Det Udenrigspolitiske Nævn 2008-09
Bilag 6
Offentligt
628687_0001.png
628687_0002.png
628687_0003.png
UDENRIGSMINISTERIETNordgruppen
EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 15. december 2008

REFERAT

Rådsmøde (almindelige anliggen-der og eksterne forbindelser) den8.-9. december 2008.

1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 11.-12. december 2008

Generel optimisme blandt medlemslandene ift. muligheden for at kunne nå resultater på top-mødet vedr. de to hovedemner, klima- og energipakken og de finansielle øg økonomiskespørgsmål. Fsva. sidstnævnte udtrykte flere medlemslande, herunder Danmark, skepsis overfor lempelser i statsstøttereglerne. Danmark så endvidere gerne en henvisning til behovet forgennemsigtighed på finansmarkederne. Flere lande fastholdt, at nye tiltag måtte holdes indenfor de finansielle perspektiver. Alle delegationer udtrykte ønske om at opnå et resultat vedr.klima- og energipakken på topmødet og vilje til at arbejde for et kompromis. Flere østeuropæ-iske medlemslande fokuserede særligt på yderligere fleksibilitet og omfordeling. Irland oriente-rede kort om den forventede videre irske proces for Lissabon-traktaten. Flere medlemslandeudtrykte i den forbindelse ønske om, at der på DER blev fremlagt en klar køreplan.

2. Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogram for 2009

Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet. Det ventes vedtaget på et senere rådsmøde.

3. Europæiske parlamentariske assistenter: Forslag til rådsforordning om ændring af

tjenestevilkårene for de øvrige ansatte ved de Europæiske Fællesskaber – ’MEP-

assistentstatutten’

Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet. Det ventes vedtaget på et senere rådsmøde.

4. Udvidelsen

Rådet vedtog konklusioner om udvidelsesforhandlingerne med Kroatien og Tyrkiet. Rådetfremhæver, at Kroatien har vist gode fremskridt, og at forhandlingerne med landet er gået indi en afsluttende fase. Kroatien mangler dog stadig at gennemføre en række reformer. Rådet eraf den opfattelse, at Kommissionens vejledende køreplan udgør et nyttigt værktøj for Kroati-en i de bestræbelser, der fortsat må gøres for at nå frem til slutfasen i forhandlingerne. Rådetudtrykker beklagelse over, at Tyrkiet kun har gjort begrænsede fremskridt, især med hensyn tilpolitiske reformer. Det fremhæves, at der er behov for en styrket reformindsats i landet. Rådetminder om Tyrkiets strategiske betydning for EU og roser landet for dets aktive og konstruk-tive rolle i Mellemøsten og Sydkaukasus. Samtidig beklages det, at Tyrkiet endnu ikke har op-fyldt Ankara-Protokollen, og at landet heller ikke har gjort fremskridt i normaliseringen af sine
2
forbindelser med Cypern. Rådet fremhæver generelt, at fremdrift i udvidelsesforhandlingernenavnlig afhænger af kandidatlandenes egen indsats og reformer.

5. (Evt.) WTO/DDA

Kommissionen orienterede om, at WTO’s generaldirektør fortsat arbejdede på højtryk på atindkalde til et nyt mini-ministermøde i Genève med henblik på at nå til enighed om en samletmodalitetsaftale for Doha-runden inden årets udgang. Det var afgørende, at nøglemedlemmeri WTO stod bag indkaldelsen til et nyt møde. Kommissionen vurderede, at det mest sandsyn-lige datovalg - hvis ministermødet blev indkaldt – ville blive d. 18.-19. december med forud-gående rådsmøde (GAERC) d. 17. december. Derefter fulgte en drøftelse af medlemslandenesholdning til det nye forhandlingsoplæg for landbrug og industrivarer. Der var udtalt støtte fragruppen af handelsliberalt orienterede lande til Kommissionen til at forhandle et DDA-resultat i december på det foreliggende grundlag. Modsat fremførte de mere protektionistiskorienterede lande, at der ville blive givet for mange koncessioner, uden at EU fik tilstrækkeligttil gengæld.

6. Det vestlige Balkan

Rådet drøftede kort situationen i Serbien og Kosovo og hilste det velkomment, at deployerin-gen af EU’s politi-og retsstatsmission (EULEX) i Kosovo var blevet accepteret af både Beo-grad og Pristina. Rådet vedtog konklusioner om Vestbalkan-landenes EU-tilnærmelse på bag-grund af Kommissionens fremskridtsrapporter.

7. Mellemøsten

Rådet drøftede emnet over frokosten. Rådskonklusionerne om hhv. fredsprocessen og EU’sbilaterale relationer til Middelhavslandene blev vedtaget. Generelt afventes indsættelsen af nyamerikansk regering og valg i Israel. Enighed om nødvendigheden af et tæt transatlantisk sam-arbejde og en sammenhængende regional tilgang til fredsprocessen, samt støtte til palæstinen-sisk institutionsopbygning.

8. Den Demokratiske Republik Congo

Rådet havde en drøftelse af situationen i det østlige Congo, herunder fokus på brev fra FN’sgeneralsekretær til EU’s høje repræsentant med anmodning om EU støtte til hurtig udsendelseaf en multinational ”bridging” styrke ledet af EU eller EU medlemslande forud for den plan-lagte forstærkning af MONUC. På rådsmødet var der ikke enighed om udsendelse af EUtropper. Den høje repræsentant ville fortsætte sine drøftelser med FN’s generalsekretær.Rådet vedtog konklusioner om situationen i den østlige del af Den Demokratiske RepublikCongo.

9. Pakistan

Kortfattet frokostdrøftelse af Pakistan, hvor den britiske og danske udenrigsminister genåb-nede udkastet til rådskonklusioner. Et revideret udkast til rådskonklusioner inklusiv referencetil ad hoc topmøde om muligt under tjekkisk formandskab blev efterfølgende vedtaget. Kon-klusionerne vil bidrage til at styrke relationerne mellem EU og Pakistan.
3

10. ESDP

Erklæringerne om a) styrkelse af kapabiliteter og b) styrkelse af international sikkerhed blevbegge vedtaget uden drøftelse. Rådet godkendte uden drøftelse rapporten fra Solana om op-datering af den Europæiske Sikkerhedsstrategi.

11. EU-støtte til etablering af en IAEA-kontrolleret nuklear brændselsforsyningsme-

kanisme

Rådskonklusionerne blev vedtaget uden debat.

12. Kommissionens meddelelse til EU Parlamentet og Rådet: EU og det arktiske om-

råde

Rådskonklusionerne blev vedtaget uden debat.

13. Zimbabwe

Rådskonklusionerne blev vedtaget uden debat.

14. Eventuelt

Maritim politik.Der blev vedtaget rådskonklusioner om den integerede maritime politik, som var en fortsæt-telse af DER konklusionerne fra december 2007 og opsummerede aktiviteterne på det mari-time område inden for forskellige rådsformationer.