Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del Bilag 69
Offentligt
778893_0001.png
778893_0002.png
778893_0003.png
778893_0004.png
778893_0005.png
778893_0006.png
778893_0007.png
778893_0008.png
778893_0009.png
778893_0010.png
j.nr. 20090088656Arbejdstilsynet, den …UDKASTtil

Forslag

tilLov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden(Fornyelse af Forebyggelsesfonden)

§1

I lov om Forebyggelsesfonden, jf. lov nr. 87 af 30. januar 2007, som ændret ved lov nr. 345 af 5.maj 2009, foretages følgende ændringer:

1.

§ 3, stk. 1, nr. 5,affattes således:”5) Projekter, der styrker bevidstheden om risiko forbundet med rygning, alkohol, fedme og fysiskinaktivitet. Støtte ydes primært til projekter, der integrerer sundhedsfremmeindsatsen og arbejds-miljøindsatsen.”

2.

I§ 3, stk. 1,indsættes somnr. 6:”6) Projekter, der forebygger stress og psykisk nedslidning.”

3.

I§ 3, stk. 2,ændres ”støtte efter stk. 1, nr. 1 og 2,” til: ”støtte efter stk. 1, nr. 1, 2 og 6,”.

4.

Efter§ 5indsættes:”§

5 a.

Fonden kan afholde udgifter til særlige aktiviteter inden for lovens formål, derunderstøtter virksomhedernes muligheder for at få støtte efter loven eller supplerer de projekter,som fonden kan yde støtte til.”

§2

Stk. 1.Loven træder i kraft 1. juli 2010, jf. dog stk. 2 og 3.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren fastsætter efter bemyndigelse tidspunktet for ikrafttrædelse af § 1,nr. 1-3.Stk. 3.Støtte efter § 1, nr. 1 og 2, kan tidligst ydes med virkning fra 1. januar 2011.
1
Almindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Hovedpunkterne i lovforslaget2.1. Nyt hovedformål 42.2. Ændring af hovedformål 32.3. Finansiering af særlige aktiviteter inden for lovens formål3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.9. Sammenfattende skema1. IndledningLovforslaget udmønter en del af aftalen mellem Venstre, Det Konservative Folkeparti,Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre af 4. november 2009 omForebyggelsesfonden.Fondens formål udvides, så der kan ydes støtte til projekter, der forebygger stress og psykisknedslidning i jobgrupper, hvor der er tendens til stigende psykisk belastning med risiko fornedslidning, men som ikke allerede kan få støtte inden for fondens nuværende formål.Kriterierne for at få tildelt midler under det gældende formål om aktiviteter vedrørendesundhedsfremme præciseres, så det fra 2011 primært er projekter, der integrerer sundhedsfremme-indsatsen og arbejdsmiljøindsatsen, som kan få støtte fra fonden.Det foreslås via fondens midler at videreføre Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsatser, somblev indført i forbindelse med velfærdsaftalen i 2006. Endvidere foreslås det, at der afsættes midlertil, at Arbejdstilsynet og Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) i samarbejde medrelevante organisationer kan udvikle og videreudvikle forebyggelsespakker, som betyder, atvirksomhederne kan søge om støtte til projekter, hvor indholdet på forhånd er fastlagt.2. Lovforslagets indhold2.1. Nyt hovedformål 42.1.1. Gældende retForebyggelsesfonden blev oprettet ved lov nr. 87 af 30. januar 2007. Loven udmøntede dendel af aftalen af 20. juni 2006 om initiativer til sikring af fremtidens velstand og velfærd oginvesteringer i fremtiden (velfærdsaftalen), der vedrørte oprettelse af en forebyggelsesfond. Fondener etableret med en bestyrelse, et antal faglige rådgivende udvalg og et sekretariat. Fonden eroprettet med en kapital på 3 mia. kr.Partierne bag velfærdsaftalen fastlægger de overordnede rammer for udbetaling af midler fraForebyggelsesfonden sideløbende med de årlige finanslovsforhandlinger. De overordnede rammerkan fastlægges dels ved en fordeling af midler inden for de formål, som fonden kan yde midler til,dels ved en overordnet prioritering af indsatsområder og eventuelle temaer. Inden for disse overord-nede politiske rammer træffer fonden beslutning om uddeling af midler.
2
Fonden kan i dag yde støtte til følgende formål:Hovedformål 1Projekter, der forebygger nedslidende rutiner og arbejdsgangeProjekter, der bidrager til at fastholde medarbejdere med dårligt helbred eller bidrager til hurtigtilbagevenden til arbejdsmarkedet af sygemeldte.Projekter, der udvikler ny teknologi inden for de to førstnævnte typer af projekter.Hovedformål 2Projekter til bedre genoptræning og rehabilitering af syge og handicappedeHovedformål 3Projekter, der styrker bevidstheden om risiko forbundet med rygning, alkohol, fedme og fysiskinaktivitet.Støtte til de to førstnævnte typer af projekter under hovedformål 1 er betinget af, at der erindgået skriftlig aftale på branche- eller virksomhedsniveau om de konkrete mål for initiativerne.2.1.2 OvervejelserFor at en virksomhed kan få støtte til projekter under Forebyggelsesfondens hovedformål 1,skal den tilhøre en særligt nedslidningstruet branche, eller projektet skal vedrøre ansatte i en særligtnedslidningstruet jobgruppe.De særligt nedslidningstruede brancher og jobgrupper udpeges årligt på baggrund af oplysnin-ger om overhyppighed af førtidspension, langvarigt sygefravær, efterløn, stress, revalidering samtskåne- og fleksjob. Denne metode kan udpege de brancher og jobgrupper, der i dag har særlig øgetrisiko for nedslidning.Metoden opfanger dog ikke nødvendigvis de jobgrupper, der i fremtiden har risiko for at bliveramt af nedslidning. Her er det særlig vigtigt at have fokus på det psykiske arbejdsmiljø, der frem-over forventes at få stadig større betydning for nedslidning.2.1.3. Den foreslåede ordningMed forslaget indføres et nyt hovedformål med fokus på stress og psykisk nedslidning, somgør det muligt, at der fremover kan gives midler til projekter om jobgrupper, som ikke omfattes afhovedformål 1. Formålet er at forebygge stress og psykisk nedslidning i jobgrupper, hvor der er enstigende tendens til psykisk belastning med risiko for nedslidning.Midlerne kan søges af virksomheder, som har ansatte inden for de pågældende jobgrupper, tilnyskabende projekter, der forebygger stress og psykisk nedslidning for de pågældende jobgrupper.Det foreslås, at støtte til projekter under dette nye hovedformål gøres betinget af, at der erindgået skriftlig aftale om de konkrete mål for initiativerne på branche- eller virksomhedsniveau,ligesom det er tilfældet for de fleste projekter omfattet af hovedformål 1.2.2. Ændring af hovedformål 32.2.1. Gældende retEt af de hovedformål, der i dag kan ydes støtte til, er projekter, der styrker bevidstheden omrisiko forbundet med rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet, jf. § 3, stk. 1, nr. 5, i dengældende lov.
3
2.2.2. OvervejelserArbejdspladsen har en vigtig rolle i forhold til at fremme et sundt liv. Derfor er Forebyggel-sesfondens hovedformål om projekter, der styrker bevidstheden om risiko forbundet med rygning,alkohol, fedme og fysisk inaktivitet, målrettet projekter om sundhedsfremme på arbejdspladsen.I Forebyggelseskommissionens rapport og i regeringens nationale handlingsplan for forebyg-gelse blev det slået fast, at indsatser, der kombinerer fremme af sund livsstil blandt medarbejdernemed arbejdets organisering og arbejdsmiljøet, har bedre effekt end programmer, der alene fokusererpå individuel sundhedsadfærd. Det er derfor vigtigt, at sundhedsfremme også tænkes sammen medden bredere arbejdsmiljøindsats i virksomhederne.Erfaringen viser imidlertid, at mange af de projekter, der får støtte under hovedformål 3, ikketænkes sammen med den bredere arbejdsmiljøindsats på virksomhederne.2.2.3. Den foreslåede ordningDet foreslås, at kriterierne for tildeling af midler under hovedformål 3 præciseres således, atstøtte fremover primært ydes til projekter, der integrerer sundhedsfremmeindsatsen og arbejdsmiljø-indsatsen.2.3. Finansiering af særlige aktiviteter inden for lovens formål2.3.1. Gældende retDet fremgår af § 2 i lov om Forebyggelsesfonden, at fonden har til formål at yde støtte til atforebygge og forhindre fysisk og psykisk nedslidning.Efter den gældende § 4 kan offentlige og private virksomheder m.v. få støtte fra fonden tilprojekter, der falder ind under fondens formål, som beskrevet i lovens § 3.2.3.2. OvervejelserDet er centralt, at Forebyggelsesfondens midler målrettes de initiativer, der har den størsteeffekt, og som tager fat om de mest relevante problemer.I mange af de projekter, som fonden modtager, er der ikke tilstrækkelig fokus på de vigtigstenedslidningsproblemer eller den fornødne kvalitet i de konkrete forebyggelsesaktiviteter. Samtidighar Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsatser vist, at det ikke er alle virksomheder inden for desærligt nedslidningstruede brancher, der har tilstrækkelig indsigt i at håndtere nedslidningsproble-mer.Det er samtidig vigtigt, at fondens midler også kommer mindre virksomheder til gode. Der er idag relativt færre mindre virksomheder, der søger om og modtager støtte fra Forebyggelsesfonden.Det er derfor en særlig udfordring at få stillet den eksisterende viden om relevanteforebyggelsestiltag til rådighed for de mindre virksomheder.Derfor er aftalepartierne enige om, at Arbejdstilsynet og Det Nationale Forskningscenter forArbejdsmiljø (NFA) i samarbejde med relevante organisationer skal udvikle og videreudvikleforebyggelsespakker. Forebyggelsespakker er foruddefinerede projekter, som virksomhederne kansøge om under hovedformål 1, 3 og 4. På den måde skal virksomhederne ikke selv udvikle heleprojektet, men kan søge om støtte til et projekt, hvor indholdet på forhånd er fastlagt.Det er endvidere aftalt at forlænge Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsatser fra 2011 tiludgangen af 2014. Målgruppen for de særlige indsatser kan være såvel brancher og jobgrupper, derkan søge om midler inden for hovedformål 1, som jobgrupper, der kan søge om midler inden forhovedformål 4. Videreførelsen af Arbejdstilsynets indsatser skal medvirke til at øge fokus på devigtigste nedslidningsproblemer og sikre, at der bredt tages hånd om disse problemer.
4
Tilsynsindsatserne omlægges således, at fokus i højere grad bliver på dialogbaseret vejledningog på hjælp til virksomhederne.De omhandlede aktiviteter skal understøtte og supplere de virksomhedsrettede aktiviteter, somfonden allerede i dag kan yde støtte til. De særlige tilsynsindsatser har vist sig at være velegnede tilat identificere de arbejdsmiljøproblemer, der har størst betydning for nedslidning og tidlig tilbage-trækning fra arbejdsmarkedet. Arbejdstilsynets og NFA’s udvikling af særlige forebyggelsespakkerskal medvirke til at øge antallet af ansøgninger til fonden.2.3.3. Den foreslåede ordningDet foreslås præciseret i loven, at fonden kan afholde udgifter til særlige aktiviteter inden forlovens formål, der understøtter virksomhedernes muligheder for at få støtte efter loven ellersupplerer de projekter, som fonden kan yde støtte til.Det forudsættes, at eventuelle fremtidige aktiviteter, der gennemføres inden for rammerne afden foreslåede bestemmelse, skal aftales med de partier, der står bag aftalerne om etablering ogfornyelse af Forebyggelsesfonden.Konkret udmøntes bestemmelsen ved, at Arbejdstilsynet i perioden fra 2011-2014 vil få tilførtmidler fra fonden til videreførelse af de særlige tilsynsindsatser og udvikling af forebyggelses-pakker. Endvidere vil NFA i perioden 2010-2014 få tilført midler til udvikling af forebyggelses-pakker.3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForebyggelsesfonden blev oprettet i 2007 med en kapital på 3 mia. kr. Forslagene finansieresinden for rammen af de midler, som aftalepartierne årligt fastlægger. De foreslåede ændringer vilderfor ikke resultere i yderligere udgifter for staten.Arbejdstilsynet vil som følge af forslaget og den indgåede aftale få tilført 50 mio. kr. i hvert afårene 2011-2014 til fortsættelse af de særlige tilsynsindsatser i nedslidningstruede brancher ogjobgrupper samt til udvikling af forebyggelsespakker. Det Nationale Forskningscenter for Arbejds-miljø (NFA) vil få tilført 5 mio. kr. i 2010, 3 mio. kr. i 2011 og 2 mio. kr. i hvert af årene 2012-2014 til udvikling af forebyggelsespakker.Da det er frivilligt for virksomheder at søge støtte fra Forebyggelsesfonden, vurderes forslagetikke i øvrigt at medføre administrative konsekvenser for offentlige virksomheder.Med forslaget om at udvide de områder, hvor fonden kan yde støtte til projekter, der har tilformål at forebygge stress og psykisk nedslidning, samt forslaget om at udvikleforebyggelsespakker, forbedres mulighederne for, at Forebyggelsesfonden kan yde støtte tiloffentlige virksomheder.4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Da det er frivilligt for virksomhederne at søge støtte fra Forebyggelsesfonden, vurderesforslaget ikke at medføre administrative konsekvenser for virksomhederne.Med forslaget om at udvide de områder, hvor fonden kan yde støtte til projekter, der har tilformål at forebygge stress og psykisk nedslidning, samt forslaget om at udvikle forebyggelses-pakker, forbedres mulighederne for, at Forebyggelsesfonden kan yde støtte til private virksomheder.5. De administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. De miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser
5
7. Forholdet til EU-rettenForslaget berører EU’s regler om statsstøtte og EU’s regler om udbud. I det omfang fondensmidler udbetales som økonomisk støtte til offentlige og private virksomheder, sker udbetalingernefra fonden – som hidtil – i overensstemmelse med EU’s regler for statsstøtte. Udbetalingerne vilfortsat ske i overensstemmelse med disse regler. Forslaget skal derfor notificeres i Europa-Kommissionen.I det omfang fondens midler udbetales på baggrund af udbud skal EU’s udbudsregleriagttages.8. Hørte organisationer m.v.Lovforslaget har været sendt i høring hos:Forebyggelsesfonden, Det Nationale Forebyggelsesråd, Danske Handicaporganisationer,Ældresagen, Ældremobiliseringen, OSI – Organisationen af Selvejende Institutioner, Foreningen afSocialchefer i Danmark, KA Pleje, Sammenslutningen af Ældreråd i Danmark, Lederforum,Arbejdsmiljørådet, Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes og TjenestemændenesFællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen afLandbrugets arbejdsgivere (SALA) og Landbrugsrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,Ledernes Hovedorganisation, KL (Kommunernes Landsforening), Danske Regioner, DenKooperative Arbejdsgiver og Interesseorganisation i Danmark, Kristelig Arbejdsgiverforening,Kristelig Fagbevægelse, Frie Funktionærer, Landsforeningen Af nuværende og tidligerePsykiatribrugere (LAP), Producentforeningen og Business Danmark.9. Sammenfattende skemaPositivekonsekvenser/mindreudgifterPositive konsekvenser,idet offentlige virksom-heder i øget omfang kanfå støtte fra fonden.IngenNegativeKonsekvenser/merudgifterIngen
Økonomiskekonsekvenser for stat,kommuner og regioner
Administrativekonsekvenser for stat,kommuner og regionerØkonomiskekonsekvenser forerhvervslivet
Ingen
Positive konsekvenseridet private virksom-heder i øget omfang kanfå støtte fra fonden.Ingen
Ingen
Administrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigekonsekvenserAdministrativekonsekvenser for
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
6
borgerneForholdet til EU-retten
Udbetaling af støtte vil ske i overensstemmelse medEU´s statsstøtteregler
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Da arbejdspladsen har en vigtig rolle i forhold til at fremme et sundt liv, og da de hidtidigeerfaringer viser, at mange af de projekter, der får støtte under hovedformål 3, ikke tænkes sammenmed den bredere arbejdsmiljøindsats på virksomhederne, foreslås kriterierne for tildeling afmidlerne under hovedformål 3 præciseret, så støtte primært ydes til projekter, der integrerersundhedsfremmeindsatsen og arbejdsmiljøindsatsen. Det er dog ikke udelukket at give støtte tilprojekter, som alene indebærer sundhedsfremmeinitiativer.Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 2Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) har på baggrund af data fraarbejdsmiljøovervågningen om depressionssymptomer, psykisk velbefindende samt udviklingen ipsykiske belastninger identificeret jobgrupper, der har tendens til stigende psykisk belastning medrisiko for nedslidning. På baggrund af disse parametre kan der identificeres jobgrupper, der hartendens til stigende psykisk belastning med risiko for nedslidning. Disse nye jobgrupper vil væreomfattet af det nye hovedformål 4. Det kan fx dreje sig om sygeplejersker, lærere, socialrådgivereog medie- og reklameansatte.Der kan fremkomme ny viden om stigende psykisk belastning i andre grupper, ligesom depsykiske belastninger kan ændre sig over tid. Det kan derfor med tiden være relevant, at andregrupper bliver omfattet af hovedformål 4 om forebyggelse af stress og psykisk nedslidning.I forbindelse med den årlige fastlæggelse af de overordnede politiske rammer for tildeling afstøtte er det derfor muligt for aftalepartierne at foretage en prioritering af grupper under hovedfor-mål 4.Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 3Det foreslås, at arbejdstager- og arbejdsgiversiden inden for de pågældende brancher eller påden enkelte virksomhed skal have indgået aftale med konkrete mål for indsatsen for at kunne mod-tage støtte fra fonden inden for det nye hovedformål, som vedrører arbejdsmiljø på arbejds-pladserne. Det samme krav gælder i dag de dele af hovedformål 1, der handler om projekter, derforebygger nedslidende rutiner og arbejdsgange, og projekter, der bidrager til at fastholdemedarbejdere med dårligt helbred eller bidrager til hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet afsygemeldte.Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 4Med bestemmelsen præciseres, at fonden kan afholde udgifter til særlige aktiviteter, derunderstøtter virksomhedernes muligheder for at få støtte efter loven eller supplerer de projekter,
7
som fonden kan yde støtte til. Der kan ikke med hjemmel i denne bestemmelse ydes støtte tilvirksomheder.På baggrund af erfaringerne fra Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsatser i de særligtnedslidningstruede brancher samt den viden, der findes hos Det Nationale Forskningscenter forArbejdsmiljø (NFA), vil der blive udviklet forebyggelsespakker, der er foruddefinerede projekter,som virksomhederne kan søge om under hovedformål 1, 3 og 4. Arbejdstilsynet og NFA vilinddrage relevante organisationer i arbejdet hermed.På den måde skal virksomhederne ikke selv udvikle hele projektet, men kan søge om støtte tilet projekt, hvor indholdet på forhånd er fastlagt. Forebyggelsespakkerne skal gøre det lettere forvirksomhederne at planlægge og gennemføre projektet. Virksomhederne vil dermed skulle brugefærre ressourcer på ansøgningsprocessen og gennemførelsen af projektet. Fx er det tanken, atprojektbeskrivelsen og evalueringsplanen allerede er beskrevet på forhånd.Forebyggelsespakkerne tilpasses behovene i de nedslidningstruede brancher og jobgrupper.Dermed sikres det, at projekterne har en stor effekt og fokuserer på relevant forebyggelse på kort oglang sigt.I overensstemmelse med den indgåede aftale om fornyelse af Forebyggelsesfondenvidereføres de særlige tilsynsindsatser efter 2010. De særlige tilsynsindsatser blev indført iforbindelse med velfærdsaftalen med virkning fra 2007. Tilsynsindsatserne omlægges dog således,at fokus i højere grad bliver på dialogbaseret vejledning og på hjælp til virksomhederne frem for påkontrol med virksomhederne.Som en del af indsatsen vil Arbejdstilsynet vejlede virksomhederne om mulighederne iForebyggelsesfonden. Formålet er, at virksomhederne i højere grad bliver klar over behovet ogmuligheden for, at iværksætte en forebyggende indsats mod nedslidning.Kombinationen af ovenstående tiltag vil skabe en større synergi mellem på de ene sideArbejdstilsynets forebyggende aktiviteter og NFA’s forskningsbaserede viden i forhold til denedslidningstruede brancher samt jobgrupper, og på den anden side de projekter, der får støtte fraForebyggelsesfonden.Støtte til virksomhedernes projekter om udmøntningen af forebyggelsespakkerne finansieresover midlerne til hovedformål 1, 3 og 4.På baggrund af den foreslåede bestemmelse og i overensstemmelse med den indgåede aftaleom fornyelse af Forebyggelsesfonden fra 2011 vil Arbejdstilsynet fra fonden få tilført 50 mio. kr. ihvert af årene 2011-2014 til fortsættelse af særlige indsatser i nedslidningstruede brancher ogjobgrupper og udvikling af forebyggelsespakker. Endvidere vil Det Nationale Forskningscenter forArbejdsmiljø (NFA) få tilført 5 mio. kr. i 2010, 3 mio. kr. i 2011 og 2 mio. kr. i hvert af årene 2012-2014 til udvikling af forebyggelsespakker i samarbejde med Arbejdstilsynet og relevante organisa-tioner.Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3. i de almindelige bemærkninger.Til § 2Til stk. 1.Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2010. Da dele af lovforslaget først kan sættes ikraft, når der foreligger en godkendelse fra Kommissionen, jf. § 2, stk. 2, er det i realiteten kun § 1,nr. 4, der træder i kraft 1. juli 2010. De 5 mio. kr., som NFA vil få tilført fra fonden i 2010 medhjemmel i den foreslåede § 5 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, vil således blive udmøntet i 2. halvår2010.Til stk. 2.
8
I forbindelse med oprettelsen af Forebyggelsesfonden ved lov nr. 87 af 30. januar 2007, blevordningen anmeldt til Europa-Kommissionen, da ordningen kan indebære statsstøtte tilvirksomheder.De foreslåede ændringer af de formål og projekter, som fonden kan yde støtte til, skal derforligeledes anmeldes til Europa-Kommissionen, før ændringerne kan iværksættes.Det foreslås derfor, at beskæftigelsesministeren fastsætter ikrafttrædelsen af de bestemmelser,der vedrører støtte til virksomheder, og som derfor skal godkendes af Europa-Kommissionen.Kommissionens godkendelse forventes at foreligge inden udgangen af 2010.Til stk. 3.I overensstemmelse med den indgåede aftale om fornyelse af Forebyggelsesfonden foreslåsdet, at støtte efter det ændrede hovedformål 3 og det nye hovedformål 4 tidligst kan ydes medvirkning fra 1. januar 2011 og under forudsætning af, at § 1, nr. 1 og 2 er trådt i kraft, jf. § 2, stk. 2.
9

Lovforslaget sammenholdt med gældende ret

Gældende formulering

§ 3.

Der kan ydes støtte til følgende formål:1) Projekter, der forebygger nedslidende rutinerog arbejdsgange.2) Projekter, der bidrager til at fastholdemedarbejdere med dårligt helbred ellerbidrager til hurtig tilbagevenden tilarbejdsmarkedet af sygemeldte.3) Projekter, der udvikler ny teknologi inden forde i nr. 1 og 2 nævnte formål.4) Projekter til bedre genoptræning ogrehabilitering af syge og handicappede.5) Projekter, der styrker bevidstheden om risikoforbundet med rygning, alkohol, fedme ogfysisk inaktivitet.Stk. 2.Det er en betingelse for støtte efter stk. 1,nr. 1 og 2, at repræsentanter for arbejdstager- ogarbejdsgiversiden enten inden for denpågældende branche eller på den offentlige ellerprivate virksomhed indgår skriftlig aftale medkonkrete mål for initiativerne.Lovforslaget

§ 3.

Der kan ydes støtte til følgende formål:1) Projekter, der forebygger nedslidende rutinerog arbejdsgange.2) Projekter, der bidrager til at fastholdemedarbejdere med dårligt helbred ellerbidrager til hurtig tilbagevenden tilarbejdsmarkedet af sygemeldte.3) Projekter, der udvikler ny teknologi inden forde i nr. 1 og 2 nævnte formål.4) Projekter til bedre genoptræning ogrehabilitering af syge og handicappede.5) Projekter, der styrker bevidstheden om risikoforbundet med rygning, alkohol, fedme ogfysisk inaktivitet, herunder primært projekterder integrerer sundhedsfremmeindsatsen ogarbejdsmiljøindsatsen.6) Projekter, der forebygger stress og psykisknedslidning.Stk. 2.Det er en betingelse for støtte efter stk. 1,nr. 1, 2 og 6 at repræsentanter for arbejdstager-og arbejdsgiversiden enten inden for denpågældende branche eller på den offentlige ellerprivate virksomhed indgår skriftlig aftale medkonkrete mål for initiativerne.

§ 5 a.

Fonden kan afholde udgifter til særligeaktiviteter inden for lovens formål, der under-støtter virksomhedernes muligheder for at fåstøtte efter loven eller supplerer de projekter,som fonden kan yde støtte til.
10