Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del Bilag 62
Offentligt
Anne-Marie Meldgaard,Formand for Europaudvalget
ArbejdsmarkedsudvalgetChristiansborgDK-1240 København KTlf. +45 33 37 55 00Fax +45 33 32 85 36www.ft.dk[email protected]
Udtalelse til EU 2020 - en post Lissabon-strategi (KOM (2009) 647)Kære Anne-Marie MeldgaardEuropaudvalget har i brev af 26. november 2009 anmodet Arbejdsmarkeds-udvalget om en udtalelse til Kommissionens oplæg EU 2020 – en post Lissa-bon-strategi. Arbejdsmarkedsudvalget har drøftet oplægget på 2 møder. Jegskal på vegne af udvalget fremsende følgende udtalelse:Udvalgetlægger vægt på, at Kommissionen i sit oplæg fremhæver den cen-trale rolle, som flexicurity bør have i udviklingen af en grøn og rummelig vi-densøkonomi – herunder den fleksibilitet og den sociale tryghed, der ogsåkendetegner den danske velfærdsmodel. Udvalget lægger også vægt på denaktive arbejdsmarkedspolitik og det øgede behov for uddannelse og opkvalifi-cering, som er nødvendigt for, at vi som samfund kan imødegå fremtidensudfordringer – både hvad angår konkurrenceevne og i sikringen af en øget ogholdbar beskæftigelse. Endelig skal udvalget understrege, at det fremoverfortsat er vigtigt, at Kommissionen fokuserer på den lige og fair konkurrenceuden social dumping.Etmindretali udvalget (S) har derudover følgende bemærkninger til Kommis-sionens oplæg:For at undgå social dumping og unfair konkurrence er det vigtigt, at Danmarkarbejder for et fælleseuropæisk sæt spilleregler.For det første må målet om arbejdskraftens fri bevægelighed ikke stå overhensynet til, at udenlandske lønmodtagere ikke underbetales og må affindesig med sundheds- og sikkerhedsmæssigt skadelige arbejdsvilkår, når de ar-bejder i et andet EU-land eller for en udenlandsk arbejdsgiver. Samtidig er detvigtigt for at opretholde den sociale velfærd, at virksomheder ikke konkurrererpå underbetaling samt på manglende moms- og skatteindbetalinger.
14. december 2009
Ref. 09-001104-1KontaktJakob HeltoftUdvalgssekretærDir. tlf.+45 33 37 55 96
1/1
Socialdemokraterne går ind for en lige og fair konkurrence ikke kun i forhold tillønmæssige spørgsmål, men også hvad angår lige vilkår omkring sociale ret-tigheder og arbejdsmiljø. Der er især grund til at have fokus på tre områder:1. Transportområdet.2. Bygge- og anlægsområdet.3. Slagteriområdet.Transportområdet er desværre i disse år kendetegnet ved, at en lang rækkedanske vognmandsfirmaer udflages, fordi der netop bliver konkurreret på un-fair løn- og arbejdsvilkår samt uden nogen form for hviletidsbestemmelser –især i en række tidligere østlande.På bygge- og anlægsområdet har der i de senere år været massive problemermed at få velorganiserede forhold. Der er ofte konstateret brug af både sortog illegal arbejdskraft i udenlandske virksomheder, der opererer på danskgrund, og det er ofte umuligt at retsforfølge disse virksomheder i hjemlandet.Det er en væsentlig opgave at få fælleseuropæisk fokus på, at virksomheder,der opererer på EU-plan overholder reglerne, og i fald de ikke overholder reg-lerne, skal det være lettere at retsforfølge virksomhederne i hjemlandet.På slagteriområdet er brugen af stærkt underbetalt kolonnearbejdskraft påslagterier syd for Danmark en væsentlig trussel mod den danske arbejdsmar-kedsmodel og kan på sigt være ensbetydende med, at historisk stærke indu-striarbejdspladser nedlægges i Danmark og flytter til europæiske lavtlønslan-de. EU skal derfor bekæmpe den sociale dumping, der medfører lukning afflere danske slagterier og afskedigelser af tusinder af slagteriarbejdere. Denlange transport af dyrene medfører endvidere en forringelse af dyrevelfærdenog en større miljøbelastning fra transport.Et andetmindretal(SF) har følgende bemærkninger til Kommissionens op-læg:SF ægger vægt på nødvendigheden af, at EU og EU’s medlemsstater udvikleren konkurrencedygtig grøn og rummelig vidensøkonomi med flere og bedrejobs. SF lægger her særlig vægt på:At det sociale topmøde, der er planlagt afholdt i marts 2010 udskydestil juni 2010, da det ikke er realistisk at foretage en tilstrækkelig grun-dig høring om og forbedring af Kommissionens udkast inden et top-møde i marts 2010.At den nye Kommission, der forventes at tiltræde i februar 2010, fårrimelig tid til at forbedre det foreliggende udkast. Det vil være hast-værksarbejde, hvis den gamle kommission gør sagen færdig.
2/2
At Kommissionens høringsfrist i konsekvens heraf udskydes til 15.april 2010At ”Europa 2020 Agenda” bør indeholde en målsætning om at sikrealle ungereelret til en erhvervsmæssig uddannelse af høj kvalitet.Udkastet tilråder ikke en reel ret - men har mange smukke ord.At ”Europa 2020 Agenda” bør indeholde langt mere offensive og kon-krete målsætninger for at få gjort en ende på, at op mod 80 millionermennesker i EU lever i fattigdom.At ”Europa 2020 Agenda” bør indeholde langt mere offensive og kon-krete bud på, hvordan EU og dets medlemsstater kan og bør bekæm-pe skattely og skattedumping i EU gennem fælles beslutninger omminimumsbeskatningsgrundlag og minimumsbeskatningsprocent forselskaber.At ”Europa 2020 Agenda” bør indeholde nye klare indikatorer for ska-belsen af en bæredygtig og konkurrencedygtig, lærende økonomimed flere og bedre jobs.At ”Europa 2020 Agenda” bør tilføjes nye indikatorer for - og et målom - at skabe mere kvalitet i arbejdet og skabe mere lige livsmulighe-der både i og uden for arbejdslivet.At der bl.a. gennemføres en bedre sikring af, at strejkeretten i de en-kelte medlemslande ikke begrænses direkte eller indirekte af EU-regler, og at der gennemføres en selektiv revision af udstationerings-direktivet, således at dette direktiv udgør et stærkere værn mod socialdumping"
Et tredjemindretal(EL) har følgende bemærkninger til Kommissionens oplæg:Klimakrisen og den økonomiske krise viser tydeligt, at det går galt, når manlader markedskræfterne råde frit. Enhedslisten ønsker at hensynet til menne-sker og miljø skal have klar forrang for hensynet til at virksomheder kan tjenepenge.Ligesom Folketinget har besluttet at sætte hensynet til børns helbred højest isagen om Bisfenol A i sutteflasker, mener vi også at man bør sætte hensynettil ordentlige løn- og arbejdsvilkår højst i sager om arbejdsmarkedet.Derfor bør vi sikre at fagbevægelsen har konfliktret til at kæmpe for lige vilkårfor alle der arbejder i landet, og at det offentlige stiller krav om overens-komstmæssige løn- og arbejdsvilkår ved arbejde for det offentlige. Ligesomprivate hvervgivere bør have ansvar for at alle underentreprenører betalerefter overenskomsten og også betaler skat, moms, mv.Den sociale dumping som EF-domstolen har åbnet for med dommene vedrø-rende Laval, Rüffert m.fl. er ødelæggende for ønsket om at øge velfærden forborgerne i Europa. Det er kun de virksomheder, der konkurrerer på de dårlig-
3/3
ste vilkår, der har gavn af dommene, og på sigt vil Europa alligevel ikke kunnekonkurrere med andre dele af verden om de ringeste vilkår.Vi bør i stedet arbejde på at udvikle et bæredygtigt arbejdsmarked, hvor allekan få lov at være med på arbejdsmarkedet - også selvom de ikke kan bidra-ge med 120 %, men måske kun har 30 % erhvervsevne.Ligesom vi bør arbejde for, at social tryghed bliver forbedret i stedet for at bli-ve forringet. Erfaringerne med den nordiske model er klart, at den fører til atmere velfærd for flere. Hvorimod forringelser af den sociale tryghed førermennesker ud i fattigdom og dermed længere væk fra arbejdsmarkedet.
Med venlig hilsenKnud Kristensen,formand
4/4