Sundhedsudvalget 2009-10, Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2009-10
L 198 Bilag 4, §71 Alm.del Bilag 93
Offentligt
846744_0001.png
846744_0002.png
846744_0003.png
846744_0004.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseAtt. Susanne Beck PetersenE-mailes til [email protected]
STRANDGADE 56DK-1401 KØBENHAVN KTEL. +45 32 69 88 88FAX +45 32 69 88 00[email protected]WWW.MENNESKERET.DKWWW.HUMANRIGHTS.DKDATO29/4-10J.NR.
540.10/22953

Høring over udkast til forslag til lov om ændring af psykiatriloven

Institut for Menneskerettigheder har ved mail af 15. februar 2010 modtaget udkast til for-slag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien (jf. lovbekendtgørelsenr. 1111 af 1. november 2006) og lov om rettens pleje med anmodning om eventuelle be-mærkninger.

1. Baggrund for lovforslaget

Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, at lovforslaget har til formål atstyrke psykiatriske patienters retssikkerhed og at medvirke til at reducere anvendelsen afanden tvang, herunder især udstrækningen og antallet af tvangsfikseringer. Endviderehar lovforslaget til formål at forebygge negative legemlige, sociale og adfærdsmæssigefølger af langvarig isolation eller tvangsfiksering af visse ekstraordinært farlige patienter.Lovforslaget indeholder følgende tiltag:der indføres maksimal betænkningstid på tre dage forud for beslutning omtvangsbehandlingder indføres hjemmel til oppegående tvangsfiksering på Sikringsafdelingen underRetspsykiatrisk afdeling, Region Sjællandder indføres pligt til ugentlig lægelig vurdering af tvangsfikseringer, der udstræk-kes ud over 48 timer, ved en uvildig lægeder etableres adgang til at få det psykiatriske patientklagenævns afgørelser ved-rørende oppegående tvangsfiksering indbragt for retten.Instituttet noterer intentionerne bag lovforslaget om at styrke patienternes retssikkerhedog nedbringe antallet af tvangsforanstaltninger mest muligt, ligesom instituttet noterer den
INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER ER OPRETTET VED LOV AF 6.6.2002 OM ETABLERING AF DANSK CENTER FOR INTERNATIONALE STUDIER OGMENNESKERETTIGHEDER. INSTITUTTET ER ETABLERET SOM NATIONAL MENNESKERETTIGHEDSINSTITUTION I HENHOLD TIL FN'S PARIS PRINCIPPER.INSTITUTTET VIDEREFØRER DE AKTIVITETER, DER SIDEN 1987 BLEV VARETAGET AF DET DANSKE CENTER FOR MENNESKERETTIGHEDER.INSTITUTTET VARETAGER FORSKNING, INFORMATION, UNDERVISNING, DOKUMENTATION OG INTERNATIONALE PROGRAMMER.
styrkelse af inddragelse af uafhængige eksperter, herunder eksterne tilsyn, somlovforslaget indeholder. Omfanget af brugen af langvarige fikseringer i Danmark hargentagne gange været internationalt kritiseret og instituttet finder det som udgangspunkthensigtsmæssigt, at antallet forsøges nedbragt med forskellige alternativer.

2. Forholdet til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og Handicap-

konventionen

Tvangsmæssig lægelig behandling, herunder tvangsfikseringer, udgør et indgreb i indivi-dets ret til privatliv og ret til selvbestemmelse, som beskyttes efter Den Europæiske Men-neskerettigheds (EMRK) artikel 8 og artikel 5. Det bemærkes dog herved, at efter artikel 5kan personer, som er sindssyge, tages i forvaring. (Om sygdommen er af tilstrækkelig al-vorlig og akut karakter til at kunne begrunde tvangsindgreb beror typisk på en lægeligvurdering, som EMD vil være tilbageholdende med at afvise rigtigheden af.) Samtidigtkan der rejses spørgsmål i relation til EMRK’s artikel 3, idet tvangsmæssig lægelig be-handling under visse omstændigheder rejser spørgsmål i relation til denne bestemmelse,se herved også den kritik, som Europarådets Torturforebyggelseskomité har rejst i rela-tion til ulovlig tvangsfiksering af oppegående patienter. Kritikken er omtalt flere steder ilovforslagets bemærkninger, bl.a. side 6 og side 9.Handicapkonventionens artikel 1 angiver, at personer med handicap omfatter personer,der har en langvarig fysisk, psykisk, intellektuel eller sensorisk funktionsnedsættelse, somi samspil med forskellige barrierer kan hindre dem i fuldt og effektivt at deltage isamfundslivet på lige fod med andre.1
Psykiatriske patienter er således omfattet af Handicapkonventionen, og bl.a. artiklerne12, 14, 15 og 17 i konventionen vil have relevans i forbindelse med vurderingen afnærværende lovforslag.Der ses ikke i lovforslaget foretaget en egentlig vurdering af dettes overensstemmelsemed de internationale forpligtelser, som Danmark har på dette område.

3. Indførelse af en længste betænkningstid i forbindelse med tvangsbehand-

ling

FN's internationale handicapkonvention blev vedtaget af FN’s generalforsamling den 13.december 2006. Regeringen har i 2009 ratificeret konventionen, og den trådte i kraft iDanmark den 23. august 2009.
1
2
Instituttet finder, at en maksimal betænkningstid på 3 dage forekommer ganske kort, nårder henses til de ganske alvorlige indgreb, den enkelte psykiatriske patient skal tagestilling til.Det er instituttets opfattelse - ud fra retssikkerhedsmæssige betragtninger -, at fristen somminimum bør have en sådan længde, at den psykiatriske patient har mulighed for at drøf-te spørgsmål herom med sin patientrådgiver og herefter har tilstrækkelig tid tilselvatoverveje konsekvenserne af en behandling. Instituttet anbefaler derfor at den maksimalebetænkningstid udvides med minimum 1-2 dage.

4. Indførelse af adgang til oppegående fiksering på Sikringsafdelingen under

Retspsykiatrisk afdeling, Region Sjælland

Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at der i forhold til en – meget lille gruppe –psykiatriske patienter på Sikringsanstalten skønnes behov for yderligere tvangsforan-staltninger i form af oppegående fiksering.Instituttet er enigt i, at brugen heraf i visse tilfælde vil kunne reducere brugen af andentvang ( f.eks. tvangsfiksering til en seng) samt forebygge negative legemlige, social ogadfærdsmæssige følger af langvarig isolation på Sikringsanstalten. Instituttet ser gerne atalternative midler til tvangsfiksering og andre traditionelle indgreb vurderes kontinuerligt.På denne baggrund har instituttet ikke bemærkninger af menneskeretlig karakter tilforslagets udformning. Det er herved forudsat, at respekten for den enkelte personsværdighed bevares i så høj grad, som dette er muligt.Instituttet har noteret sig, at der på området er indført en revisionsbestemmelse, såledesat regeringen i Folketingsåret 2014-15 kan redegøre for erfaringerne på området.

5. Udvidet eksternt tilsyn med langvarigt fikserede patienter

Instituttet kan tiltræde fastsættelsen af det udvidede eksterne tilsyn.Afslutningsvist finder instituttet anledning til at gentage de bemærkninger, som er fremsatved høringssvar af 5. februar 2010, hvorefter det er instituttets opfattelse, at også indgrebaf kortere tidsmæssig udstrækning end 24 timer bør føres til afdelingens tvangsprotokol.Instituttet noterer sig, at Danmark endnu ikke har undertegnet tillægsprotokollen tilHandicapkonventionen om klageadgang for enkeltpersoner. Instituttet anbefaler, atDanmark også underskriver og ratificerer tillægsprotokollen, fordi det vil være med til at
3
sikre en effektiv gennemførelse af konventionen. Herved viser staten reel vilje til at leveop til konventionens forpligtelser.Instituttet har af ressourcemæssige årsager desværre ikke haft mulighed for at besvarehøringen på et tidligere tidspunkt og beklager den sene fremsendelse.Der henvises til sagsnr. 0909655.Med venlig hilsen
Jonas ChristoffersenDirektør
4