Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del Bilag 145
Offentligt
NOTAT
9. marts 2010
Resume af EPSCO rådsmøde den 8. marts 2010
J.nr. 2010-0003390JAIC/SHE
Det første EPSCO-møde under spansk formandskab forløb uproblematisk. Denvigtigste drøftelse på mødet var om Europa 2020-strategien.Pkt. 4 – Direktiv om gennemførelse af parternes rammeaftale om forebyggelse
af stikskader i sygehus- og sundhedssektoren. Politisk enighed.
Der blev opnået politisk enighed om direktivforslaget om gennemførelse af parter-nes rammeaftale om forebyggelse af nåle- og stikskader i hospitalssektoren. Kom-missær Lázlo Andor udtrykte tilfredshed med, at man så hurtigt var nået til enighedom forslaget, men beklagede, at Rådet ønskede 3 års implementeringsfrist. Kom-missæren accepterede dog dette, hvis det var afgørende for, at forslaget kunne ved-tages med enstemmighed. Et enkelt land tilkendegav, at direktivformen ikke varden bedste form til at viderebringe partsaftaler i EU reguleringen og fandt, at detteville være en fremtidig udfordring.Pkt. 5 a)–f) – Forberedelse af DER d. 25. og 26. marts 2010: En europæisk
strategi for vækst og beskæftigelse. Orienterende debat.
Hovedtemaet for formiddagens politiske debat var Europa 2020 strategien, der net-op var vedtaget af Kommissionen. Drøftelserne koncentrerede sig om følgende 3punkter: 1) Beskæftigelsesmålet på 75 % (herunder demografi og kvinders beskæf-tigelse) 2) fattigdomsdiskussion og 3) strategiens styringsinstrumenter.1) BeskæftigelsesmåletDer var overordnet støtte til Kommissionens meddelelse, der tager højde for de for-skellige udfordringer i medlemsstaterne. Flere lande tilkendegav, at der var tale omen foreløbig holdning, da meddelelsen var forholdsvis ny. Hvor måltallet for be-skæftigelse på 75 % for gruppen ml. 20 og 64 år ikke blev anfægtet (med undtagel-se af et enkelt land), fandt flere lande, at der burde være mere fokus på kvindersbeskæftigelse og demografiske udfordringer. Enkelte lande udtrykte dog ønske omen meget stærkere social profil og beklagede, at der kun var ét flagskibs initiativ,der relaterede sig til beskæftigelse.Kvinders beskæftigelseFlere lande fremhævede et svensk non paper om ligestilling i relation til Europa2020 og udtrykte støtte hertil. Enkelte lande understregede behovet for at se påkvinders beskæftigelsesvilkår og opbygningen af familievenlige samfundsstruktu-rer og ønskede kønsaspektet inkluderet som et nyt mål i strategien.
2) FattigdomsmåletDe fleste delegationer kom også ind på fattigdomsmålsætningen. Alle var enigeom, at der skal gøres en indsats for at bekæmpe fattigdom, men en række lande varskeptiske med hensyn til at fastsætte egentlige talmål henviste til, at det relative fat-tigdomsbegreb er uegnet til at danne grundlag for et talmål. Det relative fattig-domsbegreb udtrykker således meget lidt om et menneskes samlede økonomiske si-tuation og dets ressourcer. Fattigdom er et mangefacetteret fænomen.3) GovernanceDer var enighed om, at EPSCO-rådet også fremover skal spille en væsentlig rolle iforhold til EU2020 og optakterne til DER-møder. Flere delegationer og kommissærAndor understregede, at EPSCO-rådets rolle også er givet i traktaten (ift. fastlæg-gelse af beskæftigelsesretningslinjerne). DK fremhævede nødvendigheden af enstærk forankring i DER.Kommissær Andor opsummerede med fokus på fattigdomsmålet: Han mindedeom, at udgangspunktet for EU2020-strategien var en økonomisk krise. Flere havdefremhævet, at fattigdomsmålet var overflødigt, fordi fattigdom blev udryddet gen-nem beskæftigelse, men det var jo ikke sandt ift. fx børn og ældre uden for ar-bejdsmarkedet. Han erkendte, at fattigdomsmålet ikke var et ”quick fix”. Men om-vendt sendte det et vigtigt signal om, at EU er til for alle borgere, og at EU er fun-deret på en stærk social sammenhængskraft. Alle EU’s midler skulle bruges til atforfølge målet, ikke mindst fondene.Formanden opsummerede også den samlede drøftelse. Formanden nævnte følgendetemaer i sin opsummering: Støtte til flexicurity-tilgangen, debatten om fattig-domsmålene, støtte til beskæftigelsesmålet, at der var brug for en bred tilgang for-stået som både vækst og beskæftigelse, ungdomsarbejdsløshed, alle instrumentermå bringes i anvendelse, grønne jobs, styrkelse af den åbne koordinationsmetode,behov for social dialog, livslang læring, EPSCO-rådet skal knyttes tæt til DER.Formanden ville viderebringe sin opsummering til sin udenrigsminister mhp. drøf-telsen i det det generelle råd forud for DER.Pkt. 6 – Forberedelse af det sociale trepartsmøde. Orientering fra formand-
skabet.
Formanden orienterede kort om det kommende trepartsmøde i forbindelse medDER den 25. og 26. marts. På mødet skulle EU2020-strategien diskuteres med fo-kus på jobs, livslang læring og social sammenhængskraft. Mødet ville få deltagelseaf den faste formand van Rompuy.Pkt. 7 – Udryddelse af vold mod kvinder i Den Europæiske Union. Vedtagelse
af Rådets Konklusioner og udveksling af synspunkter.
Formanden introducerede konklusionerne og nævnte, at vedtagelsen af rådskonklu-sioner om vold mod kvinder på kvindernes internationale kampdag nr. 100 var etstærkt signal.Kommissær Viviane Reding præsenterede Kommissionens nye ”kvindecharter” forministrene. Chartret var alene et første skridt i en lang række af konkrete tiltag fraKommissionen, herunder præsentationen af en ny flerårig ligestillingsstrategi i ef-
2
teråret. Hun ønskede også at fremlægge en konkret handlingsplan mod vold modkvinder og mente, at dette også var et tema, der kunne diskuteres i andre rådsfor-mationer.22 medlemsstater tog ordet i den efterfølgende bordrunde, hvor der var stor støttetil konklusionerne. Flere delegationer benyttede lejligheden til at fremhæve nye na-tionale handlingsplaner. Mange delegationer fremhævede, at det var vigtigt at fær-diggøre forhandlingerne i regi af Europarådet om samme tema. Enkelte delegatio-ner og Kommissær Reding fremhævede den æresrelaterede vold som en type vold,der krævede særlig opmærksomhed.DK understregede i sit indlæg, at man fuldt og helt støttede rådskonklusionerne ogde spanske intentioner om at styrke indsatsen mod vold mod kvinder. DK fremhæ-vede det nyttige ved indikatorerne, som Danmark og Spanien i fællesskab havdeudviklet under de seneste spanske/danske formandskaber og fortalte desuden omegne positive erfaringer med danske handlingsplaner.Rådets konklusioner blev på baggrund af den entydige støtte i bordrunden vedtaget.Pkt. 8 – Konklusioner om europæiske forskeres mobilitet. Præsentation ved
en delegation af forskningsministre og udveksling af synspunkter.
Formandskabet har i Konkurrenceevnerådet vedtaget rådskonklusioner omhand-lende forhold, som har indvirkning på forskeres mobilitet og karriere. I relation tilEPSCO-rådet drejer det sig bl.a. om anvendelse af flexicurity-principper, pensions-rettigheder og social sikring. Indholdet af konklusionerne blev fremlagt på EPSCO-mødet af en delegation af forskningsministre.Kun enkelte lande tog ordet i debatten. Det blev understreget, at forordning 883/04var gyldig for alle, også for forskere, og at der var behov for navnlig at se på porta-bilitet af pensionsrettigheder for forskere.Det kommende belgiske formandskab orienterede om, at man agter at afholde enkonference om forskeres mobilitet i november 2010, der skal munde ud i et nyt sætrådskonkonklusioner til vedtagelse under belgisk formandskab.Kommissæren Andor erklærede, at han i princippet synes, at der burde udarbejdesrådskonklusioner for alle kategorier af meget mobile arbejdstagere. Han varslededesuden en meddelelse i 2011 om meget mobile arbejdstagere og en kommendegrønbog om pensioner, herunder supplerende pensionsordninger.Kommissær Quinn mente, at forskeres mobilitet burde være på dagsordenen forDER. Konklusionerne på bordet skulle ikke ses som et spørgsmål om særlige ret-tigheder til forskere, men som et forsøg på at finde pragmatiske løsninger på prak-tiske problemer.Frokostdrøftelse om ungdomsarbejdsløshed
Kommissær Andor indledte frokostdrøftelsen med en præsentation af udfordrin-gerne mht. unges beskæftigelse samt de initiativer, Kommissionen har under udar-
3
bejdelse. Kommissæren tilkendegav, at udfordringerne i de enkelte medlemsstaterer forskellige, hvorfor der måtte differentieres mht. initiativerne.Kommissæren begrundede ændringen i aldersafgrænsningen i måltallet for beskæf-tigelse i Europa 2020 på 75 % med, at unge under 20 bør være i uddannelsessyste-met. Kommissæren mente dog, at det ville være relevant at fastsætte et specifiktmål for unges beskæftigelse i de nye beskæftigelsesretningslinjer. Der skulle foku-seres på sikring af det første job (adgang til arbejdsmarkedet) for henholdsvis ungeder forlader skolen, og unge der afslutter en videregående uddannelse.Som særlige udfordringer fremhævede Kommissæren, at lavtuddannede kvinder påsigt har en uforholdsmæssig højere arbejdsløshed sammenlignet med lavtuddanne-de mænd; at en meget stor andel af 15-24 årige arbejder på tidsbegrænsende kon-trakter og kvaliteten af de jobs de unge tilbydes. Kommissionen ville iværksætte 2initiativer: ”Youth on the Move” og ”Eures First Job”.Der var fuld bordrunde om temaet. Visse lande fokuserede på de særlige udfor-dringer og situationen i egne lande; andre fokuserede på hvilke initiativer, der vir-kede og som man burde fremme. Alle støttede, at temaet var på til drøftelse ogmange pegede på risikoen for at tabe en generation på gulvet. Af de midler, derblev nævnt, skal navnlig fremhæves: hjælp i overgangen fra uddannelse/skole tilbeskæftigelse; hurtig aktivering, fastholdelse af unge i skolesystemet; mere fokuspå arbejdsmarkedets behov og unges uddannelse og hvordan unges arbejdskraft gø-res interessant for arbejdsgivere, uden at dette er på bekostning af løn.
4