Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del Bilag 38
Offentligt
Fremsat den {FREMSAT} af beskæftigelsesminister Inger Støjberg
Forslagtil
Lov om ændring af lov om social pension og lov om højeste, mel-lemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.(Forhøjelse af formuegrænsen for den supplerende pensionsydelse og helbredstillæg)
§1I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 982 af 2. oktober 2009, foretages følgende ændringer:
1.I§ 49, stk. 1, nr. 7.ændres »50.100 kr.« til: »74.100 kr.«.2.I§ 49, stk. 3,ændres ”Reguleringen sker 1. gang den 1. januar 2002.” til: ” Reguleringen af belø-bene sker 1. gang den 1. januar 2002, dog reguleres det beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 7, 1. gangden 1. januar 2011.”.§2I lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., jf. lovbekendtgørelsenr. 983 af 2. oktober 2009, foretages følgende ændringer:
1.I§ 48, stk. 1, nr. 14,ændres »53.100 kr.« til: »74.100 kr.«.2.I§ 48, stk. 3,ændres ”Reguleringen sker 1. gang den 1. januar 2004.” til: ” Reguleringen af belø-bene sker 1. gang den 1. januar 2004, dog reguleres det beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 14, 1. gangden 1. januar 2011.”.§3Loven træder i kraft den 1. januar 2010.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Forslaget fremsættes som led i udmøntningen af finanslovsaftalen for 2010 mellem regeringen ogDansk Folkeparti om at forhøje formuegrænsen for den supplerende pensionsydelse i 2010 med10.000 kr. fra 64.100 kr. til 74.100 kr.Den supplerende pensionsydelse ydes til folkepensionister med de laveste indkomster og udgør i2010 op til 10.700 kr. Den udbetalte supplerende pensionsydelse afhænger af pensionistens øvrigeindkomst. Personer med likvid formue over formuegrænsen på 64.100 kr. er ikke berettiget til densupplerende pensionsydelse.Omkring 225.000 pensionister forventes i 2010 efter gældende regler at modtage supplerendepensionsydelse for i alt ca. 2.250 mio. kr.Det foreslås, at formuegrænsen forhøjes med 10.000 kr., således at den i 2010 er på 74.100 kr.Den højere formuegrænse vil betyde, at ca. 13.000 flere folkepensionister vil modtage ydelsen.Endvidere vil ca. 14.000 flere folkepensionister og førtidspensionister, der er tilkendt førtidspen-sion efter reglerne fra før 1. januar 2003, kunne modtage helbredstillæg. Helbredstillægget er ettilskud til blandt andet medicin og tandlægebehandling, som disse pensionister kan søge om. Dergælder samme formuegrænse for tildeling af den supplerende pensionsydelse og helbredstillæg,Den supplerende pensionsydelse udbetales sammen med pensionen i januar måned.Det foreslås, at loven har virkning fra 1. januar 2010.Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regionerDen foreslåede forhøjelse af formuegrænsen for den supplerende pensionsydelse og helbredstillægi 2010 med 10.000 kr. fra 64.100 kr. til 74.100 kr. vil medføre en merudgift (før skat) på ca. 165mio. kr., jf. tabellen nedenfor.Tabel. Merudgifter af forslaget om forhøjelse af den formuegrænsenMio. kr.20102011Supplerende pensionsydelse125,0129,5Helbredstillæg4040stat20202020kommuneI alt udgift165,0169,5
2012134,0402020174,0
2013137,9402020177,9
Merudgiften til helbredstillægget, der er skattefrit, er bruttoficeret med en skatteprocent på 37,28pct.De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles med kommunerne.
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regionerForslaget har ingen administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.Miljømæssige konsekvenserForslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.Forholdet til EU-rettenForslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.HøringLovforslaget er sendt i høring til: KL, Ældre Sagen, Ældremobiliseringen og Ankestyrelsen.Lovforslagets konsekvenser i hovedtrækPositive konsekvenser/ Negative konsekvenser/MindreudgifterMerudgifterØkonomiske konsekvenserForslaget om forhøjefor stat, kommuner og re- Ingenformuegrænsen for dengionerden supplerende pensi-onsydelse og helbredstil-læg skønnes at medføresamlede offentlige mer-udgifter på 165 mio. kr. i2010, 169,5 mio. kr. i2011, 174,0 mio. kr. i2012 og 177,9 mio. kr. i2013.
Administrative konsekven-ser for stat, kommuner ogregionerØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsekven-ser for erhvervslivetMiljømæssige konsekven-serAdministrative konsekven-ser for borgerne
Ingen
Ingen
IngenIngenIngenIngen
IngenIngenIngenIngen
Forholdet til EU-retten
Forslaget har ikke EU-retlige konsekvenser
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Der henvises til de almindelige bemærkninger.Til nr. 2Der er tale om en teknisk ændring, der sikrer, at formuegrænsen bliver præcis 74.100 kr. i 2010.
Til § 2Til nr. 1Der henvises til de almindelige bemærkninger.Til nr. 2Der er tale om en teknisk ændring, der sikrer, at formuegrænsen bliver præcis 74.100 kr. i 2010.
Til § 3Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2010.Den supplerende pensionsydelse udbetales hvert år i januar måned. De yderligere pensionister, derefter den foreslåede forhøjelse af formuegrænsen, bliver berettiget til ydelsen i 2010, vil kunne fåderes ydelse udbetalt i januar, hvis kommunen har de nødvendige oplysninger.Hvis kommunen ikke har modtaget de nødvendige oplysninger om likvid formue og indtægts-grundlag med henblik på at kunne foretage udbetaling i januar måned, udbetales den supplerendepensionsydelse, når de nødvendige oplysninger er modtaget. For folkepensionister, som ikke harsøgt om helbredstillæg, og derfor ikke har fået afgivet aktuelle oplysninger om likvid formue, opgørkommunen den likvide formue på basis af de oplysninger, som senest er indberettet til skattemyn-dighederne. Er formuen efter denne opgørelse mindre end formuegrænsen, indhenter kommunenoplysninger fra pensionisten om kontant beholdning og andre værdipapirer, som ikke indberettes tilskattemyndighederne. Oplysninger, der modtages mere end 6 måneder efter udgangen af januarmåned, kan dog ikke medføre udbetaling eller forhøjelse af den udbetalte supplerende pensions-ydelse, jf. pensionslovens § 39 om omregning af pension med tilbagevirkende kraft.
Pensionister, der har modtaget afslag på ansøgning om helbredstillæg på grund af størrelsen af de-res likvide formue, kan indgive fornyet ansøgning fra 1. januar 2010. Såfremt deres formue ikkeoverstiger den forhøjede formuegrænse, ydes helbredstillægget på ny med virkning fra ansøgnings-tidspunktet.
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om social pension, jf. lovbekendt-gørelse nr. . 982 af 2. oktober 2010,foretages følgende ændringer:
§ 49.Ved fastsættelse af pension an-vendes følgende beløb:…7) Formuegrænsen for tildeling af hel-bredstillæg efter § 14 a udgør 50.100kr.…Stk. 3.De beløb, der er nævnt i stk. 1samt §§ 69-72, reguleres én gang årligtden 1. januar med satsreguleringspro-centen, jf. lov om en satsregulerings-procent. Reguleringen sker 1. gang den1. januar 2002.
1.I§ 49, stk. 1,nr. 7,ændres »50.100kr.« til: »74.100 kr.«.
2. I§ 49, stk. 3,ændres ”Reguleringensker 1. gang den 1. januar 2002.” til:”De beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 1-6,8-14, samt i §§ 69-72, reguleres 1. gangden 1. januar 2002. Det beløb, der ernævnt i stk. 1, nr. 7, reguleres 1. gangden 1. januar 2011.”.§2I lov om højeste, mellemste, forhøjetalmindelig og almindelig førtidspensionm.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 983 af 2.oktober 2009, foretages følgende æn-dringer:
1.I§ 48, stk. 1, nr. 14.ændres »53.100kr.« til: »74.100 kr.«.2.I§ 48, stk. 3,ændres ”Reguleringensker 1. gang den 1. januar 2004.” til: ”Reguleringen af beløbene sker 1. gangden 1. januar 2004, dog reguleres det
§ 48.Ved fastsættelse af pension an-vendes følgende beløb:…14) Formuegrænsen for tildeling af hel-bredstillæg efter § 18 udgør 53.100 kr.…Stk. 3. De beløb, der er nævnt i stk. 1,samt i § 60, reguleres én gang årligt den1. januar med satsreguleringsprocenten,jf. lov om en satsreguleringsprocent.Reguleringen sker første gang den 1.januar 2004.
beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 14, 1.gang den 1. januar 2011.”.