Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
Aktstk. 157
Offentligt
925616_0001.png
925616_0002.png
925616_0003.png
FolketingetFinansudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
1. december 2010ØkonomikontoretJanus Rønholt Hansen2010-0031-000616913
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 ad Aktstk. 157, § 11 somFolketingets Finansudvalg har stillet til justitsministeren den 20. august2010.
Lars Barfoed/John Vestergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 5 ad Aktstk. 157, § 11 fra Folketingets Finansudvalg:

”Ministeren bedes redegøre nærmere for de organisatoriskerisici, herunder specifikt for hvad der menes med sidste sæt-ning i første afsnit af under punktet Organisation på side 4om, at målprocesserne for brugen af POLSAG kan vise sigikke at være optimale.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetfølgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:”Rigspolitiet kan oplyse, at der i forbindelse med konsulent-firmaet The Boston Consulting Groups (BCG) review afPOLSAG er foretaget en vurdering af, om systemet under-støtter politikredsenes organisering og arbejdsprocesser.BCG vurderer i reviewet, at POLSAG vil komme til at inde-holde den nødvendige funktionalitet til at understøtte politietssåkaldte kerneprocesser (arbejdsgange). Det anføres imidler-tid også, at det er mere usikkert, om de eksisterende processerogså repræsenterer best-practice processer, det vil sige denmest hensigtsmæssige og effektive tilrettelæggelse af proces-ser. Baggrunden for denne vurdering er, at POLSAG blev de-signet med udgangspunkt i eksisterende processer, og at ud-viklingen af best-practice processer først er igangsat, efterkravspecifikationen til og systemdesign af POLSAG er af-sluttet.Det skal i den forbindelse bemærkes, at udviklingen af POL-SAG i første omgang ikke er iværksat med henblik på at opnåeffektiviseringer af politikredsenes arbejdsgange mv., menderimod for at etablere en helt nødvendig og moderne IT-infrastruktur, der eksempelvis gør det muligt at kommunikeredigitalt med andre myndigheder, virksomheder og borgere, jf.besvarelsen af § 11, spørgsmål 2.Rigspolitiet har i samarbejde med Københavns og Midt- ogVestjyllands Politi iværksat et større og grundigt arbejde medhenblik på at udvikle og validere sådanne mulige best-practice målprocesser, således at det sikres, at politikredseneskonkrete krav og ønsker til fremtidige arbejdsprocesser eradresseret i forbindelse med udviklingen af POLSAG.Som led i reviewet foretog BCG en vurdering af dette på da-værende tidspunkt igangværende arbejde med at udvikle ogvalidere bestpractice kerneprocesser. I den forbindelse kon-staterede BCG sammenfattende i reviewet, at de er af den2
”opfattelse, at den igangværende indsats med at udvikle best-practice målprocesser vil skabe grundlaget for, at politietsprocesser støttes af POLSAG af tre hovedårsager: For detførste dækker målprocesserne de væsentligste områder indenfor sagshåndtering. Desuden er dokumentationen fra proces-diagrammer til procesbeskrivelse til brugermanualer grundigog nyttig for implementeringen. For det andet sikrer involve-ringen af kredsrepræsentanterne, at der tages hensyn til bru-gernes perspektiv, hvilket ydermere skaber buy-in for POL-SAG-programmet. Valget af Midt- & Vestjylland og Køben-havn som repræsentanter virker desuden logisk. For det tred-je udfordrer de på valideringsworkshops’ene fremkomne em-ner ikke afgørende POLSAGs evne til at supportere arbejds-processerne i kredsene.”Det skal bemærkes, at Rigspolitiet på nuværende tidspunkthar færdiggjort arbejdet med at udvikle og validere best prac-tice målprocesser, og at POLSAG ikke vurderes som begræn-sende for de ønskede best pratice målprocesser.I lyset heraf er det nu Rigspolitiets vurdering, at der er et risi-koniveau under middel forbundet med det organisatoriskeområde.”
3