Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
EPU Alm.del Bilag 111
Offentligt
775479_0001.png
775479_0002.png
775479_0003.png
775479_0004.png
775479_0005.png
775479_0006.png
775479_0007.png
775479_0008.png
775479_0009.png
775479_0010.png
775479_0011.png
775479_0012.png
775479_0013.png
775479_0014.png
775479_0015.png
Fremsat den {FREMSAT} af Klima- og energiministeren
UDKASTForslagtil
Lov om ændring af lov om fremme af energibesparelser i bygninger(Fremrykning af pligt til energimærkning ved salg ved ejendomsformidler, m.v.)
§1I lov om fremme af energibesparelser i bygninger, jf. lov nr. 585 af 24. juni 2005, som ændret ved§ 18 i lov nr. 308 af 30. april 2008 samt ved § 4 i lov nr. 1400 af 27. december 2008, foretages føl-gende ændringer:1.I§ 2, stk. 3,udgår ”eller træffe konkret afgørelse”.2.I§ 6, stk. 2,udgår ”eller en ejerlejlighed” og ”henholdsvis ejerlejlighedens”.3.I§ 6indsættes efter stk. 2, som nyt stykke:»Stk. 3.Hvis en køber af en ejerlejlighed ikke har fået udleveret ejendommens eller ejerlejlighe-dens energimærkning inden indgåelse af salgsaftalen, og sælgeren ikke efter påkrav har udleveretenergimærkningen, er køber berettiget til at lade energimærkning udarbejde for ejerforeningensregning, såfremt dette sker indenfor en rimelig frist.«Stk. 3-4 bliver herefter stk. 4-5.4.I§ 6, stk. 4,der bliver stk. 5, indsættes i1. pkt.efter ”sin forpligtelse om at fremlægge energi-mærkning”: ”forud for indgåelse af formidlingsaftale med henblik på salg af lejligheden og”.5.I§ 6, stk. 4,der bliver stk. 5, ophæves i2. pkt.”eller som sælger af ejerlejligheden forlange ud-gifter efter stk. 2 dækket af ejerforeningen”.6.§ 8, stk. 4,affattes således:»Stk.4.En andelshaver, anpartshaver eller aktionær i et boligfællesskab kan til enhver tid kræve,at boligfællesskabet snarest muligt uden beregning stiller en gyldig energimærkning for den omfat-tede boligenhed til rådighed, således at vedkommende vil kunne opfylde sin forpligtelse til at frem-lægge energimærkning forud for indgåelse af formidlingsaftale med henblik på salg af lejligheden,jf. § 8a. Hvis boligfællesskabet ikke efter påkrav udleverer energimærkningen til andelshaver, an-partshaver eller aktionær, kan denne lade energimærkningen udføre for boligfællesskabets regning.«7.Efter§ 8indsættes som ny § 8a:
»§ 8a.Sælger skal udlevere energimærkning til ejendomsformidler forud for indgåelse af formid-lingsaftale, ved salg af ejendom eller ejerlejlighed, jf. § 6, eller overdragelse af andel, anpart elleraktie i et boligfællesskab, jf. § 8 via formidler.«8.I§ 9indsættes efter sidste punktum: ”Overdragelse ved tvangsauktion og overdragelse fra insol-vent bo vil ligeledes ikke være omfattet af krav om tilvejebringelse af energimærkning forud forindgåelse af formidlingsaftale, jf. § 8a.”9.I§ 10, stk. 1, 1. pkt.indsættes efter ”§§ 6-8”: ”a”.10.I§ 10, stk. 2,indsættes efter ”§§ 6-8”: ”a”.11.§ 21, stk. 1,affattes således:»§ 21.Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at offentlige institutioner og virksom-heder m.v., som er nævnt i § 22, stk. 1,1) skal gennemføre rentable energibesparelser, herunder de besparelsesprojekter, der identificeresi medfør af regler i denne lov eller regler fastsat i medfør af denne lov,2) skal sikre at opførelse, drift, vedligehold m.v. af bygninger, herunder tekniske anlæg, sker på enenergieffektiv måde,3) skal udpege en energiansvarlig for institutionens bygninger til at varetage nærmere fastsatteopgaver vedrørende bygningernes energi- og vandforbrug,4) foretage indberetning af overordnede forbrugstal vedrørende bygningers energi- og vandfor-brug,5) skal synliggøre løbende registreringer af energi- og vandforbruget samt kontrolresultater fortekniske anlæg i henhold til kapitel 7, samt synliggøre tiltag der er foretaget for at nedbringeenergiforbruget,6) skal ved indgåelse, forlængelse eller genforhandling af lejeaftale for privatejede bygninger ellerdele heraf sikre, at det pågældende lejemål opfylder energikrav der fastsættes nærmere af mini-steren,7) skal optage forhandlinger med eventuelle øvrige ejere med henblik på at tilskynde at opførelse,drift, vedligehold m.v. af bygninger, herunder tekniske anlæg, sker på energieffektiv måde, ogopfordre eventuelle ikke-offentlige brugere til at foretage energiinvesteringer og udvise energi-rigtig adfærd og8) skal sikre, at nr. 1 – 7 også gennemføres ved indgåelse eller fornyelse af aftaler om administra-tion af en bygnings drift.«12.I§ 24, stk. 2, nr. 9,indsættes efter ”advarsler”: ”herunder om offentliggørelse af navne på ogfirmatilknytningsforhold for energikonsulenter og tekniske eksperter”.§2Loven træder i kraft den 1. juni 2010.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningDer blev gennemført en uafhængig evaluering af den danske energimærkningsordning i 2008, ”En vej tilflere og billigere energibesparelser” ved Ea Energianalyse m.fl. Evalueringen forefindes på Energistyrelsenshjemmeside: www.ens.dk. En del af denne evaluering vedrørte energimærkningsordningen for bygninger,som vurderede, at den danske energimærkningsordning var ineffektiv, idet evalueringen ikke kunne påvise,at den afstedkom nogen energibesparelser.På denne baggrund er der blevet identificeret en række områder, hvor energimærkningsordningen kan ænd-res med det formål at aktivere energimærkningerne, således at omfanget af besparelser, som realiseres i for-længelse af energimærkninger, øges. Samtidig har disse ændringer som målsætning at reducere omkostnin-gerne ved udarbejdelse af mærkningerne. En del af disse tiltag er blevet gennemført administrativt indenforde gældende rammer for energimærkningsordningen, som f.eks. ændring af retningslinjerne for udarbejdelseaf energimærkningerne og energimærkningernes gyldighedsperiode. Herudover er der en række tiltag, somvil kræve lovændring, som f.eks. krav om energimærkning forud for indgåelse af formidlingsaftale og hjem-mel til at offentliggøre disciplinærsager vedrørende energikonsulenter og tekniske eksperter, hvilket er bag-grunden for fremsættelsen af nærværende lovforslag.Dette vil kunne bidrage til den række mål om reduktion af CO-udledning i medfør af EU’s klima- og ener-gipakke fra 2008, som Danmark er underlagt og som blandt andet betyder, at Danmark skal reducere de ikkekvoteomfattede drivhusgasemissioner med 20 % i 2020. Den eksisterende danske boligmasse står for ca. 40pct. af den samlede danske CO2-udledning.2. Lovforslagets hovedindholdHovedindholdet af lovforslaget er krav om energimærkning allerede forud for indgåelse af formidlingsafta-le og hjemmel til at offentliggøre disciplinærsager vedrørende energikonsulenter og tekniske eksperter.Forslaget stiller krav om, at sælgere forpligtes til at have tilvejebragt energimærkning af deres ejendomforud for indgåelse af formidlingsaftale med henblik på salg af ejendommen. Dette forslag skal ses i sam-menhæng med, at Økonomi- og Erhvervsministeriet med hjemmel i lov om omsætning af fast ejendom vilstille krav om, at ejendomsmæglere skal angive en ejendoms energimærke i forbindelse med annoncering afejendomme til salg.Herudover indeholder forslaget hjemmel til at offentliggøre påtaler og advarsler vedrørende energimærk-ninger og tekniske eftersyn. Formålet er at styrke forbrugeroplysningen. Samtidig er det hensigten at forbed-re energimærkningernes og eftersynenes kvalitet og sikre lige konkurrencevilkår blandt energikonsulenter ogtekniske eksperter. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets nr. 12.Endelig indeholder forslaget en række mindre tekniske og redaktionelle ændringer.2.1. Angivelse af energimærke forud for indgåelse af formidlingsaftaleForslaget indeholder hjemmel til at stille krav om, at sælgere forpligtes til at have foretaget energimærk-ning af deres ejendom forud for indgåelse af formidlingsaftale med henblik på salg af ejendommen. Dettesker med henblik på at etablere forudsætningerne for at kunne stille krav om, at ejendomsmæglere forpligtestil at angive en ejendoms energimærke i forbindelse med annoncering af ejendomme til salg.Formålet med denne annonceringspligt er, at bygningens energitilstand bliver synlig for mulige købere afejendomme, således at dette kan indgå som en parameter for købere. Det har på andre områder vist sig, atsynliggørelsen af energiforbruget for energiforbrugende produkter kan spille en vigtig rolle i forbindelse medkøberens valg i købssituationen, idet køberen får mulighed for at vælge energieffektive produkter, f.eks. vedenergimærkning af energiforbrugende apparater. I forhold til handel med ejendomme vil annonceringen af
mærkningen betyde, at mulige købere kan inddrage dette hensyn i deres overvejelser, og dermed også i pris-fastsættelsen af ejendommen. Hermed vil annonceringen samtidig også kunne tilskynde sælgeren til at ener-girenovere bygningen for at opnå en højere energieffektivitet.I dag stilles der alene krav om, at energimærke skal udleveres inden aftale om salg indgås. Dette er supple-ret med en regel om, at køber er berettiget til at få energimærkning foretaget på sælgers regning, hvis ener-gimærkning ikke foreligger inden salget.De hidtidige erfaringer har dog vist, at effekten af at knytte kravet om energimærkning til selve salgstids-punktet er minimal, da køber typisk allerede har besluttet sig for køb på dette tidspunkt.Der foreslås med nærværende forslag hjemmel til at stille krav om, at sælgere forpligtes til at tilvejebringeenergimærkning forud for aftale om formidling af ejendomme til salg. Der vil her være tale om fremrykningaf pligten til at have udarbejdet energimærkning i de tilfælde hvor sælger ønsker at sælge sin ejendom via enejendomsmægler. I forlængelse heraf vil pligten for ejendomsmæglere til at angive energimærket ved annon-cering af ejendomme til salg blive gennemført ved ændring af bekendtgørelse nr. 695 af 22. juni 2006 omformidling, udbud og rådgivning ved omsætning af fast ejendom (Formidlingsbekendtgørelsen). Dette vilkunne ske med hjemmel i lov om omsætning af fast ejendom. En sådan ændring af formidlingsbekendtgørel-sen vil træde i kraft samtidigt med dette lovforslags ikrafttræden, jf. også bemærkningerne til § 2 i lovforsla-gets enkelte bestemmelser.En forudsætning for at ejendomsmæglerne kan forpligtes til at angive energimærket i forbindelse med an-noncering er, at energimærket stilles til rådighed for mæglerne. Dette skal sælgere forpligtes til, hvilket derskabes hjemmel for med dette forslag.Det følger allerede af lovgivningen i dag, at der er udarbejdet et offentligt tilgængeligt register hvor ener-gimærkninger udarbejdet efter den 1. september 2006 fremgår. Registerets data offentliggøres gennemwww.boligejer.dk,hvor energimærket findes ved blot at indtaste adressen for ejendommen. Såfremt der erudarbejdet energimærkning for en ejendom, vil mærket således være umiddelbart tilgængeligt for ejen-domsmægleren. Ejendomsmægler vil således have mulighed for at rekvirere energimærket såvel direkte frasælger som fra registeret.I de tilfælde hvor ejendommen sælges privat vil der fortsat først være krav om, at energimærkning er udle-veret til køber inden aftale om salg indgås.Det bemærkes, at det følger af lovens § 9, at overdragelse ved arv, gave, tvangsauktion samt overdragelsefra insolvent bo eller overdragelse til ægtefælle eller samlever ikke er omfattet af pligten til at få udarbejdetenergimærkning, hverken af lovgivningen i dag eller af det nye forslag.2.2. Offentliggørelse af påtaler og advarslerDet foreslås, at klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at tildeling af påtaler og advarsler tilenergikonsulenter og tekniske eksperter som følge af alvorlige eller gentagne fejl i energimærkninger ellereftersyn, kan offentliggøres. Dette omfatter offentliggørelse af dels navne og firmatilknytningsforhold forenergikonsulenter eller tekniske eksperter, der har fået tildelt en påtale eller advarsel og dels påtalens elleradvarslens indhold.Klima- og energiministeren fører efter de gældende regler tilsyn med energikonsulenters og tekniske eks-perters virksomhed. Hvis der konstateres alvorlige eller gentagne fejl i energimærkningerne eller de tekniskeeksperters eftersyn, kan der gives påtale eller tildeles advarsel eller godkendelse, beskikkelse, certificeringeller registrering af energikonsulenter eller tekniske eksperter kan inddrages.I forlængelse heraf foreslås den eksisterende bemyndigelse udvidet til også at omfatte fastsættelse af reglerom offentliggørelse af navne på og firmatilknytningsforhold for energikonsulenter og tekniske eksperter, derhar fået tildelt en påtale eller på grund af alvorlige eller gentagne fejl i energimærkningerne eller i eftersyne-ne. Formålet er at styrke forbrugeroplysningen. Samtidig er det hensigten at forbedre rapporternes kvalitet ogsikre lige konkurrencevilkår blandt energikonsulenterne og de tekniske eksperter.Bemyndigelsen til offentliggørelse af navne og firmatilknytningsforhold på energikonsulenter og tekniskeeksperter indskrænkes til kun at omfatte afgørelse om advarsel eller påtale, og ikke inddragelse af godken-
delse, beskikkelse og certificering, idet energikonsulenterne og de tekniske eksperter i sidstnævnte tilfældenetop fratages muligheden for at udarbejde energimærkninger og eftersyn, hvorfor der ikke er behov for atgive potentielle kunder oplysninger om denne type afgørelser.Navne og firmatilknytningsforhold offentliggøres på www.boligejer.dk og/eller andre tilsvarende hjemme-sider, som har bygningsejere som målgruppe. Det forudsættes, at en energikonsulent eller teknisk ekspert ogdet pågældende firma maksimalt kan stå på listen i tre år efter tildelingen af påtalen eller advarslen.Offentliggørelsen kan tidligst ske fire uger efter tildelingen af påtalen eller advarslen. Baggrunden herforer, at der er fire ugers klagefrist for indgivelse af klage til Energiklagenævnet i medfør af lovens § 29. Hvisafgørelsen indgives for Energiklagenævnet, kan offentliggørelse dog ikke ske, førend endelig afgørelse isagen foreligger.Det skal i den forbindelse bemærkes, at der kan rejses spørgsmål om, hvorvidt den foreslåede ordning omoffentliggørelse af navne på og firmatilknytningsforhold for energikonsulenter og tekniske eksperter, der harfået tildelt en påtale eller advarsel, indebærer en fravigelse af de almindelige principper, som ligger bag reg-lerne i forvaltningslovens bestemmelser om tavshedspligt, samt reglerne i persondataloven. På denne bag-grund har Klima- og Energiministeriet - ved vurderingen af, om offentliggørelsesordningen bør indføres -foretaget en afvejning af på den ene side energikonsulenternes og de tekniske eksperters interesse i at beskyt-te oplysninger om deres eventuelle fortrolige forhold og på den anden side offentlighedens interesse i, at denævnte oplysninger offentliggøres.Det er Klima- og Energiministeriets vurdering, at de hensyn, der begrunder offentliggørelsesordningen,herunder hensynet til forbrugeroplysning samt sikring af lige konkurrencevilkår, er tilstrækkelige vægtige til- over for energikonsulenternes og de tekniske eksperters interesse i at beskytte oplysninger om deres forhold- at der bør være adgang til på Internettet at offentliggøre navne på energikonsulenter og tekniske ekspertersamt de pågældende firmaer, der har fået tildelt en påtale eller advarsel samt om deres firmatilknytningsfor-hold. Oplysninger om firmatilknytningsforhold skal sikre forbrugerne gennemsigtighed, så forbrugerne harmulighed at identificere de energikonsulenter og tekniske eksperter, og evt. fravælge firmaer, hvor flere an-satte har begået alvorlige eller gentagne fejl i energimærkningerne eller eftersyn. Samtidig vil en angivelse affirmanavn kunne bidrage til, at virksomhederne tager et større ansvar for, at deres ansatte leverer fagligt vel-kvalificeret arbejde.Da spørgsmålet om forholdet til tavshedspligten - som anført ovenfor - kan give anledning til tvivl, foreslåsdet, at der indføres en særskilt hjemmel til at indføre en ordning om offentliggørelse af de nævnte oplysnin-ger.Det skal i den forbindelse bemærkes, at den omtalte offentliggørelsesordning skal efterleve de standardvil-kår, som Datatilsynet fastsætter i medfør af persondatalovens § 9, stk. 3, dog bortset vilkåret om, at der skalforetages en anonymisering i relation til de pågældende energikonsulenter og tekniske eksperter. Baggrundenfor fravigelsen af dette vilkår er, at en anonymisering - der bl.a. vil bestå i udeladelse af energikonsulentenseller den tekniske eksperts personnavn - vil være i strid med et væsentligt formål med offentliggørelsesord-ningen.Det skal i øvrigt bemærkes, at det fortsat vil gælde som en betingelse for at tildele en påtale eller advarselsom følge af fejl i energimærkningerne eller i eftersyn, at der foreligger alvorlige eller gentagne fejl, og dervil således bestå den fornødne proportionalitet mellem på den ene side hensynet til at forebygge fejl i ener-gimærkningerne og i eftersynene og på den anden side de mulige konsekvenser, det vil have for den enkelteenergikonsulent eller tekniske ekspert og dennes firma, at det på Internettet offentliggøres, at vedkommendehar fået tildelt en påtale eller advarsel.3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeStat, regioner og kommunerDet forventes, at lovforslaget ikke vil have økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, regionereller kommuner. Der kan evt. forekomme behov for yderligere investeringer i energibesparelsesprojekter.
Men da der kun er krav om at der gennemføres rentable projekter, vil besparelsen som minimum tjenes hjemindenfor tiltagets levetid.4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative byrder for erhvervslivet.Lovforslaget har været forelagt Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering,som har vurderet, at ejendomsmæglerne med forslaget alene vil have mindre administrative byrder i medføraf den ændring der vil ske af formidlingsbekendtgørelsen, som vil ske sideløbende med dette lovforslagsvedtagelse. Forslaget har derfor ikke været forelagt et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspa-neler.Det skal bemærkes at den administrative byrde for ejendomsmæglere, vil følge af den kommende ændringaf formidlingsbekendtgørelsen udstedt med hjemmel i lov om omsætning af fast ejendom og ikke af nærvæ-rende forslag. Dog er denne administrative byrde direkte afledt af nærværende forslag, hvorfor det her næv-nes.5. De økonomiske og administrative konsekvenser for borgerneForslaget forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for sælgere af fast ejendom.I visse tilfælde vil der blive stillet krav om fremrykning af tidspunktet for hvornår energimærkning skal fore-ligge i forbindelse med salg af ejendomme, men der vil ikke være tale om skærpede krav til sælger i øvrigt.Købere af fast ejendom vil med forslaget blive oplyst om en ejendoms energimærkning på et tidligere sta-die i en købsproces, hvorfor energimærkningen kan indgå som en mere aktiv parameter for køberes beslut-ningsproces for valg af ejendom.6. De miljømæssige konsekvenserFormålet med forslaget er at følge op på den evaluering der blev gennemført af energimærkningen i 2008,med henblik på at aktivere energimærkningerne, således at omfanget af besparelser, som realiseres i forlæn-gelse af energimærkninger, øges. I det omfang der opnås energibesparelser, vil dette også medføre reduceretCO2-udledning.Dette vil kunne bidrage til den række mål om reduktion af CO-udledning i medfør af EU’s klima- og ener-gipakke fra 2008, som Danmark er underlagt og som blandt andet betyder, at Danmark skal reducere de ikkekvoteomfattede drivhusgasemissioner med 20 % i 2020. Den eksisterende danske boligmasse står for ca. 40pct. af den samlede danske CO2-udledning.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke bestemmelser, der implementerer EU-direktiver.8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget blev den … udsendt i høring. Følgende myndigheder og organisationer m.v. er blevet hørt:….9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/Negative konsekvenser/mindre udgiftermerudgifterØkonomiske konsekven- Der kan evt. forekomme Ingen.ser for stat, kommunerbehov for yderligere in-og regionervesteringer til energibe-sparelsesprojekter. Men
da der kun er krav om atder gennemføres rentableprojekter, vil besparelsensom minimum tjeneshjem indenfor tiltagetslevetid.Administrative konse-kvenser for stat, kom-muner og regionerØkonomiske konsekven-ser for erhvervslivetAdministrative konse-kvenser for erhvervslivetAdministrative konse-kvenser for borgerneIngen.Ingen.
Ingen.Ingen.
Ingen.Ingen.
Miljømæssige konse-kvenser
Forholdet til EU-retten
Købere vil have en bedre Ingen.indsigt i boligers energi-forbrug forud for beslut-ning om køb af bolig.I det omfang forslagetIngen.fører til energibesparel-ser i bygninger, vil dettehave en afledt positivvirkning på miljøet vedreduceret CO2-udledning.Ingen.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås i§ 2, stk. 3,at klima- og energiministeren ikke længere skal kunne træffe konkret afgørelseom, at visse bygninger og bygningskategorier samt dele af bygninger undtages fra krav enten i loven eller iregler fastsat i medfør af loven. Ministeren vil herefter alene kunne undtage bygninger m.v. fra krav i loveneller regler fastsat i medfør af loven ved fastsættelse af regler herom.Der har hidtil ikke været sager, hvor ministeren har fundet anledning til at give dispensation fra denne be-stemmelse i enkeltsager, hvorfor det er fundet mest hensigtsmæssigt at fjerne denne hjemmel.I det omfang, der er behov for at undtage visse bygninger m.v. vil det fortsat kunne ske gennem fastsættel-se af regler. Det bemærkes, at der allerede i dag er fastsat regler om undtagelse af visse typer af bygninger ogbygningskategorier i bekendtgørelse nr. 228 af 7. april 2008 om energimærkning af bygninger.Det skal herudover yderligere bemærkes, at loven fortsat giver ministeren mulighed for at undtage visse of-fentlige institutioner eller virksomheder fra krav i lovens kapitel 8 eller regler fastsat i medfør heraf, jf. § 21,stk. 3 og § 22, stk. 2.
Til nr. 2Det foreslås, at den gældende stk. 2 opdeles i to nye stykker, hvorefter salg af ejendomme generelt regule-res i stk. 2 og salg af ejerlejligheder reguleres i et nyt stk. 3.Ændringen af § 6, stk. 2, er en konsekvens af, at forpligtelsen til at afholde købes omkostninger i forbin-delse med salg af en ejerlejlighed foreslås reguleret i en ny § 6, stk. 3.Til nr. 3Det foreslås, at den gældende stk. 2 opdeles i to nye stykker, hvorefter salg af ejendomme generelt regule-res i stk. 2 og salg af ejerlejligheder reguleres i et nyt stk. 3.Bestemmelsen præciserer hvem der er forpligtet til at afholde købers omkostninger for at få udarbejdet enenergimærkning, hvis dette ikke forelå inden der blev indgået salgsaftale og køber efterfølgende får foretagetenergimærkning indenfor en rimelig frist.Efter de gældende regler vil det altid være sælger af en ejerlejlighed der er forpligtet til at afholde købersomkostninger, såfremt køber efter indgåelse af salgsaftale ikke efter påkrav har fået udleveret energimærk-ningen og køber derefter får udarbejdet energimærkning indenfor en rimelig frist. Herefter vil sælger kunnesøge regres for denne omkostning hos ejerforeningen i medfør af den gældende § 6, stk. 4.Med forslaget vil køber af en ejerlejlighed kunne søge sine omkostninger til energimærkning af ejendom-men dækket direkte hos ejerforeningen. Hermed undgår sælger at skulle bære købers omkostninger til ener-gimærkning og efterfølgende skulle kræve beløbet refunderet af ejerforeningen.Til nr. 4Der foreslås en tilføjelse til§ 6, stk. 4, i forslaget stk. 5, 1. pkt.,hvorefter en ejer af en ejerlejlighed kankræve ejendommens energimærkning udleveret af ejerforeningen allerede forud for indgåelse af formidlings-aftale med henblik på salg, og ikke først forud for indgåelse af salgsaftale, som det følger af loven i dag. Det-te er en konsekvensændring som følge af den foreslåede nye § 8a.Til nr. 5Med forslaget til ændring af§ 6, stk. 4, i forslaget stk. 5, 2. pkt.,udgår sælgers mulighed for at kræve reg-res hos ejerforeningen for afholdte udgifter overfor køber i medfør af den gældende stk. 2, til energimærk-ning af hele ejendommen som lejligheden indgår i. Dette er en konsekvens af, at køber nu direkte kan søgesine omkostninger dækket af ejerforeningen, jf. den foreslåede nye stk. 3.Til nr. 6§ 8, stk. 4,foreslås nyaffattet. I forhold til den gældende bestemmelse, foreslås den tilføjelse til bestemmel-sen, at en andelshaver, anpartshaver eller aktionær i et boligfællesskab kan kræve ejendommens energi-mærkning udleveret af boligfællesskabet allerede forud for indgåelse af formidlingsaftale med henblik påsalg. Såfremt boligfællesskabet ikke efter påkrav udleverer energimærkningen til andelshaver m.v., kan den-ne lade energimærkningen udføre for boligfællesskabets regning. Dette er en konsekvensændring som følgeaf den foreslåede nye § 8a.Herudover foreslås det det udgået af stk. 4, at en andelshaver, anpartshaver eller aktionær i et boligfælles-skab kan lade energimærkning udarbejde for boligfællesskabets regning, hvis boligfællesskabet ikke harudleveret energimærkningen forud for en eventuel overdragelse som nævnt i stk. 1. Dette foreslås for at præ-cisere, at det er boligfællesskabet, som overdrager en andel, anpart eller aktie i et boligfællesskab, hvor dertil boligen er knyttet en brugsret til en boligenhed i boligfællesskabets ejendom. Det er ikke den hidtidigeandelshaver m.v., som overdrager andelen m.v. til erhverver i medfør af loven. Det er for eksempel ogsåsåledes boligfællesskabet i sin egenskab af overdrager, som er forpligtet til, at sørge for, at erhverver, indenaftale om overdragelse indgås, har fået udleveret energimærkningen for den pågældende boligenhed, jf. stk.1.
Til nr. 7Det følger af den foreslåede§ 8a,at sælger skal udlevere energimærkning til ejendomsformidler forud forindgåelse af formidlingsaftale, ved salg af ejendom eller ejerlejlighed, jf. § 6, eller overdragelse af andel,anpart eller aktie i et boligfællesskab, jf. § 8, via en formidler. Bestemmelsen sikrer, at sælgere af ejendom-me m.v. forpligtes til at fremskaffe energimærkning til ejendomsmæglere til brug for annoncering af ejen-dommen. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med den tilføjelse til formidlingsbekendtgørelsen, som vilblive udstedt i forbindelse med vedtagelsen af dette lovforslag. Der henvises til de almindelige bemærknin-ger ovenfor.Til nr. 8Det følger af forslaget til tilføjelsen til§ 9,at overdragelse ved tvangsauktion og overdragelse fra insolventbo ikke vil være omfattet af krav om tilvejebringelse af energimærkning forud for indgåelse af formidlingsaf-tale, jf. § 8a. Baggrunden herfor er, at sådanne overdragelser i forvejen er undtaget fra pligten til energi-mærkning generelt, jf. den gældende § 9, og den foreslåede § 8a er alene tiltænkt som en fremrykning afenergimærkningspligten og ikke en ny selvstændig forpligtelse til energimærkning.Ved bestemmelsen i § 9 undtages visse særlige overdragelsesformer, hvor de almindelige hensyn vedrø-rende energimærkning over for en køber eller erhverver ikke er til stede, fra forpligtelsen til at fremlæggeenergimærkning ved salg eller overdragelse af brugsret.Der er ved nærværende forsalg ikke fundet anledning til at skulle ændre herpå vedrørende disse særligeoverdragelsesformer, hvorfor udstrækningen af annonceringspligten i medfør af § 8a foreslås tilpasset i over-ensstemmelse hermed.Til nr. 9Forslaget er en konsekvensændring som følge af den nye foreslåede § 8a, hvorefter energimærkning derskal udleveres i medfør af § 8a, også skal være gyldig og udarbejdet efter reglerne i § 3 og § 4. Hvis der fore-ligger flere energimærkninger for ejendommen eller enheden, skal den senest udarbejdede energimærkningfremlægges i forbindelse med salget, herunder ligeledes forud for indgåelse af formidlingsaftale med henblikpå salg, samt i forbindelse med udlejningen eller overdragelsen, jf. bestemmelsens 2. pkt.Til nr. 10Forslaget er en konsekvensændring som følge af den nye foreslåede § 8a, hvorefter ministeren også kanfastsætte nærmere regler om udlevering af energimærkning til berettigede efter § 8a, herunder betingelser forelektronisk udlevering, samt om frister for udleveringen.Til nr. 11I medfør af § 21, kan der fastsættes regler om energibesparelser i offentlige institutioner m.v., jf. § 22, stk.1. Bestemmelsen er i vidt omfang en videreførelse af den gældende bestemmelse om hjemmel til ministerentil at fastsætte regler om energibesparelser i offentlige institutioner m.v. Forslaget indeholder præciseringerog i et vist omfang en udvidelse af området for hvad ministeren kan fastsætte regler om, jf. nærmere neden-for:Ændringen af bestemmelsen om ministerens beføjelser til at fastsætte regler om energibesparelser i offent-lige institutioner m.v. sker med henblik på at udmønte regeringens beslutning af 25. september 2008 om, atstaten skal reducere sit energiforbrug med 10 pct. i 2011 i forhold til forbruget i 2006. Denne målsætning erfastlagt på baggrund af energiaftalen af 21. februar 2008, hvoraf det fremgik, at regeringen skulle forelæggeet oplæg om skærpelse af energispareindsatsen i staten for aftaleparterne inden 1. oktober 2008. På dennebaggrund godkendte forligskredsen ovenstående målsætning den 30. september 2008.De foreslåede ændringer i stk. 1 er en ændring afnr. 1,hvorefter der kan fastsættes regler om at offentligeinstitutioner m.v. skal gennemføre rentable energibesparelsesprojekter i de bygninger de ejer, herunder de
besparelsesprojekter, der identificeres i medfør af regler i denne lov eller regler fastsat i medfør af denne lov.Formålet med denne ændring er at præcisere, at der kan stilles krav om, at der skal gennemføres energibespa-relsesprojekter, blot investeringen er rentabel indenfor investeringens estimerede levetid. Samtidig giverbestemmelsen mulighed for at energibesparelsesprojekterne kan identificeres på flere måder. Der kan i for-bindelse med fastsættelse af sådanne regler også fastsættes tidsfrister for hvornår projekterne skal være gen-nemført. INr. 2gives der hjemmel til at stille krav om, at offentlige institutioner m.v. skal sikre at opførelse,drift og vedligehold m.v. af bygninger sker på en energieffektiv måde. Her præciseres det blandt andet, atogså nyopførelse omfattes, hvorefter bestemmelsen blandt andet også kan give mulighed for at der stillesskærpede krav til offentligt byggeri ud over det gældende bygningsreglement.Herudover præciseres det inr. 5,at ministeren kan fastsætte regler om, at løbende registreringer af energi-og vandforbrug samt kontrolresultater for tekniske anlæg synliggøres, herunder også tiltag der er foretagetfor at nedbringe energiforbruget. Dette kan f.eks. være ved de årlige indberetninger som sker til Klima- ogEnergiministeriet, som efterfølgende offentliggøres på www.energibesparelseristaten.dk (indtil 31. december2009 hjemmesiden www.eis.teknologisk.dk) Formålet vil blandt andet være, at offentligheden får adgang tiloplysninger om hvem, der overholder målsætningerne og hvem, der ikke gør det. Dette giver herudover ogsåbedre mulighed for at udveksle erfaringer med energisparearbejdet mellem de offentlige institutioner.Inr. 7gives mulighed for at stille krav om, at offentlige institutioner m.v. skal optage forhandlinger medøvrige ejere i de tilfælde, hvor en bygning kun er delvist ejet af staten med henblik på at tilskynde, at opfø-relse, drift, vedligeholdelse m.v. af bygninger, herunder tekniske anlæg, sker på energi- og omkostningsef-fektiv måde. Det kan f.eks. også være samarbejde om fælles renovering af facaden eller andre elementer,hvor bygningen eller installationer i bygningen går på tværs af ejerskaber. Herudover præciseres det i be-stemmelsen, at ejere af bygninger, der har ikke-offentlige brugere skal opfordre disse til at foretage energiin-vesteringer og udvise energirigtig adfærd. Baggrunden herfor er, at man som bygningsejer ikke har direktebestemmende indflydelse på sine lejeres energiforbrug. Bygningsejer kan sikre at selve bygningen er i enenergimæssig god stand, men ikke brugerens adfærd.Det præciseres inr. 8,at der tilsvarende kan stilles krav som nævnt i nr. 1-7, ved indgåelse eller fornyelseaf aftale om administration af en bygnings drift, således offentlige institutioner m.v. kan sikre, at driften er såenergieffektiv som muligt, selvom driften ikke påhviler den offentlige institution m.v. selv.Til nr. 12Det følger af den foreslåede bestemmelse, at klima- og energiministeren, udover at kunne fastsætte reglerom afgørelse om påtaler og tildeling af advarsler, også kan fastsætte nærmere regler om offentliggørelse afnavne på og firmatilknytningsforhold for energikonsulenter og tekniske eksperter.Der henvises til afsnit 2.2 i de almindelige bemærkninger ovenfor.Til § 2Lovforslaget foreslås sat i kraft den 1. juni 2010. Samtidig vil bekendtgørelse om ændring af formidlings-bekendtgørelsen, vedrørende ejendomsmægleres pligt til at angive energimærke ved annoncering, efter aftalemed Økonomi- og Erhvervsministeriet træde i kraft.
Gældende formulering
Lovforslaget
§ 2.Loven omfatter alle bygninger, der udgør en kon-struktion med tag og ydervægge, hvor der anvendes energitil regulering af indeklimaet.Stk. 2.Definitioner og afgrænsninger i Bygnings- og Bolig-registret (BBR) finder anvendelse, medmindre andet er angi-
1.I§ 2, stk. 3,udgår ”eller træffe konkret afgø-relse”.
vet i loven eller regler fastsat i medfør af loven.Stk. 3.Transport- og energiministeren kan fastsætte reglereller træffe konkret afgørelse om, at visse bygninger ogbygningskategorier samt dele af bygninger undtages fra kraventen i loven eller i regler fastsat i medfør af loven.
§ 6.Ved salg af en ejendom eller ejerlejlighed skal der fo-religge en energimærkning for henholdsvis ejendommen ellerejerlejligheden, jf. §§ 3, 4 og 10. Det påhviler sælger atsørge for, at køber, inden aftale om salg indgås, har fåetudleveret energimærkningen for den pågældende ejendomeller ejerlejlighed.
”.
Stk. 2.Hvis en køber af en ejendom eller en ejerlejlighedikke har fået udleveret ejendommens henholdsvis ejerlejlig-hedens energimærkning inden indgåelse af salgsaftalen, ogejeren ikke efter påkrav har udleveret energimærkningen, erkøber berettiget til at lade energimærkning udarbejde forsælgerens regning, såfremt dette sker inden for en rimeligfrist.
2.6, stk. 2,udgår ”eller en ejerlejlighed” og”henholdsvis ejerlejlighedens”.
3.I§ 6indsættes efter stk. 2, som nyt stykke:»Stk. 3.Hvis en køber af en ejerlejlighed ikkehar fået udleveret ejendommens eller ejerlejlig-hedens energimærkning inden indgåelse afsalgsaftalen, og sælgeren ikke efter påkrav harudleveret energimærkningen, er køber beretti-get til at lade energimærkning udarbejde forejerforeningens regning, såfremt dette sker in-denfor en rimelig frist.«Stk. 3-4 bliver herefter stk. 4-5.
Stk. 3.Stk. 1 og 2 kan ikke ved aftale mellem parterne fra-viges til skade for køberen
Stk. 4.En ejer af en ejerlejlighed kan til enhver tid kræve,at ejendommens ejerforening snarest muligt uden beregningstiller en gyldig energimærkning for ejerlejligheden, somindgår i ejendommens energimærkning, til rådighed, såledesat ejeren vil kunne opfylde sin forpligtelse om at fremlæggeenergimærkning inden et eventuelt salg af lejligheden. Hvisejerforeningen ikke efter påkrav udleverer energimærknin-gen til ejeren af en ejerlejlighed i ejendommen, kan denpågældende ejer lade energimærkningen udføre for ejerfo-reningens regning eller som sælger af ejerlejligheden forlan-ge udgifter efter stk. 2 dækket af ejerforeningen.
4.I§ 6, stk. 4,der bliver stk. 5, indsættes i 1.pkt. efter ”sin forpligtelse om at fremlæggeenergimærkning”: ”forud for indgåelse af for-midlingsaftale med henblik på salg af lejlighe-den og”.5.I§ 6, stk. 4,der bliver stk. 5, ophæves i 2.pkt. ”eller som sælger af ejerlejligheden forlan-ge udgifter efter stk. 2 dækket af ejerforenin-gen”.
§ 8.Ved overdragelse af en andel, anpart eller aktie i etboligfællesskab, hvor der til andelen, anparten eller aktien erknyttet brugsret til en boligenhed i boligfællesskabets ejen-
dom, skal der foreligge en energimærkning for boligenheden,jf. §§ 3, 4 og 10. Det påhviler den, der overdrager andelen,anparten eller aktien i boligfællesskabet, at sørge for, aterhververen, inden aftalen om overdragelse indgås, har fåetudleveret energimærkningen for den pågældende boligen-hed.Stk. 2.Hvis erhververen ikke har fået udleveret boligenhe-dens energimærkning inden indgåelse af aftale om overdra-gelse som nævnt i stk. 1 og overdrageren ikke efter påkravhar udleveret energimærkningen, er erhververen berettigettil at lade energimærkning udarbejde for overdragerensregning, såfremt dette sker inden for en rimelig frist.Stk. 3.Stk. 1 og 2 kan ikke ved aftale mellem parterne fra-viges til skade for erhververen.
Stk. 4.En andelshaver, anpartshaver eller aktionær i etboligfællesskab kan til enhver tid kræve, at boligfællesskabetsnarest muligt uden beregning stiller en gyldig energimærk-ning for den omfattede boligenhed til rådighed, således atvedkommende vil kunne opfylde sin forpligtelse til at frem-lægge energimærkning inden en eventuel aftale om overdra-gelse som nævnt i stk. 1. Hvis boligfællesskabet ikke efterpåkrav udleverer energimærkningen til overdrageren, kanoverdrageren lade energimærkningen udføre for boligfælles-skabets regning eller forlange udgifter efter stk. 2 dækket afboligfællesskabet.Stk. 5.Bestemmelserne i stk. 1-3 finder tilsvarende anven-delse ved overdragelse af brugsret til en bygning, en bolig-eller erhvervsenhed eller andre erhvervslokaler i en ejendomejet af andre selskaber, foreninger, samejer og fællesskaber,hvis der er knyttet brugsret til den pågældende bygning,enhed eller lokaler, samt ved forbrugeraftaler, der giverbrugsret til fast ejendom på timesharebasis.
6.§ 8, stk. 4,affattes således:»Stk.4.En andelshaver, anpartshaver eller ak-tionær i et boligfællesskab kan til enhver tidkræve, at boligfællesskabet snarest muligt udenberegning stiller en gyldig energimærkning forden omfattede boligenhed til rådighed, såledesat vedkommende vil kunne opfylde sin forplig-telse til at fremlægge energimærkning forud forindgåelse af formidlingsaftale med henblik påsalg af lejligheden, jf. § 8a. Hvis boligfælles-skabet ikke efter påkrav udleverer energimærk-ningen til andelshaver, anpartshaver eller aktio-nær, kan denne lade energimærkningen udførefor boligfællesskabets regning.«7.Efter§ 8indsættes som ny § 8a:»§ 8a.Sælger skal udlevere energimærkningtil ejendomsformidler forud for indgåelse afformidlingsaftale, ved salg af ejendom ellerejerlejlighed, jf. § 6, eller overdragelse af andel,anpart eller aktie i et boligfællesskab, jf. § 8.«
§ 9.Overdragelse ved arv, gave og tvangsauktion samtoverdragelse fra insolvent bo eller overdragelse til ægtefælleeller samlever anses ikke som salg omfattet af § 6, stk. 1,eller overdragelse omfattet af § 8, stk. 1.
8.I§ 9indsættes efter sidste punktum: ”Over-dragelse ved tvangsauktion og overdragelse frainsolvent bo vil ligeledes ikke være omfattet afkrav om tilvejebringelse af energimærkningforud for indgåelse af formidlingsaftale, jf. §8a.”
§ 10.Energimærkning, der skal udleveres efter §§ 6-8,skal være gyldig og udarbejdet efter reglerne i § 3 og § 4.Hvis der foreligger flere energimærkninger for ejendommeneller enheden, skal den senest udarbejdede energimærkningfremlægges i forbindelse med salget, udlejningen eller over-
9.I§ 10, stk. 1, 1. pkt.indsættes efter ”§§ 6-8”:”a”.
dragelsen.Stk. 2.Transport- og energiministeren kan fastsætte nær-mere regler om udlevering af energimærkning til berettigedeefter §§ 6-8, herunder betingelser for elektronisk udlevering,og om frister for udleveringen.
10.I§ 10, stk. 2,indsættes efter ”§§ 6-8”: ”a”.
§ 21.Transport- og energiministeren kan fastsætte reglerom, at offentlige institutioner og virksomheder m.v., som ernævnt i § 22, stk. 1,1) skal gennemføre energibesparelser, der identificeres imedfør af regler i denne lov eller regler fastsat i medfør afdenne lov,2) skal udpege en energiansvarlig for institutionens bygnin-ger til at varetage nærmere fastsatte opgaver vedrørendebygningernes energi- og vandforbrug,3) skal foretage indberetning af overordnede forbrugstalvedrørende bygningers energi- og vandforbrug og4) skal synliggøre løbende registreringer af energi- og vand-forbruget samt kontrolresultater for tekniske anlæg i hen-hold til kapitel 7.
11.§ 21, stk. 1,affattes således:»§ 21.Klima- og energiministeren kan fast-sætte regler om, at offentlige institutioner ogvirksomheder m.v., som er nævnt i § 22, stk. 1,1) skal gennemføre rentable energibesparel-ser, herunder de besparelsesprojekter, deridentificeres i medfør af regler i denne loveller regler fastsat i medfør af denne lov,2) skal sikre at opførelse, drift, vedligeholdm.v. af bygninger, herunder tekniske an-læg, sker på en energieffektiv måde,3) skal udpege en energiansvarlig for instituti-onens bygninger til at varetage nærmerefastsatte opgaver vedrørende bygningernesenergi- og vandforbrug,4) foretage indberetning af overordnedeforbrugstal vedrørende bygningers energi-og vandforbrug,5) skal synliggøre løbende registreringer afenergi- og vandforbruget samt kontrolresul-tater for tekniske anlæg i henhold til kapitel7, samt synliggøre tiltag der er foretaget forat nedbringe energiforbruget,6) skal ved indgåelse, forlængelse eller gen-forhandling af lejeaftale for privatejedebygninger eller dele heraf sikre, at det på-gældende lejemål opfylder energikrav derfastsættes nærmere af ministeren,7) skal optage forhandlinger med eventuelleøvrige ejere med henblik på at tilskynde atopførelse, drift, vedligehold m.v. af byg-ninger, herunder tekniske anlæg, sker påenergieffektiv måde, og opfordre eventuelleikke-offentlige brugere til at foretage ener-giinvesteringer og udvise energirigtig ad-færd og8) skal sikre, at nr. 1 – 7 også gennemføresved indgåelse eller fornyelse af aftaler omadministration af en bygnings drift.«
§ 24.Transport- og energiministeren kan fastsætte reglerom registrerings-, godkendelses- eller beskikkelsesordningereller ordninger for akkrediteret certificering for1) energikonsulenter og virksomheder, der beskæftigerenergikonsulenter, herunder interne energikonsulenter, og2) tekniske eksperter, der udfører kontrol, eftersyn og vedli-geholdelse af tekniske anlæg efter reglerne i kapitel 7,samt virksomheder, der beskæftiger sådanne tekniskeeksperter, herunder interne tekniske eksperter.Stk. 2.Transport- og energiministeren kan i forbindelsemed ordninger efter stk. 1 fastsætte nærmere regler om:1) Godkendelse, beskikkelse, certificering eller registrering afenergikonsulenter og tekniske eksperter samt de virksom-heder, der beskæftiger dem, herunder kvalifikationskravog andre betingelser for godkendelse, beskikkelse, certifi-cering eller registrering.2) Fratagelse og bortfald af godkendelsen, beskikkelsen,certificeringen eller registreringen.3) Energikonsulenters og tekniske eksperters virksomhed,forpligtelser og uvildighed samt forpligtelser for de virk-somheder, der beskæftiger dem.4) Retningslinjer for energikonsulenters og tekniske eksper-ters udførelse af energimærkning eller eftersyn, herunderanvendelse af beregningsværktøj m.v.5) Krav til udstyr, der anvendes i forbindelse med energi-mærkning eller kontrol, eftersyn og vedligeholdelse aftekniske anlæg, herunder om kontrol af udstyr.6) Tilrettelæggelse og administration af ordningerne.7) Tilsyn og kontrol med energikonsulenter og tekniske eks-perter samt virksomheder, der beskæftiger dem, herunderkontrol af udført arbejde omfattet af ordningerne.8) Klageadgang vedrørende ydelser udført af energikonsulen-ter og tekniske eksperter og de virksomheder, der be-skæftiger dem, herunder om klageberettigelse.9) Adgang til at træffe afgørelse om eventuelle berigtigelseraf udførte energimærkninger og eftersyn eller udførelse afnye energimærkninger eller eftersyn ved andre energikon-sulenter eller tekniske eksperter samt om påtale eller tilde-ling af advarsler.Stk. 3.Transport- og energiministeren kan i forbindelsemed ordninger efter stk. 1 fastsætte regler om:1) Maksimale honorarer for ydelser udført af energikonsulen-ter eller tekniske eksperter.2) Betaling til dækning af udgifter vedrørende godkendelse,beskikkelse, certificering eller registrering, tilsyn, kontrol,kvalitetssikring, drift af registeret nævnt i § 25 og andreedb-systemer samt anden administration m.v. Betalingkan opkræves i form af engangsgebyr, årligt eller regel-mæssigt gebyr eller gebyr pr. energimærkning eller efter-syn.3) Betaling for optagelseskurser og obligatoriske efteruddan-nelseskurser for energikonsulenter og tekniske eksperter.4) Ansvarsforsikring for energikonsulenter og tekniske eks-perter samt for de virksomheder, der beskæftiger dem.Stk. 4.Transport- og energiministeren kan fastsætte reglerom, at stk. 2 og 3 finder tilsvarende anvendelse for andetarbejde, som energikonsulenter eller tekniske eksperterudfører i henhold til anden lovgivning i deres egenskab afgodkendt, beskikket, certificeret eller registreret energikon-sulent eller teknisk ekspert efter denne lov.Stk. 5.Straffelovens §§ 144, 150, 152 og 155-157 findertilsvarende anvendelse for beskikkede, godkendte eller certi-ficerede energikonsulenter.
12.I§ 24, stk. 2, nr. 9,indsættes efter ”advars-ler”: ”herunder om offentliggørelse af navne påog firmatilknytningsforhold for energikonsulen-ter og tekniske eksperter”.