Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
Aktstk. 157
Offentligt
FolketingetFinansudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
1. december 2010ØkonomikontoretJanus Rønholt Hansen2010-0031-000617058
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 ad Aktstk. 157, § 11 somFolketingets Finansudvalg har stillet til justitsministeren den 20. august2010.
Lars Barfoed/John Vestergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Finansudvalg (Alm. del):
”Vil ministeren redegøre for, hvornår den forventede effekti-viseringsgevinst påregnes at manifestere sig efter den nyetidsplan, og vil ministeren garantere, at gevinsten ikke ind-hentes før de rent faktisk i praksis har manifesteret sig.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetfølgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:”Rigspolitiet kan oplyse, at der i Akt. 119 af 16. maj 2007,hvor Finansudvalget gav tilslutning til POLSAG-programmet, ikke er fastsat et effektiviseringskrav i forbin-delse med ibrugtagningen af POLSAG. Endvidere er der ipolitiets og anklagemyndighedens flerårsaftale for 2007-2010ingen specifikke krav til udmøntningen af effektiviseringer iforbindelse med ibrugtagningen af POLSAG.Det skal bemærkes, at der allerede i forarbejderne til politire-formen (jf. KPMG´s analyse ”It-konsekvensanalyse” fra de-cember 2004, som blev udarbejdet til brug for Visionsudval-gets arbejde, som dannede baggrund for reformen), blev an-ført, at POLSAG fra starten har været et såkaldt ”infrastruk-turprojekt”, som skal sikre en tidssvarende infrastruktur, ogat det dermed ikke er et effektiviseringsprojekt.Som led i den årlige orientering af Finansudvalget om statuspå POLSAG-programmet mv. og i lyset af, at CSC Danmarkmeddelte, at firmaet ikke kunne opfylde hovedtidsplanen, be-sluttede Rigspolitiet i 2009 at lade et eksternt konsulentfirma(The Boston Consulting Group) gennemføre et review afPOLSAG-programmet.I reviewet anføres det, at”POLSAG overordnet set vil med-føre en forbedring af funktionaliteten, når der sammenlignesmed det nuværende sagsbehandlingssystem POLSAS”, og at”Den forbedrede funktionalitet kan effektivisere sagsbehand-lingen på en lang række områder, herunder særligt reducereomfanget af dobbeltregistreringer, idet systemet bliver mereintegreret med politiets øvrige systemer end det nuværendesagsbehandlingssystem POLSAS. Dette betyder, at de oplys-ninger, der allerede er registreret i flere af politiets andre it-systemer, i større omfang kan genbruges i POLSAG. En an-den og lige så væsentlig fordel ved POLSAG er, at de anmel-delser, som borgerne i dag anmelder elektronisk på politietshjemmeside, kan overføres automatisk til POLSAG. På nuvæ-rende tidspunkt indtastes disse anmeldelser efterfølgende2
manuelt i POLSAS. Herudover har POLSAG den grundlæg-gende fordel, at stort set hele sagsbehandlingsprocessen kanforegå digitalt. I forbindelse med ibrugtagningen af POLSAGvil tidsforbruget, som politikredsene anvender på manuellerutiner i forbindelse med arkivering og fremfindelse af sager,således kunne reduceres, ligesom det bliver mere omkost-ningseffektivt at sende og modtage dokumenter, idet dissesagsbehandlingsskridt kan foregå digitalt.”I reviewet bemærkes det imidlertid samtidigt, at der er storusikkerhed knyttet til størrelsen af effektiviseringspotentialet,og at det anbefales at gennemføre en nærmere analyse af po-tentialet.Rigspolitiet er enig i denne vurdering og vil på den baggrundgennemføre en analyse, der mere præcist skal belyse de om-råder, hvor politiet kan opnå effektiviseringer ved implemen-teringen af POLSAG.”
3