Boligudvalget 2009-10
BOU Alm.del Bilag 49
Offentligt
820429_0001.png
820429_0002.png
820429_0003.png
820429_0004.png
820429_0005.png
820429_0006.png
820429_0007.png
820429_0008.png
820429_0009.png
820429_0010.png
11. marts 2010
Eksp.nr./th-ebst
Talepapir til samråd i BOU alm. del, den 23. marts 2010 -samrådsspørgsmål Æ – Ø af 17. februar 2010 stillet efter ønske fraBjarne Laustsen (S) om vinterens tagkollaps som følge af sne.Samrådsspørgsmålenes ordlyd:Spørgsmål ÆVil ministeren i forlængelse af de seneste mange tagkollaps redegøre for,- om de eksisterende byggenormer er tilstrækkelige?- om fjernelsen af den tekniske byggesagsbehandling i kommunerne foren række mindre byggerier, har forøget antallet af fejl og skader ibyggeriet? Herunder om det har ført til flere tagkollaps end tidligere?- hvem som dækker omkostninger ved de mange tagkollaps - herunder seti forlængelse af reglerne for Byggeskadeforsikringen? Og om de mangefejl og mangler i byggeriet vil føre til yderligere forhøjelser afforsikringspræmierne fremover?Spørgsmål ØHvilke initiativer vil ministeren tage for at undgå dårligt konstrueretbyggeri og for at sikre, at fremtidigt byggeri er rustet til mere ekstremtvejr?Spørger:Bjarne Laustsen (S)
Svar:IndledningJeg er blevet bedt om at gøre rede for årsagerne til dennevinters tagkollaps, og hvad man fremadrettet kan gørefor at forebygge en lignende situation.Vi har uden tvivl oplevet en vinter, der har været
2/10
usædvanligt hård, og hvor der har været langt fleretagkollaps, end vi almindeligvis ser. Erhvervs- ogByggestyrelsen har oplyst, at der indtil videre erregistreret omkring 100 deciderede tagkollaps, mens derer konstateret mindre skader på i hvert fald 1200bygninger.Jeg ser med stor alvor på vinterens mange tagkollaps.Det er vigtigt, at vi hurtigt får et overblik over skaderne,så vi kan vurdere, om der er noget, vi fremover skal gøreanderledes.Derfor har Erhvervs- og Byggestyrelsen igangsat enkortlægning af tagkollapsene. Kortlægningen skalafdække, hvilke bygninger der er styrtet sammen, deresalderogkonstruktionstypesamtårsagernetil
tagkollapsene. Analysen forventes færdig til maj 2010.På baggrund af undersøgelsen vil jeg vurdere om, dereventuelt er behov for at skærpe reglerne på området.Hvis det viser sig, at det er byggesjusk ellerprojekteringsfejl, der har forårsaget tagkollapsene, er deterhvervets ansvar at stramme op og efterleve reglerne.Og endelig, hvis der er sammenfald mellem fx konstruk-tionstyper eller årgange på de kollapsede tage, vil viorienterekommunerneogderelevante
3/10
brancheorganisationer, så man lokalt kan tage denødvendige forholdsregler til at forebygge kollaps.I sidste ende vil det dog altid være bygningsejerensansvaratsørgefor,atbygningenoverholder
lovgivningen og holdes i en stand, så den ikke udgørnogen fare. Det er derfor også bygningsejeren, der skalsørge for at fjerne sneen, hvis der ligger store mængdersne på taget.
De gældende regler og normer for byggeriI Danmark er reglerne for byggeri beskrevet iBygningsreglementet, mens de mere detaljerede krav tilkonstruktioners sikkerhed beskrives i de såkaldteEurocodes,bygninger.For at sikre, at de danske krav løbende er opdaterede, erder nedsat et ekspertudvalg under Dansk Standard – detsåkaldte Normudvalg for Last- og Sikkerhed.Reglerne for snelast er sammenlignelige med de egne afvores nabolande, der ligger i samme klimazone, og erløbende blevet strammet. Der er gennemført størrestramninger i 1977, 1982 og 1988. I 2008 blev derdesuden gennemført mindre stramninger af reglerne.De normer, som bygningers tage konstrueres efter, ersomerEU-harmoniseredekravtil
4/10
generelt udformet, så tagene vil kunne klare en hel delsne. Normudvalget for Last og Sikkerhed vurdererløbende sammen med Erhvervs- og Byggestyrelsen, omder er behov for yderligere stramninger.
Undersøgelser af årsagerne til tagkollapsI vinteren 2007 var der også en række kollaps af tage,der blev udsat for snelast. Dengang bad Erhvervs- ogByggestyrelsen Statens Byggeforskningsinstitut – SBi –om at undersøge årsagen til kollapsene.SBi pegede i sin undersøgelse på, at fx byggesjusk,projekteringsfejl,fejl-konstruktionerogdårlig
vedligeholdelse var afgørende faktorer for tagkollapsenei 2007.SBi
pegede
samtidig
tre
særlige
typer
tagkonstruktioner, hvor det kunne overvejes at justerereglerne.NormudvalgetforSikkerhedogLast
vurderede, at der i to af de tre tilfælde var grundlag forat ændre reglerne, hvilket Erhvervs- og Byggestyrelsenstraks gjorde.
Efter denne vinters tagkollaps har Normudvalget forSikkerhed og Last på opfordring fra Erhvervs- ogByggestyrelsen gennemført en indledende undersøgelseaf kollapsene.
5/10
Undersøgelsen peger på, at der i udgangspunktet ikke ergrundlag for skærpelser af de generelle krav til snelastpå tage, men at nogle områder bør undersøges nærmere.
Derfor har Erhvervs- og Byggestyrelsen iværksat enstørre undersøgelse, der skal kortlægge årsagerne tiltagkollapsene, herunder om de skyldes utilstrækkeligekonstruktionsnormer. Jeg forventer som nævnt, atundersøgelsen er færdig til maj 2010.Det er på den baggrund endnu for tidligt at konkluderenoget håndfast om årsagerne til denne vinters tagkollaps.
Den kommunale byggesagsbehandlingFor så vidt angår den kommunale byggesagsbehandling,besluttede et flertal bestående af regeringen, DanskFolkeparti, Det Radikale Venstre og Ny Alliance i 2008at afbureaukratisere byggesagsbehandlingen.Lovændringen betød, at byggesagsbehandlingen af detekniske forhold ved mindre og ukomplicerede byggerierblev fjernet fra kommunerne per 1. januar 2009.
6/10
Formålet
med afbureaukratiseringen var
bl.a.
at
tydeliggøre, at det altid er bygningens ejer, der eransvarlig for lovligheden af byggeriet.Erhvervs- og Byggestyrelsen har oplyst mig om, at deikke har kendskab til, at der blandt vinterens tagkollapsfindes bygninger opført efter afbureaukratiseringen afbyggesagsbehandlingen.Jeg mener derfor ikke, at man kan konkludere, atafbureaukratiseringen har medført flere projekteringsfejlend tidligere.I øvrigt vil en kommunal byggesagsbehandling af detekniske forhold alene se på projekteringsmaterialet,men ikke beskytte imod fx byggesjusk eller atbygningen er dårligt vedligeholdt.
Omkostningerne ved vinterens tagkollapsUdgifterne til at udbedre et tagkollaps kan løbe op i flerehundredetusindebygningsejerenkroner.selvDeellerskaldækkesaf
bygningsejerens
forsikringsselskab. Hvis der er tale om byggesjusk ellerfejl i projekteringen, kan bygningens ejer rette kravimod den part, der er skyld i fejlen.Forsikringspræmierne fastsættes på et frit marked, hvorpræmien afspejler den risiko, der er for skader. Hvis
7/10
vinterens
tagkollaps
givervurderer,
anledningatdet
til,er
atmere
forsikringsselskaberne
risikofyldt at forsikre fx landbrugets bygninger, går jegud fra, at det vil afspejle sig i forsikringspræmierne.Bygningsejerne har omvendt mulighed for at skifteforsikringsselskab, hvis de er utilfredse med denpræmie, de skal betale.Byggeskadeforsikringen, der blev indført i 2008, gælderkun for beboelsesejendomme. Formålet er at beskytteforbrugerenmodfejlogmangleribyggeriet.
Byggeskadeforsikringen dækker alvorlige byggeskader.Det gælder også tagkollaps, som skyldes, at bygningenikke er opført i overensstemmelse med de gældenderegler, fx som følge af byggesjusk.Erhvervs- og Byggestyrelsen har oplyst, at de ikke harkendskab til, at beboelsesejendomme har været udsat fortagkollaps.
Initiativer til at forebygge tagkollapsDet er selvsagt meget alvorligt, når taget på en bygningstyrter sammen. Det er derfor vigtigt, at vi undersøger,hvordan vi bedst forebygger lignende situationer ifremtiden. Erhvervs- og Byggestyrelsen har som sagtallerede igangsat en kortlægning af denne vinterstagkollaps.
8/10
Hvis undersøgelsen viser, at der er behov for at skærpereglerne, vil vi straks gøre det.Dernæst er det meget vigtigt, at reglerne overholdes –både når byggeriet projekteres, og når det opføres. Herspiller erhvervet en central rolle i at sikre, at byggerieroverholder reglerne og er sikre at opholde sig i ogomkring.Hvis den igangværende undersøgelse skulle vise, at dergenerelt er problemer med byggesjusk og fejl iprojekteringen, må erhvervet påtage sig sit ansvar for, atdisse problemer ikke opstår igen. Jeg har derfor bedtErhvervs- og Byggestyrelsen gå i dialog med DanskByggeriogHåndværksrådetomatsikre,at
medarbejderne i deres medlemsvirksomheder har defornødne kvalifikationer og løbende tilbydes relevantefteruddannelse.Hovedparten af det eksisterende byggeri er opført eftertidligere konstruktionsnormer. Her er den løbendevedligeholdelse og foranstaltninger som at fjerne sne frataget afgørende for at forebygge kollaps. Det erbygningsejerens ansvar at sørge for, at bygningerneoverholder lovgivningen, og det er sikkert at færdes i ogomkring bygningen.I løbet af vinteren har Erhvervs- og Byggestyrelsen
9/10
været
i
kontakt
med
kommuner
og
erhvervsorganisationerne på området for at sikre, at derelevante bygningsejere havde adgang til informationom, hvordan man undgår tagkollaps som følge af sne.Desuden er der på Erhvervs- og ByggestyrelsenshjemmesideogBoligejer.dkinformationog
vejledning om, hvordan man undgår tagkollaps.I forhold til den fremadrettede informationsindsats vil vipå baggrund af den igangværende undersøgelse vurdere,om der er bygningstyper, som er særligt udsatte. Skulledetværetilfældet,vilderelevante
erhvervsorganisationer og kommunerne blive orienteret,så de kan tilpasse deres rådgivning.
AfslutningHvis jeg afslutningsvis skal samle op, er vi i gang med atfå kortlagt årsagerne til vinterens tagkollaps, så vi kantage de nødvendige forholdsregler.Skulle kortlægningen vise, at det er nødvendigt atstramme reglerne på området, vil vi gøre det.Viser det sig omvendt, at årsagerne skal findes ibyggesjusk eller projekteringsfejl, skal erhvervet sørgefor at stramme op.Endelig er det bygningsejerens ansvar at vedligeholde
10/10
bygningen og holde den i en stand, så den ikke udgørnogen fare.Erhvervs- og Byggestyrelsen yder vejledning oginformationtilkommuner,organisationerog
bygningsejere om, hvordan man forebygger tagkollapssom følge af sne.Tak for ordet.