Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2009-10, Uddannelsesudvalget 2009-10, Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
PØU Alm.del Bilag 154, UDU Alm.del Bilag 353, AMU Alm.del Bilag 285
Offentligt
894144_0001.png
894144_0002.png
894144_0003.png
894144_0004.png
894144_0005.png
894144_0006.png
894144_0007.png
894144_0008.png
894144_0009.png
894144_0010.png
894144_0011.png
894144_0012.png
894144_0013.png
894144_0014.png
Arbejdsliv og analyseafdelingen
Ligeløn og ligelønsstatistikHK’s bud på en ny ligelønslov
Arbejdsliv og analyseafdelingen
Grundlæggende præmis forHK’s arbejde med ligeløn
”Det skal være muligt atkontrollere, om ligelønslovenbliver overholdt.”
Arbejdsliv og analyseafdelingen
Bruttolønforskel mellem mænd ogkvinder, 1997-2006 (SFI)
Arbejdsliv og analyseafdelingen
Korrigeret løngab, 1997-2006 (SFI)
Arbejdsliv og analyseafdelingen
Problemer med den nuværende lov• Ingen definition af arbejde af samme værdi.• Reglerne omkring ligelønsstatistikken erutilstrækkelige:– For få arbejdsgivere og medarbejdere eromfattet af statistikforpligtelsen, og det er ikkenødvendigvis de rigtige virksomheder.– Uklare regler og få eller ingen rettigheder for TRog fagforeninger.– Intet tilsyn fra offentlighedens side, omvirksomhederne overholder denne del af loven.
Arbejdsliv og analyseafdelingen
Hvem er omfattet afstatistikforpligtelsen?• Reglerne gælder for virksomheder medmindst 35 ansatte, der har mindst 10personer af hvert køn ansat i den samme6-cifrede DISCO-kode.• Arbejdsgivere (CVR):– Private (1.211) / (2.600)– Offentlige (692) / (400)
• Statistikforpligtelsen forventes at omfatte300.000 privatansatte og 500.000 offentligtansatte.
Arbejdsliv og analyseafdelingen
Uforklaret lønforskel på omfattede ogikke-omfattede virksomheder
Arbejdsliv og analyseafdelingen
Uklare regler m.v.– Processen om information og høring eruklar.– Ingen særskilt rettigheder tiltillidsrepræsentanter (og fagforeninger) tilat få statistikken udleveret.– Tidspunktet for hvornår lønstatistikkkenskal være udarbejdet ligger ikke fast.– Medarbejderen har ingen særskilt retoplysninger om bl.a. disco-kode.– Metodefrihed omkring lønbegreb m.v.
Arbejdsliv og analyseafdelingen
Lønbegreber (Lønkommissionen)
A7 går på barsel 1. marts. De første 28 uger af barselsorloven betales afarbejdsgiver, de resterende uger modtages alene dagpenge fra kommunen.Derudover holdes 18 dages ferie.
Arbejdsliv og analyseafdelingen
Intet overblik over, om virksomhederneoverholder denne del af loven.• Fra november 2008 har virksomhederne selv kunnet rekvirerede kønsopdelte lønstatistikker hos Danmarks statistik:– 23 virksomheder downloadede ligelønsstatistikken for2007.– Foreløbig har 43 virksomheder downloadet ligeløns-statistikken for 2008.• Antallet af virksomheder, der har rekvireret hos deresinteresseorganisationer eller selv har produceret, er ukendt.• Kun 10 pct. af HK’s TR i private virksomheder med mere end35 ansatte havde set en kønsopdelt lønstatistik (2009). 8,5pct. af medlemmerne har set en kønsopdelt lønstatistik(2010).
Arbejdsliv og analyseafdelingen
Formål med HK’s lovforslag• Sikring af at flere medarbejdere bliveromfattet af statistikken.• Sikring af den langsigtede ligeløns-indsats.• Styrkelse af tillidsrepræsentanternesog fagforeningens mulighed for atkontrollere, om ligelønsloven bliveroverholdt.
Arbejdsliv og analyseafdelingen
Forslagets indhold (I)– Mere omfattende ligelønsstatistik (flere virksomheder,større dækning på virksomheden):• »§ 5 a.En arbejdsgiver med mindst 10 ansatte skal for hvertkalenderår udarbejde en kønsopdelt lønstatistik for gruppermed mindst 3 personer af hvert køn opgjort efter den mestdetaljerede DISCO-kode til brug for høring og information afde ansatte om lønforskelle mellem mænd og kvinder påvirksomheden.«
– Arbejdsgiver skal oplyse om medarbejderens discokode-indplacering:• »Stk. 2.Den kønsopdelte lønstatistik efter stk. 1 skal opgøresfor medarbejdergrupper med en detaljeringsgrad svarende tilden mest detaljerede DISCO-kode. Arbejdsgiveren har pligt tilat oplyse alle ansatte om vedkommendes indplacering i DISCO-kode-indberetningen.«
Arbejdsliv og analyseafdelingen
Forslagets indhold (II)• Ligelønsredegørelse hvert 3. år:– »Stk. 4.Arbejdsgivere med mindst 35 ansatte er forpligtet
til hvert 3. år at udarbejde en ligelønsredegørelse.Redegørelsen skal både indeholde en beskrivelse af vilkår,der har betydning for aflønning af mænd og kvinder påvirksomheden, og konkrete handlingsorienterede initiativerog den nærmere opfølgning herpå i redegørelsens periode.Redegørelsen skal omfatte alle virksomhedensmedarbejdere og behandles i overensstemmelse medreglerne i § 4 i lov om information og høring aflønmodtagere eller i reglerne i en kollektiv overenskomst,som træder i stedet for lov om information og høring aflønmodtagere. Redegørelsen skal senest være udarbejdetinden udgangen af kalenderåret.«
Arbejdsliv og analyseafdelingen
Forslagets indhold (III)• »§ 5 b.En tillidsrepræsentant eller et forbund, dernormalt overenskomstdækker det pågældendefaglige område, og som har et medlem, der er ellerhar været beskæftiget på virksomheden, kan tilenhver tid begære at få udleveret lønstatistik ogligelønsredegørelsen fra virksomheden.«• » Stk. 2. En tillidsrepræsentant eller et forbund, dernormalt overenskomstdækker det pågældendefaglige område, og som har et medlem, der er ellerhar været beskæftiget på virksomheden, kan påbaggrund af en konkret mistanke om uligelønbegære lønoplysninger til brug for en vurdering afdette. Arbejdsgiver skal udlevere alle relevanteoplysninger.«