Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2009-10
§71 Alm.del Bilag 113
Offentligt
862658_0001.png
862658_0002.png
862658_0003.png
862658_0004.png
862658_0005.png
862658_0006.png
862658_0007.png
Endelig rapport vedr. § 71-tilsynets møde med Aalborg KommunesFamilie- og Socialudvalg den 12. april 20101. IndledningDen 12. april 2010 holdt § 71-tilsynet et møde med Aalborg Kommunes Familie- og Socialudvalg omkommunens tilsyn med private og kommunale opholdssteder/botilbud og plejefamilier.I mødet deltog fra kommunen: Mai-Britt Iversen (S), Jørgen Andersen (SF), Mads Duedahl (V), MadsThomsen (V) og fra forvaltningen direktør Preben Buchholt og kontorchef Allan Ramsgaard.Fra tilsynet deltog: Birgitte Josefsen (V), formand Karen J. Klint (S), Orla Hav (S) og Anita Christensen (DF),udvalgssekretær Anne Mette Risager og udvalgsassistent Gitte Ravn Jensen.Forud for mødet havde Aalborg kommune fremsendt Årsberetning 2009 på magtanvendelsesområdet forBørne- og Familieafdelingen og Socialafdelingen samt Årsberetning vedrørende tilsynsopgaven 2009.
2. Tilsynet udtaler§ 71-tilsynet har noteret sig, at kommunen peger på en problemstilling omkring 18-23 årige, der i henhold tilservicelovens § 76 modtager efterværn, når det gælder reglerne for magtanvendelse. Tilsynet har skrevet tilsocialministeren i sagen.§ 71-tilsynet har endvidere noteret sig, at kommunen peger på en problemstilling om magtanvendelse påambulante dagtilbud, som skal bedømmes efter straffelovens regler om nødret og nødværge i modsætning tildøgntilbud. Forvaltningen oplever det som problematisk, da de dermed ikke selv har kompetence til at tagestilling til anvendelsen af magt men alene en politianmeldelse. Tilsynet har skrevet til socialministeren isagen.
3. Mødet mellem § 71-tilsynet og Aalborg kommune

Tvangsanbringelser og tilsyn

Aalborg Kommune fører ikke selv tilsyn med opholdsstederne m.v. Opgaven varetages af et privat firmaRevas ApS siden 2007, som udarbejder en årlig rapport (observationsrapport). Forvaltningen udarbejder enmyndighedskonklusion eller rapport til hver observationsrapport fra det private firma. Der udarbejdesendvidere en årsrapport af forvaltningen. Revas tilsyn omfatter døgntilbud og tungere dagtilbud.Det blev oplyst, at kommunen har ca. 95 tvangsanbringelser pr. år, heraf er ca. halvdelen ”nye” sager.Kommunen anvender meget plejefamilier og netværksplejefamilier, som tilbydes en grundig uddannelse ogsupervision hver 8. uge. Der føres 1 tilsyn årligt hos plejefamilier.Der føres tilsyn 2 gange årligt – 1 anmeldt og 1 uanmeldt på alle enheder. Ved særlige sager føres derdesuden ekstra tilsyn. Derudover er der tilsyn med medicinforbruget, som en del af det anmeldte tilsyn.Kommunen har hvert år et særligt tema på området. I 2010 år er det ”Medarbejderkompetencer”, i 2009”Sund kost og motion” og tidligere har det været ”Indflydelse på eget liv”.I forhold til enkeltmandsprojekter er der et dilemma mht. tilsyn – skal det være generelt eller individuelt.Kommunen oplyste, at de gør det generelt med mindre projektet minder om en plejefamilie, så gøres detindividuelt. Det blev desuden oplyst, at der ved voksenprojekter (efterværn og udslusningsprojekter) ikke ersamme tilsyn som på institutionerne, mens der på børneområdet er et generelt tilsyn især med varige tilbud.
1
Problemet kan være ved projekter af kort varighed – her tænkes navnlig på ”sommerhusprojekter” af typisk1-2 ugers varighed.For så vidt angår 2009 har det generelle billede af tilsynet på de kommunale tilbud været, at kvaliteten iopgaveløsningen er udmærket såvel pædagogisk og socialfagligt. Der er en god standard, og der leves op tilkommunens overordnede politikker, visioner og målsætninger. Der har været ekstra tilsyn på 3 institutioner,heraf 2 ekstra tilsyn på en af institutionerne.Tilsynet med de private opholdssteder og botilbud i 2009 viste et generelt udmærket kvalitet i opgave-løsningen såvel pædagogisk som socialfagligt. Opholdstederne lever generelt op til det givne godkendelses-grundlag. Der har været ekstra tilsyn på 2 opholdssteder, hvoraf det ene sted har haft 7 ekstra tilsyn.

Magtanvendelse

Børne- og Familieafdelingen har i alt 31 døgntilbud, som er omfattet af magtanvendelsesbekendtgørelsen påbørn og ungeområdet. Desuden indberettes magtanvendelse overfor unge mellem 18-23 år på forlængelses-paragraf på samme vis. Der vurderes ved hver indberetning, om der er tale om tilladt magtanvendelse, ikketilladt magtanvendelse eller nødværge efter straffelovens bestemmelser.Kommunen har generelt stor fokus på magtanvendelse, og nedsætte i 2007 en tværgående arbejdsgruppe iforvaltningen for at arbejde med generelle og konkrete problemstillinger på magtanvendelsesområdet.Kommunen pegede på, at reglerne for magtanvendelse i henhold til Servicelovens kapitel 24 og Straffe-lovens nødretsbestemmelser ikke dækker alle situationer, hvilket bringer personalet i nogle dilemmaer ipraksis. Blandt andet blev nævnt magtanvendelse kontra omsorg i situationer vedr. f.eks. kontrol af slik hosdiabetesbørn, tandbørstning med voksenhjælp, tilbageholdelse af unge piger, som prostituerer sig osv.Kommunen oplyste, at de havde valgt, at magtanvendelse på dagtilbud skal indberettes på samme mådesom døgntilbuddene, selvom det er valgfrit, jf. de generelle regler.

Tilsyn 2009

Kommunens samlede konklusion er, at der i 2009 er sket en forbedring på området, således at institutioner-ne har en langt mere sikker efterlevelse af regelsættet og en pædagogisk refleksion med henblik på fore-byggelse af magtanvendelse ligesom indberetningerne er langt mere fyldestgørende. Som eksempel blevnævnt en institution, som meget bevidst arbejder med en strategi om at gå fra konflikten for på den måde atmindske magtanvendelsen.Tallene for 2009 viste, at der for Specialcentret bestående af 3 døgntilbud var modtager 298 indberetningerom magtanvendelse, hvilket er en stigning på 38 indberetninger. Hertil kom en indberetning om nødværge,som kommunen havde fundet nødvendig at politianmelde. Forvaltningen har efterfølgende oplyst, at politietikke har fundet grundlag for at rejse tiltale i sagen.For Familiecentrets og Ungdomscentrets døgntilbud samt private opholdssteder var der 33 indberetningerfra 8 ud af 25 døgntilbud i 2009, hvilket er et fald på 25 indberetninger. I 2009 var der ikke videresendt klagerover magtanvendelse til Det Sociale Nævn. Der havde heller ikke været tjenstlig påtale i forbindelse medmagtanvendelse i 2009.I forhold til statistikken havde kommunen rejst den problemstilling over for Servicestyrelsen, at kompetencentil at vurdere nødværge og nødretsregler reelt ligger hos politiet og domstolene. Desuden er der den
2
problemstilling, at hvis forældrene godkender magtanvendelse, så registreres det ikke. Derfor er magt-anvendelse en svær størrelse at måle.

Private opholdssteder

Siden 2007 har kommunerne varetaget tilsynet med de private opholdssteder. Kommunen har oplevet, atder på økonomiområdet har været anledning til en del usikkerhed vedr. fortolkningen af reglerne. ommunenserfaringer er overordnet, at markedskræfterne bestemmer nu i forhold til for 2 år siden. Det pædagogisketilsyn er det samme, men der er mindre økonomisk tilsyn end tidligere.Skal en godkendelse trækkes tilbage, kræver det en sag i retssystemet, hvilket er meget tungt. Det blevudtrykt, at en administrativ klageafgørelse for både plejefamilier og private opholdssteder ville lette sags-behandlingen.For at fremme en god dialog mellem forvaltningen og de private opholdssteder har kommunen i 2009 afholdt3 dialogmøder med de opholdssteder og botilbud for voksne, som er godkendt i Aalborg Kommune samt etmøde om bestyrelsesarbejde i et sådant tilbud, hvortil også bestyrelsesmændene var inviteret. Derudover erder kvartalsvise erfa-møder med deltagelse af alle kommuner i regionen for at styrke opkvalificeringen ogsamarbejdet på området.

Øvrige emner, der blev drøftet:

Pårørendeorientering

Kommunen er opmærksomme på at orientere forældrene generelt og især ved magtanvendelse. Dog ersidstnævnte en afvejning i forhold til større børn.

Personale

Det blev oplyst, at der af og til er problemer på institutionerne, som gør, at kommunen er særlig opmærksomog fører ekstra tilsyn. P.t. er der eksempelvis en sag, hvor kommunen 1 gang ugentlig har tilsyn med enprivat institution for at følge udviklingen.Kommunen oplyste, at der arrangeres konflikthåndteringskurser for personalet på institutionerne i 2009,hvilket havde givet positiv respons. Kommunen vil følge.

Efterværn

Kommunen oplevede, at der var lidt af et vakuum for de 18-23 årige, og at der især vedr. magtanvendelse erforvirrede signaler, hvor institutionerne selv må vurdere, hvilket er vanskeligt konkret og ekstra svært iforhold til evt. nødværge, da de ikke kan politianmelde hver gang. Kommunen har rejst spørgsmålet over forServicestyrelsen.

Søskende

Kommunen har ikke haft særlig fokus på tvangsanbragte søskende og f.eks. opretholdelse af deresrelationer. Der er ved at blive oprettet en ny opvækstinstitution for 0-13 årige for at gøre det muligt at havesøskende samlet. Men det er vanskeligt ikke mindst i forbindelse med tvangsadoption, hvor relationerne igenkan brydes.
3

Tvangsadoption

På spørgsmål om tvangsadoption oplyste kommunen, at de p.t. har en sådan sag, men at der er nogleproblemstillinger, som er svære at håndtere: 1) en uegnet mor med flere børn med forskellige ukendte fædre– hvordan håndteres fædrenes rettigheder?, 2) Sikring af tilknytning til både biologisk familie og evt. pleje-familie, som ofte ikke vil adoptere, da det betyder de mister deres indkomstgrundlag.
4. Opfølgning efter mødetEfterfølgende har § 71-tilsynet stillede en række opfølgende spørgsmål til kommunen om følgende:- enkeltmandsprojekter i kommunen- praksis omkring efterværn- den generelle kostpolitik- ambulante dagtilbud- søskenderelationer mellem tvangsanbragte børn- fastholdelse af personalet- kapacitet vedr. plejefamilier- samarbejdet med Revas ifm. udlicitering af tilsyn- ikke voldelig kommunikation som strategi
5. Aalborg Kommunens svar

Enkeltmandsprojekter

Tilsynet har spurgt til antallet af enkeltmandsprojekter med en varighed over 12 måneder. Hertil harkommunen oplyst:”Der er 4 enkeltmandsprojekter; alle i Specialcentrets regi (børn-og unge med betydelige og varigefunktionsnedsættelser, og børn- og unge med opmærksomheds- og udviklingsforstyrrelser). 2 unge fraAalborg Kommune er anbragt i Stjernehus regi, mens 2 unge fra andre kommuner i regionen er anbragt ihenholdsvis Stjernehus regi og Bøgen regi.”

Efterværn

Tilsynet har bedt om en uddybning af praksis vedr. magtanvendelse over for unge mellem 18-23 år på op-holdssteder. Kommunen har svaret:”Unge 18 til 23 år, der i henhold til servicelovens § 76 modtager efterværn, giver i praksis anledning til vissevanskeligheder i forhold til, om de behandles efter børne- eller voksenbestemmelser. Aldersmæssigt er devoksne. De anbringelsessteder, hvori de er placeret, er steder, der i reglen er fokuseret på og har viden ombørn. Samtidig tager den unges problemer afsæt i problemer, der er gældende for under 18-årige eller ermåske udviklingsmæssigt langt under et alderssvarende niveau.Forvaltningen modtager fra anbringelsessteder indberetninger om magtanvendelse på over 18-årige bebo-ere på anbringelsessteder på samme måde som for under 18-årige. Forvaltningens bedømmelse af enmagtanvendelse vil tage afsæt i den unges alder og derfor behandle magtanvendelsen som for en over 18-årig. Forvaltningen har dog ikke haft lejlighed til at træffe afgørelse i en konkret sag om magtanvendelse fordenne gruppe.”

Kostpolitik

Tilsynet har bedt kommunen redegøre for den generelle kostpolitik på opholdssteder for børn og unge.Kommunen har oplyst:”I Aalborg Kommunes Børne- og Ungepolitik er der generelle anvisninger på sundhed og trivsel, herunderudvikling af gode kostvaner med henblik på forebyggelse af livsstilssygdomme.I 2009 var ”sund kost og motion” et særligt fokuspunkt for det generelle tilsyn på dag- og døgntilbud forbørn-unge og familier med særlige behov samt opholdsteder og botilbud. Tilbuddene har generelt arbejdet
4
på at motivere og inddrage brugerne i forhold til deltagelse i madindkøb, sund madlavning og fysiske akti-viteter.I Specialcentrets dag- og døgntilbud (børn- og unge med betydelige og varige funktionsnedsættelser ogbørn- og unge med opmærksomheds- og udviklingsforstyrrelser) er der stor opmærksomhed på at ex. farve-og tilsætningsstoffer kan have betydning for målgruppens adfærd og trivsel. På en række af disse institu-tioner er der udarbejdet retningslinjer for, hvorledes man udskifter almindeligt sukker og mel med rørsukkerog groft mel, at undgå saftevand/sodavand, farvestoffer og andre tilsætningsstoffer.”

Ambulante dagtilbud

Tilsynet har bedt om en redegørelse for problemstillingen om hjemmel til magtanvendelse på ambulantedagtilbud. Kommunen har svaret:”I Aalborg Kommune har vi dagtilbud, der modtager borgere med svære problemstillinger – også anbragteunge med svære problemstillinger, som i deres døgnanbringelse lejlighedsvis giver anledning til magt-anvendelse.De unge tager deres adfærd med ind i det ambulante dagtilbud og dermed også et behov for undtagelsesvistat kunne benytte magt.Imidlertid gælder magtanvendelsesbekendtgørelsen kun for døgntilbud.Forvaltningen har valgt at lade daginstitutioner indberette evt. magtanvendelse på samme måde somdøgninstitutioner. I behandlingen af indberetningen tages hensyn til, at magtanvendelsesbekendtgørelsenikke gælder.Det betyder, at enhver anvendelse af magt ikke er tilladt og skal bedømmes i forhold til straffeloven,herunder straffelovens §§ 13 og 14 om nødret og nødværge. Dette er efter forvaltningens opfattelse i sigselv problematisk, idet forvaltningen ikke har kompetence til at tage stilling til, om en given anvendelse afmagt er lovlig nødværge. Denne kompetence har politi, anklagemyndighed og domstole. Forvaltningen kansåledes alene tage stilling til, om forvaltningen vil anmelde en magtanvendelse til politiet.”

Søskenderelationer

Kommunen har uddybet nærmere for, hvordan man søger at opretholde relationerne mellem tvangsanbragtesøskende:”I de sager, hvor flere søskende fra samme familie er anbragt uden samtykke, vil Aalborg Kommune i videstmuligt omfang forsøge at holde børnene samlet på samme anbringelsessted.I de sager, hvor der er for mange søskende til, at et enkelt anbringelsessted kan rumme dem alle, eller i desituationer, hvor børnenes forskelligartede behandlingsbehov nødvendiggør, at de er anbragt forskelligesteder, er Aalborg Kommune opmærksom på vigtigheden af, at søskende opretholder kontakten ogrelationen til hinanden. Dette sikres blandt andet ved, at der i det enkelte barns handleplan er nedfældet planfor, hvorledes, hvornår og i hvilket omfang børnene skal være sammen.Det er en opgave, der kræver vedvarende opmærksomhed, idet der ellers er risiko for, at det nødvendigefokus på det enkelte barns daglige behov for støtte kommer til at overskygge børnenes søskendekontakt.”

Fastholdelse af personale

Vedr. fastholdes af personale har kommunen oplyst:”Forvaltningens vurdering er, at det har stor betydning for det pædagogiske og socialfaglige arbejde, at derer en stabil og veluddannet medarbejderstab på institutionerne. I 2010 er medarbejdernes forudsætninger,trivsel på arbejdspladsen, muligheder for kompetenceudvikling m.v. udvalgt som fokusområder for det gene-relle tilsyn. Der arbejdes med introduktionsforløb for nye medarbejdere, kurser i specialpædagogik, udarbej-delse af fælles værdigrundlag, ”gode samarbejdsrelationer”, mulighed for kompetenceudviklingskurser,supervision og kollegial respons.
5
Også på det private område er emnet sat på dagsordenen til drøftelse med de enkelte tilbud.”

Plejefamilier

Tilsynet har spurgt til, hvordan kommunen sikrer en tilstrækkelig kapacitet for så vidt angår kvalificeredeplejefamilier.”Familieplejen i Aalborg Kommune forsøger at sikre en tilstrækkelig kapacitet af plejefamilier gennemfølgende strategier:Kontakt med medier for at gøre opmærksom på behov, nye tiltag m.m.Annoncering såvel generelt som til specifikke anbringelser - herunder åbent hus arrangementerLøbende godkendelse af interesserede ansøgere fra egen kommune og fra andre kommuner.Familieplejen har en fleksibel og hurtig adgang til at godkende nye familier, idet familieplejen selvudbyder 4 lovpligtige grundkurser om året. I 2009 blev der godkendt ca. 60 nye familier i AalborgKommune, og ca. 50 nye familier i andre kommuner.Mulighed for ansættelse af projektplejefamilier for børn og unge med særlige behov. Disse familierhar udvidet mulighed for råd, vejledning og supervision, ligesom de kan benytte sig af en hotlineservice.”

Udlicitering af tilsyn

Tilsynet har bedt kommunen om at beskrive samarbejdet med den private operatør, som står for tilsyn påbørn- og ungeområdet. Kommunen har oplyst:”Aalborg Kommune har efter politisk beslutning valgt en tilsynsmodel for egne institutioner, hvor man ikkeobserverer sig selv. Dette gælder ligeledes for private tilbud (private opholdssteder og private botilbud forvoksne).Efter EU-udbud har Aalborg Kommune indgået aftale med det private firma REVAS ApS.Kommunen har været opmærksom på, at tilsyn er en myndighedsopgave, som ikke kan udliciteres. REVASApS udfører derfor som sit kerneområde observationer i forbindelse med sine besøg på de forskellige tilbud,som afrapporteres til forvaltningen i en rapport, der beskriver de foretagne observationer. Rapporten kanogså indeholde forslag til anbefalinger.Forvaltningen tager som myndighed stilling til rapportens indhold, herunder om der er forhold i rapporten, dergiver anledning til yderligere tiltag. I Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen understreger vi myndigheds-rollen ved, at en rapport fra det private firma følges op af en myndighedskonklusion. Såvel observations-rapporten som myndighedskonklusionen offentliggøres, dog således at der forinden er sket anonymisering afenkeltpersoner.Der er i Familie- og Socialudvalget vedtaget et niveau på minimum 2 besøg årligt, heraf det ene uanmeldt.På egne institutioner sker der naturligvis også et almindeligt ledelsestilsyn, ligesom forvaltningens tilsyns-konsulent typisk er i løbende kontakt med både egne institutioner og private tilbud.”

Ikke voldelig kommunikation

Kommunen har beskrevet nærmere for så vidt angår strategien om ikke voldelig kommunikation:”Det pædagogiske og socialfaglige grundlag på de kommunale institutioner bygger generelt på dialogbase-rede værdier, hvilket alle medarbejdere er bekendte med og efterlever så vidt det er muligt. Institutionernehar arbejdet målrettet på forebyggelse af magtanvendelse.Der afholdes temadage og kurser i lovgivningsmæssige problematikker og spørgsmål, konflikthåndterings-kurser, ”selvforsvarskurser”, supervision m.v.. Alle magtindberetninger, tilladte som ikke tilladte, drøftes påpersonalemøder med henblik på læring og refleksion, hvilket betyder, at emner omkring udadreagerende /voldelige brugere og brug af ikke-voldelig kommunikation til stadighed er til debat. Magtanvendelser indbe-rettes skriftligt til forvaltningen til vurdering som efterfølgende giver skriftlig tilbagemelding på den enkelteindberetning.
6
Selv om der blandt andet arbejdes med at personalet trækker sig fra konfliktsituationer, betyder det ikke, atbarnet eller den unge overlades til sig selv eller overlades til alene at skulle håndtere sine følelser. Persona-let observerer og er klar til at gribe ind, hvis den unge bliver til fare for sig selv eller andre. Personalet erogså klar til at genoptage dialog, når barnet eller den unge er det.”
7