Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del Bilag 86
Offentligt
NOTAT
15. december 2009
Kampagne om den virksomhedsrettede indsats
J.nr. 2009-00215182. kontor/jem
Hvorfor en kampagne om virksomhedsindsatsen?
Ledigheden er som bekendt næsten fordoblet i løbet af det seneste år. Men det be-tyder ikke, at det er umuligt at finde et job. Nye tal viser, at 40 procent af de perso-ner, der blev ledige i starten af 2009, var enten i job eller i gang med en uddannel-se. Dette viser, at der trods krisen stadig er jobåbninger, og det er bl.a. jobcentrenesopgave at holde fokus på disse, og at hjælpe de ledige med at finde jobåbningerne.Gode resultater i jobcentrene forudsætter imidlertid et godt samarbejde med virk-somhederne.Arbejdsmarkedsstyrelsens strategi for den virksomhedsrettede indsats tager afsæt i,at det er jobcentrenes hovedopgave at få de ledige i job – og at dette samtidig erden bedste service, jobcentrene kan yde overfor virksomhederne.Indsatsen overfor virksomhederne fordeler sig over fire kerneopgaver:1.Placering.Jobcentret skal forsøge at få arbejdsgivere til at finde plads tilledige, der har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.2.Fastholdelse.Jobcentret skal understøtte, at virksomhederne fastholdermedarbejdere, der ellers er i risiko for at blive sygemeldt eller afskediget.3.Understøttelse af rekrutteringen.Jobcentret skal bistå med at gøre jobbenesynlige på Jobnet, henvise ledige til jobbene og rådgive virksomheden ommuligheden for udenlandsk rekruttering.4.Synliggørelse af ledige job.Jobcentret skal holde øje med, at ledige job ertilstrækkeligt synlige.Strategien for den virksomhedsrettede indsats er allerede blevet kommunikeret udtil jobcenterchefer og medarbejdere via en pjece, en film og kurser i 2008/2009. Er-faringerne viser dog, at der fortsat er behov for, at strategiens budskaber bliver gen-taget, og det vil være en oplagt lejlighed at gøre dette i forbindelse med, at de nyemålinger af den virksomhedsrettede indsats bliver lagt på Jobindsats.dk.Siden kampagnen om strategien er der endvidere indgået aftaler om en række nyemuligheder for et målrettet samarbejde med virksomhederne, som det er vigtigt atinformere jobcentrene om. Det gælder bl.a. elementer i aftalen om målretning afaktiveringsindsatsen (”Aftale om 4 forslag til målretning af aktiveringsindsatsen”)fra februar 2009 og Ungeaftalen (”En styrket beskæftigelsesindsats for unge under30”) fra november 2009.I målretningsaftalen fremgår det også direkte, at der på initiativ af beskæftigelses-regionerne og i samarbejde med jobcentrene skal igangsættes en kampagne.
Som opfølgning herpå og for at løfte den virksomhedsrettede indsats i jobcentrenegenerelt, iværksættes en række forskellige aktiviteter under fællesbetegnelsen”virksomhedskampagnen”.Kampagnens hovedområder
Kampagnen skal dække den overordnede virksomhedsstrategi og sætte fokus på denye muligheder for virksomhedssamarbejde:1. Strategien skal være kendt af alleStrategien for den virksomhedsvendte indsats (som fx beskrevet i pjecen”Jobcentrenes virksomhedsindsats”) skal være kendt i alle jobcentre ogvære den røde tråd for indsatsen.LBR’s plan for særlige virksomhedsrettede aktiviteter skal bruges aktivti samspil med strategien, så den lokale indsats afspejler denne.De nye virksomhedsmålinger, som bliver lagt på Jobindsats.dk, skal an-vendes som redskab i tilrettelæggelsen af og opfølgningen på indsatsen.2. Nye muligheder i virksomhedssamarbejdet2.1 Forsøg med uddannelse i forbindelse med ansættelse i ordinært arbej-de.I forsøgsperioden fra 1. august 2009 til 1. august 2012 lempes reglernefor tilskud til opkvalificering, for at få arbejdsgivere til i højere grad atansætte ledige, selv om de ikke har alle de ønskede faglige kvalifikati-oner.I forbindelse med ungeaftalen udvides forsøgsordningen, så kravet tilforudgående ledighed nedsættes fra 3 til 1 måned for unge under 30 år.2.2 Forsøg med målretning og forenkling af opkvalificerings-/vejlednings-indsatsen.I forsøgsperioden fra 1. august 2009 til 1. august 2012 ophæves 6ugers begrænsningen for opkvalificerings- og vejledningstilbud til le-dige uden uddannelse, kortuddannede eller ledige med forældet uddan-nelse, hvis personen ikke umiddelbart kan formidles til arbejde indenfor sit område, og hvis der er tale om opkvalificering inden for områ-der, hvor der er gode eller rigtig gode beskæftigelsesmuligheder.Muligheden for fx et længere uddannelsestilbud til ufaglærte skal bru-ges til at give aktive tilbud om uddannelse, der er rettet mod konkretejob eller løntilskudsjob med gode eller rigtig gode beskæftigelsesmu-ligheder.2.3 Forbedring af unges mulighed for at deltage i jobrotation som vikarer -krav til forudgående ledighed nedsættes fra 6 til 3 måneder.2.4 Jobcentrene får mulighed for at give tilbud i form af virksomhedsprak-tik til unge 15-17-årige.
2
2.5 Delvis raskmelding (Mulighedserklæringen i Sygedagpengelovens §36a). En ny lægeerklæring, som skal hjælpe arbejdspladsen med atbringe syge medarbejdere tilbage i arbejde.2.6 Rekvirering af offentlige løntilskudsjob udvides til også at omfattekontant- og starthjælpsmodtagere. Kommuner kan desuden rekvirereløntilskudsjobs i nabokommuner.2.7 Som et supplement kan jobcentrene samarbejde med og henvise tilWorkindenmark centrene, hvis virksomhederne skal rekruttere uden-landsk arbejdskraft.Initiativer i kampagnen
Beskæftigelsesregionerne har den daglige dialog med jobcentrene. Det er derfornaturligt at forankre kampagnen i regionerne.Arbejdsmarkedsstyrelsen har drøftet med beskæftigelsesregionerne, hvordan dekan bidrage til at løfte jobcentrenes virksomhedsrettede indsats og medvirke til denkonkrete kampagne. Der er enighed om, at en styrkelse af virksomhedsindsatsenbåde skal tænkes ind i de individuelle dialogmøder, som regionerne holder medjobcentrene og tages op på særlige temamøder.AMS er ved at udvikle fire målinger af den virksomhedsrettede indsats, som vilblive lagt på Jobindsats.dk.. De vil – ud over at være et lokalt styringsværktøj –kunne bruges som indikatorer for, hvordan jobcentrene løser deres kerneopgaverog vil på sigt medvirke til at kvalificere dialogen med jobcentrene om den virk-somhedsrettede indsats.På baggrund af drøftelsen med beskæftigelsesregionerne om virksomheds-kampagnen er der nedenfor beskrevet kampagnens initiativer.1. Dialogmøder
Beskæftigelsesregionerne afholder løbende henover året dialogmøder med jobcent-rene. På de dialogmøder beskæftigelsesregionerne afholder i første halvår af 2010,vil den virksomhedsrettede indsats være et særligt punkt på dagsordnen i forbindel-se med, at de nye virksomhedsmålinger offentliggøres på www.jobindsats.dkTemaer til drøftelse kan fx være:Jobcentrenes virksomhedsstrategiDe nye virksomhedsmålingerDe nye muligheder for virksomhedssamarbejde – og hvordan de skal bruges iforhold til strategienGive sparring til LBR’s plan for særlige virksomhedsrettede initiativer – hvil-ke målgrupper og brancher er det bl.a. vigtigt at få tænkt ind i planenVirksomhedscentre som et centralt redskab i indsatsenInternational rekruttering2. Pjece
AMS vil producere en kort pjece, som sammenfatter de nye muligheder for virk-somhedsrettet indsats, der følger af målretningsaftalen, ungeaftalen og anden ny
3
lovgivning. Pjecen skal være målrettet jobcentermedarbejdere og LBR’erne, samtkunne anvendes af andre aktører og a-kasser.Pjecen vil blive sendt til jobcentre og lokale beskæftigelsesråd og vil kunne anven-des i dialogmøderne mellem beskæftigelsesregionerne og jobcentrene.3. På dagsordenen til jobcenterchefmøder
Virksomhedsstrategien og de nye målinger for virksomhedssamarbejdet vil indgåsom et punkt på de temamøder, beskæftigelsesregionerne holder med jobcenterche-ferne. Dagsordenen kan fx omfatte:Gode eksempler på implementering af virksomhedsstrategien - med udgangs-punkt i konkrete erfaringer fra jobcentre.Mål og strategi for virksomhedsindsatsen i beskæftigelsesplanen.De nye virksomhedsmålinger.Organisering af den virksomhedsrettede indsats i jobcentrene.Gennemgang af de nye muligheder i lovgivningen og hvordan de kan bidragetil at forbedre jobcentrenes virksomhedsindsats.
4