Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del Bilag 63
Offentligt
Den 11. december 2009UDKASTFremsat den …… af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om sygedagpenge, lov om rettil orlov og dagpenge ved barsel, lov om aktivsocialpolitik og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.(Ændring af reglerne om forlængelse af sygedagpengeperioden,sygedagpenge til selvstændige samt diverse bestemmelser omden Særlige Pensionsopsparing (SP) og ATP mv.)
§1I lov nr. 563 af 9. juni 2006 om sygedagpenge, som ændret bl.a. ved § 1 ilov nr. 1545 af 20. december 2006, § 17 i lov nr. 523 af 6. juni 2007 ogsenest ved § 1 i lov nr. 480 af 12. juni 2009, foretages følgende ændringer:1.§ 17, stk. 3, 2. pkt.,udgår.2.I§ 27, stk. 1, nr. 2,ændres ”26 uger” til: ”39 uger”.3.§ 45, stk. 5,affattes således:”Stk. 5.Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler forsygedagpengeforsikringen for selvstændige erhvervsdrivende, herunderregler om præmiens størrelse, opkrævning af præmiebidrag, gebyr,optagelse, udmeldelse, udelukkelse mv.”.4.§ 53, stk. 3,affattes således:”Stk.3.Til selvstændige erhvervsdrivende, der er delvis uarbejdsdygtige pågrund af sygdom, udbetales nedsatte sygedagpenge med et beløb pr. ugesvarende til1) tre fjerdedele af sygedagpengebeløbet pr. uge ved fuldt fravær i detilfælde, hvor den selvstændige højst kan udføre en fjerdedel af sitnormale arbejde eller2) halvdelen af sygedagpengebeløbet pr. uge ved fuldt fravær i detilfælde, hvor den selvstændige højst kan udføre halvdelen af sitnormale arbejde.”5.I§ 55, stk. 2, nr. 2,ændres ”§ 37 i lov om social service” til: ”§ 80 i lovom dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven)”.________________________BeskæftigelsesministerietArbejdsmarkedsstyrelsen, j.nr. 2009-0019896
1
6.I§ 55, stk. 3,ændres ”direktøren for Arbejdsdirektoratet” til:”beskæftigelsesministeren”.7.§ 55, stk. 4,affattes således:”Stk. 4.Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler omsygedagpengeforsikringen for private arbejdsgivere, herunder grænser forvirksomhedens årlige lønsum, beregning af lønsum og præmie, gebyr,optagelse, udtræden, udelukkelse mv.”.8.I§ 64, stk. 2,ændres ”Direktøren for Arbejdsdirektoratet” til:”Beskæftigelsesministeren”.9.§ 65, stk. 1,affattes således:”Ved udbetaling af sygedagpenge til lønmodtagere, der er fyldt 16 år,indbetales det dobbelte af det bidrag, der er fastsat efter § 15, sammenholdtmed § 2 a i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension. Arbejdsgivere, derudbetaler sygedagpenge efter § 6, indbetaler dog kun det bidrag, der erfastsat efter § 15 sammenholdt med § 2 a i lov om ArbejdsmarkedetsTillægspension.”10.§ 67ophæves.
11.I§ 69udgår ”efter forhandling med ministeren for familie- ogforbrugeranliggender”.§2I lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, jf. lov nr. 566 af 9. juni 2006,som senest ændret ved § 4 i lov nr. 494 af 12. juni 2009, foretages følgendeændringer:1.§ 44, stk. 1,affattes således:”Ved udbetaling af dagpenge fra kommunerne efter denne lov tillønmodtagere, der er fyldt 16 år, indbetales det dobbelte af det bidrag, der erfastsat efter § 15, sammenholdt med § 2 a i lov om ArbejdsmarkedetsTillægspension.”2.§ 47ophæves.§3I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober2009, foretages følgende ændringer:1.I25 eændres ”Direktøren”Beskæftigelsesministeren”.2.§ 79, stk. 1,affattes således:”Kommunen indbetaler efter reglerne i lov om ArbejdsmarkedetsTillægspension ATP-bidrag for personer, der er fyldt 16 år, og som modtager2forArbejdsdirektoratet”til:
hjælp efter § 25, § 52, stk. 1, § 74 d, stk. 2, og § 45, stk. 3, i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, jf. dog stk. 2 og 3.”3.§ 80 aophæves.§4I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 975 af 26.september 2008, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 478 af 12. juni 2009 ogsenest ved § 5 i lov nr. 483 af 12. juni 2009, foretages følgende ændring:1.§ 85 eophæves.§5Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. april 2010, jf. dog stk. 2-3.Stk. 2.§ 1, nr. 4, træder i kraft den 3. maj 2010.Stk. 3.§ 1, nr. 10, § 2, nr. 2, § 3, nr. 3, og § 4, træder i kraft den 1. maj2010.§6Stk. 1.§ 27, stk. 1, nr. 2 i lov om sygedagpenge, som ændret ved dennelovs § 1, nr. 2, finder anvendelse på personer, der modtager sygedagpenge,den 1. april 2010 eller senere.Stk. 2.§ 53, stk. 3 i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1,nr. 4, finder anvendelse på sygdomstilfælde, hvor 1. fraværsdag er den 3.maj 2010 eller senere.Stk. 3.§ 65, stk. 1, i lov om sygedagpenge som affattet ved denne lovs § 1,nr. 9, § 44, stk.1, i lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel som affattetved denne lovs § 2, nr. 1, samt § 79, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, somaffattet ved denne lovs § 3, nr. 2, har virkning for så vidt angår bidrag, derforfalder til indbetaling den 1. maj 2010 eller senere.
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1.Indledning2.Lovforslagets indhold2.1.Forlængelse af udbetaling af sygedagpenge ved afklaring afsygemeldtes arbejdsevne2.1.1. Gældende ret2.1.2. Forslagets indhold2.2.Forbedring af selvstændiges adgang til sygedagpenge2.2.1. Gældende ret2.2.2. Forslagets indhold2.3.Tydeliggørelse af regler om gebyr2.3.1. Gældende ret2.3.2. Forslagets indhold2.4.Konsekvensændringer3.Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige3.1.Udvidelse af forlængelse ved afklaring3.2.Selvstændiges adgang til delvise sygedagpenge3.3.Konsekvensændringer i ATP-bestemmelserne i en række love4.Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.5.Administrative konsekvenser for borgerne6.Miljømæssige konsekvenser7.Forholdet til EU-retten8.Hørte myndigheder og organisationer9.Sammenfattende skema
1. IndledningLovforslaget har til formål at forbedre sygemeldte personers adgang til atmodtage sygedagpenge. Dette sker ved at gennemføre en udvidelse af en afde gældende regler om forlængelse af sygedagpengeperioden ud over denalmindelige varighedsbegrænsning på 52 uger. Samtidig gennemføres enforbedring af selvstændiges mulighed for at modtage nedsatte sygedagpengei forbindelse med delvis uarbejdsdygtighed.Lovforslaget har desuden til formål at gennemføre en række tekniskeændringer og præcisering af reglerne om sygedagpenge, samt tekniskeændringer i lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, lov om aktivsocialpolitik og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.2. Lovforslagets indhold2.1 Forlængelse af udbetaling af sygedagpenge ved afklaring af sygemeldtesarbejdsevne2.1.1. Gældende ret4
Efter § 27, stk. 1, nr. 2, i lov om sygedagpenge, kan sygedagpengeperiodenforlænges i op til 26 uger, når det er nødvendigt at afklare den sygemeldtesarbejdsevne og muligheder for at varetage et almindeligt job, eller når densygemeldtes helbredsmæssige situation er uafklaret, men denne afklaringkan ske inden for de 26 uger.Forlængelsen kan ske i de situationer, hvor der ikke inden varigheds-begrænsningen er sket en sådan afklaring af sygedagpengemodtagerensarbejdsevne, at der kan træffes beslutning om, hvilke tilbud der kaniværksættes. Det skal på tidspunktet for forlængelsen være vurderingen, at ensådan afklaring vil kunne ske inden udløbet af forlængelsesperioden.2.1.2. Forslagets indholdSom led i aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om finanslovenfor 2010 foreslås det at udvide denne forlængelsesmulighed med yderligere13 uger til 39 uger i alt. Baggrunden for forslaget er, at det kan værevanskeligt at afklare borgerens sag inden for de 26 uger i kompleksesygedagpengesager med væsentlige ændringer i sygdomsforløbet.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2.2.2 Forbedring af selvstændiges adgang til sygedagpenge2.2.1. Gældende retEfter de gældende regler i sygedagpengeloven er selvstændige berettiget tilfulde sygedagpenge, hvis de er fuldt uarbejdsdygtige, og halvesygedagpenge, hvis de kan arbejde i højst halvdelen af den arbejdstid, somde havde ved sygdommens indtræden. Retten til sygedagpenge bortfalderhelt, når den selvstændige arbejder mere end halv tid. Reglerne betyder, atselvstændige, der fortsat varetager de mest nødvendige opgaver for at holdevirksomheden i gang under sygefraværet – f.eks. besvarer telefon og mails –kun er berettiget til halve sygedagpenge.2.2.2. Forslagets indholdSom led i aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om finanslovenfor 2010 foreslås det at forbedre reglerne om selvstændiges adgang til atmodtage nedsatte sygedagpenge.Med forslaget vil selvstændige også kunne modtage sygedagpengesvarende til 75 pct. af sygedagpengesatsen ved genoptagelse af arbejdet påop til 25 pct. af deres normale arbejdstid. Forslaget ligestiller i højere gradreglerne for selvstændige og lønmodtagere.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.2.3. Tydeliggørelse af regler om gebyr2.3.1. Gældende retSelvstændige erhvervsdrivende kan tegne en sygedagpengeforsikring eftersygedagpengelovens § 45, der sikrer dem sygedagpenge i de første to uger afderes sygefravær, hvor de ellers ikke ville være berettiget til sygedagpenge.Hvisikkepræmienbetalesrettidigt,fremgårdetafsygedagpengebekendtgørelsens § 22, stk. 2, at der udsendes en rykker ogopkræves et rykkergebyr på 50 kr.Mindre private arbejdsgivere kan tegne en sygedagpengeforsikring eftersygedagpengelovens § 55, der sikrer dem mod at skulle afholde udgiften til5
sygedagpenge i arbejdsgiverperioden – de første 21 dage af en medarbejderssygefravær. Hvis ikke præmien betales rettidigt, fremgår det afsygedagpengebekendtgørelsens § 32, stk. 3, at der udsendes en rykker ogopkræves et rykkergebyr, der udgør 2 pct. af det skyldige beløb.2.3.2. Forslagets indholdDet foreslås at tydeliggøre hjemmelen til at opkræve et gebyr, hvisarbejdsgivere eller selvstændige ikke indbetaler præmien til de toforsikringsordninger efter sygedagpengeloven rettidigt.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3 og 7.2.4 KonsekvensændringerVed lov nr. 117 af 17. februar 2009 om Arbejdsmarkedets Tillægspensionindførtes det, at også lønmodtagere over 66 år skal indbetale til ATP.Samtidigt blev det blandt andet indført, at der fortsat kan indbetales til ATP,uanset at man har påbegyndt udbetalingen af ATP. Disse ændringer træder ikraft den 1. januar 2010 og har virkning for så vidt angår bidrag, derforfalder til indbetaling den 1. maj 2010 eller senere.Folketinget har den 10. december 2009 vedtaget lovforslag L 65 omændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, hvorved deriværksættes en afvikling af den Særlige Pensionsopsparing (SP).Det foreslås med baggrund i ovennævnte lovændringer og lovforslag atgennemføre en række præciseringer og konsekvensrettelser i lov omsygedagpenge, lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, lov om aktivsocialpolitik og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 9 og 10, § 2, § 3 og § 4.Endvidere indeholder lovforslaget forslag om en teknisk ændring somfølge af, at bestemmelsen om tilskud til privat pasning af børn er flyttet fralov om social service til lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn ogunge (dagtilbudsloven).Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 5.Endelig foreslås der med lovforslaget en teknisk ændring i en række af debemyndigelsesbestemmelser, der er indeholdt i lov om sygedagpenge og lovom aktiv socialpolitik.Ministeren kan som led i udøvelsen af sin organisationsmagtændre organiseringen og opgavefordelingen inden for sit ministerium. Fraden 1. oktober 2009 ændrede ministeren ved en organisationsomlægning iBeskæftigelsesministeriet opgavefordelingeniforholdtilbl.a.sygedagpengelovgivningen, og i den forbindelse flyttede ansvaret forlovgivningen, herunder for de administrative regler fastsat i medfør heraf, fradirektøren for Arbejdsdirektoratet til Arbejdsmarkedsstyrelsen. Ansvaretfor lov om aktiv socialpolitik er ligeledes flyttet fra Arbejdsdirektoratet tilArbejdsmarkedsstyrelsen, dog er ansvaret for visse dele af loven, herundersærlig støtte efter lovens § 34, flyttet til Pensionsstyrelsen. Ændringerne bør– af ordensmæssige hensyn – efterfølgende indarbejdes i loven.Da det ikke vil være hensigtsmæssigt at skulle ændre loven, hver gang dersker ændringer i opgavefordelingen inden for ministeriet, foreslås det, atbemyndigelsen til at fastsætte de nærmere regler i medfør af § 45, stk. 5, §55, stk. 3 og 4, og § 64, stk. 2, i lov om sygedagpenge samt § 25 e i lov omen aktiv socialpolitik, fremover formelt ligger hos ministeren. Ministerenvil via delegation kunne videregive sin bemyndigelse til en af ministerietsenheder, dvs. et direktorat, en styrelse eller en direktør herfor, der herefter6
kan fastsætte de regler, som det efter loven tilkommer ministeren atfastsætte.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3 og 6-8.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige3.1 Udvidelse af forlængelse ved afklaringMed lovforslaget udvides forlængelsesreglen vedrørende afklaring efter §27, stk.1, nr. 2, i lov om dagpenge ved sygdom med 13 uger, såforlængelsesreglen samlet bliver på 39 uger frem for 26 uger.De samlede økonomiske konsekvenser af forslaget er 30,0 mio. kr. årligt,hvoraf kommunerne får en årlig merudgift på 32,4 mio. kr., mens staten fåren årlig besparelse på 2,4 mio. kr.Forslaget om udvidelse af forlængelsesmulighederne skønnes at medføreøgede sygedagpengeudgifter for kommunerne på 36,6 mio. kr. årligt.Som følge af, at der med lovændringen kommer flere modtagere afsygedagpenge, vil der være øgede udgifter til aktivering i de afklarendeforløb på skønsmæssigt 14 mio. kr., som deles ligeligt mellem stat ogkommuner.Samtidig vil kommunerne og staten få mindreudgifter til kontanthjælp,ledighedsydelse, revalidering, arbejdsløshedsdagpenge samt aktivering foren del af de personer, der efter de nye regler i stedet vil modtagesygedagpenge. De samlede mindreudgifter som følge heraf udgør i alt 20,6mio. kr., hvoraf de kommunale mindreudgifter udgør 11,2 mio. kr. og destatslige mindreudgifter udgør 9,4 mio. kr.Forslaget træder i kraft den 1. april 2010, hvorfor de samlede udgifter i2010 udgør 75 pct. af de årlige udgifter i 2011.Tabel 1. Økonomiske konsekvenser fordelt på kommune og stat somfølge af forslag om udvidelse af forlængelsesreglen om afklaringMio. kr.2010201120122013Kommuner24,332,432,432,4Staten-1,8-2,4-2,4-2,4I alt22,530,030,030,03.2. Selvstændiges adgang til delvise sygedagpengeMed lovforslaget udvides selvstændiges adgang til delvise sygedagpenge,således at det bliver muligt at modtage sygedagpenge svarende til 75 pct. afsatsen (ved fuld uarbejdsdygtighed) ved genoptagelse af arbejdet på op til 25pct. af den selvstændiges normale arbejdstid.Forslaget skønnes at medføre merudgifter på 9,0 mio. kr. årligt, hvorafkommunerne får en årlig merudgift på 4,3 mio. kr., og staten får en årligmerudgift på 4,7 mio. kr.Forslaget vil øge sygedagpengeudgifterne, men der vil også være øgedeindtægter til forsikringsordningen for selvstændige, da præmiesummenberegnes på baggrund af de øgede udgifter. Merindtægter fraforsikringsordningen for selvstændige er skønnet til 0,7 mio. kr. i 2010 og0,9 mio. kr. årligt fra 2011.Forslaget træder i kraft den 3. maj 2010, hvorfor de samlede udgifter i2010 udgør 2/3 af de årlige udgifter i 2011.
7
Tabel 2. Økonomiske konsekvenser fordelt på kommune og stat somfølge af forslag om lempeligere regler for selvstændiges adgang tildelvise sygedagpengeMio. kr.2010201120122013Kommuner2,94,34,34,3Staten3,14,74,74,7I alt6,09,09,09,0De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles med kommunerne.
3.3 Konsekvensændringer i ATP-bestemmelserne i en række loveDe foreslåede konsekvensrettelser som følge af ændringerne i lov omArbejdsmarkedets Tillægspension vedr. den øvre aldersgrænse skønnes ikkeat medføre forøgede udgifter. Dette skyldes, at antallet afsygedagpengemodtagere over 66 år ikke udgør et betydeligt antal, ligesomder kun vil forekomme ganske få tilfælde, hvor personer over 66 år omfattesaf f.eks. barsellovens regler om barseldagpenge.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.Økonomiske konsekvenser:Beregning af delvise sygedagpenge til selvstændige erhvervsdrivende, dergenoptager arbejdet med op til 25 pct. af deres normale arbejdstid, skønnesårligt fra 2011 at betyde 9,0 mio. kr. mere i sygedagpenge til deselvstændige. Der vil samtidig være øgede indtægter til forsikringsordningenfor selvstændige, der skønnes til 0,9 mio. kr. årligt fra 2011.Administrative konsekvenser:Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center forKvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om forslagetskal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenserfor erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagtvirksomhedspanelet. Forslaget bør derfor ikke forelægges Økonomi- ogErhvervsministeriets virksomhedspanel.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser forborgerne.6. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationer8
Forslaget har været i høring hos følgende: BeskæftigelsesrådetsYdelsesudvalg, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Ankestyrelsen, ATP,Danske Statsforvaltninger, Danske Handicaporganisationer, Det CentraleHandicapråd, Kristelig Fagbevægelse og Kristelig Arbejdsgiverforening.9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/ mindreudgifterStat:2010: 7,5 mio. kr.2011: 10,3 mio. kr.2012: 10,3 mio. kr.2013: 10,3 mio. kr.Kommuner:2010: 8,8 mio. kr.2011: 11,7 mio. kr.2012: 11,7 mio. kr.2013: 11,7 mio. kr.Administrativekonsekvenser for stat,regioner og kommunerØkonomiske ogadministrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigekonsekvenserAdministrativekonsekvenser forborgerneForholdet til EU-rettenIngenNegative konsekvenser/ merudgifterStat:2010: 9,1 mio. kr.2011: 12,6 mio. kr.2012: 12,6 mio. kr.2013: 12,6 mio. kr.Kommuner:2010: 35,8 mio. kr.2011: 48,4 mio. kr.2012: 48,4 mio. kr.2013: 48,4 mio. kr.Ingen
Økonomiskekonsekvenser for stat,regioner og kommuner
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
9
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1Der er med forslaget tale om en konsekvensændring som følge af lov nr.480 af 12. juni 2009 om ændring af lov om sygedagpenge, lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik og lov om integration afudlændinge i Danmark (En styrket beskæftigelsesrettet indsats over forsygemeldte m.fl.).Som følge af loven fik lønmodtagere, der er berettiget til sygedagpenge pågrund af delvis uarbejdsdygtighed, og hvor arbejdsgiveren ikke tilbyderdeltidsbeskæftigelse, ret til fulde sygedagpenge.Efter sygedagpengelovens § 17, stk. 3, 2. punktum, træffer kommunenafgørelse om nedsatte sygedagpenge ved delvis uarbejdsdygtighed, selv omder ikke kan opnås enighed, hvis det vurderes, at der burde være mulighedfor en gradvis tilbagevenden. Som følge af lovændringen er dennebestemmelse ikke længere relevant, og den foreslås derfor ophævet.Til nr. 2Der stilles forslag om at udvide reglen om, at sygedagpengeperioden kanforlænges i op til 26 uger, når det anses for nødvendigt at gennemførevirksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på atklarlægge den sygemeldtes arbejdsevne.Efter forslaget skal denne forlængelsesmulighed udvides med yderligere 13uger. Forslaget tilgodeser de borgere, hvis sag ikke kan afklares inden for de26 uger. Det vil primært være tilfældet i komplekse sygedagpengesager medvæsentlige ændringer i sygdomsforløbet.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.2.
Til nr. 3Det foreslås med forslaget at tydeliggøre hjemmelen i sygedagpengeloventil at opkræve et gebyr i forbindelse med manglende rettidig udbetaling afpræmien til forsikringsordningen for selvstændige erhvervsdrivende. Dertilsigtes således ingen ændringer i praksis omkring opkrævning afrykkergebyrer.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.3.Herudover er der med forslaget foretaget en konsekvensrettelse som følgeaf organisationsændringen i Beskæftigelsesministeriet pr. 1. oktober 2009.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.4.Til nr. 4Det foreslås at give selvstændige erhvervsdrivende mulighed for at udføreopgaver i virksomheden under sygefraværet, f.eks. besvare telefon og mails iet omfang på op til 25 pct. af deres normale arbejdstid, og samtidig modtage75 pct. af sygedagpengesatsen.Selvstændige, der er delvis uarbejdsdygtige, vil herefter enten kunne væreberettiget til 75 pct. af dagpengesatsen, hvis de højst kan udføre en fjerdedelaf deres normale arbejde eller 50 pct. af dagpengesatsen, hvis de højst kanudføre halvdelen af deres normale arbejde.10
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.2.Til nr. 5Der er tale om en konsekvensændring. Bestemmelsen om økonomisktilskud til privat pasning af børn fremgår nu af § 80 i lov om dag-, fritids- ogklubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven), hvorfor der henvises tildenne lov.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.4.Til nr. 6 og 8Der er med forslagene tale om konsekvensrettelser som følge aforganisationsændringen i Beskæftigelsesministeriet pr. 1. oktober 2009.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.4.Til nr. 7Det foreslås med forslaget at tydeliggøre hjemmelen i sygedagpengeloventil at opkræve et gebyr i forbindelse med manglende rettidig udbetaling afpræmien til forsikringsordningen for mindre private arbejdsgivere. Dertilsigtes således ingen ændringer i praksis omkring opkrævning afrykkergebyrer.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.3.Herudover er der med forslaget foretaget en konsekvensrettelse som følgeaf organisationsændringen i Beskæftigelsesministeriet pr. 1. oktober 2009.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.4.Til nr. 9Det foreslås, at der i lov om sygedagpenge foretages ændringer således, atder ikke længere er en øvre aldersgrænse for indbetaling af bidrag tilArbejdsmarkedets Tillægspension ved udbetaling af sygedagpenge tillønmodtagere.Forslaget bygger på, at man har ophævet den øvre aldersgrænse forindbetaling til ATP. I det omfang en person har ret til sygedagpenge, skal derafholdes bidrag til ATP, uanset vedkommendes alder. Dette gælder også,selvom personen modtager pensionsudbetalinger fra ATP.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.4.Til nr. 10Som følge af afviklingen af SP foreslås det at ophæve reglen omindeholdelse og indbetaling af midler til SP.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.4.Til nr. 11Der er med forslaget tale om en konsekvensrettelse som følge af, at sagervedr. barselloven blev overført til Beskæftigelsesministeriet ved kongeligresolution af 23. november 2007, hvorved Ministeriet for Familie- ogForbrugeranliggender blev nedlagt.Til § 2Til nr.1Det foreslås, at der i lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel foretagesændring således, at der ikke længere er en øvre aldersgrænse for indbetaling11
af bidrag til Arbejdsmarkedets Tillægspension ved udbetaling afbarseldagpenge til lønmodtagere.Forslaget bygger på, at man har ophævet den øvre aldersgrænse forindbetaling til ATP. I det omfang en person har ret til dagpenge under barsel,skal der også afholdes bidrag til ATP, uanset vedkommendes alder. Dettegælder også, selvom personen modtager pensionsudbetalinger fra ATP.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.4.Til nr. 2Som følge af afviklingen af SP foreslås det at ophæve reglen omindeholdelse og indbetaling af midler til SP i lov om ret til orlov ogdagpenge ved barsel.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.4.
Til § 3Til nr. 1Der er tale om konsekvensrettelser som følge af organisationsændringerne iBeskæftigelsesministeriet pr. 1. oktober 2009.Til nr. 2Det foreslås, at der i lov om aktiv socialpolitik foretages ændringer således,at kommunerne indbetaler ATP-bidrag for personer, der er fyldt 16 år ogsom modtager kontanthjælp, revalideringsydelse, fleksydelse ogaktiveringsydelse. Forslaget bygger på, at man har ophævet den øvrealdersgrænse for indbetaling til ATP. I det omfang en person har ret tilydelser i form af kontanthjælp, revalideringsydelse, fleksydelse ogaktiveringsydelse, skal der også afholdes bidrag til ATP, uansetvedkommendes alder. Dette gælder også, selvom personen modtagerpensionsudbetalinger fra ATP.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.4.Til nr. 3Som følge af afviklingen af SP foreslås det at ophæve reglen omindeholdelse og indbetaling af midler til SP i lov om aktiv socialpolitik.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.4.Til § 4Til nr. 1Som følge af afviklingen af SP foreslås det at ophæve reglen omindeholdelse og indbetaling af midler til SP i lov omarbejdsløshedsforsikring m.v..Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.4.Til § 5Til stk. 1Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april 2010, jf. dog stk. 2-3.Til stk. 212
Det foreslås med bestemmelsen, at ændringen for de selvstændige træder ikraft den 3. maj 2010.Til stk. 3Det foreslås med bestemmelsen, at ændringerne som følge af ophævelse afden Særlige Pensionsopsparing træder i kraft den 1. maj 2010.Til § 6Istk. 1foreslås det, at § 27, stk. 1, nr. 2, i lov om sygedagpenge, somændret ved denne lovs § 1, nr. 2, finder anvendelse på personer, dermodtager sygedagpenge den 1. april 2010 eller senere.Istk. 2foreslås det, at § 53, stk. 3, i lov om sygedagpenge i forslagets § 1,nr. 4, finder anvendelse overfor selvstændige, der påbegynder ensygeperiode den 3. maj 2010 eller senere. Selvstændige, der har førstesygedag før den 3. maj 2010, omfattes således ikke af de nye regler.Istk. 3foreslås det, at ændringerne i ATP-bestemmelserne i lov omsygedagpenge, lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel samt lov om aktivsocialpolitik, har virkning for så vidt angår bidrag, der forfalder tilindbetaling den 1. maj 2010 eller senere. Bestemmelsen vedrører såledesbidrag, der optjenes fra den 1. januar 2010 eller senere.
13
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende reglerGældende formuleringLovforslaget§1I lov nr. 563 af 9. juni 2006 omsygedagpenge, som ændret bl.a. ved § 1 ilov nr. 1545 af 20. december 2006, § 17 ilov nr. 523 af 6. juni 2007 og senest ved §1 i lov nr. 480 af 12. juni 2009, foretagesfølgende ændringer:
§ 17.…Stk. 3.Som udgangspunkt besluttesgradvis tilbagevenden i enighed mellemkommunen, virksomheden og densygemeldte. Kommunen skal dog træffeafgørelse om nedsatte sygedagpenge veddelvis uarbejdsdygtighed, selv om der ikkekan opnås enighed, hvis det vurderes, at derburde være mulighed for en gradvistilbagevenden.§ 27.…2) det anses for nødvendigt at gennemførevirksomhedspraktik eller andre afklarendeforanstaltninger med henblik på atklarlægge den sygemeldtes arbejdsevne,således at sygedagpengeperiodenforlænges i op til 26 uger,3) ….§ 45.…Stk. 5.Direktøren for Arbejdsdirektoratetfastsætter nærmere regler forsygedagpengeforsikringen for selvstændigeerhvervsdrivende, herunder regler ompræmiens størrelse, opkrævning afpræmiebidrag, optagelse, udmeldelse,udelukkelse m.v.Stk. 6...
1.§ 17, stk. 3, 2. pkt.udgår.
2.I§ 27, stk. 1, nr. 2,ændres ”26 uger” til:”39 uger”.
3.§ 45, stk. 5,affattes således:”Stk. 5.Beskæftigelsesministerenfastsætter nærmere regler forsygedagpengeforsikringen forselvstændige erhvervsdrivende, herunderregler om præmiens størrelse, opkrævningaf præmiebidrag, gebyr, optagelse,udmeldelse, udelukkelse mv.”.
§ 53....Stk. 3.Til selvstændige erhvervsdrivende,
4.§ 53, stk. 3,affattes således:”Stk.3.Til selvstændige erhvervsdrivende,14
der er delvis uarbejdsdygtige på grund afsygdom, udbetales nedsatte sygedagpengemed et beløb pr. uge, som svarer tilhalvdelen af sygedagpengebeløbet pr. ugeved fuldt fravær.
der er delvis uarbejdsdygtige på grund afsygdom, udbetales nedsatte sygedagpengemed et beløb pr. uge svarende til1) tre fjerdedele afsygedagpengebeløbet pr. uge vedfuldt fravær, i de tilfælde hvor denselvstændige højst kan udføre enfjerdedel af sit normale arbejdeeller2) halvdelen af sygedagpengebeløbetpr. uge ved fuldt fravær, i detilfælde, hvor den selvstændigehøjst kan udføre halvdelen af sitnormale arbejde.”5.I§ 55, stk. 2, nr. 2,ændres ”§ 37 i lovom social service” til: ”§ 80 i lov om dag-,fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge(dagtilbudsloven)”.
§ 55...Stk. 2.Private arbejdsgivere er1) alle arbejdsgivere, bortset fra offentligemyndigheder og private institutioner, hvisudgifter dækkes med mindst 50 pct. afoffentlige midler, og2) forældre, der har valgt at få et økonomisktilskud til privat pasning, jf. § 37 i lov omsocial service.Stk. 3.…§ 55....Stk. 3.De samlede præmier tilsygedagpengeforsikringen fastsættessåledes, at de dækker 70 pct. af udgifternetil ordningen. Det er en betingelse foroptagelse i sygedagpengeforsikringen, atvirksomhedens samlede årlige lønsum ikkeoverstiger et beløb, hvis størrelse fastsættesaf direktøren for Arbejdsdirektoratet, jf.stk. 4.Stk. 4.…§ 55...Stk. 4.Direktøren for Arbejdsdirektoratetfastsætter nærmere regler omsygedagpengeforsikringen for privatearbejdsgivere, herunder grænser forvirksomhedens årlige lønsum, beregning aflønsum og præmie, optagelse, udtræden,udelukkelse m.v.Stk. 5..§ 64.…Stk. 2.Direktøren for Arbejdsdirektoratetoffentliggør de regulerede beløb.
6.I§ 55, stk. 3,ændres ”direktøren forArbejdsdirektoratet” til:”beskæftigelsesministeren”.
7.§ 55, stk. 4,affattes således:”Stk. 4.Beskæftigelsesministerenfastsætter nærmere regler omsygedagpengeforsikringen for privatearbejdsgivere, herunder grænser forvirksomhedens årlige lønsum, beregning aflønsum og præmie, gebyr, optagelse,udtræden, udelukkelse mv.”.
8.I§ 64, stk. 2,ændres ”Direktøren forArbejdsdirektoratet” til:”Beskæftigelsesministeren”.15
§ 65.Ved udbetaling af sygedagpenge tillønmodtagere i alderen 16-66 år indbetalesdet dobbelte af det bidrag, der er fastsatefter § 15, stk. 1, sammenholdt med § 2 a og§ 4 a i lov om ArbejdsmarkedetsTillægspension. Arbejdsgivere, derudbetaler sygedagpenge efter § 6, indbetalerdog kun det bidrag, der er fastsat efter § 15,stk. 1, sammenholdt med § 2 a og § 4 a i lovom Arbejdsmarkedets Tillægspension. Derindbetales ikke bidrag, når personen harvalgt at få tillægspensionen udbetalt fra det65. år eller senere.Stk. 2...§ 67.Ved udbetaling af sygedagpenge tillønmodtagere indbetales en særligpensionsopsparing, der udgør det i § 17 f,stk. 3, i lov om ArbejdsmarkedetsTillægspension fastsatte.Stk. 2.Kommunen eller arbejdsgiverenfratrækker opsparingen af de beregnedesygedagpenge med henblik på indbetaling afbeløbet til ArbejdsmarkedetsTillægspension efter hvert kvartals udløb.Hver beløbsandel for 1 uge nedrundes tilnærmeste hele kronebeløb.Stk. 3.Beskæftigelsesministeren fastsætterefter indstilling fra bestyrelsen forArbejdsmarkedets Tillægspension nærmereregler om indbetaling af beløbet efter stk. 1og 2 samt om indberetning herom tilArbejdsmarkedets Tillægspension, herunderat beløb tilbageholdt af arbejdsgiverebetragtes som og indbetales og indberettessammen med bidrag efter § 65, stk. 1.Stk. 4.Indbetales opsparingsbeløb ikkerettidigt, gælder de i lov omArbejdsmarkedets Tillægspension § 17,stk. 2-4 og 6, fastsatte regler.§ 69.Beskæftigelsesministeren kan efterforhandling med ministeren for familie- ogforbrugeranliggender fastsætte regler ommuligheden for at anvende digitalkommunikation inden for området for dennelov og barselloven og om de nærmere vilkårherfor.
9.§ 65, stk. 1,affattes således:”Ved udbetaling af sygedagpenge tillønmodtagere, der er fyldt 16 år indbetalesdet dobbelte af det bidrag, der er fastsatefter § 15, sammenholdt med § 2 a i lovom Arbejdsmarkedets Tillægspension.Arbejdsgivere, der udbetaler sygedagpengeefter § 6, indbetaler dog kun det bidrag,der er fastsat efter § 15 sammenholdt med§ 2 a i lov om ArbejdsmarkedetsTillægspension.”
10.§ 67ophæves.
11.I§ 69udgår ”efter forhandling medministeren for familie- ogforbrugeranliggender”.
§2I lov om ret til orlov og dagpenge ved16
barsel, jf. lov nr. 566 af 9. juni 2006, somsenest ændret ved § 4 i lov nr. 494 af 12.juni 2009, foretages følgende ændringer:
§ 44.Ved udbetaling af dagpenge frakommunerne efter denne lov tillønmodtagere i alderen 16-66 år indbetalesdet dobbelte af det bidrag, der er fastsatefter § 15, stk. 1, sammenholdt med § 2 a og§ 4 a i lov om ArbejdsmarkedetsTillægspension. Der indbetales ikke bidrag,når personen har valgt at fåtillægspensionen udbetalt fra det 65. år ellersenere.Stk. 2.…§ 47.Ved udbetaling af dagpenge efterdenne lov til lønmodtagere indbetales ensærlig pensionsopsparing, der udgør det i§ 17 f, stk. 3, i lov om ArbejdsmarkedetsTillægspension fastsatte.Stk. 2. Kommunen eller arbejdsgiverenfratrækker opsparingen af de beregnededagpenge med henblik på indbetaling afbeløbet til ArbejdsmarkedetsTillægspension efter hvert kvartals udløb.Hver beløbsandel for 1 uge nedrundes tilnærmeste hele kronebeløb.Stk. 3. Ministeren for familie- ogforbrugeranliggender fastsætter efterindstilling fra bestyrelsen forArbejdsmarkedets Tillægspension nærmereregler om indbetaling af beløbet efter stk. 1og 2 samt om indberetning herom tilArbejdsmarkedets Tillægspension, herunderat beløb tilbageholdt af arbejdsgiverenbetragtes som og indbetales og indberettessammen med bidrag efter § 65, stk. 1, i lovom sygedagpenge.
1.§ 44, stk. 1,affattes således:”Ved udbetaling af dagpenge frakommunerne efter denne lov tillønmodtagere, der er fyldt 16 år, indbetalesdet dobbelte af det bidrag, der er fastsatefter § 15, sammenholdt med § 2 a i lovom Arbejdsmarkedets Tillægspension.”
2.§ 47ophæves.
§3I lov om aktiv socialpolitik, jf.lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober2009, foretages følgende ændringer:§ 25 e.Direktøren for Arbejdsdirektoratetkan fastsætte regler om nedsættelsen afstøtten efter § 34 for personer, der er omfattetaf den øvre grænse i § 25 b, samt om1.I25 eændres ”Direktøren forArbejdsdirektoratet” til:”Beskæftigelsesministeren”.
17
efterregulering af støtten efter § 34 og densamlede hjælp efter § 25 b som følge afefterregulering af boligstøtte.§ 79.Kommunen indbetaler efter reglernei lov om Arbejdsmarkedets TillægspensionATP-bidrag for personer fra 16 år, tilpersonerne når folkepensionsalderen somfastsat i lov om social pension, dermodtager hjælp efter § 25, § 52, stk. 1, og§ 74 d, stk. 2, og efter § 45, stk. 3, i lov omen aktiv beskæftigelsesindsats, jf. dog stk. 2og 3.Stk. 2.….§ 80 a.For personer, der modtager hjælpefter § 25, § 52, stk. 1, og § 74 d, stk. 2, ogefter § 45, stk. 3, i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, og som betaler ATP-bidrag i henhold til § 79, indbetales ensærlig pensionsopsparing efter reglerne i lovom Arbejdsmarkedets Tillægspension.Stk. 2.De nærmere regler om betaling ogindberetning efter stk. 1 fastsættes afbeskæftigelsesministeren efter indstilling frabestyrelsen for ArbejdsmarkedetsTillægspension.Stk. 3.Indbetales opsparingsbeløbet ikkerettidigt, finder reglerne i § 17, stk. 2-4 og 6,i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspensiontilsvarende anvendelse.2.§ 79, stk. 1,affattes således:”Kommunen indbetaler efter reglerne i lovom Arbejdsmarkedets TillægspensionATP-bidrag for personer, der er fyldt 16år, og som modtager hjælp efter § 25, § 52,stk. 1, § 74 d, stk. 2, og § 45, stk. 3, i lovom en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. dogstk. 2 og 3.”
3.§ 80 aophæves.
§4I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,jf. lovbekendtgørelse nr. 975 af 26.september 2008, som ændret bl.a. ved § 2 ilov nr. 478 af 12. juni 2009 og senest ved §5 i lov nr. 483 af 12. juni 2009, foretagesfølgende ændring:§ 85 e.Medlemmer, som modtagerdagpenge eller aktiveringsydelse efter § 55,stk. 2, betaler en særlig pensionsopsparingefter reglerne i § 17 f, stk. 3, i lov omArbejdsmarkedets Tillægspension.Stk. 2.Arbejdsløshedskassen fratrækkeropsparingen ved udbetalingen af dagpengeeller aktiveringsydelse med henblik påindbetaling af beløbet til ArbejdsmarkedetsTillægspension efter hvert kvartals udløb.1.§ 85 eophæves.
18
Opsparingen for en uge afrundes tilnærmeste hele kronebeløb.Stk. 3.Beskæftigelsesministerenfastsætter efter indstilling fra direktøren forArbejdsdirektoratet og bestyrelsen forArbejdsmarkedets Tillægspension nærmereregler om indbetaling af beløb efter stk. 1 og2 samt om indberetning herom tilArbejdsmarkedets Tillægspension.Stk. 4.Indbetaler kassen ikke opsparingrettidigt, finder reglerne i § 17, stk. 2-4 og 6,i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspensiontilsvarende anvendelse.
19