Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del Bilag 19
Offentligt
748772_0001.png
748772_0002.png
748772_0003.png
748772_0004.png
748772_0005.png
748772_0006.png
748772_0007.png
NOTAT
September 2009
Præsentation af Beskæftigelsesministeriets samle-de budget
Dette notat beskriver Beskæftigelsesministeriets samlede budget, herunder ændrin-ger i væsentlige udgiftsposter fra 2009 til 2010.

Det overordnede budget

Der er på ministerområdet en foreløbig nettoudgiftsbevilling på 210,1 mia. kr. i2010 eksklusiv en overførsel fra den Sociale Pensionsfond på 10,6 mia. kr.Beskæftigelsesministeriets budget er forhøjet som følge af, at en række områder eroverført fra det tidligere Velfærdsministeriet ved kongelig resolution af 7. april2009. Det drejer sig primært om folkepension, førtidspension, boligsikring, bolig-ydelse, børnetilskud og ligestilling. Samlet betyder det en forhøjelse af ministerietsbudget på ca. 120 mia. kr.Også etableringen af en enstrenget beskæftigelsesindsats påvirker Beskæftigelses-ministeriets budget i forhold til 2009. Midlerne til drift af jobcentrene er overført tilkommunerne og fra 2010 bidrager kommunerne til finansieringen af udgifterne tilarbejdsløshedsdagpenge og aktivering af forsikrede ledige. Samlet betyder det enreduktion af ministeriets budget med ca. 9,7 mia. kr.De budgetterede udgifter er fordelt som følger:46,2 procent til folkepension (97,0 mia. kr.)11,3 procent til efterløn m.v. (23,8 mia. kr.)10,4 procent til dagpenge og kontanthjælp m.v. (21,8 mia. kr.)10,3 procent til førtidspension (21,6 mia. kr.)8,2 procent til dagpenge ved barsel og sygdom (17,2 mia. kr.)7,1 procent til aktiv beskæftigelsesindsats (15,0 mia. kr.)5,1 procent til boligydelse og børnetilskud (10,7 mia. kr.)1,5 procent til drift og puljer (3,1 mia. kr.)Herudover er der på ministerområdet en indtægtsbevilling på 14,2 mia. kr. Den be-står primært af medlemsbidrag fra arbejdsløshedskasser og forsikringsordningervedrørende dagpenge ved sygdom.

Figur 1. Budgetterede udgifter fordelt på hovedområder

Efterløn 11,3 %Aktiv beskæftigelsesindsats 7,1 %Dagpenge og kontant-hjælp 10,4 %Dagpenge ved syg-dom og barsel 8,2 %Drift og puljer 1,5 %
Boligsikring og børne-tilskud 5,1 %Førtidspension 10,3 %
Folkepension 46,2 %
Kilde: Finanslovsforslaget for 2010

Konjunkturvurdering

Finanslovforslaget på Beskæftigelsesministeriets område (§ 17.) er baseret på kon-junkturvurderingen i Økonomisk Redegørelse fra maj 2009, hvor ledigheden blevskønnet til 145.000 i 2010.I den nyeste Økonomiske Redegørelse fra august 2009 skønnes ledigheden til150.000 i 2009.Det nye ledighedsskøn medfører, at udgifter til arbejdsløshedsdagpenge forventesat stige med ca. 1,4 mia. kr. Samtidig forventes udgiften til kontanthjælp at faldemed 0,1 mia. kr. som følge af ændret skøn over sammensætningen af ledighedenmed flere forsikrede ledige og færre på kontanthjælp. Ændringerne som følge afdet nye ledighedsskøn er indbudgetteret på § 35. Generelle reserver.
2

Særlige initiativer:

Ressourcetilpasning i Arbejdstilsynet som følge af udløb af midlertidig bevilling ivelfærdsaftalenAftalen om Fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden indebærer,at der i perioden 2007-2010 årligt afsættes 70 mio. kr. til særlige initiativer på ar-bejdsmiljøområdet.Når den midlertidige bevilling udløber, vil Arbejdstilsynet opleve en betydelig be-villingsreduktion med tilsvarende behov for at reducere antallet af medarbejdere.Arbejdstilsynet har udarbejdet en plan, som skal sikre, at de særlige initiativer påarbejdsmiljøområdet kan afholdes inden for de økonomiske rammer i den midlerti-dige bevilling.Planen indebærer, at den nødvendige personaletilpasning så vidt muligt sker vednaturlig afgang. Det indgår i planen, at de særlige initiativer vil fortsætte ind i 2011og muligvis 2012. Finansieringen af dette vil komme fra opsparede midler i perio-den 2007-2010. I lyset af det seneste års udvikling, hvor den naturlige afgang fraArbejdstilsynet har været minimal, må det dog konstateres, at den nødvendige per-sonaletilpasning ikke kan forventes gennemført udelukkende ved naturlig afgang.Opfølgning på ændret ressortdelingSikringsstyrelsen er overført til Beskæftigelsesministeriet ved kongelig resolutionaf 7. april 2009. I tilknytning hertil er en række medarbejdere fra Velfærdsministe-riets departement overført til Beskæftigelsesministeriet.Som opfølgning på ressortdelingen vil Beskæftigelsesministeriet gennemføre enorganisationsændring med planlagt virkning fra 1. oktober 2009.Ordninger for personer på arbejdsmarkedet (den aktive beskæftigelsesindsats, lige-stilling og midlertidige ydelser) vil blive forankret i Arbejdsmarkedsstyrelsen.Ordninger for personer, der ikke er på arbejdsmarkedet (varige ydelser, inkl. efter-løn og førtidspension samt orlovsordninger) vil blive forankret i Sikringsstyrelsen.Arbejdsdirektoratets kerneopgaver vil vedrøre tilsyn og controlling af indsatsen i a-kasser og kommuner samt klagesagsbehandling.Konsekvenser af organisationsændringen vil blive indarbejdet på ændringsforslagtil finansloven for 2010.

De væsentligste udgiftsområder:

Dagpenge ved arbejdsløshed

Udgiften til arbejdsløshedsdagpenge i 2010 er skønnet til 23,9 mia. kr. ved et for-ventet ledighedsniveau på 145.000, jf. konjunkturvurderingen fra maj 2009. Dertilkommer udgifter til feriedagpenge, som forventes at udgøre 1,0 mia. kr.
3
Som følge af det enstrengede beskæftigelsessystem bidrager kommunerne fra 2010til finansieringen af dagpengeudgifterne med 7,5 mia. kr.I konjunkturvurderingen fra august 2009 er ledigheden skønnet til 150.000 i 2010.Det nye ledighedsskøn bevirker, at de offentlige udgifter til dagpenge nu forventesat udgøre 25,3 mia. kr. i 2010 svarende til en stigning på 1,4 mia. kr. i forhold tilfinanslovsforslaget for 2010. Den kommunale medfinansiering forventes at udgøre8,0 mia. kr. svarende til en stigning på 0,5 mia. kr.Dagpengeudgifterne forventes dermed at være ca. 15,6 mia. kr. større end på fi-nansloven for 2009.

Aktiv beskæftigelsesindsats for forsikrede ledige

De samlede offentlige driftsudgifter til aktiveringsindsatsen i 2010 er budgetteret til1.604,8 mio. kr. ved et budgetteret aktiveringsomfang på 29.500 helårspersoner.I forhold til finansloven for 2009 er driftsudgifterne steget med godt 0,1 mia. kr.Med kommunaliseringen af jobcenterindsatsen er der ikke længere en ramme overdriftsudgifter til aktiveringsindsatsen. Kommunerne vil fremover få refunderet 50pct. af driftsudgifterne uanset antal aktiverede (forudsat de ikke overskrider drifts-loftet).Ved budgetteringen af aktiveringsniveauet er der taget udgangspunkt i det forven-tede aktiverings- og ledighedsniveau i 2009 samt den forventede ledighed for 2010.Aktiveringsomfanget skønnes at stige fra 20.000 i 2009 til 29.500 helårspersoner,mens ledigheden skønnes at stige fra 105.000 i 2009 til 145.000 i 2010.Aktiveringsomfanget og udgifterne til indsatsen er forhandlet og aftalt med kom-munerne som led i økonomiforhandlingerne.Aktiveringsbehovet følges løbende og budgetteringen er ikke endelig. Til efteråretvurderes det, om der er behov for at revidere skøn, når den seneste udvikling i akti-vering og ledighed kendes.

Administrative midler til beskæftigelsesindsatsen

De nuværende bevillinger til den statslige del af jobcentrene og pilotjobcentreneoverføres til kommunernes beskæftigelsesindsats samt til en øget statslig styring afindsatsen. Midlerne til kommunerne er overført via bloktilskud.Til det statslige beskæftigelsessystem er der afsat 165 mio. kr. til beskæftigelsesre-gioner, specialfunktioner og Workindenmark-centre, der skal sikre en sammen-hængende national beskæftigelsesindsats samt 83,5 mio. kr. til beskæftigelsesrette-de aktiviteter.

Beskæftigelsesministeriets Administrationscenter

Beskæftigelsesministeriets Administrationscenter ophører som selvstændig virk-somhed i 2009 som led i etablering af ØkonomiServiceCenteret i Økonomistyrel-sen (ØSC).
4
Beskæftigelsesministeriet har i den forbindelse overdraget en række administrativeopgaver vedrørende løn, regnskab og bogholderi for ministerområdet til ØSC. Rej-seadministrationen for ministerområdet er forankret i Arbejdstilsynet og controller-og indkøbsfunktionen for ministerområdet er forankret i departementet.

Kontanthjælp (ikke-forsikrede ledige på kontanthjælp)

For kontanthjælp er der budgetteret med statslige udgifter på 3,7 mia. kr. og et ak-tivitetsniveau på 94.700 personer.I forhold til finansloven for 2009 forventes en stigning på 24.200 kontanthjælps-modtagere og en stigning i udgifterne på ca. 1 mia. kr.

Aktivering på kontanthjælpsområdet (ikke-forsikrede ledige)

Der er budgetteret med statslige udgifter på 3,5 mia. kr. i 2010, heraf udgør drifts-udgifterne i forbindelse med aktivering og revalidering ca. 1,0 mia. kr.I forhold til finansloven for 2009 er udgifterne faldet med ca. 0,3 mia. kr. Faldet iudgifterne er primært en følge af afbureaukratiseringen af reglerne om aktivering afunge.

Dagpenge ved sygdom

De samlede statslige udgifter til sygedagpenge i 2010 er budgetteret til 7.070 mio.kr.I forhold til finansloven for 2009 forventes udgifterne at falde med 316 mio. kr.Denne udvikling i udgifter dækker over to modsatrettede bevægelser. På den eneside forventes merudgifter som følge af en stigning i antal modtagere fra 73.500 i2009 til 76.800 i 2010. På den anden side forventes mindreudgifter som følge af re-fusionsomlægningen, hvorefter staten yder 65 pct. refusion i aktive perioder og 35pct. refusion i passive perioder.

Dagpenge ved barsel

Udgiften til barselsdagpenge i 2010 er budgetteret til 9.937 mio. kr.I forhold til finansloven for 2009 er bevillingen forøget med 261 mio. kr., hvilketafspejler pris- og lønreguleringen samt en stigning i antal modtagere fra 58.000personer til godt 59.000 personer.

Efterløn

Udgiften til efterløn er budgetteret til 21.250 mio. kr., svarende til 139.300 efter-lønsmodtagere i 2010.Udgiften til den skattefrie præmie skønnes til 1,8 mia. kr. Det forventes, at ca.19.700 personer vil modtage præmien.I forhold til finansloven for 2009 forventes efterlønsudgifterne at være stort setuændrede, mens udgifterne til præmien forventes at stige.
5

Ledighedsydelse

Udgiften til ledighedsydelse i 2010 er budgetteret til 702 mio. kr.I forhold til finansloven for 2009 forventes udgifterne at stige med 163 mio. kr.,hvilket dels afspejler en forventet stigning i antal modtagere fra 9.000 til 10.000personer, og dels at staten fra 2010 giver 65 pct. refusion af kommunernes udgiftertil ledighedsydelse i aktive perioder.

Fleksjob

Udgiften til fleksjob er i 2010 budgetteret til 5.927 mio. kr.I forhold til finansloven for 2009 forventes udgifterne at stige med 493 mio. kr.,hvilket primært afspejler en forventet stigning i antal modtagere fra 53.800 til54.700 personer.

Revalidering

På de forskellige revalideringsordninger er der budgetteret med 16.000 modtagereog statslige udgifter på 1,8 mia. kr. i 2010.I forhold til finansloven for 2009 forventes udgifterne at falde med godt 100 mio.kr.

Folkepension

Udgiften til folkepension er for 2010 budgetteret til 96,2 mia. kr.I forhold til finansloven for 2009 forventes udgifterne at stige med 6,8 mia. kr.hvilket primært afspejler en forventet stigning i antal modtagere fra 906.100 i 2009til 937.700 i 2010. Hertil kommer merudgifter som følge af Aftale om forårspakke2.0, som betyder en forhøjelse af pensionstillæget på 2.000 kr. (2009-pl).

Tillæg til pensionister

De samlede offentlige udgifter til personlige tillæg og varmetillæg til pensionisterer budgetteret til 1.453 mio. kr. i 2010.I forhold til finansloven for 2009 forventes udgiften at stige med 56 mio. kr.De statslige udgifter er budgetteret til 847 mio. kr. i forhold til finansloven for 2009forventes de statslige udgifter at stige med 28 mio. kr.

Førtidspension

De samlede offentlige udgifter til de forskellige førtidspensionsordninger er bud-getteret til 39,7 mia. kr. i 2010.Antal modtagere er stort set uændret fra 2009 til 2010 og udgør omkring 240.000helårspersoner.I forhold til finansloven for 2009 forventes de offentlige udgifter at stige med 2,1mia. kr. Stigningen er brutto før skat og er derfor knyttet til en bruttoficering afelementer i førtidspensionsydelsen. Der er desuden merudgifter som følge af Aftale
6
om forårspakke 2.0, hvorefter der sker en forhøjelse af pensionstillægget på 2.000kr. (2009-pl) fra og med 1. januar 2010.De statslige udgifter til refusion stiger med 0,6 mia. kr. fra 2009 til 2010. Staten re-funderer i dag 35 pct. af kommunernes udgifter til nye førtidspensionister.

Boligstøtte

De samlede offentlige udgifter til de forskellige boligstøtteordninger er budgetterettil 11,8 mia. kr. i 2010.I forhold til finansloven for 2009 forventes udgifterne at være uændrede i 2010.Den statslige udgift udgør 8,1 mia. kr., hvilket er et fald på 0,1 mia. kr. i forhold tilfinansloven for 2009.Aktiviteten på ordningerne er stort set uændret mellem 2009 og 2010. Faldet i ud-gifterne skyldes primært harmonisering af regler på området samt Aftale om for-årspakke 2.0, som samtidig betyder en forhøjelse af pensionstillægget på 2.000 kr.(2009-pl).

Børnetilskud

Udgiften til børnetilskud er budgetteret til 2.840 mio. kr. i 2010.I forhold til finansloven for 2009 forventes udgifterne under ét at stige med ca. 172mio. kr.Heri indgår bl.a. en forventet stigning i udgifterne til forskudsvis udbetaling af bør-nebidrag m.v.Udgifterne til forskudsvis udlagte børnebidrag har været i vækst over en årrække,særligt efter omlægningerne i SKAT. Bl.a. har der været et fortsat faldende niveaui inddrivelsesprocenten (forholdet mellem årets udbetalinger af forskudsvis udlagtebidrag og årets indbetalinger af gæld fra bidragspligtige i året).Det kan oplyses, at pr. 1. juli 2009 trådte § 96a i lov om aktiv socialpolitik, hhv. §41a i lov om integration af udlændinge i Danmark i kraft. Heri bemyndiges kom-munerne til at fradrage et beløb i udbetalingen af kontant- og starthjælp for perso-ner, for hvem kommunen forskudsvist udbetaler børnebidrag. Der er enkelte undta-gelser hertil.
7