Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del Bilag 282
Offentligt
893381_0001.png
893381_0002.png
893381_0003.png
NOTAT
16. september 2010
Høringsnotat
J.nr. 2008-0007124IPS/ler
Udkast til forslag til lov om arbejdsskadesikring i Grønland blev sendt i høring den 3.december 2009 med en høringsfrist til den 15. januar 2010.Høringslisten vedlægges.Der er modtaget høringssvar fra følgende organisationer og myndigheder:
AnkestyrelsenArbejdsmarkedets ErhvervssygdomssikringArbejdstagernes Pensionskasse SISAArbejdstilsynetDepartementet for FinanserDepartementet for Sociale AnliggenderDepartementet for SundhedFinanstilsynetForsikring og PensionGrønlands ArbejdsgiverforeningIMAQ (lærernes organisation)KANUKOKA (kommunernes organisation)PIP (pædagogernes organisation)Rigsombudsmanden i Grønland
Derudover har Arbejdsskadestyrelsen sammen med Center for Arbejdsskadesikringafholdt et seminar i Nuuk den 18. december 2009, hvor udkastet til lovforslag blevpræsenteret og gennemgået. I seminaret deltog repræsentanter for Departementet forSundhed, KNAPK (fisker og fangernes organisation), GA (Grønlands arbejdsgiver-forening), IF-forsikring, KANUKOKA (kommunernes landsforening) og S.I.K.(landsdækkende fagforening).Under seminaret var der tilslutning til, at arbejdsskadesikringen i Grønland fremoverskulle bygge på en lov i stedet for en anordning. Der var ligeledes tilslutning til, atadministrationen blev overtaget af Arbejdsskadestyrelsen, når blot der fortsat var enlokal enhed i Grønland.Der blev under seminaret fremsat enkelte bemærkninger og forslag til ændring aflovudkastet.I dette notat gennemgås de modtagne høringssvar, og det beskrives, hvilke ændringeraf lovforslaget høringssvarene og diskussionen på seminaret har givet anledning til.
Systematikken i dette notat følger systematikken i lovforslaget.I høringssvarene og under det seminar, som Arbejdsskadestyrelsen og Center for Ar-bejdsskadesikring holdt i Nuuk den 18. december 2009, blev der fremsat tre forslagtil indholdsmæssige ændringer i lovudkastet vedrørende:
- § 18 om dagpenge- § 63 om bidrag til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring- § 74 om udvidet adgang for Arbejdsskadestyrelsen til at afgive vejledende udta-lelser i private erstatningssager.
Derudover har høringssvarene givet anledning til nogle mere præcise formuleringeraf teksten i forslaget.Til § 18 om dagpenge
På seminaretblev der fra flere sider peget på, at der var behov for en regel, der sva-rer til den nugældende regel om en minimumsårsløn til brug for beregning af dag-penge til personer uden eller med ringe tilknytning til arbejdsmarkedet.Reglen om dagpenge i forslagets § 18 bestemmer, at dagpengene udgør timetakstenfor arbejdsmarkedsydelsen ganget med det gennemsnitlige antal ugentlige arbejdsti-mer indenfor de seneste 13 uger, dog højst 40 timer pr. uge. Der mangler i den sam-menhæng en mindstesats. Denne mindstesats kan være en fast sats for dagpenge elleret mindste timetal.Kommentar
Arbejdsskadestyrelsen foreslår, at der til lovudkastets § 18, 3. punktum tilføjes: ..”ogikke lavere end 20 timer”§ 18 lyder herefter: ”Det gennemsnitlige antal timer pr. uge kan ikke sættes højereend 40 timer og ikke lavere end 20 timer.”Reglen tilføjes derved en minimumsregel til erstatning af den nugældende mini-mumsårsløn. Reglen tager højde for de tilfælde, hvor tilskadekomne på tidpunktet forafgørelsen om dagpenge ikke kan dokumentere af have arbejdet i mindst 20 timer igennemsnit over de seneste 13 uger. I disse tilfælde skal dagpengene beregnes på ba-sis af 20 timers arbejde i gennemsnit, hvilket med satsen for arbejdsmarkedsydelsen i2009 giver 1.416,50 kr. pr. uge (20 x 70,83).Lovforslaget er ændret på dette punkt.Indføjelsen af minimumsreglen ændrer ikke ved de økonomiske konsekvenser af lov-forslaget.Til § 63 om bidrag til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES)har foreslået en præcisering aflovforslagets § 63. Ændringen er af teknisk karakter. Baggrunden er, at AES ønskerat lovfæste den praksis vedrørende de grønlandske arbejdsgivere, som man har fulgtde senere år. Denne praksis er udviklet, fordi de senere ændringer af AES´s bidrags-
2
og opkrævningssystem ikke er sat i kraft i Grønland. AES har derfor i samarbejdemed de grønlandske arbejdsgivere udviklet en praksis for manuel håndtering af op-krævningen af bidrag.Kommentar
Ændringerne vedrører § 63 i lovforslaget, som foreslås affattet som en henvisning til§§ 58 til 58 c i lov om arbejdsskadesikring.Lovforslaget er ændret på dette punkt.Til § 74 om udvidet adgang for Arbejdsskadestyrelsen til at afgive vejledendeudtalelser i private erstatningssager
Sundhedsdepartementethar i sit høringssvar foreslået, at der bliver indsat en hjem-mel i lovudkastets § 74 til at Arbejdsskadestyrelsen, som ifølge forslaget overtageradministrationen af de grønlandske sager pr. 1. januar 2011, kan udtale sig om alleerstatningsposter efter den grønlandske erstatningsansvarslov.Kommentar
Efter den nugældende anordning kan Center for Arbejdsskadesikring afgive udtalel-ser om spørgsmål vedrørende personskade, som ikke er omfattet af loven, hvilket ipraksis er udlagt som spørgsmål om méngraden og erhvervsevnetabsprocenten. Dettesvarer til det, som sagens parter kan bede Centeret udtale sig om efter den grønland-ske erstatningsansvarslovs § 10, ligesom det svarer til hvad Arbejdsskadestyrelsenkan udtale sig om efter danske regler.Arbejdsskadestyrelsen i forståelse med Beskæftigelsesministeriet drøftet spørgsmåletom en eventuel udvidelse af adgangen til at afgive udtalelser med Justitsministeriet,som ikke har kunnet tilslutte sig en sådan udvidelse på nuværende tidspunkt.Efter Justitsministeriets opfattelse bør etableringen af en ordning som den foreslåedei givet fald forberedes grundigt, og det bør undersøges om ordningen i givet fald me-re hensigtsmæssigt bør indføres via anden lovgivning end arbejdsskadelovgivningen,for eksempel sundhedslovgivningen eller erstatningsansvarslovgivningen.Beskæftigelsesministeriet har bedt Arbejdsskadestyrelsen om at tage initiativ til isamarbejde med Justitsministeriet og Sundhedsdepartementet at se nærmere på bl.a.om behovet for erstatningsretlige vurderinger af patientskadesager kan og bør løsesgennem arbejdsskadelovgivningen eller anden lovgivning.
3