytning til rørledningen, som er omfattet af de nævnte pligter om tilslut-ning og benyttelse, gør det nødvendigt, at klima- og energiministeren har beføjelser til at regulere etableringog forhold i forbindelse med driften af sådanne separationsfaciliteter. På denne baggrund foreslås det medlovforslaget, at der i rørledningsloven fastsættes bestemmelser om etablering og drift af separationsfacilite-ter, herunder om DONG Oil Pipe A/S’ forpligtelser, aftaler om vilkår med brugerne, brugernes betaling forbrug af separationsfaciliteterne og ministerens beføjelser. Der henvises til lovforslagets specielle bemærk-ninger til § 1, nr. 1, 4, 5, 6, 12 og 13.3. Fritagelse af udenlandsk produceret råolie og kondensat, som transporteres i rørledningen i transit, for 5pct. element i betalingenRørledningsloven indeholder en bestemmelse om, at der af råolie og kondensat fra danske felter, der trans-porteres gennem rørledningen, skal betales 5 pct. af råoliens og kondensatets værdi ud over alle omkostnin-ger ved anlæg og drift af rørledningen, jf. § 3, stk. 2, sammenholdt med § 3, stk. 1, og § 2. Størstedelen af de5 pct. er til stadighed ved aftale mellem staten og ejeren af rørledningen, DONG Oil Pipe A/S, blevet over-ført til statskassen. Ved ændringslov nr. 1427 af 22. december 2004 blev dette lovfæstet i § 3 a, hvorefter 95pct. af de 5 pct. betales af DONG Oil Pipe A/S som en afgift til staten.I 2002 blev det præciseret i rørledningsloven, at udenlandske brugere af rørledningen skal betale for trans-porten efter samme regler som danske brugere, det vil sige, at der også skal betales elementet på 5 pct. afværdien af det transporterede. Bestemmelsen er aldrig blevet anvendt.I forbindelse med lovændringen i 2002 var man ikke tilstrækkelig opmærksom på, at 5 pct. elementet ef-terhånden har fået karakter af en afgift til staten af al olie produceret på dansk område. Det ville derfor stridemod EU-rettens forbud mod at lægge afgifter på transitvarer, hvis 5 pct. elementet opkræves f.eks. af kul-brinter fra norsk sokkelområde. Lovens § 3, stk. 3, foreslås derfor ophævet. Der henvises til lovforslagetsspecielle bemærkninger til § 1, nr. 7.4. Ajourføring af loven, herunder ophævelse af en række forældede bestemmelser, der ikke anvendes ipraksisMed lovforslaget foreslås det, at der indsættes en bestemmelse i loven om betaling af 5 pct. elementet i til-fælde, hvor der indvindes flydende kulbrinter fra dansk kontinentalsokkelområde fra grænseoverskridende
felter mellem Danmark og et andet land. Der henvises til lovforslagets specielle bemærkninger til den fore-slåede § 3 d i § 1, nr. 12.Den gældende lovgivning giver klima- og energiministeren adgang til at dispensere fra betaling af 5 pct.elementet, som er omtalt ovenfor i pkt. 3. Ministeren kan også undtage fra pligten til at lade flydende kul-brinter fra den danske del af Nordsøen transportere gennem rørledningen. En sådan fritagelse er betinget af,at der betales en afgift på 5 pct. af værdien af den produktion, som undtagelsen omfatter, men ministeren kandispensere herfra.De nævnte dispensationsbestemmelser er aldrig blevet anvendt, og under hensyn til EU’s regler om stats-støtte er det yderst usandsynligt, at der kan opstå situationer, hvor dispensation kan gives. Dispensationsbe-stemmelserne foreslås derfor ophævet. Der henvises til lovforslagets specielle bemærkninger til § 1, nr. 3 og9.Den gældende lov giver mulighed for, at klima- og energiministeren efter aftale med finansministeren kanyde statsgaranti for låneaftaler, som DONG Oil Pipe A/S indgår til finansiering af anlæg og drift af rørled-ningen med tilhørende faciliteter. Dette foreslås ophævet, da statslige garantier efter den nuværende fortolk-ning af EU-retten vil udgøre ulovlig statsstøtte. Der er ikke siden begyndelsen af 1990’erne stillet nye statsli-ge garantier for DONG Oil Pipe A/S’ lån. Der henvises til lovforslagets specielle bemærkninger til § 1, nr. 1.Endelig indeholder lovforslaget enkelte redaktionelle rettelser og præciseringer.5. Økonomiske konsekvenser for det offentligeLovforslaget skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser for det offentlige. Ved lovændringen ophæ-ves muligheden for at opkræve en 5 pct. afgift på udenlandsk olie, som transporteres gennem rørledningen,men efter den gældende EU-retstilstand, ville en opkrævning være retsstridig. På den baggrund vurderes detikke at have økonomiske konsekvenser for det offentlige. Bestemmelsen har aldrig været brugt.6. Administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget vil medføre et vist merarbejde i Energistyrelsen i forbindelse med nye godkendelsesbeføjel-ser. Udgiften hertil vil blive refunderet af ansøger og bruger af separationsfaciliteterne, som skal betale myn-dighedernes sagsbehandling efter loven. Der henvises til lovforslagets specielle bemærkninger til § 1, nr. 8(den foreslåede affattelse af § 1, stk. 4).7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget åbner mulighed for den økonomisk mest hensigtsmæssige udnyttelse af eksisterende infra-struktur til indvinding og transport af kulbrinter fra Nordsøen.Selskaber, som beslutter at benytte separationsfaciliteterne, vil få administrative opgaver af samme omfangsom ved benyttelse af anden tilsvarende infrastruktur eller etablering af ny. Selskaberne skal således forhand-le om en aftale med DONG Oil Pipe A/S om brugen af separationsfaciliteterne. Endvidere skal betalings-regnskab for brug af anlægget håndteres. Det må ligeledes forudses, at der jævnlig vil være behov for møderomkring driften af anlægget med DONG Oil Pipe A/S.8. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.9. Forholdet til EU-retten[Tekst indsættes efter drøftelsen med Europa-Kommissionen har fundet sted]10. Miljømæssige konsekvenserEtablering af separationsanlæg vil kræve udarbejdelse af en vurdering af virkninger på miljøet (VVM),som vil være grundlag for fastsættelse af vilkår til beskyttelse af miljøet ved godkendelsen.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos:3F Fagligt Fælles Forbund, A/S Dansk Shell, ACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen, inklusiv Akkredi-teringsrådet, Advokatrådet – Advokatsamfundet, Altinex Oil Denmark A/S, Ankenævnet på Energiområdet,Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Bayerngas Petroleum Danmark AS, Billund kommune, Brancheforenin-gen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Chevron Danmark Inc., CO Industri, DANAK(Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond, Danica Jutland/Resources ApS, Danish Offshore Industry,Danish Operators, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening,Danmarks Vindmølleforening, Danoil Exploration A/S, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri,Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi Aps,Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Standard, Danske Regioner, Dansk Transport og Logistik (DLTL),Datatilsynet, De Grønne, DONG Energy A/S, DONG E&P, DS Håndværk & Industri, DTU – Afdelingen formyndighedsbetjening, Elko Energy A/S, Elsparefonden, Energi- og Olieforum.dk, Energiklagenævnet, Ener-gitilsynet, Energitjenesten, E. On Danmark A/S, EWE Aktiengesellschaft, Forbrugerrådet, Foreningen Dan-ske Kraftvarmeværker, Foreningen af Registrerede Revisorer (FRR), Foreningen af Rådgivende Ingeniører(FRI), Foreningen af Slutbrugere af Energi, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Var-mepumpefabrikanter i Danmark, Fredericia kommune, Frie Elforbrugere, Fællessekretariatet for Hovedstads-regionens Natursgas og Naturgas Midt-Nord, GDF Production Nederland BV, Geo-Center-Nord GmbH,GMT Exploration Company, Greenpeace, GTS(Godkendt Teknologisk Service), Hess Denmark ApS, Hånd-værksrådet, Indukraft Sekretariatet c/o Dansk Industri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Jordan DanskCorporation, Jydske Grundejerforening, KOOPERATIONEN, Kommunernes Landsforening, KommunernesLandsforening – Økonomisk Sekretariat, Landbrugsraadet, Landsorganisationen i Danmark (LO), MærskOlie og Gas AS, Naturgas Fyn, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Organisationen for VedvarendeEnergi, PA Resources AB, Petro-Canada Denmark GmbH, Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA(PGNiG), Realkreditforeningen, RWE-DEA AG, Sammensluttede Danske Energiforbrugere (SDE), Samvir-kende Energi- og Miljøforeninger, Spyker Energy SAS, Talisman Energy Denmark AS, Teknologisk Institut,Varde kommune, Vattenfall A/S, Vejen kommune, Vejle kommune, Vindmølleindustrien og WintershallNoordzee B.V., WWF Verdensnaturfonden,Østkraft12. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindreudgifterIngenIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngenLovforslaget vil medføre et vistmerarbejde i forbindelse med nyegodkendelsesbeføjelser.IngenIngenIngenReguleres ved godkendelse pågrundlag af VVM.
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regionerAdministrative konsekvenserfor stat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsekvenserfor borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
Mere hensigtsmæssig udnyttelseaf eksisterende infrastruktur.IngenIngenIngen[Udfyldes senere]
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1§ 1, stk. 1-4 og 6, i den gældende rørledningslov er en del af den oprindelige lov nr. 291 af 10. juni 1981om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat. § 1, stk. 1, bemyndiger mi-nisteren til at udvide aktiekapitalen i Dansk Olie og Naturgas A/S med 1 mio. kr. med henblik på etableringaf en rørledning med tilhørende pumpe- og terminalfaciliteter til transport af råolie og kondensat fra densydvestlige del af det danske kontinentalsokkelområde i Nordsøen til Fredericia. Det fremgår af § 1, stk. 6, atder ved Dansk Olie og Naturgas A/S i rørledningsloven forstås selskabet eller datterselskab oprettet af sel-skabet. § 1, stk. 4, bemyndiger ministeren til at fastsætte regler om driften af rørledningen og fastsætter, atministeren fører tilsyn med virksomheden gennem Energistyrelsen. Ifølge § 1, stk. 5, kan ministeren pålæg-ge ejere og brugere af rørledningen m.fl. at betale udgifterne ved myndighedernes sagsbehandling efter lo-ven.Det foreslås, at § 1 nyaffattes på baggrund af udviklingen siden 1981, herunder at rørledningen fra det dan-ske kontinentalsokkelområde i Nordsøen til Fredericia blev taget i brug i 1984. Forslaget har også til formålat fastslå den faktiske organisering af virksomheden og at skabe hjemmel til etablering af separationsfacilite-ter. Der henvises i denne forbindelse til pkt. 2 i de almindelige bemærkninger. Dansk Olie og Naturgas A/S’virksomhed er i dag en del af DONG Energy A/S. Virksomhed i henhold til loven udføres af DONG EnergyA/S’ datterselskab DONG Oil Pipe A/S. Det foreslås på denne baggrund, at stk. 1 præciserer, at det erDONG Oil Pipe A/S, som forestår driften af rørledningen med tilhørende pumpe- og terminalfaciliteter tiltransport af råolie og kondensat.Det foreslås i stk. 2, at klima- og energiministeren kan tillade, at DONG Oil Pipe A/S i tilknytning til virk-somheden efter stk. 1 etablerer og driver faciliteter til separation af råolie og kondensat, som transporteresgennem rørledningen. Faciliteterne vil omfatte den nødvendige ombygning af de eksisterende anlæg påGorm E platformen, Filsø pumpestation og afgasningsanlægget i Fredericia samt etablering af anlæg i Frede-ricia til fraseparering af lette kulbrinter samt tilhørende pumper, rørledninger, tanke etc. Faciliteterne kanplaceres på en del af den nuværende terminals område. DONG Oil Pipe A/S skal udføre virksomheden somen selvstændig virksomhed i tilknytning til driften af rørledningen m.v. Der skal føres et selvstændigt regn-skab for virksomheden vedrørende etablering og drift af separationsfaciliteter, jf. bemærkningerne til § 1, nr.6, i lovforslagets specielle bemærkninger.Det foreslås i stk. 3, at ministeren kan fastsætte regler om driften af rørledningen og separationsfaciliteter,og at ministeren udøver tilsyn med virksomheden gennem Energistyrelsen. Bestemmelsen svarer til § 1, stk.4, i den gældende lov. Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at ministerens adgang til at fastsætte reglerogså omfatter driften af separationsfaciliteter.Forslaget til stk. 4 vedrører betaling for myndighedsbehandling. Det foreslås, at myndighedernes udgiftertil sagsbehandling vedrørende etablering og drift af separationsfaciliteter skal betales af ansøger, ejer og bru-gere af faciliteterne. Derved vil denne myndighedsbehandling blive ligestillet med anden sagsbehandlingefter loven.Betalingen for myndighedsbehandlingen planlægges opkrævet på baggrund af det aktuelle timeforbrug vedbehandling af ansøgninger om tilladelser og godkendelser og udøvelse af tilsyn. Timesatsen vil blive bereg-net efter de retningslinjer, som for tiden findes i bekendtgørelse nr. 1032 af 23. august 2007 om refusion afudgifter ved myndighedernes sagsbehandling i forbindelse med kulbrinteaktiviteter m.v.Det foreslås, at den gældende lovs § 1, stk. 2 og 3, om statsgaranti for lån ikke videreføres, da statslige ga-rantier efter den nuværende fortolkning af EU-retten vil udgøre ulovlig statsstøtte. Der er ikke siden begyn-delsen af 1990’erne stillet nye statslige garantier for DONG Oil Pipe A/S’ lån.Til nr. 2
»Dansk Olie og Naturgas A/S« foreslås ændret til »DONG Oil Pipe A/S« overalt i loven. Der er tale om enkonsekvensændring som følge af forslaget om at fastslå den faktiske organisering af virksomheden i § 1, stk.1, som samtidig foreslås ændret, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.Til nr. 3Det følger af rørledningsloven, at enhver, der indvinder flydende kulbrinter på dansk kontinentalsokkel iNordsøen, skal betale en afgift på 5 pct. af værdien af produktionen af råolie og kondensat, jf. § 2, stk. 4, jf.stk. 1, og § 3, stk. 2 og 3. Ministeren kan ifølge § 2, stk. 4, 2. pkt., midlertidigt eller varigt nedsætte denneafgift. Tilsvarende kan ministeren ifølge § 3, stk. 5, 2. pkt., tillade, at beløbet nedsættes for enkelte brugere afrørledningen. Der er ikke til dato givet nedsættelser i henhold til § 2, stk. 4, 2. pkt., og § 3, stk. 5, 2. pkt.Fritagelse for en statslig afgift er efter EF-Domstolens og Europa-Kommissionens nuværende praksis for-budt statsstøtte efter EF-traktatens artikel 87, stk. 1.Kommissionen har ved forordning nr. 1998 af 15. december 2006 givet regler om de minimisstøtte. Ifølgeartikel 2, stk. 2, må støtten til en enkelt virksomhed ikke overstige 200.000 euro over en treårig periode. Forselskaber med andel i et felt på dansk kontinentalsokkel vil en nedsættelse af 5 pct. afgiften med et beløbunder grænsen for de minimisstøtte på 200.000 euro over en treårig periode være for lille til at kunne påvirkeen beslutning om at påbegynde eller fortsætte indvindingen af feltet. Nedsættelse af afgiften med et beløb,som økonomisk har betydning, vil overskride de minimis grænsen.Det foreslås derfor, at § 2, stk. 4, 2. pkt., ophæves. Der henvises også til § 1, nr. 9, i lovforslagets speciellebemærkninger, hvor § 3, stk. 5, 2. pkt., også foreslås ophævet.Til nr. 4Efter den gældende lovs § 2, stk. 5, aftaler Dansk Olie og Naturgas A/S, under forbehold af Energistyrel-sens godkendelse, de nærmere vilkår for tilslutning og transport med brugerne af rørledningen. Ifølge be-stemmelsen fastsættes vilkårene af ministeren i tilfælde af uenighed.Forslaget om, at DONG Oil Pipe A/S kan få tilladelse til at etablere og drive faciliteter til separation af rå-olie og kondensat, som transporteres gennem rørledningen, jf. forslaget til § 1, nr. 1, i dette lovforslag, inde-bærer, at der er behov for at ændre den gældende lovs § 2, stk. 5.Det foreslås, at DONG Oil Pipe A/S både skal aftale vilkårene for tilslutning og transport med brugerne ogvilkårene for eventuel separation med brugerne.Kvaliteten af de enkelte brugeres råolie og kondensat kan ændres ved transport og eventuel behandling iseparationsfaciliteter i tilknytning til transporten i rørledningen. Det foreslås derfor også, at DONG Oil PipeA/S og brugerne kan aftale vilkårene for udligning af dette mellem brugerne.Det forudsættes, at fremtidige aftaler vil følge principperne i de nuværende aftaler med de ændringer, dermåtte følge ved eventuel etablering af separationsfaciliteter. Det kan i lighed med det gældende i de nuvæ-rende aftaler vælges, at eventuelle tvister om aftalerne skal afgøres ved voldgift eller af ekspert.Ved en bruger forstås de selskaber, som i forening er rettighedshaver til en tilladelse til efterforskning ogindvinding af kulbrinter meddelt efter §§ 5 og 13 i lovbekendtgørelse nr. 889 af 4. juli 2007 af lov om an-vendelse af Danmarks undergrund. En bruger kan endvidere være et eller flere selskaber, som af en uden-landsk myndighed i fællesskab er tildelt rettigheder til at producere råolie og kondensat fra ikke-dansk områ-de. Rettighedshaveren til en dansk eller udenlandsk tilladelse udgør en selvstændig bruger uanset, om desamme selskaber er rettighedshaver i flere danske eller udenlandske tilladelser.Ved transport i rørledningen af flere brugeres råolie og kondensat sker der en sammenblanding af produk-tion fra flere licenser, hvis kvalitet kan være forskellig. Det kan medføre, at der er forskel mellem kvalitetenaf den råolie og kondensat, den enkelte bruger leverer til transport, og de modtagne produkter.Etablering af separationsfaciliteter i tilknytning til olierørledningen, som er foranlediget af forskellig sam-mensætning af produktion fra forskellige brugere, gør det sandsynligt, at der bliver behov for en aftale mel-
lem DONG Oil Pipe A/S og brugerne om udligning mellem brugerne for forskelle mellem sammensætningenaf den produktion, som den enkelte bruger afleverer til transport af DONG Oil Pipe A/S, og den råolie ogkondensat, som udleveres til brugeren efter transport. Udligning vil kunne gennemføres ved kontant betalingeller ved mængdemæssig regulering af den udleverede råolie. Aftalen kan endvidere indebære, at en brugervil kunne få udleveret en blanding af de separerede oliekvaliteter (råolie efter separation og kondensatpro-dukter) svarende til den kvalitet, som brugeren har leveret til rørledningen.Med henblik på udligningsaftaler og til brug for bestemmelse af, om en brugers råolie og kondensat kræverseparation i separationsfaciliteterne, jf. forslaget til § 3 b i dette lovforslags § 1, nr. 12, skal metoden til be-stemmelse af sammensætningen af brugerens råolie og kondensat ved overgivelse til DONG Oil Pipe A/Sbeskrives i aftaler mellem DONG Oil Pipe A/S og brugerne. I beskrivelsen af metoden kan indgå procedurefor prøvetagning, prøvetagningssted, hyppighed, analysemetode etc. Ved ændringer i brugernes produktions-forhold eller ved ændring af transport- og separationsfaciliteter skal det vurderes, om der er behov for æn-dringer i metoden.Det kan indgå i aftaler med brugerne af rørledningen, at der skal holdes møder mellem brugerne af rørled-ningen og DONG Oil Pipe A/S om spørgsmål af fælles interesse i forbindelse med transport og separation.På møderne kan driftsforhold, procedurer, budgetter og regnskaber for henholdsvis rørledningen og separati-onsfaciliteterne m.v. drøftes.Beregning af 5 pct. rørledningsafgift er behandlet i bemærkningerne til § 3, stk. 1, nr. 3, i L 156 af 30. ja-nuar 1981. Det fremgår her, at salgsværdien vil blive opgjort som ved beregning af produktionsafgift.Disse beregningsregler findes i Eneretsbevillingen af 8. juli 1962 til efterforskning og indvinding af kul-brinter i Danmarks undergrunds § 10, stk. 3 og 4, hvor det anføres, at beregningsgrundlaget er »salgsprisenmed fradrag af transportomkostninger og eventuelle andre udgifter, der bæres af sælgeren og følgelig er ind-befattet i eller har påvirket salgsprisen.«For råolie og kondensat, der ikke er indvundet i henhold til Eneretsbevillingen, gælder bekendtgørelse nr.1470 af 13. december 2004 om betaling for transport af råolie og kondensat. Ifølge bekendtgørelsens § 9, stk.3, opgøres værdien som i § 10 i modeltilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter i forbindelsemed 1. udbudsrunde, medmindre der i den konkrete tilladelse er andre regler om produktionsafgift.Separering af råolie og kondensat vil kunne tilføre kulbrinterne en merværdi i forhold til den opnåelige prisved indgangen til rørledningen, uden at separering var sket. Da afgiftsgrundlaget bygger på oliens værdiuden efterfølgende behandling, vil brugere af rørledningen, som betaler for separering af råolie og kondensat,kunne fradrage betaling for separering i grundlaget for beregning af rørledningsafgift. Ved beregning af af-giftsgrundlaget skal endvidere anvendes de faktisk opnåede salgspriser for den udleverede råolie og konden-satprodukter.Der henvises til nr. 5 i de specielle bemærkninger med hensyn til ministerens godkendelse af aftaler efterden foreslåede § 2, stk. 5, og til ministerens fastsættelse af vilkår i tilfælde af uenighed.Til nr. 5Det foreslås, at der indsættes to nye stykker i § 2 efter stk. 5.Hvis de nuværende brugere får væsentlige ulemper i forbindelse med etableringen af nye anlæg med hen-blik på enkelte brugere eller kommende brugere, skal der i henhold til det foreslåede stk. 6 indgås aftale mel-lem de nuværende brugere, kommende brugere og DONG Oil Pipe A/S om kompensation brugerne imellem.Midlertidig afbrydelse af transporten i rørledningen ved tilkoblingen af nye anlæg kan være et eksempel påen væsentlig ulempe. Ved opgørelse af kompensationen indregnes eventuelle fremtidige indtægter i form afreducerede tariffer for nuværende brugere som følge af, at flere brugere benytter rørledningen. DONG OilPipe A/S skal efter aftale med de nuværende og kommende brugere sikre, at eventuelle ulemper reduceresmest mulig, f.eks. ved gennemførelse af tilkobling i forbindelse med planlagte nedlukninger af de nuværendebrugeres felter.
Det foreslås i stk. 7, at ministeren skal godkende aftaler indgået efter stk. 5 og 6, jf. dette lovforslags § 1,nr. 4 og 5. Aftaler efter det foreslåede stk. 5 og 6 skal følge god praksis inden for olieindustrien i landeneomkring Nordsøen og godkendes af klima- og energiministeren.Det foreslås også i stk. 7, at ministeren i tilfælde af uenighed kan fastsætte vilkårene. Ved godkendelse afaftaler efter stk. 5, hvor det er aftalt, at der skal holdes møder mellem DONG Oil Pipe A/S og én eller flere afbrugerne, kan der fastsættes vilkår for godkendelsen om, at Energistyrelsen har ret til at deltage som observa-tør, samt at Energistyrelsen skal indkaldes med samme varsel og have samme materiale, herunder møderefe-rater, som de øvrige deltagere. Såfremt det aftales, at der skal fremsendes informationer vedrørende rørled-ningen eller separationsfaciliteterne mellem DONG Oil Pipe A/S og brugerne, kan der stilles vilkår for god-kendelsen om, at Energistyrelsen skal have de samme informationer.Til nr. 6Det foreslås, at der indsættes to nye bestemmelser i loven efter § 2. Forslaget til § 2 a fastlægger DONGOil Pipe A/S’ forpligtelser i forbindelse med etablering og drift af separationsfaciliteter. Der henvises i denneforbindelse til den foreslåede § 1, stk. 2, i dette lovforslags § 1, nr. 1. Forslaget til § 2 b fastlægger DONGOil Pipe A/S’ pligt til at udlevere separeret råolie og kondensatprodukter til brugerne mod betaling for sepa-rationen. Forslaget til § 2 b fastlægger også DONG Oil Pipe A/S’ adgang til at stille krav om sikkerhed forrefusion af omkostninger til etablering af separationsfaciliteter.Det foreslås i § 2 a, stk. 1, at DONG Oil Pipe A/S udarbejder en plan for separationsfaciliteternes etable-ring og drift. Ifølge forslaget skal planen godkendes af ministeren, inden DONG Oil Pipe A/S indhenter til-bud på etablering og drift af faciliteterne. I forbindelse med ministerens godkendelse af planerne for facilite-terne efter stk. 1 skal det i lighed med behandlingen af ansøgninger efter § 10 i lovbekendtgørelse nr. 889 af4. juli 2007 af lov om anvendelse af Danmarks undergrund sikres, at der med de planlagte faciliteter opnåsen hensigtsmæssig koordinering med de eksisterende anlæg efter den hidtidige rørledningslov samt medanlæggene i Nordsøen til indvinding og transport. Endvidere skal faciliteterne og deres udformning vurderesi lyset af den samlede forventede efterforsknings- og produktionsaktivitet i Nordsøen for at sikre, at der skeren økonomisk optimering af indvindingen af kulbrinter. Faciliteterne skal udformes således, at salgsværdienaf de separerede produkter, råolie og kondensat kan optimeres. Disse hensyn skal afvejes overfor eventuellemeromkostninger ved etablering og drift af faciliteterne. Faciliteterne skal endvidere udformes under hensyntil, at antallet af driftsstop og deres længde bliver mindst mulig. Ligeledes skal det tilstræbes, at transporten irørledningen kan opretholdes under driftsstop i separationsfaciliteterne. Det kan f.eks. ske ved etablering aftanke til midlertidig opbevaring af råolie og kondensat, der står i rørledningen, når et driftsstop indtræder iseparationsfaciliteterne. Transporten for brugere, der ikke har behov for separation, kan derved hurtigeregenoptages.Faciliteterne forudsættes anlagt efter ønske fra nuværende eller kommende brugere af olierørledningen,som har behov for separation af deres råolie og kondensat. Det forudsættes, at potentielle brugere af et sepa-rationsanlæg forpligter sig til ved aftale med DONG Oil Pipe A/S at refundere samtlige afholdte eller i hen-hold til aftaler uundgåelige udgifter i forbindelse med planlægning, udbud m.v., såfremt det efterfølgendeefter ønske fra de potentielle brugere eller på grund af tekniske årsager, herunder miljømæssige forhold, be-sluttes ikke at udføre etableringen.Da separationsfaciliteter vil være et integreret led i infrastrukturen til indvinding af olie og gas i Nordsøen,kan der ved godkendelsen af faciliteterne stilles vilkår af samme karakter, som findes i den til enhver tidgældende model for tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter meddelt efter §§ 5 og 13 i lovom anvendelse af Danmarks undergrund. Disse vilkår kan blandt andet omfatte krav til sikkerhedsstillelse foropfyldelse af forpligtelser i henhold til godkendelsen, forsikring, fjernelse af faciliteterne efter anvendelsener ophørt og rapportering om virksomheden.I ministerens godkendelse kan der endvidere stilles vilkår om, at faciliteterne skal være sat i drift inden enangivet frist.DONG Oil Pipe A/S’ virksomhed er ikke omfattet af direktiver, som forpligter selskabet til at afholde ud-bud ved indkøb af varer og tjenesteydelser. For at sikre, at levering af faciliteterne med de fornødne specifi-
kationer m.v. og øvrige vilkår sker på den økonomisk mest fordelagtige måde, skal DONG Oil Pipe A/S ihenhold til den foreslåede § 2 a, stk. 2, gennemføre udbud af henholdsvis etablering og drift af faciliteterne.Udbuddet skal gennemføres efter samme regler, som er fastsat i det til enhver tid gældende forsyningsvirk-somhedsdirektiv, jf. for tiden Europa-Parlamentet og Rådets direktiv, 2004/17/EF, af 31. marts 2004 omsamordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transportsamt posttjenester. Udbud af indkøb af varer og tjenesteydelser kan foretages separat med henblik på separa-tionsfaciliteterne eller sammen med de nuværende aktiviteter. Ved udbud skal det sikres, at tilbud indeholderen særskilt pris for leverancer vedrørende separationsfaciliteterne.Finansieringen af separationsfaciliteterne skal ske på markedsmæssige vilkår. DONG Oil Pipe A/S tilrette-lægger og tilvejebringer under hensyntagen til den koncernstruktur, virksomheden indgår i, finansieringen affaciliteterne. Rentesatser samt andre omkostninger og vilkår skal være i overensstemmelse med de gængsevilkår på det internationale lånemarked ved projekter med samme lave risiko som investeringen i separati-onsfaciliteterne. Brugerne skal have adgang til beregningen af de beløb, som skal betales. Det forudsættesendvidere, at brugerne efter anmodning kan få adgang til dokumentation for de faktiske vilkår og betingelsersamt ved lån fra koncernforbundne selskaber en udførlig redegørelse for baggrunden for valg af disse.Brugerne kan i deres udtalelser til de årlige regnskaber, jf. § 2, stk. 4, anmode klima- og energiministerenom at tage stilling til lånevilkårene.Alle udbud skal i øvrigt gennemføres efter de til enhver tid i Danmark gældende retsregler, herunder DenEuropæiske Unions regler.Ifølge den foreslåede § 2 a, stk. 3, skal DONG Oil Pipe A/S til enhver tid have den fornødne sagkundskabog økonomiske baggrund til at kunne drive virksomheden. Dette svarer til kravet til rettighedshavere til tilla-delser til efterforskning og indvinding af kulbrinter i § 5, stk. 3, i lovbekendtgørelse nr. 889 af 4. juli 2007 aflov om anvendelse af Danmarks undergrund. Virksomheden kan udover den nuværende rørledningsvirksom-hed komme til at omfatte anlæg og drift at separationsfaciliteter. DONG Oil Pipe A/S har i dag en begrænsetmedarbejderstab og trækker i vidt omfang på bistand fra andre selskaber i DONG Energy koncernen. Denneorganisationsform vil også i betydelig omfang kunne anvendes i forbindelse med anlæg og drift af separati-onsfaciliteterne. Det skal imidlertid til enhver tid kunne dokumenteres, at der foreligger skriftlige aftaler omløbende bistand på områder, hvor DONG Oil Pipe A/S ikke selv har den fornødne sagkundskab.Regnskabsåret for virksomhed efter den foreslåede § 1, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, er kalenderåret.Regnskabet skal efter den foreslåede § 2 a, stk. 4, revideres efter de til enhver tid gældende regler for DONGOil Pipe A/S’ samlede regnskab. DONG Oil Pipe A/S skal sørge for offentliggørelse. Det kan f.eks. ske vedpublicering på selskabets hjemmeside og udlevering på forespørgsel. Regnskabet skal godkendes af klima-og energiministeren. Det er ikke hensigten, at der i den forbindelse skal udføres yderligere revision, med-mindre der efter klima- og energiministerens vurdering skønnes behov for dette. I forbindelse med godken-delsen vil der blive taget stilling til eventuelle uoverensstemmelser mellem brugerne og DONG Oil Pipe A/Si forbindelse med regnskabet. Det bemærkes, at der i den sammenhæng kan være udestående spørgsmål iforbindelse med en eventuel revision foretaget af brugerne i henhold til aftaler efter den foreslåede § 3 b, stk.2, jf. lovforslagets § 1, nr. 12. DONG Oil Pipe A/S indhenter udtalelser fra brugerne og fremsender dissesammen med regnskabet.I henhold til den nuværende bekendtgørelse nr. 1470 af 13. december 2004 om betaling for transport af rå-olie og kondensat er der udarbejdet retningslinjer for budgetter, opgørelser og regnskab for den nuværendevirksomhed i forbindelse med drift af olierørledningen. Der kan være behov for ajourføring af disse, bl.a.med henblik på at sikre korrekt afgrænsning af den nuværende virksomhed i forhold til anlæg og drift afseparationsfaciliteterne.Det foreslås i § 2 b, stk. 1, at DONG Oil Pipe A/S forpligtes til at udlevere separeret råolie og kondensat-produkter til brugere af rørledningen mod betaling for separationen. I mangel af enighed om betalingen, fast-sætter ministeren den.Efter den foreslåede § 2 b, stk. 2, kan DONG Oil Pipe A/S stille krav om, at brugere eller kommende bru-gere stiller sikkerhed i form af bankgaranti, moderselskabsgaranti eller lignende for refusion af alle DONGOil Pipe A/S’ omkostninger i relation til separationsfaciliteterne, såfremt brugeren eller den kommende bru-
ger beslutter ikke at benytte faciliteterne eller afbryder eller forkorter brugen heraf. Dette kan f.eks. væretilfældet, hvis den producerede råolie og kondensat viser sig at have en anden sammensætning end forventet,eller udbygning af et fund, til hvis produktion separationsfaciliteterne skal benyttes, afbrydes, inden produk-tion er indledt. I sådanne tilfælde skal brugeren refundere alle DONG Oil Pipe A/S’ dokumenterede omkost-ninger. Klima- og energiministeren træffer afgørelse i tilfælde af uenighed mellem DONG Oil Pipe A/S ogen bruger eller kommende bruger om sikkerhedsstillelsens størrelse og beskaffenhedTil nr. 7I henhold til den gældende § 3, stk. 3, skal brugere af rørledningen, som transporterer råolie og kondensatfra ikketilslutningspligtige felter, dvs. udenlandske felter, på lige fod med brugere af rørledningen ved trans-port af produktion fra danske felter, betale en afgift på 5 pct. af den transporterede råolie og kondensat.Bestemmelsen har til dato aldrig været benyttet, da der aldrig har været transporteret udenlandsk olie ogkondensat i rørledningen.Rørledningsafgiften er en afgift, brugerne af rørledningen betaler ud over alle omkostninger til drift, afdragog renter på lån til rørledningen. Råolie og kondensat fra en forekomst på norsk sokkelområde, der føresgennem Danmark, vil være en transitvare. Det EU-retlige princip om fri varebevægelighed medfører, at derikke må pålægges varer i transit afgifter, selv om helt tilsvarende afgifter pålægges indenlandske varer. Der-imod er der intet til hinder for, at udenlandsk råolie og kondensat skal betale for driftsomkostninger, afdragog renter på lån til rørledningen efter samme regler, som gælder for andre brugere.Bestemmelsen i § 3, stk. 3, foreslås derfor ophævet.Til nr. 8Det skal sikres, at lån til finansiering af DONG Oil Pipe A/S nuværende virksomhed efter lovens § 1, stk.1, er tilbagebetalt, når anvendelsen af olierørledningen m.v. ophører. I den foreslåede § 3, stk. 3, gives mu-lighed for, at tilbagebetalingsperioden for investeringer i olierørledningen m.v. kan være kortere end 15 år,hvis et anlægs tekniske eller økonomiske levetid er kortere end 15 år. Da der vil være usikkerhed omkringanvendelsesperioden, skal der foretages en forsigtig vurdering af denne for at sikre, at alle kapitalomkostnin-ger ved anlægget er betalt, når brugen ophører.Til nr. 9Det foreslås, at der ikke længere henvises til stk. 3 i lovens § 3, stk. 5, som ifølge lovforslaget bliver stk. 4.Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget i § 1, nr. 7, om ophævelse af den gældende lovs§ 3, stk. 3.Det foreslås også, at § 3, stk. 5, 2. pkt., om ministerens mulighed for midlertidigt eller varigt at kunne ned-sætte afgiften på 5 pct. af værdien af produktionen af råolie og kondensat ophæves. Der henvises i denneforbindelse til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 3.Til nr. 10Det foreslås, at der ikke længere henvises til stk. 3 i lovens § 3, stk. 6, som ifølge lovforslaget bliver stk. 5.Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget i § 1, nr. 7, om ophævelse af den gældende lovs§ 3, stk. 3.Til nr. 11Ifølge § 3 a, stk. 1, betaler DONG A/S en afgift til staten på 95 pct. af de beløb, som er omhandlet i lovens§ 3, stk. 2 og 3. Det foreslås, at det præciseres, at det er DONG Oil Pipe A/S, som betaler afgiften. Der hen-vises i denne forbindelse til lovforslagets specielle bemærkninger til § 1, nr. 1.
Det foreslås også, at der ikke henvises til den gældende lovs § 3, stk. 3, og en eventuel nedsættelse efter §3, stk. 5. Der er tale om konsekvensændringer som følge af forslaget til § 1, nr. 7, om ophævelse af den gæl-dende lovs § 3, stk. 3, og som følge af forslaget i § 1, nr. 9, hvorefter § 3, stk. 5, 2. pkt. udgår.Til nr. 12Det foreslås, at der indsættes tre nye bestemmelser i loven. §§ 3 b og c vedrører brug af separationsfacilite-ter og betaling herfor. Der henvises til den foreslåede § 1, stk. 2, i dette lovforslags § 1, nr. 1, med hensyn tilDONG Oil Pipe A/S’ adgang til at etablere og drive separationsfaciliteter. § 3 d vedrører betaling af 5 pct.elementet i tilfælde af indvinding af flydende kulbrinter fra grænseoverskridende felter mellem Danmark oget andet land.Ifølge lovens § 2, stk. 1, er der tilslutningspligt til olierørledningen for enhver, der indvinder flydende kul-brinter på dansk kontinentalsokkelområde i Nordsøen. Separationsfaciliteterne vil være en integreret del afolierørledningen, således at al olie, der transporteres deri, også vil skulle passere igennem separationsfacilite-terne, uanset om brugerens råolie og kondensat har behov for separation. Det er som udgangspunkt kun bru-gere, hvis råolie og kondensat kræver separation i anlægget, som skal betale for brug af dette. Andre brugereskal dog også kunne benytte sig af muligheden for at få udleveret råolie og kondensat mod betaling herfor.Der er således behov for at fastsætte kriterier for, hvornår en brugers råolie og kondensat har en sådan kvali-tet, at den kræver separation i anlægget.De gældende regler omhandler kun betaling for brug af olierørledningen. I forbindelse med etablering af etnyt separationsanlæg er der derfor behov for at indføre principper for betaling for brug af dette. Forslaget til§ 3 b vedrører fastlæggelse af kriterier for sammensætningen af råolie og kondensat, som kræver separation,samt aftaler om vilkårene for separation. Forslaget til § 3 c fastlægger principperne for betaling for brug afseparationsfaciliteter.Ifølge den foreslåede § 3 b, stk. 1, fastsætter DONG Oil Pipe A/S kriterier for sammensætningen af råolieog kondensat, som kræver separation. Kriterierne anvendes på den råolie og kondensat, som en bruger afle-verer til DONG Oil Pipe A/S på Gorm feltet med henblik på transport til Fredericia. Kriterierne fastsættesmed det udgangspunkt, at en brugers råolie og kondensat kræver separation, når den ikke kan transporteres iet normalt skib beregnet til transport af råolie. For tiden indebærer det, at brugerens råolie og kondensat ikkemå have et damptryk over 12 psia Reid Vapor Pressure (RVP). Kriterierne skal være offentligt tilgængelige,f.eks. på DONG Oil Pipe A/S’ hjemmeside, og udleveres på forespørgsel. Kriterierne skal godkendes af kli-ma- og energiministeren. I tilfælde af uenighed mellem en bruger og DONG Oil Pipe A/S om, hvorvidt bru-gerens råolie og kondensat kræver separation, træffer ministeren afgørelse.Den foreslåede § 3 b, stk. 2, fastsætter, at brugere af olierørledningen, hvis råolie og kondensat kræver be-handling med separation, indgår aftale med DONG Oil Pipe A/S om betaling og øvrige vilkår. Aftaler vedrø-rende separation forudsættes at følge sædvanlig praksis i Nordsøen for tredjeparts adgang til olie- og gasin-frastruktur med de fravigelser, der måtte følge af lovgivningen. Det er hensigten, at aftalerne skal regulerealle relevante forhold i forbindelse med opgørelse af udgifter, a conto betaling og efterregulering, afholdelseaf regelmæssige møder, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4, fremsendelse af budgetter, opgørelser,regnskaber og brugernes mulighed for revision af disse med mellemrum. Derved er der ikke behov for udste-delse af en bekendtgørelse, således som det findes for DONG Oil Pipe A/S virksomhed omkring anlæg ogdrift af olierørledningen m.v. Det foreslås i § 3 b, stk. 2, 2. pkt., at aftaler indgås under forbehold af klima-og energiministerens godkendelse. I § 3 b, stk. 2, 3. pkt., foreslås, at ministeren fastsætter vilkårene i tilfældeaf uenighed om aftalerne.Ved godkendelse af aftaler efter 3 b, stk. 2, hvor det er aftalt, at der skal holdes møder mellem DONG OilPipe A/S og én eller flere af brugerne, kan der fastsættes vilkår for godkendelsen om, at Energistyrelsen harret til at deltage som observatør, samt at Energistyrelsen skal indkaldes med samme varsel og have sammemateriale, herunder mødereferater, som de øvrige deltagere. Såfremt det aftales, at der skal fremsendes in-formationer vedrørende rørledningen eller separationsfaciliteterne mellem DONG Oil Pipe A/S og brugerne,kan der stilles vilkår for godkendelsen om, at Energistyrelsen skal have de samme informationer.
Ifølge den foreslåede § 3 b, stk. 3, skal den aktuelle betaling offentliggøres af DONG Oil Pipe A/S. Den of-fentliggjorte betaling vil imidlertid kun kunne være indikativ for en ny bruger, som overvejer anvendelse afseparationsfaciliteterne, da betalingen afhænger af de behandlede mængder. Offentliggørelse kan f.eks. skeved publicering på selskabets hjemmeside og udlevering på forespørgsel.I den foreslåede § 3 c, stk. 1, angives principperne for betaling for brug af separationsfaciliteterne. Bruger-nes betaling skal sikre DONG Oil Pipe A/S dækning af alle de faktiske omkostninger i forbindelse med drift,omkostninger til finansiering af etableringsomkostninger i form af lån og den egenkapitalbinding, etablerin-gen af faciliteterne indebærer samt bidrag til fjernelse af faciliteterne.Betaling for brug af separationsfaciliteter vil blive beregnet som et beløb pr. ton kondensat. Kondensat kanomfatte flere typer produkter, butan og propan. Ved kondensat forstås her alene C3- og C4-kulbrinteforbindelser.I betalingen vil indgå dækning af de faktisk konstaterede driftsomkostninger i forbindelse med separations-faciliteterne i et regnskabsår med modregning af eventuelle indtægter, f.eks. returnerede forbrugsvarer, er-statninger fra forsikringer og eventuelt salg af frasepareret gas.I betalingen vil også indgå et bidrag til fjernelsesomkostningerne for separationsfaciliteterne, når driftenindstilles. Fjernelsesomkostninger opgøres efter modregning af eventuelle indtægter, f.eks. fra salg af udstyr.Bidraget vil blive opgjort pr. ton kondensat, som bliver frasepareret for brugere, hvis råolie og kondensatkræver separation, og for brugere, som har ønsket separation af deres råolie og kondensat. Dette vil bliveberegnet ud fra den til enhver tid foreliggende nyeste prognose for den samlede mængde kondensat, som skalfrasepareres i faciliteternes levetid for de nævnte typer af brugere, samt det til enhver tid foreliggende estimatfor fjernelsesomkostninger for separationsfaciliteterne. Prognosen skal opdateres mindst årligt. Ved bereg-ningen tages hensyn til forrentning af hensatte beløb til fjernelse samt til de selskabsskattemæssige forhold iforbindelse med hensættelser, forrentning og efterfølgende afholdelse af fjernelsesomkostningerne.Etablering af separationsfaciliteterne kan finansieres ved optagelse af lån og vil indebære en egenkapital-binding i DONG Oil Pipe A/S eller i et med dette koncernforbundet selskab, jf. den foreslåede § 3 c, stk. 2. Ibetalingen for brug af separationsfaciliteterne indgår derfor tillige afdrag og forrentning af den investeredekapital til dækning af sådanne kapitalomkostninger.I betalingen indgår de faktisk afholdte omkostninger til afdrag og renter på fremmedkapital til finansieringaf separationsfaciliteterne. DONG Oil Pipe A/S’ egenkapitalbinding kan til enhver tid maksimalt udgøre 30pct. af den ikke tilbagebetalte del af investeringen i separationsfaciliteterne. Egenkapitalbindingen kan ske iDONG Oil Pipe A/S eller i et koncernforbundet selskab. Egenkapitalbindingen forrentes med fremmedkapi-talrenten med et tillæg på 3 procentpoint.Afdragsprofilen for den investerede kapital vil blive baseret på den nævnte prognose for kondensat, somfrasepareres i faciliteternes levetid for de nævnte typer af brugere. Der vil blive afdraget med en fast andel afden investerede kapital pr. ton frasepareret kondensat, således at investeringen i faciliteterne er fuldt ud til-bagebetalt ved indstilling af virksomheden baseret på seneste prognose. For at sikre tilbagebetaling af heleden investerede kapital skal prognoserne udarbejdes ud fra et forsigtighedsprincip.Brugere, hvis råolie og kondensat efter kriteriet i den foreslåede § 3 b, stk. 1, kræver separation, og bruge-re, hvis råolie og kondensat ikke kræver separation, men som ønsker separation foretaget, skal betale forseparation efter reglerne i den foreslåede § 3 c, stk. 3. Brugere af rørledningen, hvis råolie og kondensat efterkriteriet i den foreslåede § 3 b, stk. 1, ikke kræver separation, og som ikke ønsker separation, skal ikke betalefor separation, selv om deres råolie og kondensat vil skulle passere gennem separationsfaciliteterne, fordideres råolie og kondensat vil blive sammenblandet med andre producenters ved transporten i rørledningen.Disse brugere vil kunne få udleveret en mængde råolie, hvor kondensat er frasepareret, som har samme vær-di som den råolie, der er afleveret til transport.Enhver brugers betaling for separation vil blive beregnet på grundlag af omkostninger og eventuelle ind-tægter i det regnskabsår, hvor separation af råolie og kondensat har fundet sted. Der foretages således ikkeregulering af tidligere års betalinger for separation ved ændring i antallet af brugere eller de mængder, sombrugerne skal have separeret.
Betaling for brug af separationsfaciliteterne vil blive erlagt som månedlige acontobeløb, der på grundlag afregnskabet efterreguleres.Den foreslåede § 3 d vedrører betaling af 5 pct. elementet. I henhold til de gældende regler skal enhver, derindvinder råolie og kondensat på dansk kontinentalsokkelområde i Nordsøen betale 5 pct. af værdien af pro-duktionen heraf. Det betyder, at en installation til indvinding skal være placeret på dansk kontinentalsokkel-område i Nordsøen, for at afgiften kan opkræves. I tilfælde af, at indvinding fra grænseoverskridende feltersker fra en installation placeret på et andet lands kontinentalsokkel, vil der ikke, efter de gældende regler,kunne opkræves afgift af den del af den indvundne råolie og kondensat, som kommer fra dansk kontinental-sokkel i Nordsøen.I den foreslåede § 3 d præciseres, at der for felter, der overskrider grænsen mellem Danmark og et andetland, skal betales 5 pct. af værdien af den del af råolien og kondensat, som er indvundet fra dansk kontinen-talsokkel i Nordsøen, uanset om anlæg til brug for indvindingen er placeret på dansk eller udenlandsk konti-nentalsokkel. Der skal betales, uanset om råolie og kondensat transporteres gennem DONG Oil Pipe A/S’rørledning, lastes på et skib på feltet eller transporteres gennem udenlandsk infrastruktur.Indvinding fra grænseoverskridende felter vil være reguleret af aftale mellem Danmark og det pågældendeland om samordning af indvinding, jf. § 11 i lov om anvendelse af Danmarks undergrund.Til nr. 13Ifølge § 5, stk. 1, er Dansk Olie og Naturgas A/S erstatningspligtig for skader, der forvoldes ved anlæg el-ler drift af rørledningen m.v., selvom skaden er hændelig. Det foreslås, at § 5, stk. 1, fastsætter, at erstat-ningspligten også omfatter skader forvoldt ved anlæg og drift af separationsfaciliteterne.Til nr. 14§ 6, stk. 2, fastsætter, hvilke bestemmelser i loven, som ikke finder anvendelse på virksomhed, der udøves ihenhold til eneretsbevillingen af 8. juni 1962 til efterforskning og indvinding af kulbrinter i Danmark medtilhørende protokoller og aftaler. Bestemmelsen indeholder også regler om voldgift.Der foreslås tre konsekvensændringer af bestemmelsen.Det foreslås, at henvisning til § 3, stk. 1, nr. 3, udgår som konsekvens af ændringen af § 3 ved lov nr. 74 af12. februar 2002. I den forbindelse blev henvisningen til § 3, stk. 1, nr. 3, ikke korrigeret. Det foreslås endvi-dere, at henvisningen til § 3, stk. 4, ændres til § 3, stk. 5, som konsekvens af ændringen af § 3 i 2002, hvorhenvisningen ikke blev korrigeret, og som konsekvens af den foreslåede ændring i dette lovforslag, jf. § 1,nr. 7, i dette lovforslag.Henvisningen til § 2, stk. 3 og 5, foreslås også ændret. Der er tale om en konsekvensændring som følge afforslaget om ændringer i § 1, nr. 4 og 5, i dette lovforslag.

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
§1I lov om etablering og benyttelse af en rør-ledning til transport af råolie og kondensat, jf.lovbekendtgørelse nr. 1100 af 18. november2005, foretages følgende ændringer:1.§ 1affattes således:§ 1.Med henblik på etablering af en rørled-ning med tilhørende pumpe- og terminalfacili-teter til transport af råolie og kondensat fra densydvestlige del af det danske kontinentalsok-kelområde i Nordsøen til Fredericia bemyndi-ges transport- og energiministeren til af stats-kassen at udvide aktiekapitalen i Dansk Olie &Naturgas A/S med et beløb på 1 mill. kr.Stk. 2.Transport- og energiministeren be-myndiges til i nødvendigt omfang at yde garantiaf statskassen for betaling af renter og afdragsamt andre løbende forpligtelser i henhold tillåneaftaler, som indgås af Dansk Olie & Natur-gas A/S til finansiering af kapitalbehovet vedanlæg og drift af rørledningen med tilhørendefaciliteter.Stk. 3.Transport- og energiministeren be-stemmer efter forhandling med finansministe-ren de nærmere vilkår for ydelsen af garantierefter stk. 2, herunder godkender optagelse afinden- og udenlandske lån.Stk. 4.Transport- og energiministeren kanfastsætte nærmere regler om driften af rørled-ningen m. v. og udøver gennem energistyrelsentilsyn med virksomheden.Stk. 5.Transport- og energiministeren kan på-lægge ejer eller brugere af rørledningen ellerenhver med andel i et felt, der har fået dispen-sation fra tilslutningspligten efter § 2, stk. 3, atbetale udgifterne ved myndighedernes sagsbe-handling efter denne lov og kan fastsætte nær-mere regler herom.Stk. 6.Ved Dansk Olie & Naturgas A/S for-stås i denne lov selskabet eller et af dette opret-»§ 1.DONG Energy A/S’ datterselskabDONG Oil Pipe A/S forestår driften af den rør-ledning med tilhørende pumpe- og terminalfaci-liteter til transport af råolie og kondensat, der eranlagt til transport fra det danske kontinental-sokkelområde i Nordsøen til Fredericia.Stk. 2.Klima- og energiministeren kan tillade,at DONG Oil Pipe A/S i tilknytning til virk-somhed efter stk. 1 etablerer og driver facilite-ter til separation af råolie og kondensat, somtransporteres gennem rørledningen, jf. § 2 a.Stk. 3.Klima- og energiministeren kan fast-sætte regler om driften af rørledningen m.v. ogseparationsfaciliteter og udøver gennem Ener-gistyrelsen tilsyn med virksomheden.Stk. 4.Klima- og energiministeren kan på-lægge ansøgere om tilladelse efter denne lov,ejer og brugere af rørledningen eller separati-onsfaciliteter, og enhver med andel i et felt, derhar fået dispensation fra tilslutningspligten efter§ 2, stk. 3, at betale udgifterne ved myndighe-dernes sagsbehandling efter denne lov og kanfastsætte regler herom.«
tet datterselskab.2.Overalt i loven ændres »Dansk Olie og Na-turgas A/S« til: » DONG Oil Pipe A/S«.§ 2.Stk. 4.En undtagelse fra pligterne i henholdtil stk. 1 er betinget af, at der til staten betalesen afgift på 5 pct. af værdien af den produktionaf råolie og kondensat, undtagelsen omfatter.Transport- og energiministeren kan midlertidigteller varigt nedsætte denne afgift for enkelteproducenter, hvor omstændighederne ved pro-duktionen fra de enkelte felter taler herfor.Transport - og energiministeren kan fastsættenærmere regler om beregning og betaling afafgiften.Stk. 5.Dansk Olie & Naturgas A/S aftaler un-der forbehold af energistyrelsens godkendelsede nærmere vilkår for tilslutning og transportmed brugerne. I tilfælde af uenighed fastsættesvilkårene af energiministeren.3.§ 2, stk. 4, 2. pkt.,ophæves.
4.§ 2, stk. 5,affattes således:»Stk. 5.DONG Oil Pipe A/S aftaler vilkårenefor tilslutning og transport samt eventuel sepa-ration med brugerne. Hvis kvaliteten af de en-kelte brugeres råolie og kondensat ændres vedtransport og eventuel behandling i separations-faciliteter i tilknytning til transporten i rørled-ningen, kan DONG Oil Pipe A/S og brugerneaftale vilkårene for udligning af dette mellembrugerne.«5.I§ 2indsættes somstk. 6-7:»Stk. 6.Hvis etablering af nye anlæg medhenblik på enkelte brugere eller kommendebrugere giver væsentlige ulemper for de øvrigebrugere, aftaler DONG Oil Pipe A/S samt nu-værende og kommende brugere vilkårene forbetaling af kompensation brugerne imellem.Stk. 7.Aftaler efter stk. 5 og 6 indgås underforbehold af klima- og energiministerens god-kendelse. I tilfælde af uenighed fastsættes vil-kårene af klima- og energiministeren.«6.Efter § 2 indsættes:»§ 2 a.DONG Oil Pipe A/S udarbejder enplan for separationsfaciliteterne og deres drift.Planen skal være godkendt af klima- og ener-giministeren, jf. § 1, stk. 2, inden DONG OilPipe A/S indhenter tilbud på etablering og driftaf faciliteterne.Stk. 2.Leverandører til etablering og drift af
faciliteterne vælges på grundlag af udbud eftersamme regler, som er fastsat i EU’s forsynings-virksomhedsdirektiv.Stk. 3.DONG Oil Pipe A/S skal til enhver tidhave den fornødne sagkundskab og økonomiskebaggrund til at kunne drive virksomheden.Stk. 4.DONG Oil Pipe A/S aflægger særskiltregnskab for virksomhed efter § 1, stk. 2. Regn-skabet revideres efter de til enhver tid gældenderegler for DONG Oil Pipe A/S’ samlede virk-somhed. Regnskab, bilagt udtalelser fra bruger-ne, fremsendes til klima- og energiministerensgodkendelse. DONG Oil Pipe A/S offentliggørregnskabet.§ 2 b.DONG Oil Pipe A/S er forpligtet til atudlevere separeret råolie og kondensatproduk-ter til brugere af rørledningen mod betaling forseparationen. I mangel af enighed om betalin-gen fastsættes den af klima- og energiministe-ren.Stk. 2.DONG Oil Pipe A/S kan stille kravom, at brugere og kommende brugere af separa-tionsfaciliteterne stiller sikkerhed for refusiontil DONG Oil Pipe A/S af selskabets omkost-ninger, jf. § 3 c, stk. 1, 1., 3. og 4. pkt., såfremtbrugeren eller kommende brugere beslutter ikkeat benytte faciliteterne eller afbryder eller for-korter brugen heraf. Klima- og energiministe-ren træffer afgørelse i tilfælde af uenighed mel-lem DONG Oil Pipe A/S og en bruger ellerkommende bruger om sikkerhedens størrelse ogbeskaffenhed.«§ 3.Stk. 3.Brugere af rørledningen, som ikke harpligt til at tilslutte produktionsanlæg til rørled-ningen, betaler ud over de i stk. 1 nævnte beløb5 pct. af værdien af den transporterede råolie ogkondensat.
7.§ 3, stk. 3,ophæves.
8.I§ 3, stk. 4,der bliver stk. 3, indsættes som2. pkt.:Stk. 4.De i stk. 1, nr. 1, nævnte kapitalom-kostninger omfatter renter og øvrige finansie-ringsomkostninger på de optagne lån samt af-drag svarende til tilbagebetaling af lånene over15 år.Stk. 5.Transport- og energiministeren skalgodkende de i stk. 1, 2 og 3 omhandlede beløb»Tilbagebetalingstiden på et anlæg kan dogikke overstige anlæggets forventede tekniskeeller økonomiske levetid.«
9.I§ 3, stk. 5,der bliver stk. 4, ændres »stk. 1,
og fastsætter efter forhandling med Dansk Olieog Naturgas A/S og brugerne nærmere reglerfor beregningen, fordelingen og betalingen her-af. Ministeren kan for enkelte brugere, hvoromstændighederne ved produktionen fra enkel-te felter taler herfor, tillade, at det i stk. 2 og 3omhandlede beløb nedsættes.Stk. 6.Transport- og energiministeren kanmed 6 måneders varsel bestemme, at betalingenaf det i stk. 2 og 3 omhandlede beløb skal er-lægges i form af råolie og kondensat.
2 og 3« til: »stk. 1 og 2«, og2. pkt.ophæves.
10.I§ 3, stk. 6,der bliver stk. 5, udgår »og 3«.
11.§ 3 a, stk. 1,affattes således:§ 3 a.DONG A/S betaler til staten en afgiftpå 95 pct. af de i § 3, stk. 2 og 3, omhandledebeløb med fradrag af eventuel nedsættelse efter§ 3, stk. 5.» DONG Oil Pipe A/S betaler til staten en af-gift på 95 pct. af beløbet, der er nævnt i § 3, stk.2.«12.Efter § 3 a indsættes:»§ 3 b.DONG Oil Pipe A/S fastsætter efterforhandling med brugerne af rørledningen m.v.og separationsfaciliteterne kriterier for sam-mensætningen af råolie og kondensat, somkræver separation. Kriterierne skal godkendesaf klima- og energiministeren og offentliggøresaf DONG Oil Pipe A/S. I tilfælde af uenighedmellem en bruger eller en kommende bruger ogDONG Oil Pipe A/S om, hvorvidt brugerenseller den kommende brugers råolie og konden-sat kræver separation, træffer ministeren afgø-relse.Stk. 2.Brugere eller kommende brugere afrørledningen m.v., hvis råolie og kondensatkræver separation, aftaler med DONG Oil PipeA/S betaling og øvrige vilkår for separation afderes olie og kondensat. Aftaler indgås underforbehold af klima- og energiministerens god-kendelse. I tilfælde af uenighed i forbindelsemed aftalerne fastsættes vilkårene af klima- ogenergiministeren.Stk. 3.DONG Oil Pipe A/S offentliggør denaktuelle betaling for brug af faciliteterne.§ 3 c.Brugerne af separationsfaciliteterne harpligt til at betale DONG Oil Pipe A/S’ omkost-ninger i forbindelse med faciliteterne. Bruger-nes betaling for brug af separationsfaciliteterneskal i et regnskabsår dække omkostninger i
forbindelse med faciliteterne i samme år. Om-kostninger omfatter alle omkostninger relaterettil driften af separationsfaciliteterne med mod-regning af eventuelle indtægter samt hensættel-ser til fjernelsesomkostninger for separationsfa-ciliteterne. Omkostninger omfatter endvidere defaktisk afholdte omkostninger til etablering,afdrag og forrentning af lån (fremmedkapital)til finansiering af separationsfaciliteterne samtforrentning af den egenkaptalbinding, som in-vesteringen i separationsfaciliteterne medfører,jf. stk. 2.Stk. 2.DONG Oil Pipe A/S’ binding af egen-kapital til finansiering af separationsfaciliteter-ne forrentes med den effektive rente for de ak-tuelle lån til finansiering af separationsfacilite-terne i samme regnskabsår med tillæg af 3 pro-centpoint. DONG Oil Pipe A/S’ egenkapital-binding kan til enhver tid maksimalt udgøre 30pct. af den ikke tilbagebetalte del af investerin-gen i separationsfaciliteterne.Stk. 3.Brugere, hvis råolie og kondensat kræ-ver separation, og brugere, hvis råolie og kon-densat ikke kræver separation, men som ønskerat få foretaget separation, betaler for separationet beløb, der opgøres som de gennemsnitligeomkostninger i regnskabsåret pr. ton kondensat,som er frasepareret i samme regnskabsår.§ 3 d.Enhver, som indvinder flydende kul-brinter fra grænseoverskridende felter mellemDanmark og et andet land, betaler 5 pct. afværdien af den del af den indvundne råolie ogkondensat, som er indvundet fra dansk konti-nentalsokkelområde i Nordsøen. Hvis den ind-vundne råolie og kondensat transporteres i rør-ledningen, jf. § 2, betales til DONG Oil PipeA/S. Er det ikke tilfældet, erlægges betalingentil staten.Stk. 2.Klima- og energiministeren kan fast-sætte nærmere regler for beregning og betalingaf afgift til staten efter stk. 1.«
§ 5.Dansk Olie & Naturgas A/ S skal erstatteskader, der forvoldes ved anlæg eller drift afrørledningen, selv om skaden er hændelig.§ 6.
13.I§ 5, stk. 1,indsættes efter »rørledningen«:»m.v. og separationsfaciliteterne«.
Stk. 2.Bestemmelserne i § 2, stk. 1, 2. pkt., §3, stk. 1, nr. 3, og § 3, stk. 4, finder ikke anven-delse på virksomhed, der udøves i henhold tileneretsbevilling af 8. juli 1962 til efterforskningog indvinding af kulbrinter i Danmarks under-grund med tilhørende protokoller og aftaler.
14.I§ 6, stk. 2,udgår »,§ 3, stk. 1, nr. 3«, »§ 3,stk. 4« ændres til: »§ 3, stk. 3« og »§ 2, stk. 3og 5« ændres til: »§ 2, stk. 3, og afgørelser efter§ 2, stk. 7, om vilkårene for tilslutning til ogtransport gennem rørledningen i aftaler mellemDONG Oil Pipe A/S og brugerne«.