Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
AMU Alm.del Bilag 11
Offentligt
745100_0001.png
745100_0002.png
745100_0003.png
745100_0004.png
745100_0005.png
745100_0006.png
745100_0007.png
745100_0008.png
Lovforslag nr. L xx
Folketinget 2009-10
Fremsat den x. november 2009 af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
UdkastForslagtilLov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond(Dækning af indeståender på fritvalgsordninger og digitalisering af fondens opkrævningspro-cedure over for arbejdsgiver eller dennes bo)
§1
I lov om Lønmodtagernes Garantifond, jf. lovbekendtgørelse nr. 867 af 7. september2009, foretages følgende ændringer:
1.I§ 3, stk. 1,indsættes som 2. pkt.:”Krav ifølge en uforrentet opsparingsordning (fritvalgsordning), jf. konkurslovens § 95,stk. 1, nr. 1, 2. pkt., er dog ikke omfattet af fondens udbetalingsloft.2.I§ 7, stk. 2,indsættes som 2. pkt.:”Beskæftigelsesministeren kan efter indstilling fra Lønmodtagernes Garantifond fastsætteregler for fremgangsmåden ved opkrævning af garantimidler over for arbejdsgiveren ellerdennes bo, herunder anvendelse af en obligatorisk selvbetjeningsløsning.”§2Loven træder i kraft den 1. januar 2010 og har virkning for tilfælde, hvor fristdagen ellerdet tidspunkt, der efter fondens bestemmelse træder i stedet for fristdagen, er indtrådt efterdette tidspunkt.
§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes ikraft for Grønland med de afvigelser, som de grønlandske forhold tilsiger.
____________Beskæftigelsesmin., JAICenter j.nr. 2009-0011535
-2-
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningLovforslaget har til formål at skabe grundlaget for, at indeståender på fritvalgsordningerfremover skal kunne dækkes uden for det udbetalingsloft, der gælder for LønmodtagernesGarantifond (LG) ved konkurs. Denne del af lovforslaget skal ses i sammenhæng med Kon-kursrådets udtalelse af 10. juni 2009 og det allerede fremsatte lovforslag, hvorved indeståendepå en fritvalgsordning nu bliver direkte omtalt i konkurslovens § 95, stk. 1. Der henvises tiljustitsministerens lovforslag nr. L 29 om ændring af konkursloven (Behandlingen i konkurs afindeståender på fritvalgsordninger).Lovforslaget har endvidere til formål at sikre bemyndigelse til, at der administrativt iLG’s regi kan videreudvikles et digitaliseret boanmeldelsessystem, som kan gøres obligato-risk over for arbejdsgivere, bobestyrere og kuratorer. Et selvbetjeningssystem vil her kunnelette administrationen for såvel brugere som LG, ikke mindst fordi en del overflødig papirkor-respondance afskaffes.2. Baggrund2.1 Baggrund omkring indeståender på Fritvalgskonti/særlig opsparingVed fornyelsen af overenskomsterne på Landsorganisationen i Danmark (LO) og DanskArbejdsgiverforenings (DA) område i foråret 2007 aftalte overenskomstparterne, at lønmod-tagerne kan opspare op til 7,5 % af lønnen på en Fritvalgs Lønkonto/særlig opsparing.En Fritvalgs Lønkonto/særlig opsparing indeholder følgende elementer:Fra 1. maj 2007 til 30. april 2008 0,5 % af den ferieberettigede løn. Opsparingen er heref-ter og frem til 30. april 2009 steget til 0,75 %. Fra 1. maj 2009 steg den til 1 %.Værdien af lønmodtagerens fravalgte feriedage, svarende til 0,5 % af den ferieberettigedeløn pr. fravalgt feriedag. Ved 5 fravalgte feriefridage opspares således 2,5 % af den ferie-berettigede løn.Opsparing på 4 % af den ferieberettigede løn til erstatning for den nuværende søgnehel-ligdagsbetaling.
Indestående på en sådan konto kan lønmodtagere under nærmere fastsatte betingelserenten få udbetalt i form af løn eller overført til pension. Det følger således af de pågældendeoverenskomster, at lønmodtagerne kan vælge at få udbetalt indestående fra Fritvalgs Lønkon-toen/den særlige opsparing, når de holder fri i forbindelse med ferie, søgnehelligdage, ferie-fridage eller overenskomstmæssige fridage. Lønmodtagerne vælger selv, hvor stor udbetalin-gen skal være. Er der overskud på kontoen ved ferieårets udløb, videreføres beløbet til udbeta-ling i det følgende ferieår. Ved medarbejderens fratræden udbetales et eventuelt indestående iforbindelse med sidste lønudbetaling.Imidlertid blev der siden rejst usikkerhed om fritvalgsordningernes placering i konkurs-ordenen, også fra LG’s side. På den baggrund rettede LO og DA i løbet af foråret 2008 hen-vendelse til Konkursrådet. Parterne opfordrede til, at det kommer til at fremgå udtrykkeligt afkonkursloven, at indeståender på Fritvalgs Lønkonti/særlig opsparing er omfattet af lønprivi-ligiet i konkurslovens § 95. Samtidig foreslog parterne, at kravene behandles på samme måde
-3-
som feriegodtgørelse, jf. konkurslovens § 95, stk. 1, nr. 4. Derved ville indeståendet ikke bli-ve omfattet af LG’s udbetalingsloft.Efter aftale med Justitsministeriet afgav Konkursrådet, der er et lovforberedende rådnedsat under Justitsministeriet, en udtalelse af 10. juni 2009. Konkursrådet konkluderede, atder er behov for en præcisering af reglerne, således at det kommer til at fremgå af konkurslo-vens § 95, i hvilket omfang indeståender på fritvalgsordninger er omfattet af lønprivilegiet.Konkursrådet fandt ikke grundlag for at lade indeståender på fritvalgsordninger være omfattetaf de samme regler som feriegodtgørelse, da dette ville indebære en særskilt fravigelse af detkonkursretlige lighedsprincip, idet kravet ville opnå en bedre beskyttelse end den beskyttelse,som almindelige lønkrav har efter konkurslovens § 95, stk. 1, nr. 1. En sådan fravigelse burdeefter Konkursrådets opfattelse alene ske, hvis tungtvejende hensyn taler for det, og Konkurs-rådet fandt ikke, at der forelå sådanne tungtvejende grunde. Rådet foreslog i stedet, at indestå-ender på Fritvalgs Lønkonti/særlig opsparing og lignende ordninger omfattes af konkurslo-vens § 95, stk. 1, nr. 1 og 5, på samme måde som almindelig løn, dog således at der ikke skallægges vægt på forfaldstidspunktet, således som det er tilfældet for lønkrav, men derimod på,hvornår indeståendet kræves udbetalt. Justitsministeriet udarbejdede herefter sit lovforslag,som indholdsmæssigt svarer til forslaget i Konkursrådets udtalelse.Bestyrelsen for Lønmodtagernes Garantifond har herefter i et brev af 10. september2009 rettet henvendelse til Beskæftigelsesministeriet og indstillet, at det ved ændring af LG-loven sikres, at indestående på Fritvalgskonti skal kunne dækkes uden for LG’s udbetalings-loft på linje med feriegodtgørelse. Der er peget på, at lovændringens udformning koordineresmed ændringen i konkursloven, og at begge ændringer træder i kraft samtidig.2.2 Baggrund omkring elektroniske anmeldelserI sit brev af 10. september 2009 indstillede bestyrelsen samtidig til Beskæftigelsesmini-steriet, at der etableres hjemmel for LG til at foretage elektroniske anmeldelser i konkursboermm. For at lette administrationen for kuratorer og for LG’s administration har LG siden efter-året 2004 tilbudt en selvbetjeningsløsning, hvor der kan ske elektronisk anmeldelse af LG’s(og SKAT’s) krav i konkursboerne.LG har oplyst, at modellen i korthed går ud på, at LG sender et brev til kurator med enforhåndsanmeldelse og en adgangskode, når fonden godkender en konkursramt arbejdsgiver.Kurator får derved tilbud om at kunne holde sig løbende ajour med LG’s udbetalinger. Sy-stemet afskaffer en masse breve mellem LG og konkursboerne, men da systemet er frivilligt,er der på nuværende tidspunkt næsten halvdelen af kuratorerne, der fortsat får/ønsker papir-anmeldelser. Selvbetjeningsløsningen er udviklet af LG i samarbejde med repræsentanter fraAdvokatrådet og Kuratorforeningen.LG forventer fra den 1. oktober 2010, hvor LG har etableret en ny teknisk platform, atkunne have et obligatorisk boanmeldelsessystem på plads. LG planlægger at udvide det nuvæ-rende system, således at der kommer yderligere faciliteter og oplysninger til. Endvidere øn-skes systemet også anvendt over for insolvente dødsboer og insolvente ophørte arbejdsgivere,hvor LG i dag må sende papiropgørelser ud hvert kvartal. For LG er det væsentligt, at fondeni forbindelse med overgangen til en ny teknisk platform får mulighed for udelukkende at ud-vikle ét elektronisk anmeldelsessystem i stedet for at skulle udvikle såvel et papirsystem somet selvbetjeningssystem.
-4-
3. Gældende ret3.1. Gældende ret ved LG’s dækning af indeståender ifølge en fritvalgskonto/særlig opsparingLG har hidtil og dermed siden etableringen af Fritvalgs Lønkonto/særlig opsparing i2007 dækket indeståender på fritvalgsordninger og anset sådanne krav for omfattet af lønpri-vilegiet i konkurslovens § 95 og dermed af § 2 i loven om Lønmodtagernes Garantifond (LG-loven).Den præcisering, der ved det allerede fremsatte lovforslag nr. L 29 foreslås i konkurslo-ven indebærer, at krav på indeståender fra en Fritvalgs Lønkonto/særlig opsparing med sik-kerhed er omfattet af LG-lovens garantiordning og dermed af udbetalingsloftet på 160.000 kr.i henhold til lovens § 3, stk. 1, jf. stk. 3. LG-loven fastslår, at LG – under nærmere angivnebetingelser – i tilfælde af en arbejdsgivers konkurs kan udbetale op til 160.000 kr. til lønmod-tageren til dækning af blandt andet krav omfattet af konkurslovens § 95, stk. 1 og 5, herunderogså et indestående på en Fritvalgskonto/særlig opsparing eller lignende ordning. LG hardermed hidtil kun udbetalt kravene inden for fondens udbetalingsloft.3.2. Gældende ret ved LG’s anmeldelsesprocedure over for konkursboer m.fl.Når LG foretager udbetaling, indtræder fonden i lønmodtagerens krav mod arbejdsgive-ren. Dette fremgår af LG-lovens § 7, stk. 1. Dette betyder, at LG efterfølgende foretager ind-drivelse af kravet.Foreligger der en konkurs, anmelder LG sit krav over for konkursboet. Her har LG’skrav samme fortrinsstilling, som lønmodtageren ville have haft, hvis kravet var anmeldt tilkonkursboet af lønmodtageren selv. Er der tale om et insolvent dødsbo, anmelder LG kravetoverfor bobestyreren. LG har kun få af disse sager om året. Også her indtræder LG i sammefortrinsstilling som lønmodtageren. Hvis LG har godkendt arbejdsgiveren som ophørt og in-solvent, retter LG sit krav direkte mod arbejdsgiveren. Her har LG’s krav ingen særstatus.Siden efteråret 2004 har LG tilbudt en selvbetjeningsløsning over for kuratorer i kon-kursboer. LG har beskrevet sin anmeldelsesprocedure over for konkursboer således:LG modtager en anmeldelse fra en lønmodtager.LG konstaterer, at arbejdsgiveren er gået konkursLG’s system danner maskinelt et brev til kurator, hvor fonden oplyser, at fonden har god-kendt sagen.Hvis kurator har tilmeldt sig selvbetjeningssystemet oplyser LG, at der ikke kommer flerebreve fra LG, men kurator kan selv se LG’s anmeldelser via selvbetjeningssystemet.Hvis kurator ikke har tilmeldt sig selvbetjeningssystemet, får kurator hvert kvartal enboanmeldelse, hvis LG har foretaget udbetaling for den arbejdsgiver i det forudgåendekvartal.Alle kuratorer får – uanset om de har tilmeldt sig systemet – koder, der giver adgang tilselvbetjeningsmodellen. Kuratorer, der ikke har tilmeldt sig, får dog kun en begrænset ad-gang.LG har endvidere beskrevet de nuværende fordele for tilmeldte kuratorer og LG ved detelektroniske anmeldelsessystem således:Kuratorerne skal ikke længere kvittere for LG’s skriftlige boanmeldelser.Kuratorerne skal ikke vente til udgangen af et kvartal for at se LG’s udbetalinger. Dettekan ske umiddelbart efter, at LG har foretaget udbetalingen.Der er adgang til systemet døgnet rundt.
-5-
Der er mulighed for at downloade oplysninger i et Excel-regneark, som kan udgøre et bi-lag til gældbogen.Kuratorerne får mulighed for at se de samlede udbetalinger på hver enkelt lønmodtager.LG sparer print og udsendelse af mange breve med bilag hvert kvartal.LG undgår henvendelser fra kuratorerne, som nu selv kan indhente oplysningerne viaselvbetjeningssystemet.
4. Beskæftigelsesministeriets overvejelserBeskæftigelsesministeriet kan tilslutte sig indstillingen fra LG’s bestyrelse. FritvalgsLønkonti/særlig opsparing må ses som en del af en række nye personalepolitiske instrumen-ter, som skal øge fleksibiliteten og medvirke til at øge arbejdsstyrken på arbejdsmarkedet. Herer det fortsat af afgørende samfundsmæssig betydning, at lovgivningen understøtter de flek-sible rammer, som overenskomstparterne skaber på det danske arbejdsmarked.Lovforslaget er på denne baggrund udformet således, at udbetalingsloftet på 160.000 kr.i LG-lovens § 3, stk. 1, jf. stk. 3, ikke finder anvendelse i forhold til krav ifølge en uforrentetopsparingsordning (fritvalgsordning). Udbetalinger af sådanne krav vil derfor fremover kunneoverstige 160.000 kr.Beskæftigelsesministeriet ser også store fordele i at fremme en digitalisering af LG’sopkrævningsprocedure over for arbejdsgiver eller dennes bo. En selvbetjeningsløsning harfordele for såvel brugere som LG selv. Et sådant tiltag vil endvidere ligge i fin tråd med dedigitaliseringsbestræbelser, som regeringen i øvrigt ønsker at fremme.Beskæftigelsesministeriet har valgt at udforme denne del af lovforslaget som en bemyn-digelsesbestemmelse, da LG først fra den 1. oktober 2010 forventer at have de tekniske ram-mer for et obligatorisk boanmeldelsessystem på plads. Dette giver mulighed for, at LG i sinvidereudvikling og udarbejdelse af indstilling til regler kan inddrage relevante interessefor-eningerne for de kommende brugere af systemet.5. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser mv.Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for sta-ten, kommuner og regioner.Lovforslaget vil have begrænsede økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Alle pri-vate arbejdsgiver, der betaler ATP-bidrag for deres ansatte betaler også bidrag til LG. Forsla-get om at dække indestående på Fritvalgskonti uden for LG's udbetalingsloft vil indebæreøgede udbetalinger fra LG og dermed en øget bidragsbetaling for de private arbejdsgivere.Imidlertid er LG's udbetalingsloft for nyligt hævet til 160.000 kr. efter skat, svarende til 6måneders løn for en faglært arbejder i Københavnsområdet. Ved denne lejlighed blev der ogsåtaget højde for indeståender på fritvalgsordninger. Derfor vil der normalt være plads inden forLG's udbetalingsloft til indeståender på Fritvalgskonti. Selv om det kun vil være ganske få,der på grund af en fritvalgskonto vil ramme LG's udbetalingsloft, er der alligevel behov for atskabe sikkerhed omkring disse konti, da de ellers ikke vil blive anvendt efter hensigterne.Meromkostninger i 2010 til øgede udbetalinger som følge af lovændringen skønnes derfor atligge under 2 mio. kr., svarende til ca. 2 promille af LG's forventede udbetalinger i 2009.Lovforslaget vil have begrænsede administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forden insolvente arbejdsgiver eller dennes bo indebærer en digitalisering af LG’s opkrævnings-
-6-
procedure administrative lettelser, da LG åbner op for en selvbetjeningsløsning, der gør detmuligt for kuratorer, dødsbobestyrere og insolvente ophørte arbejdsgivere at indhente allenødvendige oplysninger om LG's udbetalinger direkte fra LG's hjemmeside. Hertil kommer,at der ikke løbende skal modtages og kvitteres for breve fra LG om udbetalinger.Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser og indeholder ikke EU-retligeaspekter.Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.6. HøringLovforslaget har været sendt til høring hos Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslut-ningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Landsorganisationen i Danmark, FTF, Aka-demikernes Centralorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedor-ganisation, KL, Danske Regioner, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,Advokatrådet, Danske Advokater, Danske insolvensadvokater, Sø- og Handelsretten, Kurator-foreningen, Domstolsstyrelsen, ATP, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening og Persona-lestyrelsen.7. Sammenfattende skemaSammenfatning af lovforslagets konsekvenserPositive konsekvenser/ mindre- Negative konsekvenser/ merud-udgiftergifterØkonomiske konsekvenser for IngenIngenstat, kommuner og regionerAdministrative konsekvenser IngenIngenfor stat, kommuner og regionerØkonomiske og administrative Begrænsede økonomiske ogBegrænsede økonomiske og ad-konsekvenser for erhvervslivet administrative konsekvenser, jf. ministrative konsekvenser, jf.pkt. 5pkt. 5Administrative konsekvenser Ingenfor borgerneMiljømæssige konsekvenser IngenForholdet til EU-rettenIngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til de enkelte bestemmelserIbilag Atil lovforslagets bemærkninger er de foreslåede bestemmelser sammenholdtmed de gældende regler.Til § 1
-7-
Til nr. 1 (§ 3, stk. 1, 2. pkt.)Det foreslås i den nye § 3, stk. 1, 2. pkt., at indeståender på fritvalgsordninger skal kun-ne dækkes uden for det udbetalingsloft, der gælder for LG ved konkurs. Med henvisningen til§ 95, stk. 1, nr. 1, 2. pkt., er der tilsigtet parallelitet i forhold til den foreslåede præcisering ikonkursloven af krav ifølge en uforrentet opsparingsordning (fritvalgsordning).Der henvises i øvrigt til justitsministerens lovforslag nr. L 29 om ændring af konkurslo-ven (Behandlingen i konkurs af indeståender på fritvalgsordninger).LG skal herefter kunne dække krav ifølge en uforrentet opsparingsordning (fritvalg-sordning) uden for maksimumsgrænsen i henhold til LG-lovens § 3, stk. 1, jf. stk. 3. Maksi-mumgrænsen udgør i dag kr. 160.000 kr. ved konkurs, jf. bekendtgørelse nr. 653 af 30. juni2009 om krav på løn fra Lønmodtagernes Garantifond.Til nr. 2 (§ 7, stk. 2, 2. pkt.)Forslaget til ny § 7, stk. 2, 2. pkt., indeholder en bemyndigelsesbestemmelse,hvorefter beskæftigelsesministeren efter indstilling fra Lønmodtagernes Garantifond kan fast-sætte regler for fremgangsmåden ved opkrævning af garantimidler over for arbejdsgivereneller dennes bo, herunder fastsætte krav om elektroniske anmeldelser.Konsekvenserne for kuratorer og bobestyrere bliver for det første, at de ikkelængere kan få anmeldelser på papir (systemet vil dog indeholde en mulighed for at man selvkan printe udskrifter ud). Den anden konsekvens er, at de ikke uden at ifalde ansvar kan lukkeet bo uden at tage hensyn til LG’s elektroniske anmeldelser. For insolvente ophørte arbejdsgi-vere bliver konsekvensen kun den, at de ikke længere får opgørelser på papir hvert kvartal,men henvises til at søge oplysninger i LG’s selvbetjeningssystem.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger under pkt. 3.2.Til § 2Bestemmelsen vedrører lovens ikrafttræden. Det foreslås, at loven skal træde ikraft den 1. januar 2010 og have virkning for tilfælde, hvor fristdagen eller det tidspunkt, derefter fondens bestemmelse træder i stedet for fristdagen, er indtrådt efter dette tidspunkt. Denforeslåede ikrafttræden er sammenfaldende med tidspunktet for ændringen af konkursloven,jf. justitsministerens lovforslag nr. L 29 (Behandlingen i konkurs af indeståender på fritvalg-sordninger).Til § 3Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed. Det foreslås, at loven ikkeskal gælde for Færøerne og Grønland, men at den ved kongelig anordning kan sættes i kraftfor Grønland med de afvigelser, som de grønlandske forhold tilsiger. Dette er i overensstem-melse med, hvad der i dag i LG-lovens § 15 er bestemt for hovedlovens vedkommende.
-8-
BILAG ALovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget