Boligudvalget 2009-10
BOU Alm.del
Offentligt
Folketingets BoligudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
12. januar 2010
Boligudvalget har i brev af 14. december stillet følgende spørgsmål nr. 130 (BOUalm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Jen-sen (S).
J.nr. 2009-0022153
”Ministeren bedes redegøre for de muligheder ministeren ser for, at man fremoverkan lette borgernes ansøgning om boligstøtte (sikring og ydelse)? Herunder mulig-heden for at lette borgernes ansøgning om boligstøtte (sikring og ydelse) ved atkommunerne får mulighed for automatisk at indhente allerede eksisterende oplys-ninger om borgerens og boligens forhold med henblik på at udregne, om borgerener berettiget til boligstøtte og hvilket niveau i kr., som borgeren er berettiget til?”Endeligt svar:
Regeringen har generelt stor fokus på effektivisering, digitalisering og forenklingaf sagsgange, så det bliver så let som muligt for borgerne at søge om ydelser.I forhold til boligstøtteområdet vil det fremadrettet blive muligt at indhente flereoplysninger automatisk.Etableringen af E-indkomstregisteret vil på sigt gøre det muligt at automatisere dendel af boligstøttesagsbehandlingen, der vedrører borgerens indkomstforhold.Jeg kan desuden oplyse, at Indenrigs- og Socialministeriet i samarbejde medLandsbyggefonden har igangsat arbejdet med fase 2 af boligportalen, Danmarkbo-lig.dk, der skal resultere i et egentligt huslejeregister, omfattende samtlige almeneboliger. Når fase 2-arbejdet er afsluttet, vil oplysningerne kunne anvendes ved ad-ministrationen af boligstøtte.
Venlig hilsen
Inger Støjberg