Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del
Offentligt
TALE
18. juni 2010
Beskæftigelsesministerens tale til samråd den 24. ju-ni 2010 om frivilligt, ulønnet arbejde (samråds-spørgsmål BI og BJ)
J.nr. 2010-00096881. kontor/MAK/ACH
Samrådsspørgsmål BI
Ministeren bedes redegøre for, hvornår følgende typer frivil-ligt, ulønnet arbejde med vedligeholdelsesarbejder (udført ien frivillig organisation, forening eller lignende, som er fri-villigt grundlagt og hvis primære formål ikke er at skabeoverskud) ikke medfører fradrag i arbejdsløshedsunderstøt-telse, kontanthjælp eller efterløn: - Maling af klubhus, for-eningslokale, spejderhytte o.lign. udført af henholdsvis ud-dannet maler og andre - Lejlighedsvis (f.eks. ugentlig) ren-gøring eller særlig rengøring (f.eks. den årlige hovedrengø-ring) af klubhus, foreningslokale o.lign., idet det forudsættes,at det ikke er sædvanligt at ansætte lønnet arbejdskraft tildenne form for arbejde, og at arbejdet ikke tidligere har væ-ret udført af lønnet arbejdskraft i den pågældende frivilligeorganisation/forening.Samrådsspørgsmål BJ
Vurderer ministeren, at nyuddannede akademikere, social-rådgivere m.v., der – eventuelt som fortsættelse af frivilligtarbejde under studiet – udfører en frivillig indsats inden forrammerne af et frivilligt projekt eller en frivillig støtte- ogrådgivningsorganisation, kan indgå som begrundelse for, atsådanne opgaver kan udbydes som almindeligt lønarbejde?
Samrådstale:
Jeg vil starte med spørgsmål BI og sige, at jeg både er stoltog glad for at leve i et land, hvor vi har overskud og lyst til athjælpe hinanden.
Men jeg også nødt til at understrege, at der er en række klareoverordnede hensyn, der skal tages, når vi taler om frivilligt,ulønnet arbejde samtidig med modtagelse af offentlige ydel-ser.Vi har således nogle overordnede hensyn at tage til arbejds-markedet, som vores dagpenge-, efterløns- og kontanthjælps-system skal understøtte og ikke modarbejde.For det første skal det sikres, at frivilligt, ulønnet arbejde ik-ke mindsker udbuddet af lønarbejde eller tager arbejde fra fxsmå selvstændige håndværksmestre.For det andet er det vigtigt at finde en balance, så almindeligtarbejde på almindelige løn- og ansættelsesvilkår ikke ændrestil ulønnet arbejde, som bliver finansieret af dagpengesyste-met.Når det er sagt, synes jeg, at alle naturligvis skal have mu-lighed for at gøre en frivillig indsats uden at blive ”straffet”for det, men at de overordnede hensyn afstikker grænsernefor, hvad man må, samtidig med at man modtager offentligeydelser.Vi er derfor nødt til at have nogle regler, der udstikker ram-mer for, hvornår frivilligt, ulønnet arbejde skal kunneforenes med at modtage offentlige ydelser.Vi skal ikke ud i situationer, hvor lønnen for lønarbejde bli-ver dagpenge, efterløn eller kontanthjælp, men vi skal selv-følgelig heller ikke derhen, hvor dagpenge-, efterløns- ogkontanthjælpsmodtagere bliver forhindret i at bidrage til allede ulønnede aktiviteter, som samfundet har stor nytte ogværdi af.
2
Jeg mener, vi har et regelsæt, der på fin vis har fundet en ba-lance mellem hensynet til ønsket om at udføre meningsfyldt,frivilligt arbejde, hensynet til formålet med de offentligeydelsessystemer og hensynet til arbejdsmarkedet.Reglerne giver efter min mening gode muligheder for, at og-så dagpenge-, efterløns- og kontanthjælpsmodtagere kan bi-drage med en frivillig indsats, hvis de ønsker detEn dagpenge- og efterlønsmodtager kan i fuld overensstem-melse med reglerne ubegrænset, og uden fradrag i ydelserne,udførefrivillige, ulønnede aktiviteterfor frivillige organisa-tioner, foreninger og lignende. Vedaktiviteterforstås arbej-de, som ikke kan udbydes som almindeligt lønarbejde. Mankan altså sagtens være fx besøgsven, nødhjælpsindsamler el-ler ekspedient i en genbrugsbutik under Kirkens Korshær –lige så meget, man har overskud til.Frivilligt, ulønnet arbejde– det vil sigearbejde,der kan ud-bydes som lønnet arbejde – kan udføres i op til 4 timer omugen uden fradrag – medmindre arbejdet vedrører primærdrift eller vedligeholdelse.Ved primær drift forstås fx administrative og personalemæs-sige opgaver.Ved vedligeholdelse forstås fx opgaver, der skal sikre, at defysiske rammer er i orden.Det er som udgangspunkt ikke relevant, hvad den frivillige,ulønnede arbejdstager er uddannet til – hverken en maler el-ler en økonom må således male UNICEF´s hovedkontor ellerudføre administrative opgaver for dem, fx føre regnskab ellerstå for lønadministration.Dog kan vedligeholdelsesarbejde, der kan sidestilles medalmindelig vedligeholdelse og reparationsarbejde i eget3
hjem, efter omstændighederne udføres ad hoc uden fradrag iydelsen – og tilsvarende gælder for driftsopgaver.Her tænkes på opgaver i mindre frivillige organisationer,foreninger mv. Det kan være lejlighedsvis rengøring ellerden årlige tilbagevendende hovedrengøring af klubhuset,maling af dette eller af spejderhytten, bogholderopgaver mv.Det er dog en betingelse, at det i sådanne organisationer ikkeer sædvanligt at ansætte lønnet arbejdskraft til denne formfor opgaver, at der ikke tidligere har været benyttet lønnetarbejdskraft hertil og at arbejdet ikke kræver en særlig auto-risation.Det er som udgangspunkt arbejdets eller opgavens art ogomfang, der er afgørende – og hvem den udføres for natur-ligvis.For kontanthjælpsmodtagere er der også gode muligheder forat kunne påtage sig frivilligt og ulønnet arbejde.Hvis kontanthjælpsmodtageren opfylder sin pligt til at stå tilrådighed, er der ikke noget i vejen for, at pågældende kanpåtage sig et frivilligt og ulønnet arbejde.Der er ikke fastsat et regelsæt, der specifikt angiver hvilketyper arbejdsopgaver, som kontanthjælpsmodtagerne kan på-tage sig som frivilligt arbejde. Men der må ikke være tale omarbejde, der sædvanligvis udbydes som lønnet arbejde.Kontanthjælpsmodtageren skal give kommunen besked omdet frivillige arbejde. Og det er så op til kommunen at vurde-re, om det konkrete frivillige arbejde er foreneligt med bor-gerens pligt til at stå til rådighed, og at der ikke er tale omarbejde, der egentlig skulle udbydes som lønnet arbejde.
4
Frivillige, ulønnede aktiviteter og frivilligt arbejde er be-stemt både prisværdigt, vigtigt og samfundsnyttig – det trorjeg, vil alle er enige om.De hensyn, reglerne afspejler, er ikke udtryk for mistillid el-ler kontrol, men derimod en nødvendig afvejning af, hvad vikan tillade, uden at det går ud over det generelle arbejdsmar-ked.Jeg vil nu gå over til besvarelsen af spørgsmål BJ. Og detkan besvares ganske kort.----- 0 -----Det er ikke som sådan afgørende, hvad man er uddannet til,om man er nyuddannet eller ej, eller om man tidligere harudført arbejdet eller opgaven, før man blev ledig eller gik påefterløn.Reglerne gælder ens for alle – ingen har bedre eller dårligeremuligheder for at bidrage med meningsfyldt, ulønnet arbej-de. Og sådan skal det også være.
5