Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del Bilag 282
Offentligt
893376_0001.png
893376_0002.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG14. september 2010
Lov om arbejdsskadesikring i Grønland
J.nr. 2008-0007124sas/PIA
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Arbejdsskadestyrelsen1. januar 2011Pia Andersen72 20 63 15[email protected]

Baggrund for loven

Forslaget om at forankre den grønlandske arbejdsskadesikring i en lov i stedet forsom hidtil i en anordning skal gøre det muligt at implementere de aktuelle ønskertil ændringer i retstilstanden, som er fremsat fra grønlandsk side, og at implemente-re fremtidige ændringer på en mere enkel måde.Der er behov for at indføre en egentlig lov om arbejdsskadesikring i Grønland. Det-te vil give mulighed for en hensigtsmæssig og fleksibel tilpasning af reglerne omarbejdsskadesikring til de grønlandske forhold, uafhængigt af fremtidige ændringeraf lov om arbejdsskadesikring.Brugen af anordninger som regelgrundlag imødekommer ikke det behov for fleksi-bilitet, som udviklingen i Grønland kræver. Det har betydet, at en række ønsker,der fra grønlandsk side er fremsat om ændringer i den nugældende arbejdsskade-ordning i Grønland, ikke har kunnet imødekommes, idet en anordning, som er sat ikraft i Grønland, ikke efterfølgende kan ændres uden en ny anordningshjemmel ilov om arbejdsskadesikring.

Lovforslagets formål

Formålet med forslaget om at indføre en lov om arbejdsskadesikring i Grønland er,at skabe et klarere retsgrundlag for arbejdsskadesikringen i Grønland og dermedogså at bane vejen for en senere hjemtagelse, når Grønlands Selvstyre træffer be-slutning herom.Ved forslaget videreføres reglerne i den gældende anordning nr. 991 af 3. oktober2008 med nogle tilpasninger til de særlige grønlandske forhold. Anordningen sæt-ter lov om arbejdsskadesikring med visse ændringer i kraft i Grønland med virk-ning fra 1. januar 2009.
Samtidig med at loven træder i kraft, vil Center for Arbejdsskadeforsikring bliveindlemmet i Arbejdsskadestyrelsen, som derved får en lokal enhed med sæde i Nu-uk. Administrationen af arbejdsskadesikringen er fortsat forankret i Grønland ogvaretages af personale med lokalt kendskab.De væsentligste ændringer af den gældende retstilstand er:- ophævelse af §5 gældende regler om, at sikrede, der bosætter sig udenforGrønland efter arbejdsskaden, overgår til sikring efter lov om arbejdsska-desikring- indførelse af erstatning for udgifter til behandling på private hospitaler, nårventetiden på behandling i det offentlige system, og udgiften opvejes afden skønnede udgift til dagpenge mv. i ventetiden- Der indføres en fast dagpengesats for den særlige grønlandske dagpenge-ordning.- Der indføres et tillæg til årslønnen svarende til den gennemsnitlige værdiaf fangst til eget forbrug for selvstændige erhvervsdrivende i gruppeforsik-ringen.- Den særlige grønlandske gruppeforsikring gøres frivillig.

Den primære målgruppe for lovforslaget

Den primære målgruppe er personer ansat til arbejde i Grønland, samt deres efter-ladte. Der anmeldes ca. 400 sager om året.I forhold til den danske arbejdsskadesikring indeholder den grønlandske arbejds-skadesikring regler om retten til dagpenge ved en arbejdsskade. Der er desuden ensærlig gruppeforsikringsordning for de små oprindelige erhverv (fangere, fisker ogfåreavlere).Lovforslaget tilgodeser især selvstændige erhvervsdrivende, som er medlemmer afden særlige gruppeforsikring for de små oprindelige erhverv. Det vil sige fangere,fiskere og fåreavlere m.v. Disse selvstændige får med forslaget et tillæg til årsløn-nen, svarende til værdien af fangst og andre naturalier til eget forbrug.Der indføres samtidigt en fast takst for dagpenge, som vil betyde en væsentlig for-højelse af dagpengene ved sygdom som følge af arbejdsskade set i forhold til dag-penge beregnet efter de gældende regler for de lavtlønnede.

De sekundære målgrupper for lovforslaget

De sekundære målgrupper er personer, som er sikret i medfør af lovforslaget, udenat være ansat til arbejde for en arbejdsgiver i Grønland. Det drejer sig om børn ivisse institutioner, personer under kriminalforsorgen, praktikanter, borgerlige om-bud og redning af menneskeliv.

Samlet vurdering

Forslaget med tillæg til årslønnen tilgodeser fangere, fiskere og fåreavlere. Der ersikkert flere mænd end kvinder i denne gruppe.Det har ikke været muligt at finde kønsopdelte statistikker for Grønland.
2