Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del Bilag 251
Offentligt
19. august 2010
UDKASTtilForslagtil
Lov om ændring af lov om arbejdsmiljø(Omprioritering af partsindsatsen)§1I lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. xxx, foretages følgende ændringer:1.§ 14, stk. 1,affattes således:”Beskæftigelsesministerengodkender efter udtalelse fra Arbejdsmiljørådet, jf. § 66, stk. 2, 2. pkt., etantal branchearbejdsmiljøråd, der skal bistå branchens virksomheder med information og branchevej-ledning om arbejdsmiljø.”2.§ 14, stk. 6,affattes således:”Stk. 6.Det enkelte branchearbejdsmiljøråd skal hvert år til Arbejdsmiljørådet sende1) en plan og et budget for branchearbejdsmiljørådets virksomhed i det kommende år og2) en redegørelse om og et regnskab for branchearbejdsmiljørådets virksomhed i det forløbne år.”3.§ 14 a, stk. 1,affattes således:”Det enkelte branchearbejdsmiljøråd har inden for rådets område til opgave at bistå branchens virk-somheder med information og vejledning om arbejdsmiljø. Det enkelte branchearbejdsmiljøråd kandeltage i særlige virksomhedsrettede arbejdsmiljøaktiviteter inden for branchen.”4.§ 14 a, stk. 2,ophæves.Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.5.§ 66, stk. 1,affattes således:”Arbejdsmiljørådet deltager i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af den samlede arbejdsmiljøindsatsgennem rådgivning af beskæftigelsesministeren og afgiver indstilling til beskæftigelsesministeren om:1) overordnede mål for og prioritering af arbejdsmiljøindsatsen2) fordeling af midler, der er tilvejebragt efter § 68, mellem Arbejdsmiljørådet, branchearbejdsmil-jørådene og Videncenter for Arbejdsmiljø,3) en plan og et budget for det enkelte branchearbejdsmiljøråds virksomhed i det kommende år, jf.§ 14, stk. 6, nr. 1, og
1
4) opfølgning på Arbejdsmiljørådets indsats6.I§ 66indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:”Stk.5.Arbejdsmiljørådet afgiver hvert år en redegørelse til beskæftigelsesministeren om branchear-bejdsmiljørådenes virksomhed.”7.Overskriftentil kapitel 12 a affattes således:”Finansieringaf parternes arbejdsmiljøindsats m.v.”8.§ 68, stk. 1,affattes således:”Midler til staten samt til gennemførelse af Arbejdsmiljørådets aktiviteter og branchearbejdsmiljøråde-nes og Videncenter for Arbejdsmiljøs indsats til forbedring af arbejdsmiljøet tilvejebringes ved bidrag,jf. stk. 2 og 3, fra1) staten,2) Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring,3) forsikringsselskaber, der tegner arbejdsskadeforsikring, samt4) kommuner, regioner og andre arbejdsgivere, der ikke har tegnet forsikring, jf. § 48, stk. 1-5, og§ 88 i lov om arbejdsskadesikring. ”9.I§ 68indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:”Stk. 7.Af bidragene efter stk. 2 og 3 tilfalder 50,4 mio. kr. årligt statskassen.”Stk. 7 bliver herefter stk. 8.10.§ 68 a,affattes således:”Beskæftigelsesministeren fordeler efter indstilling fra Arbejdsmiljørådet de tilvejebragte midler efter§ 68 og melder tilskudsrammer ud til Arbejdsmiljørådet, de enkelte branchearbejdsmiljøråd og Viden-center for Arbejdsmiljø.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren fastlægger nærmere vilkår for midlernes anvendelse.Stk. 3.Arbejdsmiljørådet træffer inden for den udmeldte tilskudsramme og de fastlagte vilkår bestem-melse om, hvilke aktiviteter der skal gennemføres.Stk. 4.På baggrund af Arbejdsmiljørådets indstilling, jf § 66, stk. 1, nr. 2, godkender beskæftigelsesmi-nisteren plan og budget for det enkelte branchearbejdsmiljøråds virksomhed. Det enkelte branchear-bejdsmiljøråd gennemfører aktiviteter inden for den udmeldte tilskudsramme, den godkendte plan ogde fastlagte vilkår.Stk. 5.Beskæftigelsesministeren kan bestemme, at tilskud tilbageholdes, bortfalder eller kræves tilba-gebetalt, såfremt vilkår for midlernes anvendelse ikke overholdes.Stk. 6.Uforbrugte midler, herunder bortfaldne eller tilbagebetalte tilskud efter stk. 3, indgår i en fornyetfordeling efter reglerne i stk. 1.Stk. 7.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om udbetaling af tilskud, regnskabsaf-læggelse og efterregulering m.v. Beskæftigelsesministeren kan bestemme, at tilskud kan udbetales aconto. Revisionen af regnskaberne varetages af rigsrevisor efter reglerne i lov om revisionen af statensregnskaber m.m.”
2
11.§ 81, stk. 6,affattes således:”Stk. 6. Klage over afgørelser truffet af Arbejdstilsynet i henhold til regler udstedt i medfør af § 14 a,stk. 2, § 68, stk. 8, og § 68 a, stk. 7, kan indbringes for beskæftigelsesministeren inden fire uger efter, atafgørelsen er meddelt den pågældende.”
§2Loven træder i kraft den 1. januar 2011.
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. IndledningSom led i aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om genopretning af dansk økonomi erder aftalt en omprioritering af partsindsatsen på arbejdsmiljøområdet. I forbindelse hermed er det aftalt,at midlerne til parternes arbejdsmiljøindsats reduceres med 50,4 mio. kr. årligt.Aftalen herom skal ses på baggrund af, at styringen og koordineringen af partsindsatsen ikke fuldtud er målrettet indsatsen på arbejdspladserne.Der er behov for en mere klar strategisk forankring af de projekter, som branchearbejdsmiljørå-dene gennemfører. Det vil medvirke til at skabe kontinuitet og sammenhæng i branchearbejdsmiljørå-denes aktiviteter. Målet med lovændringen er, at indsatsen i højere grad bliver målrettet de enkeltevirksomheder.2. Lovforslaget indholdBranchearbejdsmiljørådenes indsats skal i højere grad målrettes de enkelte virksomheder og kon-centreres om vejledning af virksomhederne om, hvordan man lever op til arbejdsmiljølovgivningenskrav inden for de enkelte brancher. Her skal branchearbejdsmiljørådene især have de prioriterede om-råder på arbejdsmiljøområdet for øje, og de særlige forhold, der gør sig gældende inden for brancherne.Endvidere lægges der op til at styrke styringen og koordineringen af partsindsatsen på arbejdsmil-jøområdet. For at sikre, at branchearbejdsmiljørådenes indsats er strategisk forankret og støtter op omden øvrige arbejdsmiljøindsats, foreslås det således, at Arbejdsmiljørådet får en mere styrende rolle iforhold til branchearbejdsmiljørådene.For at forenkle styringen og koordineringen af partsindsatsen på arbejdsmiljøområdet foreslås enny proces, hvorefter alle branchearbejdsmiljørådene fremover hvert år skal udarbejde en strategisk planfor det kommende års indsats. Processen vil indebære en forenkling af procedurerne for udbetaling afmidler, idet branchearbejdsmiljørådene ikke længere skal have en konkret godkendelse af de enkelteprojekter.Endelig tilvejebringer omprioriteringen af partsindsatsen på arbejdsmiljøområdet 50,4 mio. kr. afde midler, der hvert år opkræves til parternes arbejdsmiljøindsats efter arbejdsmiljølovens § 68. Mid-lerne tilfalder efter omprioriteringen statskassen.2.1. Branchearbejdsmiljørådenes opgaver2.1.1. Gældende retIfølge arbejdsmiljølovens § 14 skal branchearbejdsmiljørådene medvirke ved løsning af sikker-heds og sundhedsspørgsmål inden for en eller flere brancher.Efter § 14 a skal branchearbejdsmiljørådene bistå virksomheder ved at udarbejde information ogbranchevejledninger, herunder vejledninger til brug for virksomhedernes udarbejdelse af arbejdsplads-vurderinger, at kortlægge branchens særlige arbejdsmiljøproblemer og medvirke ved udarbejdelsen afbranchedokumentation og at udvikle og gennemføre oplysnings- og uddannelsesaktiviteter. Derudoverkan branchearbejdsmiljørådene udtale sig om eller stille forslag til Arbejdsmiljørådet om ændrede og
4
nye regler, deltage i og gennemføre indsatser og kampagner samt danne og deltage i lokale arbejdsmil-jøfora.Endvidere afgiver det enkelte branchearbejdsmiljøråd hvert år en redegørelse om sin virksomhedtil beskæftigelsesministeren.Midler til parternes indsats på arbejdsmiljøområdet tilvejebringes efter § 68 gennem bidrag fraforskellige aktører. Beskæftigelsesministeren fordeler de tilvejebragte midler efter § 68 efter indstillingfra Arbejdsmiljørådet og melder tilskudsrammer ud til Arbejdsmiljørådet og til de enkelte branchear-bejdsmiljøråd. Desuden fastlægger ministeren nærmere vilkår for midlernes anvendelse.Arbejdsmiljørådet og de enkelte branchearbejdsmiljøråd bestemmer inden for de udmeldte til-skudsrammer og de fastlagte vilkår, hvilke aktiviteter der skal gennemføres.2.1.2. OvervejelserBranchearbejdsmiljørådene har i dag mulighed for at iværksætte en lang række aktiviteter, derspænder fra virksomhedsrettede tiltag til fx oprettelse og vedligeholdelse af netværk omkring arbejds-miljø.Branchearbejdsmiljørådene udfører i dag således en række aktiviteter, som ikke har et direktevirksomhedsrettet fokus. Branchearbejdsmiljørådene har bl.a. til opgave at kortlægge branchens særligearbejdsmiljøproblemer og medvirke ved udarbejdelsen af branchedokumentation, at udtale sig om ellerstille forslag til Arbejdsmiljørådet om ændrede eller nye regler, at deltage i og gennemføre indsatser ogkampagner, og at danne og deltage i lokale arbejdsmiljøfora.Der er imidlertid gennemført evalueringer af branchearbejdsmiljørådenes indsats, senest i 2008,som viser, at der er behov for en mere klar strategisk forankring af de projekter, som branchear-bejdsmiljørådene gennemfører, bl.a. for at skabe kontinuitet og sammenhæng i branchearbejdsmiljørå-denes aktiviteter samt for at reducere risikoen for overlap både i forhold til de forskellige branchear-bejdsmiljøråds projekter og i forhold til andre aktører på arbejdsmiljøområdet.På den baggrund bør branchearbejdsmiljørådenes opgaver begrænses, så indsatsen koncentreresom branchearbejdsmiljørådenes kerneopgave, nemlig at bistå branchens enkelte virksomheder medinformation og branchevejledning.2.1.3. Den foreslåede ordningMed forslaget lægges op til, at branchearbejdsmiljørådenes opgaver omprioriteres, så brancear-bejdsmiljørådenes opgaver fremover bliver mere fokuseret på opgaver som udarbejdelse af branchevej-ledninger og informationsmaterialer, som kan bruges direkte i virksomhederne.Branchearbejdsmiljørådene vil således fremover alene kunne deltage i særlige virksomhedsrettedeaktiviteter inden for branchen.2.2. Midlerne til parternes arbejdsmiljøindsats og procedure for anvendelse af midlerne2.2.1. Gældende retEfter § 68 tilvejebringes midlerne til parternes arbejdsmiljøindsats gennem en årlig bevilling, sombestår afet bidrag på 45 mio. kr. årligt, som er fordelt på de bidragspligtige: Staten, Arbejdsmarkedets Er-hvervssygdomssikring, forsikringsselskaber, der tegner arbejdsskadeforsikring samt selvforsikredearbejdsgivere, oget bidrag, der udgør to procent af de godtgørelser for mén og erstatninger for erhvervsevnetab, somArbejdsskadestyrelsen har tilkendt i arbejdsulykkessager. De bidragspligtige ved to procents bidra-
5
get er: staten, forsikringsselskaber, der tegner arbejdsskadeforsikring samt selvforsikrede arbejdsgi-vere, oget årligt bidrag fra staten (udover bidragene til de to ovennævnte bidrag), som fastsættes af beskæf-tigelsesministeren.Bevillingen udgjorde i 2010 90 mio. kr.Efter § 66 deltager Arbejdsmiljørådet i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af den samlede ar-bejdsmiljøindsats gennem rådgivning af beskæftigelsesministeren. Arbejdsmiljørådet afgiver blandtandet indstilling til ministeren om fordeling af midler tilvejebragt efter § 68 mellem branchearbejdsmil-jørådene og Arbejdsmiljørådet.En del af de midler, som fordeles til Arbejdsmiljørådet, afsættes i dag til Videncenter for Ar-bejdsmiljø, arbejdsmiljøforskning i regi af Arbejdsmiljøforskningsfonden samt sekretariatsbetjening afArbejdsmiljørådet.Efter § 68 a træffer Arbejdsmiljørådet og de enkelte branchearbejdsmiljøråd - inden for de til-skudsrammer, som beskæftigelsesministeren udmelder, og de vilkår, som ministeren fastsætter for mid-lerne anvendelse - selv bestemmelse om, hvilke aktiviteter, der skal gennemføres. Det enkelte bran-chearbejdsmiljøråd afgiver hvert år en redegørelse om sin virksomhed til beskæftigelsesministeren.Udover midler til den almindelige drift ansøger det enkelte branchearbejdsmiljøråd løbende be-skæftigelsesministeren om midler til konkrete projekter, der bevilges efter en konkret vurdering påbaggrund af et budget for og en beskrivelse af projektet.2.2.2. OvervejelserDet er regeringens opfattelse, at styringen og koordineringen af partsindsatsen på arbejdsmiljø-området ikke i tilstrækkelig grad er målrettet indsatsen på arbejdspladserne. På den baggrund læggesder op til at ændre styringen af partsindsatsen for at understøtte en mere klar strategisk forankring af deprojekter, som branchearbejdsmiljørådene gennemfører.Det kan bl.a. sikres ved, at de enkelte branchearbejdsmiljøråd udarbejder en strategisk plan forderes aktiviteter, og at disse planer godkendes af Arbejdsmiljørådet. Ved udarbejdelse af og opfølgnin-gen på planerne kan der sikres et øget fokus også på effekten af branchearbejdsmiljørådenes aktiviteter.Det vil være hensigtsmæssigt, at Arbejdsmiljørådet bliver det forum, der sikrer en sådan strate-gisk forankring. Baggrunden herfor er bl.a., at Arbejdsmiljørådet er sammensat af repræsentanter for enrække af de organisationer, der er repræsenteret i branchearbejdsmiljørådene. Endvidere er det alleredei dag en del af rådets opgaver at deltage i den samlede arbejdsmiljøindsats samt at redegøre for udvik-lingen på området til ministeren. Rådet har derfor alle muligheder for at sikre den strategiske foran-kring, da rådet vil kunne danne sig et samlet overblik over disse aktørers indsats.Arbejdsmiljørådet får på den baggrund en styrende rolle i forhold til behandling af branchear-bejdsmiljørådenes planer og redegørelser for rådenes arbejde.Som følge af regeringens aftale med Dansk Folkeparti om genopretning af dansk økonomi er deraftalt en omprioritering af partsindsatsen på arbejdsmiljøområdet. I forbindelse hermed er det aftalt, atmidlerne til partsindsatsen reduceres med 50,4 mio. kr. årligt.2.2.3. Den forslåede ordningDet foreslås, at midlerne efter § 68 fremover fortsat fordeles mellem Arbejdsmiljørådet, bran-chearbejdsmiljørådene og Videncenter for Arbejdsmiljø. Samtidig forudsættes det, at der af Ar-bejdsmiljørådets andel som hidtil afsættes midler til forskning i regi af Arbejdsmiljøforskningsfondensamt til sekretariatsbetjening af Arbejdsmiljørådet. Det er fortsat beskæftigelsesministeren, der fordelermidlerne efter indstilling fra Arbejdsmiljørådet.
6
For at imødekomme den ønskede styrkelse af styringen og koordineringen af partsindsatsen påarbejdsmiljøområdet foreslås en ny proces, hvorefter alle branchearbejdsmiljørådene fremover hvert årskal udarbejde en strategisk plan for det kommende års indsats. Planen skal sikre, at branchearbejdsmil-jørådenes arbejde er virksomhedsrettet og relevant. Med planen skal følge et budget.Plan og budget indsendes til Arbejdsmiljørådet. Beskæftigelsesministeren godkender plan ogbudget på baggrund af Arbejdsmiljørådets indstilling. Plan og budget danner herefter baggrund for ud-betaling af årets tilskud til det enkelte branchearbejdsmiljøråd.Efter årets afslutning afgiver hvert branchearbejdsmiljøråd en redegørelse til Arbejdsmiljørådetom branchearbejdsmiljørådets virksomhed i det forløbne år. På grundlag heraf afgiver Arbejdsmiljørå-det en redegørelse om branchearbejdsmiljørådenes samlede virksomhed til beskæftigelsesministeren.Endvidere skal det enkelte branchearbejdsmiljøråd aflægge regnskab til Arbejdstilsynet for deudbetalte midler. Regnskaber revideres som hidtil af Rigsrevisionen.Den foreslåede proces forventes at forenkle af procedurerne for udbetaling og afregning af midlertil branchearbejdsmiljørådene.Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse om, at der årligt tilfalder statskassen 50,4 mio.kr. af de lovpligtige bidrag efter § 68 for at udmønte den aftalte reduktion af midlerne til området.2.3. Klageadgang2.3.1. Gældende retMed hjemmel i de gældende § 68, stk. 7, og § 68 a, stk. 5, er der udstedt bekendtgørelser mednærmere regler for beregning, opkrævningsperiode og indbetaling af bidrag samt regler om udbetalingog tilbagebetaling af tilskud, regnskabsaflæggelse og efterregulering m.v. Afgørelser truffet af Arbejds-tilsynet efter disse bekendtgørelser kan efter § 81, stk. 6, påklages til beskæftigelsesministeren.Med hjemmel i den gældende § 14 a, stk. 3, er der i bekendtgørelse om Arbejdsmiljørådets ogbranchearbejdsmiljørådenes indsats fastsat nærmere regler om branchearbejdsmiljørådenes opbygning,sammensætning og virksomhed, herunder om rådenes opgaver og funktion. Efter denne bekendtgørelseer der bl.a. fastsat regler om, hvilke aktiviteter branchearbejdsmiljørådene kan varetage og få tilskud til.2.3.2. OvervejelserDe afgørelser, som Arbejdstilsynet træffer med hjemmel i regler udstedt i henhold § 14 a, stk. 3,vedrører, ligesom afgørelser truffet efter regler fastsat i medfør af § 68 a, fastlæggelse af rammerne forbranchearbejdsmiljørådenes virksomhed. Det bør derfor fremgå af loven, at beskæftigelsesministerenogså er klageinstans i relation til Arbejdstilsynets afgørelser om, hvilke aktiviteter branchearbejdsmiljø-rådene kan varetage og få tilskud til inden for rammerne af de regler, der udstedes efter § 14 a. Der erikke tilsigtet nogen ændring af gældende praksis eller retstilstand.2.3.3. Den foreslåede ordningDet foreslås, at lovens § 14 a, stk. 2 - den gældende stk. 3 - bliver omfattet af § 81, stk. 6, såledesat der bliver udtrykkelig hjemmel i loven til, at beskæftigelsesministeren er klageinstans for alle afgø-relser, som Arbejdstilsynet træffer om branchearbejdsmiljørådene og de midler, som de får anvist.3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget medfører en budgetforbedring for staten på 50,4 mio. kr. årligt fra 2011 og frem.Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige som ar-bejdsgiver.
7
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. De administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. De miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget har ingen EU-retlige konsekvenser.8. Hørte myndigheder og organisationerRigsrevisionen, Arbejdsmiljørådet, Arbejdsmiljøklagenævnet, Landsorganisationen i Danmark,Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Dansk Ar-bejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere og Landbrugsrådet, Finanssekto-rens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, KL (Kommunernes Landsforening), DanskeRegioner, Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening, Den Kooperative Arbejdsgiver- og Interes-seorganisation i Danmark, Frie Funktionærer, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelseog Producentforeningen.10. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/-mindreudgifterLovforslaget medfører en bud-getforbedring for staten på 50,4mio. kr. årligt fra 2011 ogfrem.Lovforslaget har ingen økono-miske konsekvenser for detoffentlige som arbejdsgiver.IngenIngenIngenIngenIngenNegative konsekvenser/-merudgifterIngen
De økonomiske konsekvenserfor det offentlige
De administrative konsekven-ser for det offentligeDe økonomiske konsekvenserfor erhvervslivetDe administrative konsekven-ser for erhvervslivetDe administrative konsekven-ser for borgerneDe miljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngenIngenIngenIngen
Lovforslaget har ingen EU-retlige konsekvenser.
8
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Den foreslåede ændring af § 14, stk. 1, præciserer, at formålet med branchearbejdsmiljørådene erinden for den enkelte branche at understøtte virksomhedernes arbejdsmiljøarbejde.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.Til nr. 2Med den foreslåede ændring af § 14, stk. 6, fastsættes det, at branchearbejdsmiljørådene fremoverbåde skal udarbejde en plan og et budget for rådets virksomhed i det kommende år.Formålet med den foreslåede ændring er at sikre, at der bliver grundlag for en bedre styring ogkoordinering af branchearbejdsmiljørådenen indsats samt at forenkle administrationen af fordelingen afmidler til branchearbejdsmiljørådene. Forenklingen indebærer, at branchearbejdsmiljørådene får udbe-talt midler på baggrund af den foreslåede plan og budget, hvor de i dag skal søge om støtte til konkreteaktiviteter.Branchearbejdsmiljørådene skal som i dag udarbejde en redegørelse om rådets virksomhed i detforløbne år, men denne skal fremover sendes til Arbejdsmiljørådet, som skal sikre den strategiske for-ankring af branchearbejdsmiljørådenes arbejde. Hermed får Arbejdsmiljørådet en styrende og koordi-nerende rolle i forhold til branchearbejdsmiljørådenes arbejde og opgaver.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1. og 2.2.Til nr. 3Den foreslåede ændring af § 14 a, stk. 1, beskriver branchearbejdsmiljørådenes opgave, somfremover er at bistå branchens enkelte virksomheder med information og branchevejledninger og atdeltage i særlige virksomhedsrettede aktiviteter inden for branchen.Med ændringen præciseres, at indsatsen på arbejdsmiljøområdet skal målrettes arbejdspladserne.Arbejdspladserne skal understøttes med overskuelig information, der i form og indhold er afpassetmålgruppen, og som er relevant og aktuel for den enkelte branche.Ændringen tager desuden højde for, at der fremover vil være færre midler til branchearbejdsmil-jørådene, herunder til iværksættelse af opgaver.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.Til nr. 4§ 14 a, stk. 2, foreslås ophævet, da branchearbejdsmiljørådenes opgaver er begrænset til de opga-ver, der fremgår af forslaget til ny affattelse af § 14 a, stk. 1. Der henvises til nr. 3.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.Til nr. 5Med den foreslåede ændring af § 66, stk. 1, nr. 2, præciseres, at midlerne, som er tilvejebragt efter§ 68, skal fordeles mellem branchearbejdsmiljørådene, Arbejdsmiljørådet og Videncenter for Arbejds-miljø, således at det nu direkte fremgår, at Videncenter for Arbejdsmiljø skal have en andel af parts-midlerne.Videncenter for Arbejdsmiljø er etableret med hjemmel i arbejdsmiljølovens § 67, stk. 9. Formå-let med Videncentret for Arbejdsmiljø er som hidtil at samle og formidle national og international ar-bejdsmiljøviden og at skabe én indgang til arbejdsmiljørelevant information og viden. Centeret skal9
derfor fortsat varetage tværgående formidlings- og informationsaktiviteter m.v. på arbejdsmiljøområ-det.For at fremme styringen og koordineringen af partsindsatsen på arbejdsmiljøområdet foreslås det,at der indsættes som ny § 66, stk. 1, nr. 3, at Arbejdsmiljørådet på grundlag af bidrag fra de enkeltebranchearbejdsmiljøråd, jf. den foreslåede § 14, stk. 6, nr. 1, skal afgive en indstilling til beskæftigel-sesministeren med en plan og et budget for det enkelte branchearbejdsmiljøråds virksomhed i detkommende år.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.Til nr. 6Som konsekvens af rådets nye rolle for at styrke styringen og koordineringens af den partsstyredeindsat, foreslås det, at der i § 66 indsættes et nyt stk. 5, hvorefter Arbejdsmiljørådet hvert år skal udar-bejde en selvstændig redegørelse til beskæftigelsesministeren om branchearbejdsmiljørådenes virk-somhed. Redegørelsen udarbejdes på baggrund af bidrag fra de enkelte branchearbejdsmiljøråd, jf. denforeslåede § 14, stk. 6, nr. 2,Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.Til nr. 7.Overskriften til kap. 12 a foreslås ændret som konsekvens af forslaget om indsættelse af et nytstk. 7 i § 68. Der henvises til nr. 10.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.Til nr. 8Den foreslåede ændring er en redaktionel ændring, hvorefter det tydeliggøres, hvem der yder bi-drag til gennemførelse af partsindsatsen.Desuden præciseres det, hvilke aktører, der får del i midlerne.Til nr. 9Det foreslås, at der i § 68, indsættes et nyt stk. 7, hvorefter 50,4 mio. kr. af de midler, der opkræ-ves efter § 68, tilfalder til staten med henblik på at opfylde ”Aftale om genopretning af dansk økono-mi”.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.Til nr. 10Den foreslåede ændring af § 68 a, stk. 1, fastslår, at midlerne til partsindsatsen skal fordeles tilbåde Arbejdsmiljørådets aktiviteter, de enkelte branchearbejdsmiljøråd og Videncenter for Arbejdsmil-jø, således at det nu direkte fremgår, at Videncenter for Arbejdsmiljø skal have en andel af partsmidler-ne.Samtidig flyttes sidste led af den gældende § 68 a, stk. 1, om at beskæftigelsesministeren fastsæt-ter nærmere vilkår for midlernes anvendelse til en selvstændig bestemmelse i et nyt stk. 2.Bemyndigelsen til ministeren til at fastlægge vilkår for midlernes anvendelse fremgår allerede afde gældende regler, men foreslås flyttet til en særskilt bestemmelse. Ligesom i dag skal beskæftigel-sesministeren fastlægge nærmere vilkår for midlernes anvendelse. Disse vilkår udmøntes i bekendtgø-relse, der beskriver på hvilket grundlag midlerne kan anvendes, og hvordan der skal aflægges regnskabfor midlernes anvendelse.Den foreslåede proces med henblik på at styrke styringen og koordineringen af partsindsatsenforventes at kunne danne grundlag for en forenkling af procedurerne for udbetaling og afregning af10
midler til branchearbejdsmiljørådene. De nærmere regler herom vil blive fastsat i den bekendtgørelse,som udstedes med hjemmel i denne bestemmelse.I relation til Arbejdsmiljørådet forudsættes det, at en del af Arbejdsmiljørådets andel af partsmid-lerne som hidtil afsættes dels til forskning i regi af Arbejdsmiljøforskningsfonden, dels til sekretariats-betjening af Arbejdsmiljørådet.Det foreslås, at der i § 68 a, indsættes et nyt stk. 4, hvorefter beskæftigelsesministeren godkenderplan og budget for det enkelte branchearbejdsmiljøråds virksomhed efter indstilling fra Arbejdsmiljø-rådet.Bestemmelsen er en del af den foreslåede styrkelse af koordinering og styringen af partsindsatsen,hvorefter Arbejdsmiljørådet får en mere styrende rolle i forbindelse med branchearbejdsmiljørådenesarbejde.Branchearbejdsmiljørådene skal, jf. forslaget til § 14, stk. 6, udarbejde en plan og et budget forrådets virksomhed i det kommende år til Arbejdsmiljørådet, som herefter afgiver en indstilling heromtil beskæftigelsesministeren, som godkender branchearbejdsmiljørådenes planer. Branchearbejdsmiljø-rådenes aktiviteter gennemføres herefter inden for udmeldte tilskudsramme, den godkendte plan og defastlagte vilkår.Bestemmelsen i § 68a, stk. 7, giver beskæftigelsesministeren hjemmel til at fastsætte nærmereregler om tilskudsadministrationen. Ministeren får med bestemmelsen endvidere bemyndigelse til attræffe nærmere bestemmelse om forskudsvis a conto udbetaling af tilskud. Det er præciseret, at statensrevisionsmyndighed reviderer branchearbejdsmiljørådenes regnskaber.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.Til nr. 11Det foreslås, at lovens § 14 a, stk. 3, som herefter bliver stk. 2, bliver omfattet af § 81, stk. 6, så-ledes at der er udtrykkelig hjemmel i loven til at Arbejdstilsynets afgørelser om, hvilke aktiviteter bran-chearbejdsmiljørådenes kan varetage og få tilskud til, kan påklages til beskæftigelsesministeren.Desuden konsekvensændres bestemmelsen, da de gældende § 68, stk. 7, og § 68 a, stk. 5, nu æn-dres til henholdsvis § 68, stk. 8, og § 68 a, stk. 7.
Til § 2Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2011.
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret§ 14.Beskæftigelsesministeren godkender ef-ter udtalelse fra Arbejdsmiljørådet, jf. § 66,stk. 2, 2. pkt., et antal branchearbejdsmiljøråd,der skal medvirke ved løsning af sikkerheds- ogsundhedsspørgsmål inden for en eller flerebrancher.Stk. 2.Arbejdstager- og arbejdsgiverorganisa-tioner inden for de brancher, som det enkeltebranchearbejdsmiljøråd dækker, skal hver udpe-1.§ 14, stk. 1,affattes således:”Beskæftigelsesministerengodkender efter ud-talelse fra Arbejdsmiljørådet, jf. § 66, stk. 2, 2.pkt., et antal branchearbejdsmiljøråd, der skalbistå branchens virksomheder med informationog branchevejledning om arbejdsmiljø.”
11
ge lige mange medlemmer til rådet. Det enkelteråd bestemmer selv antallet af medlemmer. Hvisder ikke kan opnås enighed herom, fastsætterbeskæftigelsesministeren antallet af medlem-mer. Medlemmer og stedfortrædere for disseudpeges for fire år ad gangen og kan genudpe-ges. Finder udpegning sted i løbet af en periode,gælder den kun til periodens udløb.Stk. 3.Det enkelte branchearbejdsmiljørådvælger blandt sine medlemmer en formand ogen næstformand. Arbejdstager- og arbejdsgiver-siden har på skift henholdsvis formandspostenog næstformandsposten for to år ad gangen.Stk. 4.For branchearbejdsmiljørådenes virk-somhed gælder forvaltningsloven og lov omoffentlighed i forvaltningen.Stk. 5.Det enkelte branchearbejdsmiljørådfastsætter selv sin forretningsorden og etablereret sekretariat.Stk. 6.Det enkelte branchearbejdsmiljøråd af-2.§ 14, stk. 6,affattes således:”Stk. 6.Det enkelte branchearbejdsmiljørådgiver hvert år en redegørelse om sin virksomhedskal hvert år til Arbejdsmiljørådet sendetil beskæftigelsesministeren.3) en plan og et budget for branchear-bejdsmiljørådets virksomhed i det kom-mende år og4) en redegørelse om og et regnskab forbranchearbejdsmiljørådets virksomhed idet forløbne år.”§ 14 a.Det enkelte branchearbejdsmiljøråd harinden for rådets område til opgave at bistå bran-chens enkelte virksomheder ved løsning af ar-bejdsmiljømæssige spørgsmål, herunder1) at udarbejde information og branchevejled-ninger, herunder vejledninger til brug forvirksomhedernes udarbejdelse af arbejds-pladsvurderinger,2) at kortlægge branchens særlige arbejdsmiljø-problemer og medvirke ved udarbejdelsen afbranchedokumentation og3) at udvikle og gennemføre oplysnings- oguddannelsesaktiviteter.Stk. 2.Det enkelte branchearbejdsmiljøråd kan1) udtale sig om eller stille forslag til Ar-bejdsmiljørådet om ændrede og nye regler,2) deltage i og gennemføre indsatser og kam-pagner og3.§ 14 a, stk. 1,affattes således:”Det enkelte branchearbejdsmiljøråd har indenfor rådets område til opgave at bistå branchensvirksomheder med information og vejledningom arbejdsmiljø. Det enkelte branchear-bejdsmiljøråd kan deltage i særlige virksom-hedsrettede arbejdsmiljøaktiviteter inden forbranchen.”
4.§ 14 a, stk. 2,ophæves.Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.
12
3) danne og deltage i lokale arbejdsmiljøfora.Stk. 3.Beskæftigelsesministeren fastsætternærmere regler om branchearbejdsmiljørådenesopbygning, sammensætning og virksomhed,herunder om rådenes opgaver og funktion.Stk. 4.Efter forhandling med miljø- og ener-giministeren kan rådenes opgaver udvides til atomfatte miljøspørgsmål i direkte tilknytning tilvirksomhederne. Beskæftigelsesministeren kanfastsætte nærmere regler, der sikrer løsningen afvirksomhedernes arbejdsmiljøspørgsmål.§ 66. Arbejdsmiljørådet deltager i tilrettelæg-gelsen og gennemførelsen af den samlede ar-bejdsmiljøindsats gennem rådgivning af beskæf-tigelsesministeren og afgiver indstilling til be-skæftigelsesministeren om1) overordnede mål for og prioritering af ar-bejdsmiljøindsatsen,2) fordeling af midler, der er tilvejebragt efter§ 68, mellem branchearbejdsmiljørådene ogArbejdsmiljørådet,3) opfølgning på Arbejdsmiljørådets indsats.Stk. 2.Arbejdsmiljørådet drøfter på eget initiativspørgsmål, som det finder af betydning for ar-bejdsmiljøet, og udtaler sig herom til beskæfti-gelsesministeren. Rådet kan til brug for de poli-tiske drøftelser og prioriteringer i rådet iværk-sætte udviklings- og analyseaktiviteter, som kanhave tværgående karakter. Rådet udtaler sig,inden beskæftigelsesministeren godkender bran-chearbejdsmiljøråd efter § 14, stk. 1.Stk. 3.Arbejdsmiljørådet udtaler sig om og gi-ver forslag til lovændringer og nye regler. Vedudarbejdelse af regler i henhold til bemyndigel-se i denne lov skal Arbejdsmiljørådet medvirkegennem repræsentanter udpeget af rådet indenfor eller uden for dettes medlemskreds. Endvi-dere skal rådets udtalelse indhentes, forindenreglerne fastsættes.Stk. 4.Arbejdsmiljørådet afgiver hvert år enredegørelse til beskæftigelsesministeren omudviklingen på arbejdsmiljøområdet og om deforbedringer, som rådet finder ønskelige.5.§ 66, stk. 1,affattes således:”Arbejdsmiljørådet deltager i tilrettelæggelsenog gennemførelsen af den samlede arbejdsmiljø-indsats gennem rådgivning af beskæftigelsesmi-nisteren og afgiver indstilling til beskæftigel-sesministeren om:1) overordnede mål for og prioritering afarbejdsmiljøindsatsen2) fordeling af midler, der er tilvejebragtefter § 68, mellem Arbejdsmiljørådet,branchearbejdsmiljørådene og Viden-center for Arbejdsmiljø,3) en plan og et budget for det enkeltebranchearbejdsmiljøråds virksomhed idet kommende år, jf. § 14, stk. 6, nr. 1,og4) opfølgning på Arbejdsmiljørådets ind-sats
13
6.I§ 66indsættes som nyt stykke :”Stk.5.Arbejdsmiljørådet afgiver hvert år enredegørelse til beskæftigelsesministeren ombranchearbejdsmiljørådenes virksomhed.”Kapitel 12 aFinansieringen m.v. af parternes arbejdsmiljø-indsats§ 68. Midler til gennemførelse af Arbejdsmiljø-rådets aktiviteter og branchearbejdsmiljørådenesindsats til forbedring af arbejdsmiljøet tilveje-bringes ved bidrag, jf. stk. 2, 3 og 6, fra staten,Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring,forsikringsselskaber, der tegner arbejdsskade-forsikring, samt kommuner, amtskommuner ogandre arbejdsgivere, der ikke har tegnet forsik-ring, jf. § 5, stk. 1-5, og § 74 i lov om sikringmod følger af arbejdsskade.…
7.Overskriftentil kapitel 12 a affattes således:”Finansieringaf parternes arbejdsmiljøindsatsm.v.”8.§ 68, stk. 1,affattes således:”Midler til staten samt til gennemførelse af Ar-bejdsmiljørådets aktiviteter og branchear-bejdsmiljørådenes og Videncenter for Arbejds-miljøs indsats til forbedring af arbejdsmiljøettilvejebringes ved bidrag, jf. stk. 2 og 3, fra5) staten,6) Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssik-ring,7) forsikringsselskaber, der tegner arbejds-skadeforsikring, samt8) kommuner, regioner og andre arbejdsgi-vere, der ikke har tegnet forsikring, jf.§ 48, stk. 1-5, og § 88 i lov om arbejds-skadesikring. ”9.I§ 68indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:”Stk. 7.Af bidragene efter stk. 2 og 3 tilfalder50,4 mio. kr. årligt statskassen.”Stk. 7 bliver herefter stk. 8.
§ 68 a.Beskæftigelsesministeren fordeler efterindstilling fra Arbejdsmiljørådet de tilvejebragtemidler efter § 68 og melder tilskudsrammer udtil Arbejdsmiljørådets aktiviteter og til de enkel-te branchearbejdsmiljøråd samt fastlæggernærmere vilkår for midlernes anvendelse.
Stk. 2.Arbejdsmiljørådet og de enkelte bran-chearbejdsmiljøråd træffer inden for de udmeld-te tilskudsrammer og de fastlagte vilkår be-stemmelse om, hvilke aktiviteter der skal gen-nemføres.
10.§ 68 a,affattes således:”Beskæftigelsesministeren fordeler efter indstil-ling fra Arbejdsmiljørådet de tilvejebragte mid-ler efter § 68 og melder tilskudsrammer ud tilArbejdsmiljørådet, de enkelte branchear-bejdsmiljøråd og Videncenter for Arbejdsmiljø.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren fastlæggernærmere vilkår for midlernes anvendelse.Stk. 3.Arbejdsmiljørådet træffer inden for denudmeldte tilskudsramme og de fastlagte vilkårbestemmelse om, hvilke aktiviteter der skalgennemføres.Stk. 4.På baggrund af Arbejdsmiljørådets ind-
14
stilling, jf § 66, stk. 1, nr. 2, godkender beskæf-tigelsesministeren plan og budget for det enkeltebranchearbejdsmiljøråds virksomhed. Det en-kelte branchearbejdsmiljøråd gennemfører akti-viteter inden for den udmeldte tilskudsramme,den godkendte plan og de fastlagte vilkår.Stk. 3.Beskæftigelsesministeren kan bestemme,Stk. 5.Beskæftigelsesministeren kan bestemme,at tilskud tilbageholdes, bortfalder eller krævesat tilskud tilbageholdes, bortfalder eller krævestilbagebetalt, såfremt vilkår for midlernes an-tilbagebetalt, såfremt vilkår for midlernes an-vendelse ikke overholdes.vendelse ikke overholdes.Stk. 4.Uforbrugte midler, herunder bortfaldneStk. 6.Uforbrugte midler, herunder bortfaldneeller tilbagebetalte tilskud efter stk. 3, indgår ieller tilbagebetalte tilskud efter stk. 3, indgår ien fornyet fordeling efter reglerne i stk. 1.en fornyet fordeling efter reglerne i stk. 1.Stk. 5.Beskæftigelsesministeren kan fastsætteStk. 7.Beskæftigelsesministeren kan fastsættenærmere regler om udbetaling af tilskud, regn-nærmere regler om udbetaling af tilskud, regn-skabsaflæggelse og efterregulering m.v. Be-skabsaflæggelse og efterregulering m.v. Be-skæftigelsesministeren kan bestemme, at tilskud skæftigelsesministeren kan bestemme, at tilskudkan udbetales a conto. Revisionen af regnska-kan udbetales a conto. Revisionen af regnska-berne varetages af rigsrevisor efter reglerne i lov berne varetages af rigsrevisor efter reglerne i lovom revisionen af statens regnskaber m.m.om revisionen af statens regnskaber m.m.”§ 81Stk. 6.Klage over afgørelser truffet af Arbejds-tilsynet i henhold til regler udstedt i medfør af§ 68, stk. 7, og § 68 a, stk. 5, kan indbringes forbeskæftigelsesministeren inden fire uger efter,at afgørelsen er meddelt den pågældende.11.§ 81, stk. 6,affattes således:”Stk. 6. Klage over afgørelser truffet af Arbejds-tilsynet i henhold til regler udstedt i medfør af §14 a, stk. 2, § 68, stk. 8, og § 68 a, stk. 7, kanindbringes for beskæftigelsesministeren indenfire uger efter, at afgørelsen er meddelt den på-gældende.”Loven træder i kraft den 1. januar 2011.
15