Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
Aktstk. 157
Offentligt
FolketingetFinansudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
1. december 2010ØkonomikontoretJanus Rønholt Hansen2010-0031-000617057
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 (Alm. del), som Folketin-gets Finansudvalg har stillet til justitsministeren den 20. august 2010.
Lars Barfoed/John Vestergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Finansudvalg (Alm. del):
”Vil ministeren redegøre for den ”unødige systemkompleksi-tet”, som BCG advarer om i afsnittet om ”Teknisk Løsning”,kan have indvirkning på den fremtidige drift.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetfølgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:”Rigspolitiet kan oplyse, at der i forbindelse med konsulent-firmaet The Boston Consulting Groups (BCG) review afPOLSAG er foretaget en vurdering af den tekniske løsning,som POLSAG er baseret på.Det er et væsentligt krav til POLSAG, at systemet har enfleksibel grænseflade, så det er muligt at foretage dataud-veksling med andre myndigheders systemer og borgere viapolitiets hjemmeside, jf. kravene i politiets og anklagemyn-dighedens flerårsaftale 2007-2010 og Akt 119. Som led i re-viewet er der derfor foretaget en vurdering af, om der er no-gen risiko for, at POLSAG-løsningen ikke kan opfylde dissekrav til dataudveksling. Herudover er der foretaget en vurde-ring af, om der er en stor risiko for en hurtig forældelse afden tekniske løsning, som POLSAG er baseret på.Af reviewet fremgår det, at den teknologiske løsning, somPOLSAG er baseret på – udover en række mere funktionelleforbedringer – medfører, at politiet og anklagemyndighedenfår nemmere ved at kommunikere digitalt med andre myn-digheders systemer, idet grænsefladen for POLSAG er karak-teriseret ved en ”state-of-the-art” platform for digital dataud-veksling. Endvidere vurderes det, at der kun er en lille risikofor, at den teknologiske platform (standardsystem fra Oracle,Microsoft og IBM), som POLSAG er baseret på, bliver for-ældet.I forbindelse med vurderingen af den tekniske løsning er der ireviewet endvidere foretaget en kortlægning af, hvilke funk-tionelle forbedringer POLSAG vil medføre for brugerne afsystemet i forhold til det nuværende POLSAS.BCG konstaterer sammenfattende, at ibrugtagen af POLSAGoverordnet set vil medføre en forbedring af funktionaliteten,når der sammenlignes med det nuværende sagsbehandlings-system POLSAS, idet systemet blandt andet er baseret på énlandsdækkende database. Den forbedrede funktionalitet kaneffektivisere sagsbehandlingen på en række områder, herun-2
der særligt reducere omfanget af dobbeltregistreringer, idetsystemet bliver mere integreret med politiets øvrige systemerend det nuværende sagsbehandlingssystem POLSAS. Dettebetyder, at de oplysninger, der allerede er registreret i flere afpolitiets andre it-systemer, i større omfang kan genbruges iPOLSAG. En anden og lige så væsentlig fordel ved POL-SAG er, at de anmeldelser, som borgerne i dag anmelderelektronisk på politiets hjemmeside, kan overføres automa-tisk til POLSAG. På nuværende tidspunkt indtastes disse an-meldelser efterfølgende manuelt i POLSAS. Herudover harPOLSAG den grundlæggende fordel, at stort set hele sagsbe-handlingsprocessen kan foregå digitalt. I forbindelse medibrugtagningen af POLSAG vil tidsforbruget, som politikred-sene anvender på manuelle rutiner i forbindelse med arkive-ring og fremfindelse af sager, således kunne reduceres, lige-som det bliver mere omkostningseffektivt at sende og modta-ge dokumenter, idet disse sagsbehandlingsskridt kan foregådigitalt.For at POLSAG kan opfylde politiets og anklagemyndighe-dens funktionelle og indholdsmæssige krav mv., har det vistsig nødvendigt at foretage betydelige tilpasninger af stan-dardsystemet Captia, som POLSAG er baseret på. Derfor harudviklingen af POLSAG mere karakter af et ”skræddersyet”udviklingsprojekt, der blot er baseret på et standardsystem.BCG peger i den forbindelse på, at der er en række svaghederved denne fremgangsmåde, der kan have en negativ indvirk-ning på omkostninger til drift, vedligehold og fremtidig vide-reudvikling af systemet og muligheden for at skifte leveran-dør eller at skifte Captia ud med et andet standardsagsbe-handlingssystem.Herudover peger BCG på, at det betydelige antal specialtil-retninger, der er foretaget, kan medføre, at udviklingen af nyfunktionalitet mv. vil være mere omkostningskrævende at fo-retage, end hvis systemet alene var en standardløsning udentilretninger, og at der er en række mere tekniske uhensigts-mæssigheder i den måde, POLSAG eksempelvis er kodet på,som kan risikere at have en negativ indvirkning på svartider-ne. Rigspolitiet skal i forbindelse med sidstnævnte oplyse, atleverandøren af systemet allerede har foretaget en række tek-niske forbedringer på baggrund af anbefalingerne i reviewet.”
3