Boligudvalget 2009-10
BOU Alm.del Bilag 24
Offentligt
782177_0001.png
782177_0002.png
782177_0003.png
782177_0004.png
782177_0005.png
782177_0006.png
782177_0007.png
782177_0008.png
782177_0009.png
782177_0010.png
782177_0011.png
782177_0012.png
782177_0013.png
782177_0014.png
782177_0015.png
V esth im m e rla nd s ByrådHim m e rlan d sga de 2 79 60 0 Aa rs
23. november 2009
STATSFORVALTNINGEN NORDJYLLAND
S al g a f gr und ti l bol i gfor e ni n g.P å b aggrun d af b l. a. p re s se o m ta le , h ar sta t sf o rva lt ningenf un de t an led nin g t il a t f o re ta ge e n næ rm e re un dersø ge lse a fA ars/ Ve st him m e rlan d s Byrå ds vide re sa lg a f grun de t il A arsB oligf o ren in g i pe riod en 20 03 t il 2 00 8.Kor tfa tte tge ngi ve l se a f s ta ts for va l tn i n g e n s u dta l el se :
AALBORGHUS SLOTSLOTSPLADSEN 19000AALBORG
JOURNAL NR.: 200 8- 613/ 26 3SAGSBEHANDLER : JLINODIREKTE TELEFON: 7256 8740
TELEFON: 7256 8700
Såfrem t et byråd – eventuelt for herigennem at finansiere dengrundkapital, som kommunen skal yde til et andelsboligprojekt –fastsætter en kunstig høj grundpris, ville byrådet handle imodintentionerne bag lov om alm ene boliger.Byrådet ville endvidere være afskåret fra lovligt at godkende enanskaffel sessum til brug for beregni ng af ydel sesstø tte, hvori engrundpris er optaget til et beløb, der oversti ger prisen i handel ogvandel.UndertilfældeherefterhenvisningopkøbtetilAarstil,enatAars/Vesthimmerlandsogvideresolgtetilca.detdenByrådifireer
TELEFAX: 9631 0020GIRO: 3001 5557410EAN-NR. 5798000362345SE-NR. 29 37 62 98[email protected]www.statsforvaltning.dk
Åbningstider:Mandag-onsdag 10 - 14Torsdag 10 - 16Fredag 10 - 12
grund
umiddelbartbeløb
Boligforening
dobbelte
statsforvaltningen mest tilbøjelig til at mene, at det er godtgjort,at Aars/Vesthimmerlands Byråd i sagen handlede ulovligt.Underhenvisningtilsagensomstændighederforetager
statsforvaltningen imidlertid ikke yderligere i anledning af dettespørgsmål.For så vidt angår bevillingsmyndigheden, skal statsf orvaltni ngenudtale,atbevillingsmyndighedenerhosbyrådet,ogstatsforvaltningen er på den baggrund enig med Vesthimmerlands
Byråd i, at det var en fejl , at byrådet ikke forinden handlen i marts2008 havde taget stilling til sagen.Under henvisning til, at Vesthimmerlands Byråd efterfølgende harhaft lejlighed til at tage bevillingsmæssig stilling til sagen, finderstatsforvaltningenikkeanledningtilatforetageyderligereundersøgelser vedrørende dette punkt.
V ed lagt f ølge r e n sa gsf re m st illin g o g en n æ rm e re re de gø rels ef o r u dt alelse n.Med V enlig h ilsen
An et te Ra vn ho ltK on torche fJ et te S. Linn em an nsou sch ef
SIDE 2
S agsfre ms ti ll i ng:Det f re m gå r a f sa gen s a kte r, a t Aa rs B oligf o ren in g i pe riod en2 00 3 til 2 006 o pf ørte Him m e rla nd spa rk e n i A ars. Den f je rd e ogsid st e e ta pe – d er be st od a f æld re bo lige r m e d t ilh ø re nd ese rvicea rea l (p le jeb olige r) - blev ge nn e m f ø rt i 20 08 .I f o rbind else m e d lu k n in g af et sla gte riS pa re ka sse n Him m e rla nd ”sla gt e rigrun de n”.iAa rso p kø bt e
O m råd et e r b eliggen de c en t ra lt i A ars by, o g ve d lo ka lp la n 1 -4 7 a f 16 . a pril 2 00 3 blev o m rå de t f a st la gt s o m ud ga ngspu n k tt il an ve nd else f o r b oligbe byggelse .A ars/ Ve st him m e rlan d s Ko m m u ne k øb te e f t e rf ø lgen de gru nd ea f S pa re ka sse n Him m e rlan d af f ire o m gan ge og vid e re s olgt egru nd en e til A ars B oligf o ren in g.1 . gru nd (a rea l 5 .0 41 m2) b le v k ø b t d en 1. d ece mb e r 20 03f o r kr. 2. 80 0. 000 og vid e re s olgt sa m m e d ag t il k r.5 .6 08 .540 .2 . gru nd (a re al 5 .4 86 m 2 ) blev kø b t de n 15 . f e brua r 20 05f o r kr. 2. 60 0. 000 og vid e re s olgt sa m m e d ag t il k r.5 .0 50 .000 .3 . gru nd (a re al 3 .9 99 m2) b le v kø b t d en 1 . m a j 2 00 6 f o rk r. 2 .8 00 .000 og vide re so lgt d en 1 5. m a j 20 06 t il k r.6 .8 00 .000 .4 . gru nd (a re al 5 .2 46 m2) b le v k ø b t d en 1 5. m a rt s 2 00 8f o r k r. 3. 50 0. 000 o g vid e re s olgt de n 22 . m a rt s 2 008 t ilk r. 7. 64 8.0 00.V esth im m e rla nd s Byråd h ar i b re v af 3 0. jan ua r 20 09 b l. a.a nf ørt f ølgen de :”Ved brev af 16. december 2008 har tilsynet bedt byrådet iVesthimmerlandsKommuneomenudtalelseombyggerietafHimmerlandsparken.SagenblevbehandletVesthimmerlandsKommunes
byrådsmøde d. 27. marts 2008 på den åbne del af dagsordenen.Skema A for byggeriet var vedlagt. Dagsorden med bilag fremgåraf kommunens hjemmeside.Ved en fejl fra admini str ationens side blev den bevillingsmæssi geside ikke samtidigt bragt i orden. Straks opmærksomheden blevhenledt herpå, blev der taget skridt til at bringe disse forhold iorden, hvilket skete på den åbne del af byrådets møde i december2008.Dagsordenspunkterne vedlægges.Revisionen har i forbindelse hermed afgivet en udtalelse. Heraffremgår, at det ikke er usædvanligt, at tilsvarende situationerSIDE 3
opstår i andre kommuner, og at disse klares ved efterfølgendetillægsbevillinger.Byrådet skal bekl age m eget, at bevillingerne vedrørende køb ogsalgafgrundeneførstblevmeddelt,efteratindtægtenhenholdsvis udgiften var afholdt.MedhensyntilselvehandlenmellemkommunenogAars
Boligforeni ng så er der tale om et salg mellem to uafhængi geparter, hvorfor den aftal te salgspris er udtryk for markedsprisenfor grunden.Det bem ærkes speciel t, at det ikke er et krav, at grunden skalsælges via udbud, da der er tale om opførelse af almene boliger.”
Det be m æ r ke s, a t d er i sa gsf re m st illin gen i f o rb in de lse m e dbyrå dsbe hand lingen d en 27 . m a rt s 20 08 va r an f ø rt f ø lge nd e:

Sagsfremstilling

AarsBoligforeningansøgeromtilladelsetilatfortsættedet
igangværende byggeri på Gislumvej, således at man nu opførersidste etape – etape 4 – på den gamle slagterigrund.Etape4omfatteretbyggeriafdeafialt32ældreboligerbyggeri.medDette
tilhørende serviceareal fordelt på 2 blokke og påtænkes opført iumiddelbarforlængel seigangværendeindebær er, at der ikke skal afholdes hverken bygherreudbud ellerentrepriseudbud.Boligforeningen begrunder sin ansøgning med, at deres ventelistevokser sam ti di g med, at deres fraflytningskvotient falder, hvilketbetyder mangel på boliger.…..…..Boligforeningen ansøger om, at skema A godkendes. Der ansøgesendvidereombyrådetsgodkendelseafgarantistillelsetilbyggeriet for den del af lånet, der på tidspunktet for lånetsoptagel se har pantsikker hed ud over 60% af ejendomm ens værdi.Garantibeløbet er budgetsat til at udgøre 18,427 mill.kr.Den samlede anskaffelsessum udgør ca. 59,441 mill.kr.…..…..

Økonomi

BoligforeningenerhververdetnødvendigearealafVesthimmerlands Kommune og kommunens økonomi i projektet vilvære udgiftsneutralt.”
V esth im m e rla nd s Byråd h ar vid e re i b re v a f 2 7. m a rt s 20 09a nf ørt f ølgen de :
SIDE 4
”Byrådet kan bekræfte, at de gengivne oplysninger i Nordjyskesartikel den 26. novem ber 2008 om handel spri ser, grundstørrelserog tidspunkter for handl er er korrekt gengivet i artiklen.Kommunentilsvarendeprisudviklingharartafhændetogersomform ålfølgeafideomhandledeområde,tilgrundarealerdogdensåledesitilat
markedsprisen. Denne er konstateret via de tidligere handler afsammedesalgsprisernereguleretsvarendealmindeligeden
opadgående
konjukturer
pågældende periode.Vesthimmerlands Kommune har konkret solgt grunden til etape 4tilmarkedsprisen,konstateretudfraerfaringenmedsalgafgrunde til de tidligere etaper af Himmerlandsparken.Det er et faktum, at alle boliger i Himmerlandsparken i dag erudlejet til prisen, og der er venteli ste til boligerne. Gennemefterspørgslen kan således konstateres, at der i det aktuelleprisniveaufortsaterbehovfordentypeboliger,somerrepræsenteret i Himm erlandsparken.Kommunenharikkekonsulteretnogenejendomsmægleri
forbindel se med handlerne.Endeli g skal det under streges, at salg af arealer til brug foropførelseafalmentboligbyggerierundtagetfrakravetomoffentligt udbud.”
V esth im m e rla nd s Ko m m u ne h ar i b rev a f 27 . a ugust 20 09 b l. a.a nf ørt f ølgen de :”VesthimmerlandsKommunebesvaredestatsforvaltningens
forespørgsel ved brev af 28. juli 2009 med oplysning om , at derikke forelå særlige aftaler, som ikke fremgår af skøderne.VesthimmerlandsforeliggerKommunekanfortsatoverbekræfte,atdermenikkeer
skriftlige
aftaler
ud
skøderne,
efterfølgende blevet gjort bekendt med, at der ved aftalernesindgåel se har været klare forudsætni nger om , at den daværendeAarsKommuneskullelevereenrækkeydelserogafholdebetydeli ge udgif ter for, at projektet med de mange nye almeneboliger kunne realiseres.Dervedlæggesnotataf19.augustog2009,udarbejdetafaf
Vesthimmerlands
Kommune
tiltrådt
tidligere
kommunaldirektør…., Aars Kommune. Notatet gengiver i hvilketomfang der har været sådanne forudsætninger.Herudover har Vesthi m merlands Kom munederforeliggersammenligneligeundersøgt, hvorvidtViharSIDE 5
ejendomsoverdragelser.
afdækket, at salgsprisen vedr. salg pr. 1. marts 2007 af grunden
Banegaardsvej 3, Aars, (Kvickly- grunden) udgjorde 1075,80 kr. pr.m2. Denne grund var ligesom de grunde, Him merl andsparken eropført på en del af den gamle slagterigrund, og den ligger vis-a-vis i forhold til Himm erlandspar ken. Grundene, hvorpå boligerne iHimmerlandsparkenKvickly- grunden.erDetteopført,ererdognærmereetcentrumfor,endatsåledesindicium
prissætningen i aftalerne mellem boligforeningen og kommunenhar svaret til markedsniveauet.…”
I no ta t f ra 19 . au gu st 20 09 f ra V esth im m e rla nd s K om m u n e e rb l. a. a nf ørt f ølge nd e:”Iforbindel semedikøbAars,ogharsalgafarealervedrørendefhv.
Himmerlandsparken
forvaltningen
kontaktet
kommunaldirektør….for at høre, om der foreligger underliggendeaftaler i forbindel se med handlerne om kring slagterigrunden.….bekræf ter , at der ikke er underliggende aftaler udover, hvadder fremgår af skøderne.Om handlerne i øvrigt har….udtalt følgende:Gennem en lang årrække har der været tradition for, at AarsBoligforening købte jord af kommunen. Boligforeningen ønskede,at det var komm unen, der var sælger. Boli gforeningen ønskede ensikkerhed for, at komm unen som sæl ger var garant for salget ogdersomfølgeherafikkeefterfølgendevistesigatværekomplikationer omkring købet.Specielt i disse handler ønskede Boligforeningen kommunen somsælger, da der var usikkerhed omkring grundens beskaffenhed,idet der i over 100 år havde været svineslagteri på grunden.Endvidere var der risiko for blød bund, ligesom der kunne værerisiko for, at grunden kunne være forurenet.I forhandlingsforløbet var det en hel klar aftale, at komm unenskull e levere en række ydelser og afholde betydelige udgif ter for,at projektet med de mange nye almene boliger kunne realiseres.Her kan bl.a. andet nævnes:
Kom munen skulle forestå en udviklingsplan og lave lokalplanforområdet,herunderharafkommunenforslagtilderbetaltforrådgiverDenneomkringudarbejdelseskullelokalplan.blev
rådgivning er prim ært udført af Rossel´s tegnestue.
Gislumvej
omlægges,
ordentlige
adgangsf orhold- herunder asfalt, fortov og gadelys.Kloakstik til de nye boligblokke.Etablering af ny stamvej vest om Himmerlandsparken – enudgift, som Boligforeningen ikke skulle deltage i betalingenaf.
Gennemføring
af
Himmerlandsstien
klods
op
af
Him merl andsparken – en placering som prim ært er valgt for attilgodese beboerne i Himmerlandsparken.Den aftalte salgspris parterne imellem skal bl.a. ses på baggrundaf disse forhold.SIDE 6
Endvidere nævner…., at slagterigrunden blev erhvervet relativtbillig af Sparekassen Himmerland….nævner også, at boligerne påSlagterigrunden ligger særdeles centralt og på en af de bedsteplaceringer i Aars by.Såfrem t Aars Komm une havde valgt at udbyde det om handledeareal i offentligt udbud, er det ….´s helt klare overbevisning, atden samme salgspris ville kunne opnås, bl.a. af hensyn til denmeget attraktive placering.”
S ta tsf o rva lt ningen h ar i f o rb in de lse m e d sa ge n s b eh and lingh af t ud peget e n valua r.Den ne ha r vu rd e re t f ølgen de :1.2.3.4.gru ndgru ndgru ndgru ndkr.kr.kr.kr.5 .5 21 .7455 .6 00 .0004 .8 00 .0005 .9 75 .000vu rd e rin ge nta ge t
V aluarenh arif o rbind elsem edu dgan gsp un kt i f ølgen de ha nde lsvilkå r:
”Alle ejendomme er solgt som de er og forefindes uden nogenansvar fra sælgers side.Alle omkostninger til udstykning samt tinglysning afholdeskøber.Ud over de i skøderne aftal te vilkår fremgår det af et notat af26.08.2009af
dateret
[ e n s l yd e n d e m e d b r e v t i l s t a t s f o r v a l t n i n g e n27. august 2009 bortset fra dateringen]fra
Vesthimmerlands Kommune,”a t A a r s K o m m u n e s k u l l e l e v e r e e n r æ k k e y d e l s e r o g a f h o l d ebetydelige udgifter for, at projektet med de mange nye almeneboliger kunne realiseres.”Af notatet fremgår, at Aars Kommune skulle afholde udgifter tilændringafvejføringsamtanlægafnyvejsamtforeståudarbejdelse af ny lokalplan. Notatet er vedhæftet som bilag.”
I ra pp ort en e r b l. a. a nf ørt f ø lgen de :

Objekt 1

Handelstidspunkt den 01.12.2003Matrikel nr. del 2 af 4Q – nu matr. 4DT – Gislumvej 20B, AarsKr. 5.285.000 kontantBemærkninger:Værdiansættelsen er sket ud fra en vægtning af handler i 2001-2002aftilsvarendegrundetiletagebyggeripr.byggeretskvadratmeter:2002 Aalborg kr. 1.776,- fradrag på ca. 12% i forhold til Aars=SIDE 7
kr. 1.562,-2002 AarsGennemsnitPrisudvikling ca. 2%kr. 1.742,-kr. 1.582,-kr. 1.613,-Markedspris
Liebhaver grunden på Stuhrs Brygge, Havnen i Aalborg er ikkeindregnet.I denne handel har Aars Kommune solgt ejendommen til ca. 6%over m arkedsprisen.

Objekt 2

Handelstidspunkt den 15.02.2005Matrikel nr. del 2 af 4Q – nu matr. 4DV – Himmerlandsparken 7,AarsKr. 5.600.000 kontantBemærkninger:Værdiansættelsen er sket ud fra en vægtning af handler i 2006 aftilsvarende grunde til etagebyggeri pr. byggeretskvadratmeter:2006 Aalborg kr. 1.583,- fradrag på 12% i forhold til Aars=kr. 1.365,- -2% prisudvik.2005 AarsGennemsnitkr. 1.778,-kr. 1.571,- Markedspri s
I denne handel har Aars Kommune solgt ejendommen til ca. 9,8%under markedsprisen.

Objekt 3

Handelstidspunkt den 01.05.2006Matrikel nr. del 2 af 4Q – nu matr. 4DX – Himmerlandsparken 9,AarsKr. 4.200.000 kontantBemærkninger:Værdiansættelsen er sket ud fra en vægtning af handler i 2006 aftilsvarende grunde til etagebyggeri pr. byggeretskvadratmeter:2006 Aalborg2005 AarsGennemsnitkr. 1.583,-kr. 1.778,-kr. 1.680,- Markedspri s
Markedsmæssi ge forhold baseret på udviklingen af området.IAarsmidtbyogdetgenerellehøjeefterspørgsel
boligmarkedet kr. 1.846,-I denne handel har Aars Kommune solgt ejendommen til ca. 28%over m arkedsprisen.
SIDE 8
Der er således ikke umiddelbart nogen tilgængelige forhold, derskullebetingeenbyggeretskvadratmeterpriskr.2.615,-iforhold til markedet.

Objekt 4

Handelstidspunkt den 15.03.2008Matrikel nr. 4Q Himmerlandsparken 15Kr. 5.975.000 kontantBemærkninger:Efterspørgslenstartenafimarkedetmegetforgrundetildelsboligbyggerigrundvar fraafden2008aftagende
begyndende økonomiske stagnation samt at efterspørgslen efterboliger stær kt aftagende. Derfor aer der i området ikke væretnogen sammenlignelige handler.Derfor er mar kedspri sen på kr. 1.752,- pr. byggeretskvadratmeterforsigtigt skønnet ca. 5% under 2006 niveau.Der er således ikke umiddelbart nogen tilgængelige forhold, derskullebetingeenbyggeretskvadratmeterpriskr.2.243,-iforhold til markedet.

Generelle bemærkninger

IforbindelsetilmedAars.fastsættelsenoverharDerafikkeDemarkedsprisenarealeriAarsindgårienindsamletAalborgrapportsmarkedsoversigthandledeområdetdirekteaf
været
sam menl igneli ge handler på de tidspunkter for de i nærværendevurderedeobjekter.gennemførtehandlerubebyggede arealer til etagebyggeri har været handler mellemhenholdsvis Sparekassen Himmerland og Aars Boligforening samtmellem Aars Kommune og Aars Boligforening.De enkelte sammenlignende handler er ikke nærmere undersøgtfor eventuelle særlige aftaler for så vidt angår vilkår og særligeom kostni nger for gennemførel se af byggeprojekter hvad ligger udover det normal e.”
I f ølge sa m t ale m e d valua r a f 1 2. n ove m be r 20 09 e r d er e nre gne f e jl ved røre nd e o bje kt 1, id et gen ne m s n it te t i s te de t e rk r. 1 .6 52 , h vo rf o r m a r ke d sp ris en i ste de t blive r k r. 1 .6 85(sa m le tforgrun de nk r.5. 52 1.7 45oghe re f t e rerh an delsp rise n ca. 1, 6% o ve r m a r ke d sp rise n ).V esth im m e rla nd s Ko m m u ne h ar i b rev a f 23 . sep te m b e r 20 09b l. a. a nf ørt f ølge nd e:”Somdetfremgårafnotattillægget,erderblevetforetaget
handler både under og over den m arkedspris, som den udpegedevaluar er nået frem til. Som det også fremgår af notatet er det
SIDE 9
meget svært at finde sammenlignelige handler i Aars – og det ermeget svært at sammenligne Aars med Aalborg.Af bem ærkni ngen vedr. objekt 4 fremgår det, at ”efterspørgslen imarkedet for grunde til boligbyggeri var fra starten af 2008 megetaftagende…”DennebemærkningkanVesthimmerlandsKommuneikke
genkende.Der blev i 2008 fortsat solgt mange grunde i Aars – komm unensolgte f.eks. 23 parcelhusgrunde. Faktisk blev VesthimmerlandsKom mune nødt til at byggem odne 16 byggegrunde mere. Dette erblevet effektueret i 2009.Detkanogsånævnes,atkommuneni2008godkendte
lokalpl anforsl ag, hvorved en privat investor og en boligforeni ngfik adgang til at udstykke og sælge, henholdsvis oprette nyeboliger, se dagsorden for Plan og Miljøudvalget d. 22. september2008.Vesthimmerlands Kommune har naturligvis en forpligtelse til atfindedenrigtigeprisvedhandler,hvilketviarbejdermedkonstant – enten gennem udbud, vurdering og/eller research.”
Næ rm er e re de gør el se fo r s ta ts fo r va l t n i n g e n s u d ta l el se :I nd le dningsvist b e m æ rk e s , at d et tilsyn , so m u dø ve s a fst at sf o rva ltn in ge n i h enh old til de n ko m m u na le st yrelse slovs §4 7, st k. 1, e r e t ret ligt tilsyn. S ta ts f o rva lt ningen f ø re r så le de st ilsyn m ed , at ko m m u n e rn e ove rh olde r de n lo vgivnin g, de rsæ rligtgælde rforo f f en tligem yn digh ed er,he ru nd erko m m u n a le f o rsk rif t e r, de r e r ud st ed t i m ed f ø r af d en nelovgivning, jf . lov o m ko m m u n e rne s styre ls e § 4 8, st k . 1 .S ta tsf o rva lt ningen ka n s åled es ikk e t age s t illin g til, o mko m m u n e rne ssa gsbe ha nd lingerrim e ligelle rh en sigt sm æ ssig,e lle rtilsp ø rgs m å lve d rø ren des k ø n sud øve lse , så læ nge s køn ne t u dø ve s ind en f o r dera m m e r, de r e r f a st sat i lo vgivn in gen . S ta tsf o rva lt ningen k a nh elle r ikke ta ge st illin g t il, o m ko m m u n e rne s sa gsbe ha nd linge r i ove re n sste m m e lse m e d go d f o rvalt ningss kik .§ § 11 5 o g 11 8 i lov o m alm e ne bo lige r m . v. h ar f ø lge nd eo rdlyd , jf . lo vb e ken dt gøre lse n r. 8 70 a f 11 . s e pt e mb e r 20 09 :”§ 115.agtesKommunalbestyrelsenetableret,tilkanenalmenidenkommune,vegnetilhvorboligerneomaf
statens
give
tilsagnetablering
ydelsesstøtte1) nybyggeri,
boligorganisation
almene boliger ved
SIDE 10
…..Stk. 2. Kom m unal bestyr elsen i den komm une, hvor boligerne agtesetableret, kan på statens vegne give tilsagn om ydelsesstøtte tilkommunale almene ældreboliger og til selvejende institutioner tiletablering af almene ældreboliger, herunder almene ældreboliger,der indrettes særligt med henblik på at betjene personer medbetydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, deretableres ved1) nybyggeri,…..…..Stk. 4. Kom m unal bestyr elsen i den kom mune, hvor et regionsrådpå grundlag af den årlige rammeaftale med regionens kommunerskaletablerealmeneældreboliger,derindrettessærligtmedhenblik på at betjene personer med betydelig og varigt nedsatfysisk eller psykisk funktionsevne, kan på statens vegne givetilsagn om ydelsesstøtte til disses etablering ved1) nybyggeri,…..…..Stk.agtes5.Kommunalbestyrelsenetableret,kani denkommune,vegnehvor boligernetilsagnomstatensgive
ydelsesstøtte til selvejende institutioner til etablering af almeneungdomsboliger, der etableres ved1) nybyggeri,…..…..Stk.6.Meddelerskalkommunalbestyrelsentilsagntilnytalmentogboligbyggeri,kommunalbestyrelsenindenrigs-
soci alm ini sterens eventuelle forlangende kunne godtgøre, at detsamlede antal ledige boliger i kommunen opgjort efter 2. pkt., dertilsagnstidspunktet2 pct.Isomfølgeafudlejningsvanskelighederdetsamledeantalpåfører de pågældende afdelinger og bebyggelser lejetab, ikkeoverstigeropgørelsenmedregnesledige almene boliger, ungdomsboliger tilhørende en selvejendeungdomsboliginstitution og ældreboliger tilhørende en selvejendeinstitutionellerenpensionskasse,dentidligerelovogomhvortilderforermeddeltældreogtilsagn om offentlig stø tte efter denne lov, tidligere love omboligbyggeriellerboligerpersoner med handicap.Stk. 7. Kommunalbestyrelsen kan ikke give tilsagn til indretningaf al mene familie- og ældreboligbof ællesskaber , hvortil der erydet støtte efter den tidligere lov om social bistand eller lov omsocial service.Stk. 8. Kommunalbestyrelsen kan ikke give tilsagn efter stk. 1-5,hvis der er tingl yst en tilbagekøbsklausul på ejendom men.Stk. 9. Indenrigs- og socialministeren fastsætter maksimumsbeløbforanskaffelsessummenlejetgrund,foralmentbyggeri.detHvisbyggerietderopføresreduceresmaksimumsbeløb,
gælder på tidspunktet for kommunalbestyrelsens godkendelse afanskaffel sessum m en forud for påbegyndelsen, med 20 pct. DenendeligtgodkendteanskaffelsessumforalmentbyggerimedSIDE 11
tilsagn efter stk. 1-5 eller § 117, stk. 1, må ikke overstige detmaksimumsbeløb,for påbegyndel sen.Stk. 10. Udgifter til forbedringsarbejder efter §§ 37 og 37 b i enalmenboligafdeling,derikkegennemføressammenindtilden4årefteribrugtagelsen,9.§ 118. Anskaffelsessummen for almene boliger efter § 115, stk.1-3og5,finansieresog2med84pct.lån,14jf.pct.dogkommunal§ 118a.grundkapitalpct.beboerindskud,medgodkendtedergældertidspunktetforkommunalbestyrelsens godkendelse af anskaffelsessummen forud
anskaffel sessum oversti ge afdelingens maksi mum sbelø b efter stk.
Merinvesteringen efter § 115 a, stk. 2, finansieres med 98 pct.lån og 2 pct. beboerindskud.Stk. 2. Anskaffelsessummen for almene boliger efter § 115, stk.4, finansieres med 84 pct. lån, 14 pct. regional grundkapital og 2pct. beboerindskud, jf. dog § 118 a. Merinvesteringen efter § 115a, stk. 2, finansieres med 98 pct. lån og 2 pct. beboerindskud.Stk. 3. Indenrigs- og socialministeren fastsætter nærmere reglerom , hvilke lån der skal anvendes til finansieringen. Lånene kanmaksim al t have en løbetid på 40 år. Lånene skal være baseret pårealkreditobligationer, særligt dækkede obligationer eller særligtdækkede realkreditobligationer.”
T il oven stå en de be m æ r ke s , at lo v o m a lme ne bo lige r m . v.løbe nd e er b le ve t æn dret ge nn e m de n pe riod e, h vo rh an dlingsf o rløbe t h ar f u nd et s t ed . Det s ka l i d enn ef o rb in de lse b e mæ r ke s, a t if ølge t id lige re gæ lde nd e § 1 18 a va rsat se n f o r d en næ vn te k o m m u n ale grun d kap it al i § 1 18 , s t k. 1o g 2, f o r t ilsa gn e f t e r § 1 15 , st k. 1-5 på 7 % gæ ld en de f o rt ilsa gn m e dd elt i p erio de n 15 . jun i 20 01 til 3 1. de ce m be r2 00 6. He ru do ve r s ka l be m æ r ke s, a t sa m m e sat s va rgæ ld en de f o r tilsa gn m ed de lt i 20 08 f o r s å vid t tilsa gne to m f at te de b l. a. nybyggeri a f ple je bo lige r.§ § 1 0 o g 1 1, st k. 1 i be ken dt gøre lse n r. 64 3 a f 15 . ju ni 20 06o m st øt te t il alm e ne b olige r m . v. h ar f ø lge nd e o rdlyd :”§ 10. Købesum men for en ubebygget ejendom , der erhvervesmed henblik på etablering af almene boliger, må opgjort kontantikke oversti ge prisen i handel og vandel.§ 11. Ved etablering af boliger på en ubebygget ejendom kanejendommens værdi medtages i anskaffelsessummen, uanset atder ikke er udgifter til grundkø b. Værdien må opgjort kontant ikkeoverstige værdien i handel og vandel.…..”
O ven næ vnt e be ken dt gøre lse t rå dt e i k ra f t d en 1. ja nu ar 20 07 ,menen slydend eb este m m e ls e rf an dt esitidlige reb e ke nd t gørelse s §§ 11 og 12 , st k. 1 , jf . b e ken dt gø relse nr.
SIDE 12
5 00 a f 2 0. jun i 2 002 o m s t øt te til a lme ne b olige r s a m t st ø t te dep riva te a nd elsb olige r m . v.Byrå det i de n ko m m u n e , hvo r b olige rn e a gt e s et ab le re t, k a np å sta te ns ve gn e give tilsa gn o m yde lses st ø tt e til en a lme nb oligo rga nisat io n, t il et ab le ring a f alm en e bo lige r ved b l. a.nybygge ri.Ydelse sst øtt en be re gne s i f o rho ld til de n a nska f f else ss u m ,byrå det god ke nd e r ef te r bygge riet s a f slut ning, jf . lov o ma lme ne b olige r m . v. § 13 0, st k. 1 .I an sk a f f e lse ssu m m e n ind gå r en gru nd s kø b s p ris. Kø b sp ris enm å ik ke ove rst ige grun de ns væ rd i i ha nde l og va nd el, jf .b e ke nd t gørelse o m st øt te til a lme ne b olige r m . v. § 1 0.E n f o rud sæt nin g f o r, at byråd et ka n give f uld t ilsa gn o myde lsesst øtt e m å såled es væ re, a t a ns ka f f els e ss u m m e n e rko r re k t o pgjo rt , h erun de r a t grun de ns væ rd i e r op ta ge t tilgru nd en s væ rd i i ha nde l o g va nd el. Byrå det vil så le de s if o rb in de lse m ed st illin gta gen til e ve nt ue l ydelse s st ø tt e s k u llef øre tilsyn m e d , a t an ska f f e lse ss u m m e n er ko r re kt o pgjo rt.A nska f f else ssu m m e n f o r a lme ne bo lige r f ina ns ie re s b l. a. vedlån og ko m m u n al grun d k ap it al.S åf re m t e t byråd – e ve nt ue lt f o r h erige nn e m a t f ina nsie re d engru nd ka pita l, so m ko m m u n e n s ka l yde til e t a lm en bo ligp ro je k t– f as t sæ tt e r en ku n stig h øj gru nd pris, ville byrå det ha ndleim o d int en tione rn e b ag lov o m a lme ne b olige r.Byrå det ville e nd vide re væ re af sk å re t f ra lovligt a t god ke nd ee n a nska f f else ssu m til b ru g f o r b eregnin g a f ydelse ss t øt t e,h vo ri e n grun dp ris e r op ta ge t t il e t be lø b, d er o ve rs t ige rp rise n i h an del o g van de l.Det f o rh old, at Aa rs/ Ve s th im m e rla nd s Byrå d i f ire t ilf ældeo p k øbt e gru nd e o g u m idd elba rt he re f t e r vide re so lgte d is se tilA ars Bo ligf o re ning t il ca. d et do bbe lte a f byrå det s k ø b sp ris ,ku n ne give e n f o rm o dn in g f o r, a t byrå det h and led e im o dint en tione rn e b ag lo v o m a lme ne b olige r.S ta tsf o rva lt ningen h ar i s a ge n a n mo de t e n valua r o m e nvu rd e rin g a f m a r ke d sp risen p å de p ågælde nd e gru nd e. If o rb in de lse m e d gru nd salgen e i 2 00 6 og 20 08 e r de r e nb etyde lig ub alan ce m e lle m valua ren s vu rd e rin g o g byråd et ssalgs p ris.Und er he nvis nin g til de tt e f o rh old, e r sta t s f o rva lt ningen m e stt ilbø je ligt ilatm e ne ,atde tergo dt gjo rt ,atA ars/ Ve st him m e rlan d s Byråd i sa gen ha nd lede ulovligt f o r s åvidt a ngå r gru nd salget i he nho ld svis 20 06 o g 2 00 8.
SIDE 13
De r e r i de nne f o rbind else b l. a. lagt væ gt p å, a t d et f re m gå r a fsa gsf re m st illin gen i f o rb in de ls e m ed byrå dsm ø d et d en 27 .m a rt s 20 08 , at d ispo sit ion en va r u dgif t sn eu t ra l – d et te p åt rod s af , a t V esth im m e rla nd s Ko m m u ne s ku lle f ina nsie re 7 % igru nd ka pita l.De r e r e nd vide re la gt væ gt p å de nk ø b o g sa lg a f gru nd en e sa m t d ensa m m e n ho ld t m e d d en b etyde liget il de m a rke d sp rise r valua ren h argru nd salgen e i 2 00 6 og 20 08 .tæ tt e s a m m e nh æn g m e lle msto re p riss t ignin g. Det te e rub alanc e, d er e r, i f o rh oldsk ø nn et f o r så vidt a ngå r
Und er he nvisnin g til sa gen s o m st æ nd igh ed er f o re ta ge rst at sf o rva ltn in ge n im id le rt id ikke yde rlige re i a nled nin g afd et te sp ørgs m å l.S pør gsm ål e t om be vi l l i n gs mæ ss i g s til li n g ta g e n .L ov o m ko m m u n e rn e s s t yrelse § 4 0 h ar f ø lge nd e o rdlyd , jf .lovbe ke nd t gø relse n r. 5 81 af 2 4. jun i 2 00 9:”§ 40. Årsbudgettet afgiver i den form , hvori det endeli gt ervedtagetafkommunalbestyrelsen,denbindenderegelforstørrelsen af næste års kommunale skatteudskrivning. De posterpå årsbudgettet, hvortil komm unal bestyr elsen ved årsbudgettetsvedtagelse har taget bevillingsmæssi g stilling, jf. § 38, stk. 2,afgiverStk. 2.tilligedenbindenderegelerforhosnæsteårskommunaleforvaltning.Bevillingsmyndighedenkommunalbestyrelsen.Foranstaltninger, der vil medføre indtægter eller udgifter, somikke er bevilget i forbindel se m ed vedtagelsen af årsbudgettet,må ikke iværksættes, før kommunalbestyrelsen har meddelt denfornødne bevilling. Dog kan foranstal tni nger, der er påbudt vedlov eller anden bindende retsforskrift, om fornødent iværksættesuden komm unal bestyr elsens forudgående bevilling, men bevillingdaindhentesisnaresthvormuligt.beløbtilskalenfraEndvidereendrifts-drifts-kanellerellerdenkommunalbestyrelsen bemyndige økonomiudvalget til at meddeletillægsbevillingeranlægsbevillinganlægsbevilling.Stk. 3.Enhvertillægsbevillingangive,hvorledesbevilgede udgift skal dækkes.”tilfælde,ønskesoverførtanden
B evillings mynd ighe de n er h os byrå de t, o g s t at sf o rvaltn in gene r p å de n b aggrun d e nig m ed V es th im m e rla nd s Byrå d i, at d etva r e n f e jl, at byråd et ikke f o rind en ha nd len i m a rt s 20 08h avde ta ge t st illin g til sa ge n.Und er h en visn in g til, at V es th im m e rlan d s Byrå d ef te rf ø lge nd eh ar h af t le jlighe d til at ta ge b evillings m æ s sig stillin g t il sa ge n,SIDE 14
f in de r st at sf o rvaltn in gen ik k e an le dning til a tyde rlige re u nde rsøge lse r ve d rø ren de d et te pu n kt .
f o ret age
SIDE 15