Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del Bilag 68
Offentligt
Fremsat den xx februar 2010 af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)1
ForslagtilLov om ændring af lov om barseludligning på det private arbejdsmarked (barseludligningsloven)(Udskydelse af revisionsfristen)
§1
I lov nr. 417 af 8. maj 2006 om barseludligning på det private arbejdsmarked foretages følgende ændringer:1.I§ 13, stk. 3,ændres ”i folketingsåret 2009-10” til: ”i folketingsåret 2010-11”.
§2
Loven træder i kraft den 1. april 2010.
Beskæftigelsesmin., sagsnr. 2009-0019641
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningEfter barseludligningslovens § 13, stk. 3, skal den ansvarlige minister fremsætte forslag om revision af lovenfor Folketinget i folketingsåret 2009-10.Inden ministerens revision af loven, skal der foretages en uafhængig evaluering af lovens virkning påudviklingen på arbejdsmarkedet, herunder de ligestillingsmæssige konsekvenser i forhold til brancher,funktion, lønudvikling o.l. I det lys vil det blive overvejet, om den lovbaserede ordning skal udvides ellerændres.Barseludligningsloven er tæt forbundet med det aftalegrundlag som skabes af overenskomstparterne på detprivate arbejdsmarked. På grund af overenskomstforhandlingerne i foråret 2010 er der ikke foretaget enevaluering af loven.Med dette lovforslag foreslås det at udskyde fremsættelsen af en revision af loven til folketingsåret 2010-11.2. Lovforslagets baggrund og indholdLoven om barseludligning på det private arbejdsmarked er tæt forbundet med det aftalegrundlag, som skabesaf overenskomstparterne på det private arbejdsmarked. Derfor fremgår det også af lovens bemærkninger til §13, at tidspunktet for lovrevisionen er fastsat ud fra overenskomstperioderne, som typisk strækker sig over 3-4 år.Det er således en forudsætning i loven, at evalueringen ikke skal falde sammen medoverenskomstforhandlingerne. Parterne har fornyet overenskomstforhandlinger i foråret 2010. DanskArbejdsgiverforening (DA) og Landsorganisationen i Danmark (LO) har i brev af 7. september 2009 bedt omat de videre politiske overvejelser afventer overenskomstforhandlingerne på DA/LO-områdets afslutning.Regeringen foreslår derfor, at udsætte revisionen til Folketingsåret 2010-11.3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for staten, kommuner og regioner.4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.5. De administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. De miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.8. Hørte organisationerLovforslaget har været sendt til høring hos Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation,Arbejdsgiverforeningen Konditorer, Bagere og Chokolademagere, Arbejdsmarkedets Tillægspension,Business Danmark, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Journalistforbund, Dansk Kvindesamfund, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Regioner, Datatilsynet,Den Danske Dommerforening, DS Håndværk og Industri, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningenaf Aktive Kvinder, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer FRR,Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd FTF, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,Kommunernes Landsforening, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kvinderådet,KVINFO, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Liberale Erhvervs Råd,Ligebehandlingsnævnet, Personalestyrelsen, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger9. Sammenfattende skemaVurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekvenser /mindre udgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngenNegative konsekvenser /merudgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser for stat,kommuner og regionerAdministrative konsekvenser for stat,kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til de enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås at udsætte revisionen af barseludligningsloven. Udsættelsen af lovrevisionen er begrundet i, atder ikke er foretaget en evaluering af lovens virkning på udviklingen af arbejdsmarkedet som skal dannebaggrund for revisionen.Det har ikke været hensigtsmæssigt at foretage en lovevaluering, fordi barseludligningsloven er tætforbundet med det aftalegrundlag som skabes af overenskomstparterne på det private arbejdsmarked. Der eroverenskomstforhandlinger på DA/LO-området i foråret 2010.Regeringen foreslår derfor at udsætte lovrevisionen til Folketingsåret 2010-11.Til § 2Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. april 2010.