Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del Bilag 37
Offentligt
757492_0001.png
757492_0002.png
757492_0003.png
757492_0004.png
757492_0005.png
Forslagtil
Lov om overførsel af en del af ArbejdsmarkedetsFeriefonds formue til statskassen
§ 1.Arbejdsmarkedets Feriefond overfører 450 mio. kr. til statskassen.Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om overførslen.§ 2.Loven træder i kraft den 1. januar 2010.§ 3.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Beskæftigelsesmin.,Pensionsstyrelsen j.nr. 2009-00193911
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
1. IndledningSom led i aftalen af 5. november 2009 om udmøntning af globaliseringspuljenmellem Regeringen (Venstre og Konservative), Socialdemokraterne, DanskFolkeparti og Radikale Venstre iværksættes en forstærket indsats for flerepraktikpladser, som blandt andet finansieres via opsparede midler fraArbejdsmarkedets Feriefond.2. Arbejdsmarkedets FeriefondArbejdsmarkedets Feriefond blev stiftet ved lov nr. 268 af 22. maj 1974.Feriefonden er en offentligretlig selvejende institution underBeskæftigelsesministeriets ressort. Beskæftigelsesministeriet fører et almindeligtsektortilsyn med Arbejdsmarkedets Feriefond, ligesom ferielovens § 46 giverBeskæftigelsesministeriet en række konkrete beføjelser i forhold tilArbejdsmarkedets Feriefond.2.1. Fondens midlerFondens midler er fastsat ved lov og består dels af afkastet af fondens formue,renteindtægterne af Feriekonto efter at driften af Feriekonto og statens andel erbetalt, og uhævede og forældede feriepenge.Fondens formue var ultimo 2008 ca. 1,25 mia. kr., og efter modregning af tilsagnom støtte ca. 0,66 mia. kr.2.2. Fondens formålFondens støtter efter ferieloven ferieformål for lønmodtagere særligt familier medbørn og særligt gennem støtte til institutioner eller organisationer, der tilvejebringerferiemuligheder for lønmodtagere, i form af aktivitets- og oplevelsesmuligheder.Fondens vedtægter bliver fastsat af beskæftigelsesministeren, der ligeledes udpegerfondens bestyrelse.Efter at Arbejdsmarkedets Feriefonds støtte til feriecentre er indstillet, harferiecentrene indfriet deres nominelle lån hos Arbejdsmarkedets Feriefond tilmarkedsværdi. Derved er fondens egenkapital fra 2006 uventet blevet fordobletmed mere end en ½ mia. kr.Fondens støtte har i de senere år fået en langt mere almennyttig karakter, somikke er specielt rettet mod ferieformål og feriemuligheder for lønmodtagere, menfor alle i en mere bred forstand, herunder aktivitets- og oplevelsesmuligheder,forbedring af tilgængelighed i naturen, bevarelse og restaurering af historiskebygninger og mindesmærker m.v.Af fondens almindelige betingelser fremgår, at ved forhåndstilsagn om støtte harArbejdsmarkedets Feriefond ret til at ændre støttevilkårene, såfremt der skerændringer i grundlaget for fondens virksomhed, der besluttes af Folketing, herunderFinansudvalget.3. Lovforslagets indholdDet foreslås, at Arbejdsmarkedets Feriefond overfører 450 mio. kr. til statskassen.Forslaget har til formål at anvende 450 mio. kr. af Arbejdsmarkedets Feriefonds
2
formue til medfinansieringen af aftalen om en forstærket indsats for flerepraktikpladser til unge.Arbejdsmarkedets Feriefond vil som hidtil fortsat modtage renter af Feriekonto idet omfang, der er renter tilbage, efter at driften af Feriekonto og statens andel afrenterne er betalt, samt uhævede og forældede feriepenge i samme omfang. Fondensformål vil også fortsat være at støtte ferieformål for lønmodtagere gennem fondensmidler.Da der kun skal overføres en del af fondens midler til statskassen, skønnes det, atfonden ud af de tiloversblevne midler forsat kan leve op til dens formål og fortsættesin virksomhed, idet navnlig ferie for mindrebemidlede grupper med børn fortsatkan tilgodeses.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4.1. StatskassenStatskassen får tilført 450 mio. kr., som stammer fra Arbejdsmarkedets Feriefondsformue.4.2. Offentlige arbejdsgivereForslaget indeholder ikke ændringer af den gældende ferielov og vil derfor ikkegive anledning til økonomiske eller administrative konsekvenser for offentligearbejdsgivere.4.3. PensionsstyrelsenForslaget vil ikke medføre konsekvenser for Pensionsstyrelsen.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.5.1. Private arbejdsgivereForslaget indeholder ikke ændringer af den gældende ferielov og skønnes derforikke at give anledning til økonomiske eller administrative konsekvenser for privatearbejdsgivere.5.2. Arbejdsmarkedets Feriefond, de private feriefonde mv.Forslaget medfører, at 450 mio. kr. af Arbejdsmarkedets Feriefonds formueoverføres til statskassen. Fondens formue mindskes dermed. Fondens tab kan blivelidt større end 450 mio. kr. i forbindelse med realisering af obligationerne. Forslagethar ingen konsekvenser for de private feriefonde.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget antages ikke at have miljømæssige konsekvenser.
3
7. Ligestillingsmæssige konsekvenserLovforslaget antages ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget vurderes ikke at være i strid med Danmarks EU-retlige forpligtelser.9. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget er sendt i høring til Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningenaf Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Landsorganisationen i Danmark, FTF,Akademikernes Centralorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,Ledernes Hovedorganisation, Kristelig Fagforening, KristeligArbejdsgiverforening, KL, Danske Regioner, CentralorganisationernesFællesudvalg, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kooperationen,Frie Funktionærer, Business Danmark, Producentforeningen, ArbejdsmarkedetsFeriefond, FerieKonto, Rigsrevisionen og Personalestyrelsen.10. Sammenfattende skemaVurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenserfor stat, regioner ogkommunerAdministrativekonsekvenser for stat,regioner og kommunerØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetForslaget indebærer, at statenopnår en merindtægt på 450 mio.kr. i 2010IngenNegativekonsekvenser/merudgifterIngen
Ingen
Ingen
Administrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserLigestillingsmæssigekonsekvenserForholdet til EU-retten
Ingen
Forslagetindebærer, atArbejdsmarkedetsFeriefond skaloverføre 450 mio.kr. af sin formuetil statskassen.Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Lovforslaget vurderes ikke at være i strid medDanmarks EU-retlige forpligtelser
4
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Det foreslås, at 450 mio. kr. af Arbejdsmarkedets Feriefonds formue overføres tilstatskassen til brug for medfinansiering af en forstærket indsats for flerepraktikpladser til unge. Staten får således en ekstraordinær indtægt i finansåret2010. Efter forslaget får beskæftigelsesministeren bemyndigelse til at fastsættenærmere regler om, hvordan overførslen skal finde sted. Der henvises i øvrigt til dealmindelige bemærkninger.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2010.
Til § 3Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland svarende tilferielovens geografiske anvendelsesområde.
5