Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del Bilag 118
Offentligt
800444_0001.png
800444_0002.png
800444_0003.png
800444_0004.png
800444_0005.png
800444_0006.png
800444_0007.png
800444_0008.png
800444_0009.png
800444_0010.png
800444_0011.png
800444_0012.png
800444_0013.png
800444_0014.png
800444_0015.png
800444_0016.png
800444_0017.png
800444_0018.png
800444_0019.png
800444_0020.png
800444_0021.png
800444_0022.png
800444_0023.png
800444_0024.png
800444_0025.png
800444_0026.png
800444_0027.png
800444_0028.png
800444_0029.png
800444_0030.png
800444_0031.png
800444_0032.png
800444_0033.png
800444_0034.png
800444_0035.png
800444_0036.png
800444_0037.png
800444_0038.png
800444_0039.png
800444_0040.png
800444_0041.png
800444_0042.png
800444_0043.png
Kvantitativ evaluering af jobcentrenesresultater og indsats
IndholdsfortegnelseI. Indledning .............................................................................................................2Evalueringens baggrund og formål.........................................................................2Evalueringens metode ..............................................................................................2Resumé af de centrale konklusioner........................................................................3
Udvikling i jobcentrenes resultater ............................................................3Udvikling i jobcentrenes indsats ................................................................4Uanset en positiv udvikling fortsat et stort forbedringspotentiale ijobcentrene .................................................................................................5Variation mellem jobcentrene ....................................................................5II. Resultater .............................................................................................................71. Antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse ...................................................7
1.1 Analyse af antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse...................72 Arbejdskraftreserven ...........................................................................................12
2.1 Analyse af antal ledige i arbejdskraftreserven ...................................122.2 Supplerende analyser - arbejdskraftreserven......................................153 Antal fuldtidsledige under 30 år .........................................................................17
3.1 Analyse af antal fuldtidspersoner under 30 år....................................173.2 Supplerende analyser - unge ..............................................................204 Sygedagpenge ......................................................................................................22
4.1 Analyse af sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed ...................224.2 Supplerende analyser - sygedagpenge................................................245 Andel på ledighedsydelse.....................................................................................26
5.1 Analyse af andel på ledighedsydelse..................................................266 Antal fuldtidspersoner på førtidspension ...........................................................29
6.1 Analyse af antal fuldtidspersoner på førtidspension ..........................296.2 Supplerende analyser – førtidspension...............................................31III. Indsats ..............................................................................................................337 Indsats til tiden ....................................................................................................33
7.1 Jobcentrenes indsats for a-dagpengemodtagere – Indsats til tiden ....337.2 Jobcentrenes indsats for kontant- og starthjælpsmodtagere – Indsats tiltiden..........................................................................................................358 Aktiveringsgrader ................................................................................................38
8.1 Analyse af aktiveringsgrader..............................................................38Bilag 1: Rammevilkår ...........................................................................................41Bilag 2: Oversigt over klynger og pilotjobcentre i rapporten ...........................43
I. IndledningDenne indledning beskriver først evalueringens baggrund og formål, dernæst denvalgte metode og endelig de centrale konklusioner.Evalueringens baggrund og formål
I perioden 2007-2010 gennemføres en evaluering af kommunalreformen påbeskæftigelsesområdet. Evalueringen består af en række delevalueringer, der hversætter lup på udvalgte dele af reformen og/eller specifikke indsatser efter reformen.Som en del af det samlede evalueringsprogram gennemføres der en årligkvantitativ evaluering af jobcentrenes resultater og indsats. Evalueringen skalbetragtes som et samlet kvantitativt overblik over jobcentrenes resultater ogindsats, som også kan anvendes som datagrundlag for de øvrige delevalueringer.Den første af de årlige evalueringer omfatter en analyse af jobcentrenes resultaterog indsats med fokus på udviklingen fra 1. januar 2007 og frem til og med nyesteopdaterede data i 2008.Evalueringen af jobcentrenes resultater og indsats har tilformålat følgeudviklingen i jobcentrenes resultater og indsats med henblik på at vurdere, omintentionerne med reformen indfries.Evalueringen skal endvidere bidrage til at belyse:1. Hvordan jobcentrenes resultater og indsats udvikler sig over tid, herunderudviklingen på de mål, der er opstillet af ministeren.2. Hvorvidt der er systematiske forskelle mellem jobcentrene, på tværs afstørrelse og pilotjobcentre og ikke-pilotjobcentre.3. Hvorvidt der opnås en mindre spredning i jobcentrenes resultater ogindsats over tid.I denne første evaluering rettes fokus primært mod pkt. 1 og 2 ovenfor.Fremadrettet vil analysen opdelt på pilotjobcentre og ikke-pilotjobcentre udgå,mens det fortsat vil være relevant at analysere forskelle på tværs af størrelse. Førstved næste års evaluering, som omfatter en længere periode, belysesspredningsspørgsmål.Evalueringens metode
Den kvantitative evaluering baseres på tal fra Jobindsats.dk. Evalueringen belyserniveau og udvikling i de vigtigste indikatorer fra denresultatoversigt,somoffentliggøres månedligt på Jobindsats.dk. Evalueringen trækker således påeksisterende data og på indikatorer, der allerede er kendte.Når nye ministermål og/eller nye virksomhedsmålinger introduceres, vil deligeledes blive omfattet af den årlige evaluering.
2
Resumé af de centrale konklusioner
Denne første årlige evaluering af jobcentrenes resultater og indsats belyserudviklingen i jobcentrenes resultater og indsats fra 2007 og frem til og med nyesteopdaterede data i 2008 (medio 2008).Evalueringen tegner et billede af, at jobcentrene samlet set har været igennem enpositiv udvikling siden januar 2007. Det gælder overordnet set både resultaterne afjobcentrenes indsats og indsatsen i sig selv.Udvikling i jobcentrenes resultater
Overordnet set har der i perioden været et fald på 15 pct. i antallet affuldtidspersoner på offentligt forsørgelse1. Det svarer et fald på ca. 90.000fuldtidspersoner - fra ca. 615.000 i januar 2007 til 525.000 i juli 2008. I det senesteår (juli 2007-juli 2008) er antallet af fuldtidspersoner på offentligt forsørgelsefaldet med 9 pct.Beskæftigelsesministeren udmelder hvert år i marts et antal beskæftigelsesmål.Målene vedrører områder, hvor der er behov for en styrket indsats for at løfteresultaterne. I 2007 og 2008 er målene:Mål 1: ArbejdskraftreservenMinisterens første mål er, at arbejdskraftreserven bliver nedbragt. Konkret ermålet: Jobcentrene skal sikre, at antallet af ledige med mere end tre månederssammenhængende ledighed bliver nedbragt.Mål 2: Ny chance til alleMinisterens andet mål omhandler personer i målgruppen for den særlige indsats Nychance til alle, der løber fra den 1. juli 2006 til den 30. juni 2008.Mål 3: Unge under 30 årMinisterens tredje mål er, at ungdomsledigheden bliver nedbragt. Konkret er målet:Jobcentrene skal sikre, at antallet af unge kontanthjælps-, starthjælps-,introduktionsydelses- og dagpengemodtagere under 30 år bliver nedbragt i forholdtil året før.Udviklingen i beskæftigelsesministerens tre mål har været positiv i perioden.Arbejdskraftreservener faldet fra ca. 67.000 i januar 2007 til ca. 32.000 i juni 2008dvs. et fald på 53 pct. Reserven er faldet mindst for de unge under 30 år, hvorfaldet i samme periode er 25 pct. I det seneste år (juli 2007 – juli 2008) erarbejdskraftreserven faldet 40 pct. (24 pct. for unge under 30 år, 42 pct. for 30-59år og 41 pct. for personer over 59 år).Antallet af fuldtidsledigeunge under 30 århar ligeledes udviklet sig positivt iperioden. Der har været et fald fra ca. 46.000 i januar 2007 til 36.000 i juni 2008,Offentligt forsørgede omfatter personer på A-dagpenge, kontanthjælp, starthjælp,introduktionsydelse, revalidering, forrevalidering, sygedagpenge, ledighedsydelse, fleksjobog førtidspension (ekskl. efterløn).1
3
dvs. et fald på 21 pct. i perioden. Faldet er særligt skabt af en markant reduktion iantallet af unge a-dagpengemodtagere på 53 pct., mens antallet af unge kontant- ogstarthjælpsmodtagere faldt 5 pct. I det seneste år (juni 2007 – juni 2008) er antalfuldtidsledige under 30 år faldet 10 pct. Antal fuldtidsledige under 30 år på a-dagpenge er faldet 33 pct., antallet af kontant- og starthjælpsmodtagere match 1-3er faldet 13 pct., mens der har været en stigning på 6 pct. i antallet af kontant- ogstarthjælpsmodtagere match 4-5.Resultaterne efter 2 år medNY CHANCE TIL ALLEviser på landsplan, at 19,6 pct.er i beskæftigelse eller uddannelse ved udgangen af indsatsperioden (kampagnensmål var 25 pct.), personer i målgruppen har været selvforsørgende, dvs. ibeskæftigelse eller uddannelse i 13,7 pct. af den tid, de har indgået ibruttomålgruppen (kampagnens mål 15 pct.). Endelig viser resultaterne, at personeri målgruppen har været aktiveret i 25,0 pct. af den tid, hvor de har hørt tilmålgruppen og modtaget offentlig forsørgelse (kampagnens mål var 40 pct.).(kilde:www.nychance.dk)For indsatsåret 2009 har beskæftigelsesministeren udmeldt et nytbeskæftigelsespolitisk mål på sygedagpengeområdet. De mangesygedagpengemodtagere udgør en potentiel arbejdskraftreserve, hvor en tidlig,intensiv og aktiv indsats i jobcentrene kan bidrage til at flere vender hurtigeretilbage på arbejdsmarkedet. Konkret er antallet af sygedagpengeforløb med envarighed på over 26 uger er introduceret som mål fra 2009.Antallet af sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed er steget fra ca. 26.000 ijanuar 2007 til ca. 33.000 i juni 2008, hvilket svarer til en stigning på ca. 28 pct.Antal sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed er særligt steget for kvinder – 30pct. (24 pct. blandt mænd) og blandt unge under 30 år – 38 pct. (26 pct. for 30-59årige og 36 pct. for ældre over 59 pct.). I det seneste år (juni 2007 – juni 2008) erantal sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed på ydelsen steget med 7 pct.Endelig viser evalueringen, at antallet på ”permanent offentlig forsørgelse” iperioden januar 2007 – juli 2008 har været nogenlunde konstant. I januar 2007 varder ca. 296.000 fuldtidspersoner på førtidspension, fleksjob og ledighedsydelse,hvor antallet i juli 2008 er 303.000 fuldtidspersoner. Dvs. at der i perioden er enstigning i antallet af personer på permanent offentlig forsørgelse på ca. 7.000svarende til 2 pct. Stigningen dækker over en stigning på 19 pct. i antallet påfleksjob, mens antallet på ledighedsydelse og førtidspension stort set har væretkonstant i perioden.Udvikling i jobcentrenes indsats
Resultater og indsats går hånd i hånd, men vejen til resultater er lokal. Det nytter atgive en person uden et job en aktiv indsats. Jo hurtigere og jo mere intensiv, dersættes ind, jo større er muligheden for at få den ledige i job.I forbindelse med implementering af kommunalreformen oplevede jobcentrene etvist produktionstab omkring årsskiftet 2006-07. Evalueringen viser, at jobcentrenesindsats har udviklet sig positivt fra reformens ikrafttrædelse 1. januar 2007 og fremtil juli 2008.
4
Det gælder dels for andelen af ledige, der har modtaget en 3-måneders samtale elleret tilbud om aktivering til tiden i henhold til lovgivningen. Og dels for jobcentrenesaktiveringsgrad, som viser, i hvor høj grad jobcentrene aktiverer de ledige.Evalueringen viser således, at a-dagpengemodtagerne samlet set får den indsats,som de har krav på:
Andelen af jobsamtaler til tiden er øget siden januar 2007 fra 41 pct. til 99 pct. ijuli 2008Andelen af første tilbud til tiden er øget fra 80 pct. i januar 2007 til 95 pct. i juli2008Andelen af gentagne tilbud til tiden er øget fra 83 pct. i januar 2007 til 91 pct. ijuli 2008Udviklingen i indsatsen for kontant- og starthjælpsmodtagerne har ligeledesudviklet sig i en positiv retning i perioden.
Andelen af jobsamtaler til tiden er øget siden januar 2007 fra 63 pct. til 78 pct. ijuli 2008Andelen af første tilbud til tiden er øget fra 56 pct. i januar 2007 til 58 pct. i juli2008Andelen af gentagne tilbud til tiden er faldet fra 65 pct. i januar 2007 til 56 i juli2008Evalueringen viser desuden, at jobcentrenes aktiveringsgrader er steget for både a-dagpengemodtagere og kontant- og starthjælpsmodtagere. Aktiveringsgraden for a-dagpengemodtagere er i perioden januar 2007 – juli 2008 steget fra 19 pct. til 29pct., mens aktiveringsgraden for kontant- og starthjælpsmodtagere i periodenjanuar 2007 – juli 2008 er steget fra 23 pct. til 26 pct.Uanset en positiv udvikling fortsat et stort forbedringspotentiale i jobcentrene
Når der foretages en sammenligning mellem jobcentre viser evalueringen, at der erstore forskelle jobcentrene imellem. Det gælder både med hensyn til de resultater,som jobcentrene tilvejebringer – og den indsats, som jobcentrene yder. Når der påresultatsiden tages højde for de klynger, der er opstillet med afsæt i jobcentrenesrammevilkår, får man det samme billede. Der er store forskelle jobcentreneimellem, også inden for klyngerne.Variation mellem jobcentrene
Evalueringen sætter allerede i år fokus på, hvorvidt der kan identificeressystematiske forskelle på tværs af jobcentre afhængig af deres størrelse og type.Det er dog centralt at understrege, at disse eventuelle systematiske forskelle belysesover en relativ kort periode, hvorfor der i denne evalueringsrapport alene kankonstateres tendenser og ikke foretages håndfaste konklusioner.Der skal i sådanne analyser tages højde for eventuelle forskelle i rammevilkår forstore og små jobcentre og for pilotjobcentre og ikke-pilotjobcentre. Bilag 1 til
5
denne rapport viser dog, at der ikke er markante forskelle i rammevilkår mellemjobcentre, når de opdeles efter størrelse og type.Kommunestørrelse – opgjort som antal indbyggere i jobcentrets område - slår indtilvidere ikke markant igennem. Der kan således ikke identificeres markante forskellepå tværs af kommunestørrelse. Dog har jobcentrene i de fire største kommuner(København, Århus, Aalborg og Odense) oplevet enlidtstørre reduktion i antalletaf fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse og i antallet af fuldtidsledigekontanthjælpsmodtagere under 30 år. Desuden ser det ud til, at jobcentrene i de 4store kommuner har en lidt mindre andel på ledighedsydelse. Jobcentrene i de 4store kommuner synes også at have haft en lidt mindre reduktion iarbejdskraftreserven for kontanthjælpsmodtagere end de andre kommunestørrelserog de har haft lidt vanskeligere ved at levere en rettidig indsats for a-dagpengemodtagerne end gennemsnittet.Tilsvarende kan der ikke konstateres hverken entydige eller væsentlige forskelle iresultater og indsats på tværs af pilotjobcentre og ikke-pilotjobcentre. Ikke-pilotjobcentrene har oplevet enlidtstørre reduktion i perioden i antallet affuldtidspersoner på offentlig forsørgelse, i arbejdskraftreserven og i antallet af ungeunder 30 år, mens pilotjobcentrene har oplevet enlidtlavere andel påledighedsydelse. Jobcentrenes indsats og resultater belyses dog over en relativ kortperiode, hvorfor der i denne evalueringsrapport alene kan konstateres tendenser ogikke foretages håndfaste konklusioner.
6
II. Resultater1. Antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelseMålingen viser antallet af fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse. Offentligforsørgelse inkluderer personer på a-dagpenge, kontant- og starthjælp,introduktionsydelse, forrevalidering, revalidering, sygedagpenge, ledighedsydelse,fleksjob og førtidspension. Formålet er at give et overordnet billede af udviklingeni antallet på offentlig forsørgelse.Boks 1. Sammenfatning – Antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse
Antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse (ekskl. efterløn) er faldet fra ca. 615.000 ijanuar 2007 til ca. 525.000 i juli 2008, hvilket svarer til et fald på ca. 15 pct.oI det seneste år (fra juli 2007 til juli 2008) faldt antal fuldtidspersoner påoffentlig forsørgelse med 7 pct.Der er store forskelle i udviklingen i antal fuldtidspersoner inden for de forskelligeforsørgelsesydelser i perioden januar 2007 - juli 2008.Der er forskel på top og bund mht. udviklingen i antal fuldtidspersoner på offentligforsørgelse mellem kommunerne - både inden for hele landet og inden for klyngerne. Der ersåledes et forbedringspotentialeDer synes samlet set ikke at være stor forskel på pilotjobcentre og ikke-pilotjobcentre. Ikke-pilotjobcentre har dog haft en lidt større reduktion i antallet af fuldtidspersoner på offentligforsørgelse end pilotjobcentrene.Der synes samlet set ikke at være forskel mellem kommunestørrelser mht. udviklingen iantal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse i den undersøgte periode. Dog synes de 4 storekommuner samlet set at have haft en lidt større reduktion i antal fuldtidspersoner på offentligforsørgelse end de andre kommunestørrelser.
1.1 Analyse af antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse
Figur 1.1 viser antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse i hele landet iperioden januar 2007 – juli 2008, dvs. antal fuldtidspersoner på a-dagpenge,kontant- og starthjælp, introduktionsydelse, forrevalidering, revalidering,sygedagpenge, ledighedsydelse, fleksjob og førtidspension (ekskl. efterløn).
7
Figur 1.1 Antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse i hele landet, januar2007 - juli 2008700.000600.000500.000400.000300.000200.000100.0000jul-07nov-07jan-0jan-0sepmmmmjul-0877-0780708ar-ar-aj-0aj-08
Antal fuldtidspersoner på alle ydelser (ekskl. efterløn)Anm.: Fuldtidspersoner på alle ydelser svarer til fuldtidspersoner på a-dagpenge, kontant- og starthjælp,introduktionsydelse, forrevalidering, revalidering, sygedagpenge, ledighedsydelse, fleksjob og førtidspensionKilde: jobindsats.dk
Det fremgår af figur 1.1, at antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse er faldetfra 616.701 i januar 2007 til 524.634 i juli 2008, hvilket svarer til et fald på 15 pct2.Tabel 1.1 viser antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse opdelt på ydelser ijanuar 2007, januar 2008 og juli 2008 samt udviklingen fra juli 2007 til juli 2008.Tabel 1.1 Antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse, forskellige ydelser,jan. 2007 – jul. 2008A-dagpengeKontanthjælpStarthjælpIntroduktionsydelseRevalideringForrevalideringSygedagpengeLedighedsydelseFleksjobFørtidspensionI altKilde: jobindsats.dk
jan-07 jul-07jul-08 jan. 07 - jul. 08104.732 68.52540.315-62%97.860 91.36284.090-14%2.4452.5042.6378%1.9561.6891.732-11%17.229 14.57612.735-26%3.4272.9842.424-29%93.131 87.64277.605-17%11.081 10.47111.1671%41.879 44.75449.78319%242.961 240.982 242.1460%616.701 565.489 524.634-15%
Af tabel 1.1 fremgår det, at faldet i antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelsedækker over store forskelle i udviklingen inden for de forskellige ydelser. Fx faldt2
Hertil kan lægges antal fuldtidspersoner på efterløn, hvor der i 2. kvartal 2008 var 138.540(kilde: Danmarks Statistik)
8
antal fuldtidspersoner på a-dagpenge med 62 pct. mens antal fuldtidspersoner påfleksjob steg med 19 pct. i perioden januar 2007 til juli 2008.I det seneste år (perioden juli 2007 til juli 2008) faldt antal fuldtidspersoner i altmed 7 pct. Antal fuldtidspersoner på a-dagpenge faldt 41 pct. mens antalfuldtidsperser på fleksjob steg 11 pct.Figur 1.2 illustrerer udviklingen i antal fuldtidspersoner på de forskellige ydelser iperioden januar 2007 – juli 2008:Figur 1.2: Antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse i hele landet, jan.2007 - juli 2008 (jan. 2007 = indeks 100)12011010090RevalideringA-dagpengeKontanthjælpStarthjælpIntroduktionsydelse
80Forrevalidering
7060504030jul-07nov-07sepjajammmmjul-0877-0780708aj-0ar-ar-aj-0n-0n-08
SygedagpengeLedighedsydelseFleksjobFørtidspensionI alt
Kilde: jobindsats.dk
Det fremgår af figur 1.2, at der er store forskelle i udviklingen i antalfuldtidspersoner på de forskellige ydelser i perioden januar 2007 – juli 2008.Figur 1.3 viser udviklingen illustrerer udviklingen i antal fuldtidspersoner på deforskellige ydelser i perioden juli 2007 – juli 2008. Derved er der taget forbeholdfor sæsonudsving:
9
Figur 1.3: Antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse i hele landet, juli2007 - juli 2008 (juli 2007 = indeks 100)120A-dagpengeKontanthjælpStarthjælp
110
100Introduktionsydelse
90
RevalideringForrevalidering
80Sygedagpenge
70
LedighedsydelseFleksjob
60Førtidspension
50jul-07aug-07sep-07okt-07nov-07dec-07jan-08feb-08mar-08apr-08maj-08jun-08jul-08
I alt
Kilde: jobindsats.dk
Af figur 1.3 fremgår stort set det samme billede, som af figur 1.2. Der er storeforskelle i udviklingen i antal fuldtidspersoner på de forskellige ydelser i periodenjuli 2007 – juli 2008.Tabel 1.2 viser antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse i jobcentrene fordeltpå top 5 kommuner, bund 5 kommuner, pilot/ikke pilot og kommunestørrelser i2007 og 2008.Tabel 1.2. Udvikling i antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse ijobcentrene fordelt på top 5 kommuner, bund 5 kommuner, pilot/ikke-pilot,kommunestørrelse, 2007 -2008Hele landetTop 5Bund 5Alm. JobcenterPilot jobcenterUnder 30.000 indb.ml. 30 - 50.000 indb.ml. 50-70.000 indb.over 70.000 indb.De 4 store2007-7%-11%-1%-7%-5%-7%-5%-7%-5%-9%2008-6%-13%-2%-7%-5%-7%-5%-6%-5%-9%
Anm.: 2007: jan07-jan08, 2008: jul07-jul08.Kilde: jobindsats.dk og egne beregninger
10
Det fremgår af tabel 1.2, at der er forskel på jobcentrene i top 5 kommuner og bund5 kommuner mht. udviklingen i antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse ihver af de perioder. Jobcentrene i de bedste kommuner har reduceret antallet affuldtidspersoner på offentlig forsørgelse med ca. 13 pct. fra juli 2007 til juli 2008,mens der i samme periode har været et fald på ca. 2 pct. blandt jobcentrene i bund5 kommuner.Det fremgår ligeledes af tabel 1.2, at der ikke synes at være stor forskel påpilotjobcentre og ikke-pilotjobcentre mht. udviklingen i antal fuldtidspersoner påoffentlig forsørgelse. Ikke-pilotjobcentre har dog haft en lidt større reduktion iantallet af fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse end pilotjobcentrene.Endvidere synes der ikke at være systematiske forskelle på kommunestørrelsermht. udviklingen i antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse. Dog synesjobcentrene i de 4 store kommuner samlet set at have haft en lidt større reduktion iantal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse end de andre kommunestørrelser.Tabel 1.3 viser antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse i jobcentrene fordeltpå top 2 og bund 2 kommuner inden for klynger i 2007 og 2008. Hermed tageshensyn til at kommunerne har forskellige rammebetingelser (jf. bilag 1 om SFI-/AKF klynger).Tabel 1.3. Udvikling i antal fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse fordelt påtop 2 og bund 2 inden for klynger, 2007- 2008KlyngeKlynge 1Klynge 2Klynge 3Klynge 4Klynge 5Klynge 6Klynge 7Klynge 8Klynge 9Klynge 10Top/bundTopBundTopBundTopBundTopBundTopBundTopBundTopBundTopBundTopBundTopBund2007-9%-4%-10%-6%-10%-3%-11%-6%-10%-4%-8%-1%-7%-1%-7%-2%-11%-2%-9%-4%2008-10%-3%-11%-4%-12%-3%-13%-6%-8%-4%-8%-3%-8%-2%-7%-2%-9%0%-9%-2%
Anm.: 2007: jan07-jan08, 2008: jul07-jul08.Kilde: jobindsats.dk og egne beregninger
Det fremgår af tabel 1.3, at der er forskel på top og bund inden for de ti klynger.Der er således et forbedringspotentiale, hvis jobcentrene i de kommuner, der klarersig dårligst i klyngen opnår samme udvikling som jobcentrene i de kommuner, derklarer sig bedst i klyngen.11
2 ArbejdskraftreservenKapitlet belyser ministermålet vedr.:” Jobcentrene skal sikre, at antallet af ledigemed mere end tre måneders sammenhængende ledighed bliver nedbragt.”Til detteformål benyttes arbejdskraftreservemålingen. Arbejdskraftreserven defineres sompersoner, der har været ledige i mindst 13 sammenhængende uger (3 måneder), ogsom ikke har problemer udover ledighed. Ledighed inkluderer både aktive ogpassive perioder på dagpenge, kontant- eller starthjælp.Boks 2. Sammenfatning – Arbejdskraftreserven
Antal ledige i arbejdskraftreserven er faldet fra 67.453 i januar 2007 til 31.868 i juni 2008dvs. - et fald på 53 pct.oDet mindste fald i arbejdskraftreserven var blandt unge under 30 år, hvorarbejdskraftreserven faldt 25 pct. fra januar 2007 – juni 2008.oI det seneste år er arbejdskraftreserven faldet 40 pct. (24 pct. for unge under30 år, 42 pct. for 30-59 år og 41 pct. for personer over 59 år).Der er stor forskel på top og bund mht. udviklingen i arbejdskraftreserven fordelt påkommunerne (både inden for hele landet og inden for klyngerne). Der er således etforbedringspotentiale.Samlet set synes der ikke at være stor forskel på pilotjobcentre og ikke-pilotjobcentre. Ikke-pilotjobcentre har dog haft en lidt større reduktion i arbejdskraftreserven forkontanthjælpsmodtagere end pilotjobcentrene.Der synes ikke at være systematiske forskelle på kommunestørrelser mht. udviklingen iarbejdskraftreserven. Dog synes de 4 store kommuner samlet set at have haft en lidt mindrereduktion i arbejdskraftreserven for kontanthjælpsmodtagere end de andrekommunestørrelser.
2.1 Analyse af antal ledige i arbejdskraftreserven
Figur 2.1 viser antallet i arbejdskraftreserven i alt og for hhv. a-dagpengemodtagere og kontant- og starthjælpsmodtagere i perioden januar 2007 -juni 2008, dvs. antal bruttoledige på hhv. a-dagpenge eller kontant- og starthjælp(match 1-3) med minimum 3 måneders sammenhængende ledighed.
12
Figur 2.1. Arbejdskraftreserven i alt og for forsikrede ledige og kontant- ogstarthjælpsmodtagere (match 1-3) i hele landet, januar 2007 - juni 200880.00060.00040.00020.0000jul-0777-078nov-070708aj-0jan-0jan-0ar-separ-mmmmaj-08
I altKilde: jobindsats.dk
A-dagpenge
Kontant- og starthjælp
Det fremgår af figur 2.1, at antal ledige i arbejdskraftreserven er faldet fra knap70.000 i januar 2007 til ca. 30.000 i juni 2008, hvilket svarer til et fald på ca. 53pct. Antallet af ledige a-dagpengemodtagere i arbejdskraftreserven faldt med 63pct. mens antal kontant- og starthjælpsmodtagere i arbejdskraftreserven faldt med35 pct.Inden for det seneste år (juni 2007 – juni 2008) har der været et fald iarbejdskraftreserven i alt på 40 pct. (for a-dagpengemodtagere 47 pct. og forkontant- og starthjælpsmodtagere 29 pct.).Det bør bemærkes, at det ikke umiddelbart er muligt at sammenligne udviklingen iarbejdskraftreserven for a-dagpengemodtagere med arbejdsmarkedsparate kontant-og starthjælpsmodtagerne pga. forskelle i baggrundsdata og opgørelsesmetoden(herunder bl.a. opgørelsen af afgange til sygdom).Nedenstående tabel 2.1 uddyber figur 2.1.Tabel 2.1. Arbejdskraftreserven i alt og for forsikrede ledige og kontant- ogstarthjælpsmodtagere (match 1-3) i hele landet, jan. 2007 – jun. 2008jan-07 jun-07 jun-08 jan 07 - juni 08A-dagpengeKontant- og starthjælpI alt43.502 30.463 16.20423.951 21.943 15.48267.453 52.406 31.686-63%-35%-53%
Kilde: jobindsats.dk og egne beregninger
Tabel 2.2 viser antal ledige i arbejdskraftreserven i alt og for hhv. a-dagpengemodtagere og kontant- og starthjælpsmodtagere i jobcentrene fordelt påtop 5 kommuner, bund 5 kommuner, pilot/ikke pilot og kommunestørrelser i 2007og 2008.
13
Tabel 2.2. Udvikling i arbejdskraftreserven i alt og for forsikrede ledigeog kontant- og starthjælpsmodtagere (match 1-3) i jobcentrenefordeltpå top 5 kommuner, bund 5 kommuner, pilot/ikke-pilot, kommunestørrelse,2007 – 2008I altHele landet-40%Top 5-58%Bund 5-24%Alm. Jobcenter-41%Pilot jobcenter-38%Under 30.000 indb. -43%ml. 30 - 50.000 indb. -41%ml. 50-70.000 indb. -43%over 70.000 indb.-41%De 4 store-37%2007A-dagp.-45%-63%-26%-45%-45%-46%-45%-47%-46%-42%Kth.-32%-65%16%-33%-24%-36%-34%-35%-30%-29%I alt-39%-60%-17%-40%-38%-40%-39%-44%-40%-37%2008A-dagp.-47%-64%-25%-47%-46%-45%-45%-50%-47%-47%Kth.-29%-65%23%-29%-27%-32%-31%-35%-29%-25%
Anm.: 2007: jan. 07 – jan. 08. 2008: jun. 07 – jun. 08.Kilde: jobindsats.dk og egne beregninger
Det fremgår af tabel 2.2, at der er stor forskel på jobcentrene i top 5 kommuner ogbund 5 kommuner mht. udviklingen i arbejdskraftreserven for hhv. a-dagpengemodtagere og kontant- og starthjælpsmodtagere i hver af de to perioder. Ijuni 2007 – juni 2008 reducerede jobcentrene i de bedste kommunerarbejdskraftreserven med mere end 60 pct. for hhv. a-dagpengemodtagere ogkontant- og starthjælpsmodtagere, mens jobcentrene i bund 5 kommuner i sammeperiode havde markant dårligere resultater.Det fremgår ligeledes af tabel 2.2, at der samlet set ikke synes at være stor forskelpå pilotjobcentre og ikke-pilotjobcentre. Ikke-pilotjobcentre har dog haft en lidtstørre reduktion i arbejdskraftreserven for kontanthjælpsmodtagere endpilotjobcentrene.Endvidere synes der ikke at være systematiske forskelle på kommunestørrelsermht. udviklingen i arbejdskraftreserven. Dog synes jobcentrene i de 4 storekommuner samlet set at have haft en lidt mindre reduktion i arbejdskraftreservenfor kontanthjælpsmodtagere end de andre kommunestørrelser.Tabel 2.3 viser udviklingen i antal ledige i arbejdskraftreserven i alt og for hhv. a-dagpengemodtagere og kontant- og starthjælpsmodtagere i jobcentrene fordelt påtop 2 og bund 2 kommuner inden for klynger i 2007 og 2008. Hermed tages hensyntil, at kommunerne har forskellige rammebetingelser (jf. bilag 1 om SFI-/AKFklynger).
14
Tabel 2.3. Udvikling i arbejdskraftreserven i alt og for forsikrede ledige ogkontant- og starthjælpsmodtagere (match 1-3) fordelt på top 2 og bund 2inden for klynger, 2007 - 2008KlyngeKlynge 1Top/bundTopBundKlynge 2TopBundKlynge 3TopBundKlynge 4TopBundKlynge 5TopBundKlynge 6TopBundKlynge 7TopBundKlynge 8TopBundKlynge 9TopBundKlynge 10TopBund2007I alt A-dagp.-50% -50%-34% -42%-49% -50%-34% -39%-50% -54%-32% -41%-53% -58%-37% -40%-55% -57%-30% -42%-60% -63%-32% -36%-53% -56%-31% -37%-53% -57%-34% -40%-52% -56%-31% -39%-53% -54%-21% -21%Kth.-46%-20%-50%-26%-53%-14%-53%14%-53%-3%-49%-20%-52%-16%-59%0%-51%61%-56%-11%2008I alt A-dagp.-45% -52%-36% -42%-46% -50%-32% -37%-56% -59%-19% -34%-54% -59%-33% -36%-49% -59%-25% -39%-56% -65%-28% -34%-48% -46%-19% -27%-53% -61%-32% -35%-51% -58%-26% -24%-59% -57%-22% -31%Kth.-37%-21%-48%-17%-58%11%-56%14%-40%1%-54%18%-54%-7%-57%-3%-40%16%-65%-12%
Anm.: 2007: jan. 07 – jan. 08. 2008: jun. 07 – jun. 08.Kilde: jobindsats.dk og egne beregninger
Det fremgår af tabel 2.3, at der er markant forskel på top og bund inden for de tiklynger. Der er således et forbedringspotentiale, hvis jobcentrene i de kommuner,der klarer sig dårligst i klyngen opnår samme udvikling som jobcentrene i dekommuner, der klarer sig bedst i klyngen.2.2 Supplerende analyser - arbejdskraftreserven
Tabel 2.4 viser arbejdskraftreserven i alt fordelt på alder i perioden januar 2007 –juni 2008:Tabel 2.4. Arbejdskraftreserven i alt fordelt på alder, 2007 - 2008under 30 år30-59 årover 59 årI altKilde: jobindsats.dk
jan-075.84259.4462.16567.453
jun-075.74145.0681.59752.406
jun-08 jan. 07 - jun. 084.380-25%26.358-56%948-56%31.686-53%
Af tabel 2.4 fremgår det, at antal ledige i arbejdskraftreserven i alt er faldet med 53pct. i perioden januar 2007 – juni 2008. Faldet dækker over væsentlige forskelle iudviklingen inden for de tre aldersgrupper. Således faldt arbejdskraftreserven mestblandt ledige i aldersgruppen 30-59 år og gruppen over 59 år, hvor antal ledige iarbejdskraftreserven faldt 56 pct. fra januar 2007 – juni 2008. Det mindste fald i
15
arbejdskraftreserven var blandt unge under 30 år, hvor arbejdskraftreserven faldt25 pct. fra januar 2007 – juni 2008.I det seneste år er arbejdskraftreserven faldet 40 pct. (24 pct. for unge under 30 år,42 pct. for 30-59 år og 41 pct. for personer over 59 år).
16
3 Antal fuldtidsledige under 30 årKapitlet belyser ministermålet vedr.:”Jobcentrene skal sikre, at antallet af ungekontanthjælps-, starthjælps-, introduktionsydelses- og dagpengemodtagere under30 år bliver nedbragt i forhold til året før.”Til dette formål benyttes en måling,der viser antal fuldtidspersoner under 30 år, der modtager a-dagpenge,kontanthjælp, starthjælp eller introduktionsydelse.Boks 3. Sammenfatning – Antal fuldtidsledige under 30 år
Antal fuldtidsledige under 30 år er i alt faldet fra 45.669 i januar 2007 til 36.168 i juni 2008 -dvs. der har været et fald på 21 pct. i perioden.oAntal fuldtidsledige under 30 år på a-dagpenge faldt 53 pct. og antallet påkontant- og starthjælp faldt 5 pct. i perioden.oI det seneste år (juni 2007 – juni 2008) er antal fuldtidsledige under 30 årfaldet 10 pct. (33 pct. for a-dagpengemodtagere og 2 pct. for kontant- ogstarthjælpsmodtagere)Der er stor forskel på top og bund mht. udviklingen i antal fuldtidsledige under 30 år fordeltpå kommunerne (både inden for hele landet og inden for klyngerne). Der er således etforbedringspotentiale.Der synes samlet set ikke at være markante forskelle på antal fuldtidsledige a-dagpengemodtagere under 30 år fordelt på pilotjobcentre og ikke-pilotjobcentre. Dog har deri løbet af både 2007 og juni 2007 – juni 2008 været et større fald i antal fuldtidsledige påkontanthjælp under 30 år i ikke-pilotjobcentrene end i pilotjobcentrene.Der har været et større fald ift. unge under 30 år på kontanthjælp i de 4 store kommuner end iresten af landet. Ellers synes der ikke at være systematiske forskelle mellemkommunestørrelser mht. at reducere antal fuldtidsledige under 30 år.
3.1 Analyse af antal fuldtidspersoner under 30 år
Figur 3.1 viser antal fuldtidsledige under 30 år i alt og for hhv. a-dagpengemodtagere og kontant- og starthjælpsmodtagere i perioden januar 2007 –juni 2008.
17
Figur 3.1. Antal fuldtidsledige under 30 år i alt, for a-dagpengemodtagere ogkontant- og starthjælpsmodtagere i hele landet, jan. 2007 – jun. 200850.00040.00030.00020.00010.0000l-0777-07078nov-07aj-008ar-mjan-0msepjan-0ar-jummaj-08
Forsørgelsesgrundlag i alt
A-dagpenge
Kontanthjælp mv.
Kilde: jobindsats.dk
Det fremgår af figur 3.1, at antal fuldtidsledige under 30 år i alt er faldet fra ca.45.000 i januar 2007 til ca. 35.000 i juni 2008, hvilket svarer til et fald på 21 pct.Antal fuldtidsledige under 30 år på a-dagpenge faldt 53 pct. i perioden og antalletpå kontant- og starthjælp faldt 5 pct. i perioden, hvilket også fremgår af tabel 3.1:I det seneste år (juni 2007 – juni 2008) er antal fuldtidsledige under 30 år faldet 10pct. (33 pct. for a-dagpengemodtagere og 2 pct. for kontant- ogstarthjælpsmodtagere)Tabel 3.1. Antal fuldtidsledige under 30 år i alt, for a-dagpengemodtagere ogkontant- og starthjælpsmodtagere i hele landet, jan. 2007 – jun. 2008jan-07 jun-07 jun-08 jan 07 - juni 08A-dagpengeKontant- og starthjælpI altKilde: jobindsats.dk.
14.794 10.417 6.95730.875 29.939 29.21045.669 40.356 36.168
-53%-5%-21%
Tabel 3.2 viser antal fuldtidsledige under 30 år i alt og for hhv. a-dagpengemodtagere og kontant- og starthjælpsmodtagere i jobcentrene fordelt påtop 5 kommuner, bund 5 kommuner, pilot/ikke pilot og kommunestørrelser i 2007og 2008.
18
Tabel 3.2. Udvikling i antal fuldtidsledige under 30 år i jobcentrene fordelt påtop 5 kommuner, bund 5 kommuner, pilot/ikke-pilot, kommunestørrelse, 2007– 2008Hele landetTop 5Bund 5Alm. jobcenterPilot jobcenterUnder 30.000 indb.ml. 30 - 50.000 indb.ml. 50-70.000 indb.over 70.000 indb.De 4 store2007I alt A-dagp.-16% -32%-26% -56%4%-4%-16% -32%-13% -31%-14% -34%-13% -30%-15% -33%-14% -31%-20% -33%Kth.-8%-21%21%-9%-4%-4%-6%-7%-6%-12%2008I alt A-dagp.-10% -33%-24% -71%10%10%-11% -33%-9% -34%-10% -32%-6% -31%-10% -36%-7% -30%-15% -35%Kth.-2%-17%31%-3%-1%-3%0%-2%0%-7%
Anm.: 2007: jan. 07 – jan. 08. 2008: jun. 07 – jun. 08.Kilde: jobindsats.dk og egne beregninger
Det fremgår af tabel 3.2, at der er stor forskel på jobcentrene i top 5 kommuner ogbund 5 kommuner mht. udviklingen i antal fuldtidsledige under 30 år i alt og påhhv. a-dagpenge og kontant- og starthjælp i hvert af de to år. Jobcentrene i debedste kommuner har reduceret antal fuldtidsledige under 30 år med mere end 24pct. i perioden juni 2007 – juni 2008, mens der i samme periode har været enstigning i antal fuldtidsledige under 30 år på ca. 10 pct. hos jobcentrene i bund 5kommuner.Der synes samlet set ikke at være forskelle i antal fuldtidsledige under 30 år på a-dagpenge fordelt på pilotjobcentre og ikke-pilotjobcentre. Dog fremgår det af tabel3.2, at der i løbet af både 2007 og juni 2007 – juni 2008 har været et større fald iantal fuldtidsledige på kontanthjælp under 30 år i ikke-pilotjobcentrene end ipilotjobcentrene.Det fremgår ligeledes, at der har været et lidt større fald i jobcentrene i de 4 storekommuner end i resten af landet – særligt på unge under 30 år på kontanthjælp.Ellers synes der ikke at være systematiske forskelle mellem kommunestørrelsermht. at reducere antal fuldtidsledige under 30 år.Tabel 3.3 viser antal fuldtidsledige under 30 år i jobcentrene fordelt på top 2 ogbund 2 kommuner inden for klynger i 2007 og 2008. Hermed tages hensyn til atjobcentrene har forskellige rammebetingelser (jf. SFI-/AKF klynger).
19
Tabel 3.3. Udvikling i antal fuldtidsledige under 30 år fordelt på top 2 og bund2 inden for klynger, jan. 2007 - jun. 2008KlyngeKlynge 1Top/bundTopBundKlynge 2TopBundKlynge 3TopBundKlynge 4TopBundKlynge 5TopBundKlynge 6TopBundKlynge 7TopBundKlynge 8TopBundKlynge 9TopBundKlynge 10TopBund2007I alt A-dagp.-20% -42%-9% -26%-21% -39%-12% -28%-26% -48%2% -17%-25% -42%-10% -24%-21% -41%-11% -32%-19% -46%1%-5%-20% -45%-4% -18%-23% -62%-1% -20%-24% -52%-1% -13%-24% -37%3%-6%Kth.-17%0%-14%-3%-20%15%-21%8%-12%-3%-15%14%-11%6%-15%17%-14%7%-17%9%2008I alt A-dagp.-23% -41%0% -30%-16% -37%-9% -22%-18% -45%10% -14%-16% -54%8% -14%-18% -48%-3% -32%-12% -50%3%7%-19% -55%3% -13%-28% -68%6%-9%-20% -42%4%0%-17% -40%7% -13%Kth.-16%9%-12%-4%-11%13%-15%48%-7%3%-8%17%-8%10%-19%16%-13%20%-12%13%
Anm.: 2007: jan. 07 – jan. 08. 2008: jun. 07 – jun. 08.Kilde: jobindsats.dk og egne beregninger
Det fremgår af tabel 3.3, at der er forskel på top og bund inden for de ti klynger.Der er således et forbedringspotentiale, hvis jobcentrene i de kommuner, der klarersig dårligst i klyngen opnår samme udvikling som jobcentrene i de kommuner, derklarer sig bedst i klyngen.3.2 Supplerende analyser - unge
Figur 3.2 viser antal fuldtidsledige under 30 år i alt, for forsikrede ledige ogkontant- og starthjælpsmodtagere (både match 1-3 og match 4-5) i hele landet, jan.2007 – jun. 2008.
20
Figur 3.2. Antal fuldtidsledige under 30 år for forsikrede ledige og forkontant- og starthjælpsmodtagere (match 1-3 og match 4-5) i hele landet, jan.2007 – jun. 200820.00018.00016.00014.00012.00010.0008.0006.0004.0002.0000jul-0777-078nov-070708aj-0jan-0jan-0ar-separ-mmmmaj-08
A-dagpengeKontanthjælp match 4-5Kilde: jobindsats.dk
Kontanthjælp match 1-3
Det fremgår af figur 3.2, at antal fuldtidsledige under 30 år på a-dagpenge faldt 53pct. i perioden. Der er stor forskel på udviklingen i antal fuldtidspersoner påkontant- og starthjælp match 1-3 og match 4-5. Således faldt antal fuldtidspersonerpå kontant- og starthjælp match 1-3 med 18 pct. i perioden januar 2007 – juni 2008mens antal fuldtidspersoner på kontant- og starthjælp match 4-5 steg 5 pct. i sammeperiode, hvilket også fremgår af nedenstående tabel 3.4.Tabel 3.4. Antal fuldtidsledige under 30 år i alt, for forsikrede ledige ogkontant- og starthjælpsmodtagere (match 1-3 og 4-5) i hele landet, jan. 2007 –jun. 2008jan-07 jun-07 jun-08 jan 07 - juni 08A-dagpengeKontant- og starthjælp (match 1-3)Kontant- og starthjælp (match 4-5)I altKilde: jobindsats.dk og egne beregninger
14.79413.83717.03745.669
10.417 6.95713.043 11.35716.896 17.85340.356 36.168
-53%-18%5%-21%
I det seneste år (juni 2007 – juni 2008) er antal fuldtidsledige under 30 år faldet 13pct. for kontant- og starthjælpsmodtagere match 1-3 og steget 6 pct. for kontant- ogstarthjælpsmodtagere match 4-5.
21
4 SygedagpengeMålingen viser antallet af sygedagpengeforløb med en varighed på over 26 uger.Formålet er at identificere om jobcenteret har mange sygedagpengeforløb medlange varigheder.Boks 4. Sammenfatning – Sygedagpenge
Antal sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed steg i perioden januar 2007 - juni 2008med 28 pct.oAntal sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed steg med 30 pct. for kvinder(24 pct. blandt mænd).oAntal sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed steg med 38 pct. blandtunge under 30 år (26 pct. for 30-59 årige og 36 pct. for ældre over 59 pct.).I det seneste år (juni 2007 – juni 2008) er antal sygedagpengeforløb over 26 ugers varighedpå ydelsen steget 7 pct.Der er stor forskel på top og bund mht. udviklingen i antal sygedagpengeforløb over 26ugers varighed fordelt på kommunerne (både inden for hele landet og inden for klyngerne).Der er således et forbedringspotentiale.Der er ikke stor forskel i længere varende sygedagpengeforløb mellem pilotjobcentrene ogikke-pilotjobcentrene – dog havde ikke-pilotjobcentrene en lidt større stigning ilængerevarende sygedagpengeforløb i løbet af 2007.
4.1 Analyse af sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed
Figur 4.1 viser antal sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed på ydelsen iperioden januar 2007 – juni 2008.Figur 4.1. Sygedagpenge. Antal forløb over 26 ugers varighed på ydelsen i helelandet, januar 2007 - juni 200840.00030.00020.00010.0000l-0777-07807nov-0708ar-maj-0ar-sepjajujammmaj-0n-0n-08
Antal forløb på ydelsen over 26 ugers varighedKilde: jobindsats.dk
22
Det fremgår af figur 4.1, at antal sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed ersteget fra ca. 26.000 i januar 2007 til ca. 33.000 i juni 2008, hvilket svarer til enstigning på ca. 28 pct. Ovenstående fremgår også af nedenstående tabel 4.1:Tabel 4.1. Sygedagpenge. Antal forløb over 26 ugers varighed på ydelelsen ihele landet, jan. 2007 – jun. 2008SygedagpengeKilde: jobindsats.dk
jan-07 jun-07 jun-0826.044 31.124 33.277
jan 07 - juni 0828%
I det seneste år (juni 2007 – juni 2008) er antal sygedagpengeforløb over 26 ugersvarighed på ydelsen steget 7 pct.Tabel 4.2 viser antal sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed i jobcentrenefordelt på top 5 kommuner, bund 5 kommuner, pilot/ikke pilot ogkommunestørrelser i 2007 og 2008.Tabel 4.2. Sygedagpenge. Udviklingen i antal forløb over 26 ugers varighed ijobcentrene fordelt på top 5 kommuner, bund 5 kommuner, pilot/ikke-pilot,kommunestørrelse, 2007 og 2008Hele landetTop 5Bund 5Alm. jobcenterPilot jobcenterUnder 30.000 indb.ml. 30 - 50.000 indb.ml. 50-70.000 indb.over 70.000 indb.De 4 store200724%-13%68%26%18%25%25%27%31%17%20087%-28%36%7%7%1%4%10%10%8%
Anm.: 2007: jan. 07 – jan. 08. 2008: jun. 07 – jun. 08.Kilde: jobindsats.dk og egne beregninger
Det fremgår af tabel 4.2, at der er stor forskel på jobcentrene i top 5 kommuner ogbund 5 kommuner mht. udviklingen i antal sygedagpengeforløb over 26 ugersvarighed i hver af de perioder. Jobcentrene i de bedste kommuner har reduceretantal sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed med 28 pct. i perioden juni 2007-juni 2008, mens der har været en stigning i antal sygedagpengeforløb over 26 ugersvarighed blandt jobcentrene i bund 5 kommuner på 36 pct. i samme periode.Ifølge tabel 4.2 synes der ikke at være den store forskel i længere varendesygedagpengeforløb mellem pilotjobcentrene og ikke-pilotjobcentrene – dog havdeikke-pilotjobcentrene en lidt større stigning i længerevarende sygedagpengeforløb iløbet af 2007.Det fremgår af tabel 4.2, at der ikke synes at være systematiske forskelle mellemkommunestørrelser mht. udviklingen i antal sygedagpengeforløb over 26 ugersvarighed.
23
Tabel 4.3 viser antal sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed i jobcentrenefordelt på top 2 og bund 2 kommuner inden for klynger i 2007 og 2008. Hermedtages der hensyn til, at jobcentrene har forskellige rammebetingelser (jf. bilag 1 omSFI-/AKF klynger).Tabel 4.3. Sygedagpenge. Udvikling i antal forløb over 26 ugers varighedfordelt på top 2 og bund 2 inden for klynger, 2007- 2008KlyngeKlynge 1Top/bundTopBundKlynge 2TopBundKlynge 3TopBundKlynge 4TopBundKlynge 5TopBundKlynge 6TopBundKlynge 7TopBundKlynge 8TopBundKlynge 9TopBundKlynge 10TopBund200733%47%8%38%-18%58%-4%42%-4%55%25%58%12%29%-3%54%7%51%-3%70%2008-2%15%-11%19%-18%18%-12%29%-12%17%-4%38%-6%20%-14%33%-4%24%-29%29%
Anm.: 2007: jan. 06 – jan. 07. 2008: jun. 07 – jun. 08.Kilde: jobindsats.dk og egne beregninger
Det fremgår af tabel 4.3, at der er forskel på top og bund inden for de ti klynger.Der er således et forbedringspotentiale, hvis jobcentrene i de kommuner, der klarersig dårligst i klyngen opnår samme udvikling som jobcentrene i de kommuner, derklarer sig bedst i klyngen.4.2 Supplerende analyser - sygedagpenge
For at supplerer målingen vedr. antal sygedagpengeforløb over 26 uger, visernedenstående tabel 4.4 antal sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed fordelt påkøn i januar 2007, juni 2008 og juni 2008 samt udviklingen fra januar 2007 til juni2008.Tabel 4.5. Sygedagpenge. Antal forløb over 26 ugers varighed på ydelsenfordelt på køn, 2007- 2008jan-07 jun-07 jun-08 jan 07 - juni 08Kvinde 15.579 18.622 20.28330%Mænd10.465 12.508 12.99424%Køn i alt 26.044 31.124 33.27728%Anm.: Pga. afrunding summer tallene ikke til totalen for jan. 07, jun 07 og jun. 08 jf. tabel 4,1.Kilde: jobindsats.dk og
24
Tabel 4.5 viser, at der i perioden januar 2007 – juli 2008 har været den størstestigning i antal sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed blandt kvinder. Hersteg antal sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed med 30 pct., mens antalsygedagpengeforløb over 26 ugers varighed steg 24 pct. blandt mænd.I det seneste år (juni 2007 – juni 2008) er antal sygedagpengeforløb over 26 ugersvarighed på ydelsen steget 9 pct. for kvinder og 4 pct. for mænd.Tabel 4.6 viser antal sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed fordelt på alder ijanuar 2007, januar 2008 og juli 2008 samt udviklingen fra januar 2007 til juli2008.Tabel 4.6. Sygedagpenge. Antal forløb over 26 ugers varighed fordelt på alder,2007- 2008jan-07 jun-07 jun-08 jan 07 - juni 08under 30 år 2.130 2.783 2.93038%30-59 år22.547 26.726 28.47926%over 59 år1.366 1.621 1.86436%I alt26.044 31.124 33.27728%Anm.: Pga. afrunding summer tallene ikke til totalen for jan. 07, jun 07 og jun. 08 jf. tabel 4,1Kilde: jobindsats.dk
Tabel 4.6 viser, at der i perioden januar 2007 – juli 2008 har været den størstestigning i antal sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed blandt unge under 30år. Her steg antal sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed med 38 pct., mensantal sygedagpengeforløb over 26 ugers varighed steg 26 pct. for 30-59 årige og 36pct. for ældre over 59 år.I det seneste år (juni 2007 – juni 2008) er antal sygedagpengeforløb over 26 ugersvarighed på ydelsen steget 5 pct. for personer under 30 år, 7 pct. for personermellem 30-59 år og 15 pct. for personer over 59 år.
25
5 Andel på ledighedsydelseMålingen viser, hvor stor en andel af de personer, der er visiteret til enfleksjobansættelse, somikkeer i et fleksjob. Formålet er at identificere hvormange, der venter på at få anvist et fleksjob i jobcenteret. Målingen defineres somandel af personer på ledighedsydelse ift. antallet af personer både påledighedsydelse og fleksjob.Boks 5. Sammenfatning – Andel på ledighedsydelse
Andelen på ledighedsydelse er faldet fra 21 pct. i januar 2007 til 18 pct. i juli 2008.I det seneste år (fra juli 2007 – juli 2008) er andelen på ledighedsydelse faldet fra 20 pct. til18. pct.Der er stor forskel på top og bund mht. andelen på ledighedsydelse fordelt på kommunerne -inden for hele landet og inden for klynger.Der synes samlet set ikke at være forskel på pilotjobcentre og ikke-pilotjobcentre ellermellem kommunestørrelser mht. andelen på ledighedsydelse. Dog ser det ud til at de 4 storekommuner har en lidt mindre andel på ledighedsydelse end de andre kommuner ogpilotjobcentre har en lidt mindre andel på ledighedsydelse end ikke-pilotjobcentre.
5.1 Analyse af andel på ledighedsydelse
Figur 5.1 viser andelen på ledighedsydelse i hele landet i perioden januar 2007 –juli 2007. Andelen på ledighedsydelse viser, hvor stor en andel af fuldtidspersonerpå ledighedsydelse, der er uden et fleksjob.Figur 5.1. Andel på ledighedsydelse i hele landet, jan. 2007 – jul. 200825%20%15%10%5%0%jul-07nov-07sepjamjammmjul-0877-07078aj-008ar-ar-aj-0n-0n-08
Andel på ledighedsydelseAnm.: Andelen på ledighedsydelse er beregnet som antal fuldtidspersoner på ledighedsydelse i forhold til summenaf antal fultidspersoner på ledighedsydelse og fleksjob.Kilde: jobindsats.dk
26
Det fremgår af figur 5.1, at andelen på ledighedsydelse er faldet fra 21 pct. i januar2007 til 18 pct. i juli 2008, hvilket også fremgår af nedenstående tabel 5.1:Tabel 5.1. Andel på ledighedsydelse. Antal fuldtidspersoner påledighedsydelse i forhold til antal fuldtidspersoner på ledighedsydelse ogfleksjob i hele landet, jan. 2007 – jul. 2008LedighedsydelseFleksjobI altLedighedsydelsespct.jan-0711.08141.87952.96021%jul-0711.48844.75456.24220%jul-08 jan. 07 - jul. 0811.1671%49.78319%60.95015%18%-3%
Anm.: Andel på ledighedsydelse = (ledighedsydelse / (ledighedsydelse + fleksjob) )* 100.Ændring i ledighedsydelsesprocenten fra jan. 07 – jul. 08 er i procentpoint.Kilde: jobindsats.dk og egne beregninger
Af tabel 5.1 fremgår det, at det samlede antal fuldtidspersoner på ledighedsydelseog fleksjob er steget med 15 pct. i perioden januar 2007 – juli 2008. Stigningendækker over en stigning i antal fuldtidspersoner på ledighedsydelse på 1 pct. og enstigning i antal fuldtidspersoner på fleksjob på 19 pct.I det seneste år (fra juli 2007 – juli 2008) er andelen på ledighedsydelse faldet fra20 pct. til 18. pct.Tabel 5.2 viser andel på ledighedsydelse i jobcentrene fordelt på top 5 kommuner,bund 5 kommuner, pilot/ikke pilot og kommunestørrelser i 2007 og 2008.Tabel 5.2. Andel på ledighedsydelse i hele landet i jobcentrene fordelt på top 5kommuner, bund 5 kommuner, pilot/ikke-pilot, kommunestørrelse, 2007–2008Hele landetTop 5Bund 5Alm. JobcenterPilot jobcenterUnder 30.000 indb.ml. 30 - 50.000 indb.ml. 50-70.000 indb.over 70.000 indb.De 4 store200720%8%33%20%18%20%20%20%20%17%200818%7%33%19%17%18%19%19%18%16%
Anm.: 2007: 1kv07-4kv07, 2008: 3kv07-2kv08jobindsats.dk og egne beregninger
Det fremgår af tabel 5.2, at der er stor forskel på jobcentrene i top 5 kommuner ogbund 5 kommuner mht. andelen på ledighedsydelse i hver periode. Jobcentrene i debedste kommuner har en andel på ledighedsydelse på ca. 7 pct. i seneste rullende år(3.kv07-2.kv08), mens jobcentrene i bund 5 kommuner i samme periode havde enandel på ca. 33 pct. på ledighedsydelse.Det fremgår ligeledes af tabel 5.2, at der ikke er stor forskel på pilotjobcentre ogikke-pilotjobcentre eller mellem kommunestørrelser mht. udviklingen i andelen påledighedsydelse. Dog ser det ud til at jobcentrene i de 4 store kommuner har en lidt
27
mindre andel på ledighedsydelse end jobcentrene i de andre kommuner ogpilotjobcentre har en lidt mindre andel på ledighedsydelse end ikke-pilotjobcentre.Tabel 5.3 viser andelen på ledighedsydelse i jobcentrene fordelt på top 2 og bund 2kommuner inden for klynger i 2007 og 2008. Hermed tages hensyn til, atkommunerne har forskellige rammebetingelser jf. SFI-/AKF klynger.Tabel 5.3. Andel på ledighedsydelse i hele landet fordelt på top 2 og bund 2inden for klynger, 2007- 2008KlyngeKlynge 1Klynge 2Klynge 3Klynge 4Klynge 5Klynge 6Klynge 7Klynge 8Klynge 9Klynge 10Top/bundTopBundTopBundTopBundTopBundTopBundTopBundTopBundTopBundTopBundTopBund200715%22%15%29%9%28%7%25%15%24%12%26%17%24%16%29%16%30%16%32%200814%20%13%29%8%27%8%24%14%21%11%24%17%24%14%27%15%29%15%32%
Anm.: 2007: 1kv07-4kv07, 2008: 3kv07-2kv08jobindsats.dk og egne beregninger
Det fremgår af tabel 5.3, at der er forskel på top og bund inden for de ti klyngermht. andelen på ledighedsydelse. Der er således et forbedringspotentiale, hvisjobcentrene i de kommuner, der klarer sig dårligst i klyngen opnår samme andelsom jobcentrene i de kommuner, der klarer sig bedst i klyngen.
28
6 Antal fuldtidspersoner på førtidspensionMålingen viser antal fuldtidspersoner på førtidspension. Formålet er at give etbillede af udviklingen i antallet af personer på førtidspension.Boks 6. Sammenfatning – Antal fuldtidsledige på førtidspension
Antal fuldtidspersoner på førtidspension er faldet fra 242.961 i januar 2007 til 242.146 i juli2008 dvs. antal fuldtidspersoner på førtidspension stort set er uændret.Der er forskelle i udviklingen i antal fuldtidspersoner på førtidspension fordelt på alder:oAntal fuldtidspersoner på førtidspension steg med 2 pct. blandt unge under 30år og 3 pct. for ældre over 50, mens der var et fald på 2 pct. for 30-59 årige.oI det seneste år (juli 2007 – juli 2008) er antal fuldtidspersoner påførtidspension steget 4 pct. for personer under 30 år mens det samlede antalstort set er uændret.Der er forskel på top og bund mht. udviklingen i antal fuldtidspersoner på førtidspensionfordelt på kommunerne - både inden for hele landet og inden for klyngerne. Der er således etforbedringspotentiale.Der synes samlet set ikke at være forskel på pilotjobcentre og ikke-pilotjobcentre ellermellem kommunestørrelser mht. udviklingen i antal fuldtidspersoner på førtidspension i den
6.1 Analyse af antal fuldtidspersoner på førtidspension
Figur 6.1 viser antal fuldtidspersoner på førtidspension i hele landet i periodenjanuar 2007 – juli 2008.Figur 6.1. Førtidspension. Antal fuldtidspersoner i hele landet, jan. 2007 – jul.2008300.000250.000200.000150.000100.00050.0000jul-07nov-07jan-0jan-0sepmmmmjul-0877-0780708ar-ar-aj-0aj-08
Antal fuldtidspersoner på førtidspension
Kilde: jobindsats.dk
29
Det fremgår af figur 6.1, at antal fuldtidspersoner på førtidspension stort set ikkehar ændret sig siden januar 2007, hvor der var ca. 242.000 fuldtidspersoner påførtidspension, hvilket også fremgår af nedenstående tabel 1:Tabel 6.1. Førtidspension. Antal fuldtidspersoner i hele landet, januar 2007 –juli 2008jan-07Kilde: jobindsats.dk
jul-07
jul-08
jan. 07 - jul. 080%
Førtidspension 242.961 240.982 242.146
Tabel 6.2 viser antal fuldtidspersoner på førtidspension i jobcentrene fordelt på top5 kommuner, bund 5 kommuner, pilot/ikke pilot og kommunestørrelser i 2007 og2008.Tabel 6.2. Udvikling i antal på førtidspension (fuldtidspersoner) i jobcentrenefordelt på top 5 kommuner, bund 5 kommuner, pilot/ikke-pilot,kommunestørrelse, 2007 – 2008Hele landetTop 5Bund 5Alm. JobcenterPilot jobcenterUnder 30.000 indb.ml. 30 - 50.000 indb.ml. 50-70.000 indb.over 70.000 indb.De 4 store2007-1%-5%5%-1%0%-2%-1%-1%0%-1%20080%-5%6%0%1%0%1%0%1%0%
Anm.: 2007: jan07-jan08. 2008: juli07-juli08Kilde: jobindsats.dk og egne beregninger
Det fremgår af tabel 6.2, at der er væsentlig forskel på jobcentrene i top 5kommuner og bund 5 kommuner mht. udviklingen i antal fuldtidspersoner påførtidspension i hvert af de to år. Jobcentrene i de bedste kommuner har reduceretantal fuldtidspersoner på førtidspension med 5 pct. fra juli 2007 til juli 2008, mensder i samme periode har været en stigning på 6 pct. blandt jobcentrene i dekommuner, der klaret sig dårligst.Det fremgår ligeledes af tabel 6.2, at der ikke synes at være forskel påpilotjobcentre og ikke-pilotjobcentre eller mellem kommunestørrelser mht.reduktionen i antal fuldtidspersoner på førtidspension.Tabel 6.3 viser antal på førtidspension i jobcentrene fordelt på top 2 og bund 2kommuner inden for klynger i 2007 og 2008. Hermed tages hensyn til, atkommunerne har forskellige rammebetingelser (jf. SFI-/AKF klynger.)
30
Tabel 6.3. Udvikling i antal på førtidspension (fuldtidspersoner) fordelt på top2 og bund 2 inden for klynger, 2007- 2008KlyngeKlynge 1Klynge 2Klynge 3Klynge 4Klynge 5Klynge 6Klynge 7Klynge 8Klynge 9Klynge 10Top/bundTopBundTopBundTopBundTopBundTopBundTopBundTopBundTopBundTopBundTopBund2007-2%2%-4%3%-4%3%-4%2%-6%1%-3%2%-2%1%-4%1%-3%6%-3%2%2008-2%3%-4%5%-5%3%-5%2%-4%2%0%3%-3%2%-3%5%-1%7%-2%4%
Anm.: 2007: jan07-jan08. 2008: juli07-juli08Kilde: jobindsats.dk og egne beregninger
Det fremgår af tabel 6.3, at der også er forskel på top og bund inden for de tiklynger.6.2 Supplerende analyser – førtidspension
Tabel 6.4 viser antal fuldtidspersoner på førtidspension fordelt på alder i januar2007, juli 2007 og juli 2008 samt udviklingen fra januar 2007 til juli 2008.Tabel 6.4. Antal fuldtidspersoner på førtidspension i hele landet fordelt påalder, 2007 - 2008jan-07under 30 år30-59 årover 59 årI altjul-07jul-089.935168.97563.236242.146jan. 07 - jul. 082%-2%3%0%9.7299.587171.838 168.80461.39462.591242.961 240.982
Kilde: jobindsats.dk og egne beregninger
Af tabel 6.4 fremgår det, at antal fuldtidspersoner på førtidspension i alt ikke erfaldet i perioden januar 2007 – juli 2008. Der er dog væsentlige forskelle iudviklingen inden for de tre aldersgrupper. Således steg antal fuldtidspersoner påførtidspension med 3 pct. for personer over 59 pct. og 2 pct. for unge under 30 år,mens antal fuldtidspersoner på førtidspension faldt med 2 pct. for gruppen af 30-59årige.
31
I det seneste år (juli 2007 – juli 2008) er antal fuldtidspersoner på førtidspensionsteget 4 pct. for personer under 30 år.
32
III. Indsats7 Indsats til tidenMålingen viser den andel af a-dagpenge-, kontant- og starthjælpsmodtagerne, derhar modtaget en 3-måneders jobsamtale eller et tilbud om aktivering som de harkrav på. Formålet er at vise om jobcentret lever op til lovens minimumskrav.Boks 7. Sammenfatning – Indsats til tidenIndsats til tiden for a-dagpengemodtagere:Andelen af jobsamtaler til tiden er øget siden januar 2007 fra 41 pct. til 99 pct. i juli 2008Andelen af første tilbud til tiden er øget fra 80 pct. i januar 2007 til 95 pct. i juli 2008Andelen af gentagne tilbud til tiden er øget fra 83 pct. i januar 2007 til 91 pct. i juli 2008
I det seneste år (juli 2007 – juli 2008) er andelen af jobsamtaler til tiden steget fra 96 pct. til99 pct., første aktiveringstilbud fra 89 pct. til 95 pct. og gentagne tilbud til tiden er uændret91 pct.
Indsats til tiden for kontant- og starthjælpsmodtagere:Andelen af jobsamtaler til tiden er øget siden januar 2007 fra 63 pct. til 78 pct. i juli 2008Andelen af første tilbud til tiden er øget fra 56 pct. i januar 2007 til 58 pct. i juli 2008Andelen af gentagne tilbud til tiden er faldet fra 65 pct. i januar 2007 til 56 i juli 2008
I det seneste år (juli 2007 – juli 2008) er andelen af jobsamtaler til tiden steget fra 59 pct. til78 pct., første aktiveringstilbud fra 53 pct. til 58 pct. og gentagne tilbud til tiden er faldet fra64 pct. til 56 pct.Der er stor forskel på top og bund mht. udviklingen i arbejdskraftreserven fordelt påkommunerne (både inden for hele landet og inden for klyngerne). Der er således etforbedringspotentiale.Der synes samlet set ikke at være en markant forskel på pilotjobcentre og ikke-pilotjobcentre mht. de tre indsatsmålinger for forsikrede ledige og ikke forsikrede.De 4 store kommuner har en lidt lavere indsats til tiden end de andre kommunestørrelser foralle tre målinger for forsikrede ledige. Ellers synes der ikke at være forskel påkommunestørrelser mht. de tre indsatsmålinger for a-dagpengemodtagere og kontant- ogstarthjælpsmodtagere.
7.1 Jobcentrenes indsats for a-dagpengemodtagere – Indsats til tiden
Figur 7.1 viser andelen af jobsamtaler til tiden, første aktiveringstilbud til tiden oggentaget tilbud til tiden fra januar 2007 til juli 2008 for a-dagpengemodtagere.
33
Figur 7.1. Indsats til tiden for a-dagpengemodtagere i hele landet, januar2007-juli 2008100%80%60%40%20%0%jul-07nov-07jan-0jan-0sepmmmmjul-0877-0707808ar-ar-aj-0aj-08
Jobsamtaler til tidenGentagne tilbud til tidenKilde: jobindsats.dk
Første aktiveringstilbud til tiden
Det fremgår af figur 7.1, at indsatsen til tiden for a-dagpengemodtagere er øgetsiden januar 2007 for alle målinger. Tabel 1 underbygger figur 7.1.Tabel 7.1.A-dagpengemodtagere– Indsats til tiden fordelt på jobsamtalertil tiden, første aktiveringstilbud til tiden og gentagne tilbud til tiden, jan.2007, jul. 2007 og jul. 2008jan-07jul-07jul-08Antal Andel Antal Andel Antal Andel10.500 41% 37.395 96% 23.188 99%1.829 80%705 89%829 95%2.988 83% 2.530 91%696 91%
Jobsamtaler til tidenFørste aktiveringstilbud til tidenGentagne tilbud til tidenKilde: Jobindsats.dk
Tabel 7.1 viser, at andelen af jobsamtaler til tiden er steget markant fra 41 pct. ijanuar 2007 til 99 pct. i juli 2008. Andelen af første aktiveringstilbud til tiden oggentagne tilbud til tiden er ligeledes steget fra hhv. 80 pct. og 83 pct. i januar 2007til 95 pct. og 91 pct. i juli 2008.I det seneste år (juli 2007 – juli 2008) er andelen af jobsamtaler til tiden steget fra96 pct. til 99 pct., første aktiveringstilbud fra 89 pct. til 95 pct. og gentagne tilbudtil tiden er uændret 91 pct.Tabel 7.2 viser indsatsen til tiden for a-dagpengemodtagere for hele landet ogfordelt på jobcentre i top 5 kommuner, bund 5 kommuner, pilot/ikke-pilot ogkommunestørrelser i 2007 og det rullende år 3. kvartal 2007 – 2. kvartal 2008.
34
Tabel 7.2.A-dagpengemodtagere– Indsatsen til tiden i jobcentre fordelt påtop 5 kommuner, bund 5 kommuner, pilot/ikke-pilot, kommunestørrelse, 2007og 3. kv07-2kv08Jobsamtaler Første Gentagne Jobsamtaler Første Gentagne1kv07-4kv073kv07-2kv0879%78%82%91%83%88%Hele landetTop 595%93%96%98%95%96%Bund 563%61%71%84%60%68%Alm. Jobcenter78%78%82%91%83%88%80%80%80%89%82%85%PilotUnder 30.000 indb.82%80%85%93%84%89%ml. 30-50.000 indb.84%81%84%93%85%89%ml. 50-70.000 indb.81%79%84%93%85%90%Over 70.000 indb.81%84%85%91%86%88%De 4 store69%73%76%87%79%85%Kilde: jobindsats.dk og egne beregninger
A-dagpenge
Af tabel 7.2 fremgår det, at der er en markant forskel på jobcentrene i top 5kommuner og bund 5 kommuner for hver af de tre indsatsmålinger. Dengennemsnitlige indsats til tiden blandt jobcentrene i top 5 kommunerne overstiger90 pct. for alle tre mål i begge perioder, mens den gennemsnitlige indsats til tidenfor jobcentrene i bund 5 kommuner er et godt stykke fra målet om en indsats tiltiden på 90 pct. for alle tre mål.Det fremgår af tabel 7.2, at der samlet set ikke synes at være forskel påpilotjobcentre og ikke-pilotjobcentre mht. den gennemsnitlige indsats for hver af detre målinger for A-dagpengemodtagere.Det fremgår ligeledes af tabel 7.2, at jobcentrene i de 4 store kommuner har en lidtlavere indsats til tiden end de andre kommunestørrelser for alle tre målinger for a-dagpengemodtagere. Ellers synes der ikke at være forskel på kommunestørrelsermht. de tre indsatsmålinger for dagpengemodtagere.7.2 Jobcentrenes indsats for kontant- og starthjælpsmodtagere – Indsats til tiden
Figur 7.2 viser indsatsen (jobsamtaler til tiden, første aktiveringstilbud til tiden oggentaget tilbud til tiden) for kontant- og starthjælpsmodtagere fra januar 2007 tiljuli 2008.
35
Figur 7.2. Indsats til tiden for kontant- og starthjælpsmodtagere i hele landet,januar 2007-juli 200880%60%40%20%0%jul-07nov-07jan-0jan-0msepmmmjul-0877-07078aj-008ar-ar-aj-08
Jobsamtaler til tidenGentagne tilbud til tiden
Første aktiveringstilbud til tiden
Anm.: Alle ikke-arbejdsmarkedsparate kontant- og starthjælpsmodtagere over 30 år fra og med juli 2008 eromfattet af målgruppen for gentaget aktivering. Antallet af personer omfattet af gentaget aktivering er derformarkant større i juli 2008.Kilde: jobindsats.dk
Det fremgår af figur 7.2, at indsatsen for kontant- og starthjælpsmodtagere er øgetsiden januar 2007 for to ud af tre indsatsmål.Tabel 7.3 underbygger figur 7.2, og viser indsatsen til tiden for hele landet for alletre mål i januar 2007, juli 2007 og juli 2008.Tabel 7.3. Kontant- og starthjælpsmodtagere – indsats til tiden fordelt påjobsamtaler til tiden, første aktiveringstilbud til tiden og gentagne tilbud tiltiden, jan. 2007, jan. 2008 og jul. 2008jan-07jul-07jul-08Antal Andel Antal Andel Antal Andel24.247 63% 21.452 59% 24.936 78%1.778 56% 1.781 53% 2.113 58%3.696 65% 3.255 64% 19.825 56%
Jobsamtaler til tidenFørste aktiveringstilbud til tidenGentagne tilbud til tiden
Anm.: Alle ikke-arbejdsmarkedsparate kontant- og starthjælpsmodtagere over 30 år fra og med juli 2008 eromfattet af målgruppen for gentaget aktivering. Antallet af personer omfattet af gentaget aktivering er derformarkant større i juli 2008.Kilde: jobindsats.dk
Tabel 7.3 viser, at andelen af jobsamtaler til tiden for kontant- ogstarthjælpsmodtagere er steget væsentligt fra 63 pct. i januar 2007 til 78 pct. i juli2008. Andelen af første aktiveringstilbud til tiden er steget fra 56 pct. i januar 2007til 58 pct. i juli 2008 mens andelen af gentagne tilbud til tiden er faldet fra 65 pct. ijanuar 2007 til 56 pct. i juli 2008.I det seneste år (juli 2007 – juli 2008) er andelen af jobsamtaler til tiden steget fra59 pct. til 78 pct., første aktiveringstilbud fra 53 pct. til 58 pct. og gentagne tilbudtil tiden er faldet fra 64 pct. til 56 pct.
36
Tabel 7.4 viser indsatsen for kontant- og starthjælpsmodtagere for hele landet ogfor jobcentrene fordelt på top 5 kommuner, bund 5 kommuner, pilot/ikke-pilot ogkommunestørrelser i 2007 og det rullende år 3. kvartal 2007 – 2. kvartal 2008.Tabel 7.4. Indsats til tiden forkontant- og starthjælpsmodtagere ijobcentrenefordelt på top 5 kommuner, Bund 5 kommuner, pilot/ikke-pilot,kommunestørrelse 2007 og 3kv07-2kv08Jobsamtaler Første Gentagne Jobsamtaler Første Gentagne1kv07-4kv073kv07-2kv0862%54%60%69%58%63%Hele landetTop 587%83%76%90%86%81%Bund 533%29%41%42%29%43%Alm. jobcenter60%54%60%67%58%63%Pilotjobcenter71%56%59%77%60%61%Under 30.000 indb.60%53%61%67%57%63%Ml. 30-50.000 indb.57%51%58%65%56%60%Ml. 50-70.000 indb.63%55%61%70%61%63%Over 70.000 indb.65%54%57%71%58%59%De 4 store64%56%62%71%59%67%Kilde: jobindsats.dk og egne beregninger
Af tabel 7.4 fremgår det, at der er stor forskel på den gennemsnitlige indsats tiltiden i jobcentrene i top 5 kommuner og bund 5 kommuner for hver af de treindsatsmålinger.Den gennemsnitlige indsats til tiden i pilotjobcentre og ikke-pilotjobcentre samt forfem kommunestørrelser fremgår ligeledes af tabel 7.4. Der synes ikke samlet set atvære forskel markant på pilotjobcentre og ikke-pilotjobcentre ellerkommunestørrelser mht. den gennemsnitlige indsats for hver af de tre målinger.
37
8 AktiveringsgraderMålingen viser aktiveringsgrader for modtagere af dagpenge og kontanthjælp, dvs.hvor stor en andel af alle helårspersoner på a-dagpenge, kontant- og starthjælp, deri gennemsnit er i aktivering. Dette giver et billede af i hvor høj grad jobcentreneaktiverer a-dagpenge-, kontant- og starthjælpsmodtagere.Boks 8. Sammenfatning – Aktiveringsgrader
Aktiveringsgraden for a-dagpengemodtagere er i perioden januar 2007 – juli 2008 steget fra19 pct. til 29 pct. Stigningen i aktiveringsgraden skal ses i lyset af:oEt fald i antal aktiverede a-dagpengemodtagere fra 19.690 i januar 2007 til11.732 i juli 2008 dvs. et fald på 40 pct.oEt fald i antal a-dagpengemodtagere på 62 pct. i samme periode.Aktiveringsgraden for kontant- og starthjælpsmodtagere er i perioden januar 2007 – juli2008 steget fra 23 pct. til 26 pct. Stigningen i aktiveringsgraden skal ses i lyset af:oEt fald i antal aktiverede kontant- og starthjælpsmodtagere fra 23.332 i januar2007 til 22.509 i juli 2008 dvs. et fald på 4 pct.oEt fald i antal kontanthjælpsmodtagere på 12 pct. i samme periodeI det seneste år (juli 2007 – juli 2008) er aktiveringsgraden steget fra 20 pct. til 29 pct., for a-dagpengemodtagere og fra 23 pct. til 26 pct. for kontant- og starthjælpsmodtagere.Der er betydelig forskel mellem kommunernes aktiveringsgrad.Der synes samlet set ikke at være systematiske forskelle på pilotjobcentre og ikke-pilotjobcentre eller mellem kommunestørrelser mht. udviklingen i aktiveringsgraden i denundersøgte periode.
8.1 Analyse af aktiveringsgrader
Aktiveringsgraden er defineret som antal aktiverede i forhold antal ledigefuldtidspersoner. Figur 8.1 viser aktiveringsgraden for hhv. a-dagpenge-, kontant-og starthjælpsmodtagere i perioden januar 2007 – juli 2008.
38
Figur 8.1. Aktiveringsgrader for a-dagpengemodtagere samt kontant- ogstarthjælpsmodtagere i hele landet, januar 2007 - juli 200840%30%20%10%0%-07mar-07mar-08-08maj7-07nov-07jul-0p-07-08majjansejanjul-08
A-dagpenge
Kontant- og starthjælp
Kilde: jobindsats.dk
Det fremgår af figur 8.1, at aktiveringsgraden er vokset for a-dagpenge- , kontant-og starthjælpsmodtagere.Tabel 8.1 viser antal aktiverede og aktiveringsgraden for hhv. a-dagpenge-,kontant- og starthjælpsmodtagere i januar 2007, juli 2007 og juli 2008.Tabel 8.1. Antal aktiverede og aktiveringsgrader. jan. 2007 – juli 2008jan-07jul-07jul-08AntalAndelAntal Andel AntalAndel19.69019% 13.49820% 11.73229%23.33223% 21.27723% 22.50926%
A-dagpengeKth.- og starthjælpKilde: jobindsats.dk
Af tabel 8.1 fremgår det, at der har været et fald i antal aktiverede a-dagpengemodtagere fra 19.690 i januar 2007 til 11.732 i juli 2008 Dette fald skalses i lyset af, at antal fuldtidspersoner på a-dagpenge faldt 62 pct. i samme periode.Aktiveringsgraden er derfor steget fra 19 pct. til 29 pct.Aktiveringsgraden for kontant- og starthjælpsmodtagere er steget fra 23 pct. ijanuar 2007 til 26 pct. i juli 2008. Stigningen i aktiveringsgraden skal ses i lyset afet fald i antal aktiverede kontant- og starthjælpsmodtagere fra 23.332 i januar 2007til 22.509 i juli 2008 dvs. et fald på 4 pct., samt et fald i antalkontanthjælpsmodtagere på 12 pct. i samme periode.I det seneste år (juli 2007 – juli 2008) er aktiveringsgraden steget fra 20 pct. til 29pct., for a-dagpengemodtagere og fra 23 pct. til 26 pct. for kontant- ogstarthjælpsmodtagere.Tabel 8.2 viser udviklingen i aktiveringsgraden i alt og for hhv. a-dagpengemodtagere og kontant- og starthjælpsmodtagere i jobcentrene fordelt på
39
top 5 kommuner, bund 5 kommuner, pilot/ikke pilot og kommunestørrelser i 2007og 2008.Tabel 8.2. Aktiveringsgrader i jobcentrene fordelt på top 5 kommuner, bund 5kommuner, pilot/ikke-pilot, kommunestørrelse, 2007 – 2008I alt23%32%16%23%24%24%24%25%22%22%2007A-dagp.22%30%14%21%24%22%22%23%23%20%Kth.25%48%14%25%25%27%25%27%23%24%I alt26%37%16%26%27%27%27%28%24%24%2008A-dagp.25%35%17%25%27%25%27%27%25%23%Kth.26%46%15%26%26%30%27%29%24%25%
Hele landetTop 5Bund 5Alm. jobcenterPilot jobcenterUnder 30.000 indb.ml. 30 - 50.000 indb.ml. 50-70.000 indb.over 70.000 indb.De 4 store
Anm.: 2008: 3kv07-2kv08. Kth. inkluderer aktiveringsgrader for kontant- og starthjælpsmodtagere.Kilde: jobindsats.dk og egne beregninger
Det fremgår af tabel 8.2, at der er betydelig forskel mellem jobcentrene mht. hvorstor en andel af helårspersoner på a-dagpenge, kontant- og starthjælp, der igennemsnit er i aktivering.Det fremgår ligeledes af tabel 8.2, at der ikke synes at være systematiske forskellepå pilotjobcentre og ikke-pilotjobcentre eller mellem kommunestørrelser mht.aktiveringsgrader.
40
Bilag 1: RammevilkårI den årlige kvantitative evaluering af kommunalreformen tages der forbehold forkommunernes forskellige rammevilkår, når kommunernes resultater analyseres. Iden forbindelse bruges rammevilkårsanalysen af SFI/AKF, som også bruges påjobindsats.dk.SFI/AKF har estimeret – på baggrund af forhold som antal indvandrere, antalunge/ældre, andel enlige, boligform, helbred etc. – hvor mange dage engennemsnitsborger i en given kommune kan forvente at modtage en bestemtforsørgelsesydelse i løbet af ét år. I analysen fra SFI/AKF listes samtligekommuner efter rammevilkår. Kommuner med mange forventede ydelsesdage pr.borger har mindre gode rammevilkår, mens det forholder sig omvendt i kommuner,hvor det forventede antal ydelsesdage pr. borger er lav.For at kunne vurdere kommunernes resultater fordelt på kommunernes størrelse ogom de er piloter eller ej, er det nødvendigt at undersøge, om der er noglesystematiske forskelle på rammevilkårene. Tabel 9.1 viser derfor de forventedeantal dage på offentlige forsørgelsesydelser (kontanthjælp, a-dagpenge ogsygedagpenge) for en gennemsnitsborger i en pilotkommune og i en almindeligkommune.Tabel 9.1. Forventet antal ydelsesdage på kontanthjælp, A-dagpenge ogsygedagpenge fordelt på pilot/ikke-pilot kommunerForventet antal ydelsesdageKontanthjælp A-dagpengeSygedagpenge15,416,48,215,617,78,0
PilotjobcenterIkke-pilotjobcenter
Kilde: SFI/AKF (2006), jobindsats.dk og egne beregningerAnm.: Der er brugt vægtede gennemsnit med udgangspunkt i antallet på ydelsen i den enkeltekommune.
Tabel 9.1 viser, at der på kontanthjælp og sygedagpenge stort set ikke er forskellemellem pilot og ikke-pilot.Tabel 9.2 viser de forventede antal dage på offentlige forsørgelsesydelser(kontanthjælp, a-dagpenge og sygedagpenge) for en gennemsnitsborger ikommuner med forskellige antal indbyggere:Tabel 9.2. Forventet antal ydelsesdage på kontanthjælp, A-dagpenge ogsygedagpenge fordelt på kommuners indbyggerstørrelseForventet antal ydelsesdageKontanthjælp A-dagpengeSygedagpengeUnder 30.000 indb.13,216,88,5Ml. 30-50.000 indb.13,717,18,7Ml. 50-70.000 indb.13,116,78,3Over 70.000 indb.13,816,48,3De 4 store19,219,46,4Kilde: SFI/AKF (2006), jobindsats.dk og egne beregningerAnm.: Der er brugt vægtede gennemsnit med udgangspunkt i antallet på ydelsen i den enkeltekommune.
41
Tabel 9.2 viser, at der ikke er markant forskel mellem de 4 mindstekommunestørrelser. De 4 store kommuner har derimod mindre gunstigerammevilkår end de øvrige kommuner, hvad angår forventede antal dage påkontanthjælp og a-dagpenge, mens de har bedre rammevilkår hvad angårforventede antal dage på sygedagpenge.
42
Bilag 2: Oversigt over klynger og pilotjobcentre i rapportenTabel 9.3 oversigt over klynger i rapportenKlynge 1FrederiksbergHøje-TåstrupRingstedVejleAabenraaKlynge 2AlbertslundBrøndbyFredericiaIshøjKøbenhavnOdenseSvendborgAalborgÅrhusKlynge 3BallerupFredensborgFrederikssundFuresøGladsaxeGlostrupGreveHerningHillerødHolbækHolstebroKoldingRoskildeSorøViborgKlynge 8AssensBillundBrønderslevFaaborg-MidtfynHalsnæsJammerbugtKertemindeMiddelfartMorsøNordfynsTønderVesthimmerlandÆrøKlynge 4AllerødDragørEgedalGentofteHørsholmLejreLyngby-TaarbækRudersdalSolrødVallensbækKlynge 5EsbjergHelsingørHerlevHorsensHvidovreRødovre
Klynge 6FavrskovGribskovHedenstedOdderRingkøbing-SkjernSkanderborgStevnsTårnby
Klynge 7FaxeKøgeLemvigNæstvedThistedVardeVejen
Klynge 9FanøHjørringIkast-BrandeMariagerfjordOdsherredRebildSilkeborgSkiveStruerSyddjursSønderborg
Klynge 10BornholmFrederikshavnGuldborgsundHaderslevKalundborgLangelandLollandNorddjursNyborgRandersSlagelseVordingborg
Tabel 9.4 oversigt over pilotjobcentre i rapportenPilotjobcentreHøje-TåstrupVejleOdenseHerningHolbækRudersdalEsbjergHelsingørSkanderborgNæstvedThistedBrønderslevRebildSønderborgKlynge11233455677899
43